400 mln zł przesunięte w budżecie w MON. T-72 na czele listy

7 stycznia 2021, 08:16
Zrzut ekranu 2021-01-5 o 17.44.30
T-72M1R / Fot. Bumar-Łabędy

397,75 mln złotych zostało przesuniętych z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej na rok 2020 na rok kolejny – napisano w Dzienniku Ustaw z 30 grudnia 2020 roku. Największe przeniesienie środków ma dotyczyć modernizacji i zabiegów odmładzających czołgi T-72.

W związku z remontami i modyfikacjami czołgów T-72M1 do wariantu T-72M1R przesuniętych zostało 118,74 mln złotych. To zaledwie kilka procent z całego budżetu przewidzianego na te prace, które przypomnijmy, mają kosztować 1,749 mld złotych i objąć maksymalnie do ponad 300 wozów. Zmiany wprowadzone w czołgach T-72M1R obejmują przede wszystkim system kierowania ogniem oraz łączność. Celem było podniesienie możliwości w sposób niskokosztowy, ale też generujący minimalne zmiany w sposobie obsługi, ponieważ wiele z tych czołgów obsadzać będą rezerwiści.

Z nieoficjalnych informacji Defence24.pl wynika, że chodzi o czołgi zaplanowane do remontu na 2020 rok, co do których prace przesunęły się w czasie, m.in. w związku z pandemią koronawirusa. Wozy te powinny zostać dostarczone armii w pierwszych miesiącach br., i wtedy też środki przeznaczone na prace trafią do wykonawcy. Można szacować, że chodzi o kilkanaście czołgów.

Reklama
Link: https://sklep.defence24.pl/produkt/operacja-ukraina/
Reklama

Środki na prace nad T-72M1R to jednak tylko jedna z 57 pozycji, w których dokonuje się przesunięć. Pozostałe jednak to zwykle drobne jak na skale MON-u przedsięwzięcia, czasami obejmujące np. modyfikację pojedynczego samochodu. Wiele pozycji ma wartość od kilkuset tysięcy do kilku milionów złotych. 

Wyjątki w postaci przesuniętych wydatków o wartości ponad 10 mln PLN, to:

 - zakup ubrań ochronnych za 1,1 mln zł;

-  remont wozów zabezpieczenia technicznego, pomocy technicznej i ewakuacji za 10,57 mln zł;

- remont sprzętu inżynieryjnego za 15,5 mln zł;

- trzy kontenery mieszkalno-sanitarne (za 13,4, 11,48 i 18,05 mln zł);

- zestawy i sprzęt tabelaryczny dla służby zdrowia (12,48 mln zł);

- zakup i dostosowanie budynku dla SKW (14,5 mln zł);

- Budowa szpitala modułowego Wojskowego Instytutu Medycznego (26,78 mln zł).

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 228
Reklama
Adixtankman
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:35

Nie rozumiem dlaczego choćby czołgi t72 które każdy wie że są przestarzałe są tak zmodernizowane.Taki czołg w razie W błyskawicznie się dziś niszczy A załoga ? Hmm nie mogłaby zdalnie sterować nawet?, lepiej zginąć OK ... Nie da się je przerobić tak by były chociaż zautomatyzowane i zdalnie sterowane ?Mamy jednych z najlepszych informatyków i programistów ,elektrykow itd. Gdzie drony? No ale lepiej pchać miliardy w portfele tych co są wyżej i w przestarzałe dziadostwo i pchać prowizorke z minionej epoki...no tak.

Żołnierz
wtorek, 12 stycznia 2021, 21:49

Chciałbym żeby któryś z panów którzy chcą te złomy modernizowac choć raz się nim przejechał. Szybko zmienił by zdanie. Zapytajcie żołnierzy którzy muszą tym czymś jeździć. Wstydzą się.

Sternik
niedziela, 10 stycznia 2021, 04:02

Piszecie, że nie ma pieniędzy na nowe czołgi ale kilkaset miliardów na walkę z fikcyjnym wirusem było i to tak od ręki. Tylko za to co w tym roku wydaliśmy na puste szpitale tymczasowe mielibyśmy ze 2 w pełni wyposażone w nowoczesne czołgi armie pancerne. A do tego sasinowe, dziesiątki milionów wydane na niepotrzebny nikomu remdesivir, a teraz miliardy na bezsensowne szczepionki. Że nie wspomnę o lockdownach, które znacząco obniżą nasze PKB co się przełoży na ilość pieniędzy do wydania. Wiec kto tu mówi że nie ma pieniędzy? Pieniędzy jest aż za dużo.

Ambreliser Szczur
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 00:44

Niestety, nie fikcyjnym... Ludzie na niego umierają!

Juras
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 14:32

Tak. Kolega Sternik pewnie miał na myśli fikcyjną pandemię, gdy obecnie jest 0,6% populacji jest zarażonych, a razem z wyzdrowiałymi i zmarłymi 3,6% przez 10 miesiący.

Przykro mi ale
wtorek, 12 stycznia 2021, 23:42

Liczby hospitalizowanych oraz zmarłych mają sens jedynie przy założeniu, że zarażonych było już 7-9 mln. Nadmiarowe zgony to kilkadziesiąt tys. Przy braku przeciwdziałania i penetracji wirusa do 70-80% populacji byłoby lekko licząc 200 tys. ofiar. I może jeszcze będzie. Rozumiem że jest to poświęcenie, na które jesteś gotów. Jeszcze w lecie pełno było takich mądrali, co pytali "a znasz kogoś chorego na covid"? Już nie pytają. Ja osobiście znałem trzech - ale nie chorych tylko zmarłych. W tym wuja, super gościa. Więc mam uczulenie na takich co piszą o fikcyjnej pandemii.

Adix tankman
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:59

Cos tam jest ale to nie jest nie wiadomo co. Gdzie setki trupów co po ulicach umierać mieli ... To jest międzynarodowa zmowa,interes i to fakt plandemia.. Na grypę wiele więcej umiera, A no nie bo do statystyk piszą wszystko COVID..Sam przeszedłem to dziadostwo. Było uporczywe ale lżejsze od grypy nawet teściowie 65 + też i wielu innych I starych nawet z chorobami wieloma.Siedzielismy na tyłkach ponad 3 tyg ale ile można.Nic tylko buntowanie i podporzadkowanie społeczeństwa władzy i rozwalanie wszystkiego pod przykrywką plandemii

PawelOz
niedziela, 10 stycznia 2021, 02:53

Chca wydac 400 milionow USD na nieznaczna modyfikacje starego zlomu sztuk 300. Za te same pieniadze mozna by kupic/wyprodukowac 50+ K2PL o niewspolmiernie wiekszym potencjale

Adixtankman
czwartek, 14 stycznia 2021, 22:02

No albo przerobić na bezzałogowe zdalnie sterowane i drony produkować no ale lepiej pod taka przykrywką kasę na lewo w łapę zgarnąć w wiekszej mierze...

Lewandos
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 07:17

Z tym, że tych 300 czołgów mamy już... a 50 nowych za 2-3 lata... w wariancie koreańskim. W wariancie "polskim" takiego czołgu nie ma. Nie wspomnę już, że dla "koreańców" trzeba by szkolić ludzi, tworzyć logistykę, etc. A dla t-72 byliby i rezerwiści i znane są te "cacka" dla mechaników i logistyków...

Juras
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 14:38

Idąc tym tokiem myślenia to wciąż mielibyśmy T-55. Czy potrzebujmy tych 300 sztuk tu i teraz? Może warto bardziej myśleć "na zaś"? Bo z czym zostaniemy za 5 lat. Kolejna moderka lub półmoderka, kiedy inni już będą mieli czołgi o dwie klasy wyższe.

.
niedziela, 10 stycznia 2021, 20:04

Jakośc bez ilości nie wiele wnosi - Leopardy tureckie też były niszczone - 50 sztuk to na 4 dni konfliktu by wystarczyła

Przytomny
sobota, 9 stycznia 2021, 20:28

Jeśli nie ma pieniędzy (a nie ma), to powinno się dążyć do głębokiej modernizacji 120 dajmy na to czołgów, a nie powierzchownej, niewiele dającej trzystu, dla których zresztą załóg i tak nie ma.

KrzysiekS
niedziela, 10 stycznia 2021, 11:12

Przytomny Nie jeszcze raz Nie doprowadzenie T72 do głębokiej modernizacji to prawie cena nowego czołgu jaki to ma sens?

.
niedziela, 10 stycznia 2021, 20:01

ŻADEN

Przytomny
niedziela, 10 stycznia 2021, 13:19

Nowy czołg, o którym tu najczęściej mowa, to koreański K2 za ok. 40 milionów złotych sztuka. Obecne przywrócenie do życia T-72 ma kosztować ok. 6 milionów za sztukę. Dołożenie jeszcze z 10 milionów dałoby już czołg przyzwoity, zdolny do walki z rosyjskimi. Dylemat jest więc taki: mieć 120 "średniodobrych" czołgów czy 300 "prawiebezużytecznych". Przy takim budżecie i wielkich brakach wyszkolonych załóg nie ma się raczej nad czym zastanawiać.

.
niedziela, 10 stycznia 2021, 20:02

Czołgi rodziny T słyną ze swej prostoty przeszkolenie nowych załóg nie będzie czyms trudnym

.
niedziela, 10 stycznia 2021, 20:00

Tu się nikt nad niczym nie zastanawia decyzja zaadła i to słuszna - do walki z innymi czołgami rodziny T tego rodzaju modyfikacja zdecydowanie wystarczy z wieloma innymi rodzajami czołgów również - biorąc pod uwagę starty jakie są ponoszone w sprzęcie pancernym we współczesnych konfliktach te 120 czołgów wystarczyło by na 5 dni konfliktu :) potrzebe są liczby ilośc 300 zmodyfikowanych jest decydowanie lepszym wyborem - w każdym konflikcie są straty wszystkie współczesne czołgi da się zniszczyć choćby niewiadomo jak były nowoczesne

.
niedziela, 10 stycznia 2021, 10:03

Załogi zrobić można zbierając ludzi z ulic popatrz na Syrię/Libie kto te czołgi obsługiwał -- jakość bez ilości nic nie wnosi więc lepiej 300 sprawnych niz 100 z dodatkową erwą

Sternik
niedziela, 10 stycznia 2021, 04:03

Ktyo ci powiedział, że nie ma pieniędzy? To klamstwo.

Jabadabadu
czwartek, 14 stycznia 2021, 13:23

Racja, pieniądze są i to dużo, bardzo dużo pieniędzy. Ale jakoś trafiają niekoniecznie tam gdzie powinny - patrz: MZ, maseczki, testy, respiratory, itad, itp. A to tylko wierzchołek góry lodowej.

KrzysiekS
sobota, 9 stycznia 2021, 20:23

Modernizacja a raczej doprowadzenie do stanu użytkowania ma sens tylko wtedy jeżeli już dzisiaj podpiszemy umowę na produkcje nowego czołgu (i tu pomimo pewnych przeciwskazań skłaniam się za K2PL). Te czołgi miały by 2 zalety utrzymanie szkolenia załóg oraz utrzymanie pewnych zdolności przemysłu (które jednak muszą być poszerzone przez HR). Przy wprowadzeniu nowych K2PL powinny być sukcesywnie sprzedawane.

niedziela, 10 stycznia 2021, 10:04

mierz siły na zamiary na nowe niema kasy więc co chcesz podpisywać :)

Greedo
środa, 13 stycznia 2021, 00:34

To trzeba więcej do Torunia wysyłać

albo przywrucenie pełnej sprawnosci T-72 psywizacja i łączność ALBO nic bo NA NOWE KASY NIEMA I PEWNIE NIE BĘDZIE
sobota, 9 stycznia 2021, 18:16

Biorąc pod uwagę że na nowe czołgi nie ma i nie będie kasy PRZYRUCENIE PEŁNEJ SPRAWNOŚCI T-72 UMOŻLIWIENIE IM DZIAŁANIA NA WSPÓŁCZESNYM POLU WALKI PASYWIZACJA I ŁĄCZNOŚĆ JEST WYSOCE RACJONALNYM DZIAŁANIEM albo remonty T-72 albo nic nie robimy bo na nowe kasy szybkonie będzie i pozostana tylko leopardy czyli dwie trzecie czołgów wycofujemy pozostawiając tylko leopardy

Kaz
sobota, 9 stycznia 2021, 21:13

Moim zdaniem MON próbuje zrobić modernizację na raty dziś łączność i SKO w następnych latach stabilizacja wieży, nowy pancerz i napęd. Ale nie liczą że ten sam czołg trzeba rozebrać i skręcić za każdym razem.

.
niedziela, 10 stycznia 2021, 09:56

Moim zdaniem jest to przedłużenie przydatności/zdolność pancernych do czasu zdobycia środków finansowych na nowe czołgi więc skręcać i rozkręcać nie będzie trzeba :)

Ernst
sobota, 9 stycznia 2021, 21:03

Przywrócenie im sprawności poprzez remont wraz z pasywizacją i nową łącznością nie jest wystarczające by umożliwić T-72M działanie na współczesnym polu walki. Należałoby wymienić stabilizator, zapewnić nową amunicję, łożysko bezluzowe, system kierowania ogniem, wzmocnić zawieszenie, wymienić jednostkę napędową na power pack... W zasadzie powstałby nowy czołg z ograniczeniami starej skorupy.

.
niedziela, 10 stycznia 2021, 10:01

Obecn jednostka napedowa pozwala na poruszanie się przemieszczanie, bez wymiany stabilizacji czołg nadal strzela wszystko to co opisałeś co należało by zrobić jest bezzasadne pod kątem koszt/efekt to co obecnie jest robione ta modyfikacja jest OPTIMUM tego co warto zrobić łączność oraz pasywizacja sprawienie że czołg nie będzie świecił na współczesnym poluwalki wraz z przywruceniem pełnej sprawności jest optimum czołg bedzie jeżdził będzie strzelał będzie działał

Adix tankman
czwartek, 14 stycznia 2021, 22:07

Tylko co z tego ? Nawet taki czołg zmodernizowany nie jest nic warty na dzisiejszym polu walki. W razie starcia Góra kilka minut ,a załoga no lepiej niech zginie no bo trudno.Tylko drony,samonaprowadzajace systemy rakietowe, lotnictwo . Lepiej byłoby to coś przerobić na zdalnie sterowane bo dało by się na dzisiejsze czasy no ale taki rząd i MON też chce ogrysc i to sporo

ooo
sobota, 9 stycznia 2021, 11:48

Czołg na fotce to niezmodernizowany T-72M1 - a nie T-72M1R! Nie widzicie reflektora podczerwieni??

Da
piątek, 8 stycznia 2021, 23:20

Rosjanie chcą zmodernizować t-62 jako uzbrojenie drugoliniowych batalionów pancernych.

Kazik :)
sobota, 9 stycznia 2021, 18:41

Oni już to robią. Dowiemy się po czasie tak jak w przypadku BMP-1 Basurmanin - remont i wymiana modułu uzbrojenia - wieża od BTR-82A.

Minister Wojny :)
sobota, 9 stycznia 2021, 17:08

Dobrze napisałeś,chcą ZMODERNIZOWAĆ a nie odmalować jak to jest w naszym przypadku,odmalują i dadzą nowe radyjko

Tylko
piątek, 8 stycznia 2021, 23:15

T-72 nadaje się tylko jako artyleria stacjonarna. Okopać po samą wieżę i strzelać w obronie.

Adixtankman
czwartek, 14 stycznia 2021, 22:29

Ok strzelac tylko na dziś tym to tak jakby z wiatrówki 4,5mm np w blachę stalową gr 10mm nawet z kilku metrów czyli nic tym nie zrobi poza małym sladkiem, tyle co na lekko opancerzone cele czy piechotę coś tam...

Adixtankman
czwartek, 14 stycznia 2021, 22:10

Ta A tylko bezzałogowe i zdalnie sterowane to może tam cos...

Artarmar
środa, 13 stycznia 2021, 23:13

I to ma sens. My nie mamy zamiaru atakować, nawet Ukrainy. My mamy się okopac strzelać, zadając takie straty aby agresor połamał zęby zanim przyjdzie wsparcie. I do tego potrzeba pasywacji i dobrej łączności pomiędzy często różnymi jednostkami. Tak zwana świadomość sytuacyjna jak w przypadku f35 gdzie dane sa wymieniane i atakować może samolot który sam nie wykrył celu (sam też będąc niewykrytym po ataku się ewakuuje). Do tego typu zadania stabilizacja wieży jest może i potrzebna ale ze wzgledu na koszty srednio uzyteczna(lepiej przeznaczyć to na drony co pokazuje wojna w Armenii). T72 MA BRONIC NIE ATAKOWAĆ. Amunicja to drugi priorytet, póki co ledwo wystarcza ale Rosja ma t 80 z którymi sobie slabo ale radzi, t4 armata.. Jeszcze nie jest zbyt liczna. Pozatym Amunicje można w sytuacji nawet kryzysowej szybko zmienić

Jerzy
piątek, 8 stycznia 2021, 14:35

Nie jestem specjalistą, ale abstrahując od wieku ostatniego rocznika rezerwy, to mam wrażenie, że czołgi (nawet przestarzałe) są tak drogie i mamy ich tak niewiele, że chyba starczy załóg zawodowych do ich obsadzenia? Czy jest wręcz przeciwnie - mamy więcej czołgów niż załóg i stoją zakonserwowane, bo nie ma nimi kto jeździć?

Adam
niedziela, 10 stycznia 2021, 14:17

Na T72 szkoliłem się w latach 82-84 W Żaganiu na uwczesne czasy był średniej jakości, już wtedy ustępował innym czołgom. Gdy T72 dziś współcześnie go ogłądam w naszym wojsku to zastanawiam się czy dziś do czego by służył. Napewno nie do bitew pancernych lecz tylko do obrony.

.
piątek, 8 stycznia 2021, 20:08

Trafiony czołg nie zawsze zostaje zniszczony ale prawie zawsze załoga nadaje się do wymiany (bębenki w uszach pekają itp) dlatego kiedyś mieliśmy 50000 rezerw przeszkolonych na czołgi

marian
sobota, 9 stycznia 2021, 15:13

I tak samo potrzeba rezerw do artylerii i innych różnych rodzajów wojsk. Pancerz chroni życie, ale nie zawsze zdrowie. Poza tym wiele rodzajów broni, które w pewnych odległościach zabiją lub ranią nieosłoniętego żołnierza, dla sprzętu bywają całkowicie niegroźne, a żołnierze przecież nie siedzą 24h/dobę w środku przez całą wojnę. O zwykłych dezercjach nie wspomnę, zwłaszcza gdy kara za taki czyn nie jest duża w porównaniu z ryzykiem jakie niesie walka.

Szarik
piątek, 8 stycznia 2021, 21:04

Czołgi w jednostkach są, ale kompletu załóg do nich brak. Wszak bezrobocie jest tylko poniżej 7% więc nikt się nie garnie do tej trudnej służby. Może COVID 19 poprawi sytuację.

TakPytam
piątek, 8 stycznia 2021, 13:31

"- trzy kontenery mieszkalno-sanitarne (za 13,4, 11,48 i 18,05 mln zł);" "- Budowa szpitala modułowego Wojskowego Instytutu Medycznego (26,78 mln zł)." Ktos potrafi to wyjasnic? W sensie, ze 3 kontenery kosztuja 42.93 mln, a "szpital modulowy" prawie polowe mniej?

Anżej
sobota, 9 stycznia 2021, 23:25

Z czego te kontenery są?

mash
piątek, 8 stycznia 2021, 22:46

Kontenery są dla kadry a szpital jest dla żołnierzy, w przyszłości.

Erwin
piątek, 8 stycznia 2021, 12:28

Rezerwiści do obsługi tych czołgów to czterdziestolatkowie albo zaraz przed. W 39 pobór obją rezerwistów do 31 roku życia. Życzę powodzenia z tą filozofa MONow nie wspominając nas sęsownością odmalowywania i dopasarzania samego T-72

Jurek
piątek, 8 stycznia 2021, 21:08

Każdy chce dowodzić i obsługiwać. A do ciężkiej i wymagającej służby jako załoga czołgu nikt się nie kwapi.

logistyk
piątek, 8 stycznia 2021, 23:54

Gdy czołg będzie nowoczesny, nowocześnie wyposażony i nowocześnie będzie chronił załogę, to znajdą się chętni.

.
sobota, 9 stycznia 2021, 18:10

Nie ma czołgów dobrze chroniących załogi nie ma twardych sa tylko źle trafieni

.
sobota, 9 stycznia 2021, 18:10

Nie ma czołgów dobrze chroniących załogi nie ma twardych sa tylko źle trafieni

.
piątek, 8 stycznia 2021, 20:09

Sens jest i to duży bo albo te stare T-72 przywrucimy do pełnej sprawności albo nie będzie już nic bo na nowe niema i nie będzie

dv g
piątek, 8 stycznia 2021, 13:53

Rezerwiści mogą być wartościowi na współczesnym polu walki, lecz trzeba by ich używać z głową, np. do obsługi stacji radarowych, zestawów Poprad. Może wreszcie do obsługi sytemu OPL Narew. Tylko, ze taki sprzęt powinien na nich czekać i co kilka lat powinni być szkoleni z jego obsługi.

sobota, 9 stycznia 2021, 14:50

Do obsługi tak skomplikowanych systemów jak stacje radarowe, czy przyszły system Narew potrzeba załogi, która potrafi się nim obsłużyć, zna go bardzo dobrze, czyli obcuje z nim na co dzień, a nie ludzie, którzy będą mieli z nim styczność od czasu do czasu. Rezerwiści to się nadają do piechoty

marian
sobota, 9 stycznia 2021, 15:19

W końcówce ZSW systemy radarowe obsługiwali szeregowi po dwumiesięcznym szkoleniu specjalistycznym (właściwie jeszcze mniej, bo wplecione były jeszcze elementy szkolenia podstawowego, których nie ukończono przed przysięgą). A były to jeszcze systemy analogowe, czyli bardziej skomplikowane od dzisiejszych cyfrowych.

Bono
sobota, 9 stycznia 2021, 20:47

Kolega piszący w poście wyżej od mariana ma oczywisciew 100% rację. Nie było w WP przypadku, żeby dcą stacji RLOK był żołnierz ZSW, chociażby ze względu na odpowiedzialność materialną. Ze wzgledu na umiejetności fachowe tym bardziej było/jest to nie możliwe. Po szkole mlodszych specjalistów przychodzili zołnierze, których dopiero trzeba bylo nauczyć pracować w realnych warunkach, bo imitatory to zupełnie inna rzeczywistość i trwalo to jakieś 1,5-3 miesiące . Co do sprostania umiejętnością technicznym, to już w ogóle absurd, bo do tego nie nadawała się nawet spora część kadry zawodowej po różnych szkołach i akademiach. Największym wyczynem moich operatorów była samodzielna wymiana amplitronu, ale robili to wczesniej kilkukrotnie ze mną i byli to chłopcy po technikum elektronicznym, rozsądni, inteligentni i stanowili wyjatek od reguły. Nawet oni nie opanowali do końca tzw. "gałkologii" skomplikowanego urządzenia. Do usuwania uszkodzeń, przeglądów oczywiscie pod żadnym pozorem się nie brali. No ale ok, może to byla jakaś niespotykana okoliczność. Napisz, proszę, jaka jednostka, jaka stacja rlok, który to był rok.

marian
niedziela, 10 stycznia 2021, 14:31

Oczywiście naprawy, i to tylko te drobne robiła kadra, ale trzeba pamiętać, że cywilni inżynierowie elektronicy po studiach też musieli odsłużyć SPRy. Ja po technikum elektronicznym też gówno wiedziałem, ale już po kilku latach pracy w cywilnej fabryce trochę się zmieniło. Niestety nie doczekałem się szkolenia rezerwy (przynajmniej w tej specjalności) po uzyskaniu cywilnego doświadczenia. Szczegółów niestety Panu nie podam, to nie jest miejsce do podawania takich informacji.

.
piątek, 8 stycznia 2021, 20:11

Systemy OPL powinni obsługiwac specjaliści nie rezerwy bo są to kluczowe systemy obrony kraju

Greedo
niedziela, 10 stycznia 2021, 00:37

TERAZ są urządzenia IFF. A niedoceniani rezerwiści pracują w firmach typu WB, Motorola i inne. Ok ? Załoga takiego Poprada może być mieszana. Lepiej obsadzić trzysta pojazdów niż 70 szt. Problem leży w tym że za dziesięć lat nawet rezerwisty mechanika na drobne naprawy nie będzie. T-72 ma jedną zaletę a jest nią trzyosobowa załoga. Dzięki temu można obsadzić więcej maszy. To jest jeden z argumentów przemawiający za K2 .

piątek, 22 stycznia 2021, 15:28

Skoro jak się twierdzi , mamy za mało ludzi , to należy wprowadzić więcej automatyki we wszystkich rodzajach wojska !!!!!

marian
sobota, 9 stycznia 2021, 15:21

Jeżeli są to kluczowe systemy, to tym bardziej powinny być przeszkolone przynajmniej dwa komplety załóg do obsługi tych systemów.

wert
piątek, 8 stycznia 2021, 13:40

POdziękuj likwidatorom ZSW i wytłumacz dzisiejszej młodzieży że Ojczyzny czasem należy bronic

piątek, 8 stycznia 2021, 17:28

Teraz trendem powszechnym stało się ze młodzi idą do wojska dla kasy a o ojczyźnie to już mało kto myśli.

BUBA
piątek, 8 stycznia 2021, 13:54

Jak ci nowi sa lepsi to dlaczego nie podciagna ich do odpowiedzialnosci za taki stan rzeczy.Wiec co aaaaa.... Ja nie jestem za PO ale minelo 5lat i do WP iPMW trafiaja rzeczy ktore sa owocem PO. A ci nowi obiecywali ze bedzie wiecej szybciej taniej etc. i co aaaa.

Cukier Drożdze Destylacja
piątek, 8 stycznia 2021, 19:29

Obiecywali i obietnice spełniają, może nie robią tego idealnie ale jednak. Po 30 latach rozbrajania i niszczenia przemysłu zbrojeniowego nie da się zrobić sensownej armi w kilka lat.

piątek, 22 stycznia 2021, 15:30

Zgadzam się!

Ok bajdur.
niedziela, 10 stycznia 2021, 12:56

Dlatego pompują pieniądze zagranicznemu koncernowi w ramach przedpłat a krajowe zakupy tylko w pgz. Spike powinnyśmy posiadać tysiące. Podobnie jak i granatników Carl Gustav. Ci z nowoczesnymi kamizelkami i hełmami? Co z Berberysem dla KTO Rosomak?

Danisz
niedziela, 10 stycznia 2021, 02:56

co obiecywali? - że nie będzie nowych okrętów, że nie będzie granatników ppanc, że nie będzie dronów ani BMS? uwalili kontrakt na 50 śmigłowców a zamiast tego kupili przez 5 lat sztuk 8, a ty twierdzisz że spełniają obietnicę? liczyć nie umiesz czy klapki nienawiści masz na oczach?

Dalej patrzący
piątek, 8 stycznia 2021, 11:12

"T-72 na czele listy..." - a może by tak dofinansować Moskita, który WITU robi z własnych środków pod prąd, bo MON woli kupować Javeliny? Albo zamówić Warmate 2? Takie zwykłe elementarne kroki - zarówno dla rozwoju własnego przemysłu - jak i do REALNEGO zwiększenia zdolności bojowych WP. Ale nie chcieć, to gorzej, niż nie móc...

Danisz
piątek, 8 stycznia 2021, 10:34

kontener mieszkalno-sanitarny za 18,05 mln zł? nic dziwnego że w MONie na modernizację nie ma kasy, skoro miliony wyciekają na takie bojowe "inwestycje"

Buli
piątek, 8 stycznia 2021, 09:04

I co z tego? Taki T-72 będzie się i tak palił tyle samo co stary, sprzed modernizacji! Zamiast ulepszyć osłonę pancerną, zawieszenie, silnik i armatę to zrobili kosmetykę.

Greedo
środa, 13 stycznia 2021, 07:24

Tylko, że w tej kosmetyce zabrakło systemu ostrzegania o opromieniowaniu laserem i kamuflażu . Dobrze,że chociaż noktowizja ma być bo inaczej byłaby bezkarna nocna rzeź na jak w Iraku.

.
piątek, 8 stycznia 2021, 20:12

Zrobiono tyle na ile było kasy nawet wszystkich nie będą modyfikować a do 300 sztuk

Mario
piątek, 8 stycznia 2021, 07:11

Konflikt w Górnym Karabachu dalej niczego MON nie nauczył? Dla mnie to V kolumna

Lewandos
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 07:27

Górski Karabach jak sama nazwa wskazuje odbiega choćby charakterystyką terenu, a zatem i możliwościami użycia broni pancernej od Niziny Środkowoeuropejskiej...

wert
piątek, 8 stycznia 2021, 13:44

odróżniasz taki mały szczegół że TB-2 latały pod osłoną tureckich F-16? Sowieckie Orłany i inne nie są dla nas tajemnicą

asdf
piątek, 8 stycznia 2021, 16:34

co to zmienia? nasze drony nie moga latac pod oslona naszych F16

ale jaja
piątek, 8 stycznia 2021, 19:23

Pewnie że mogą tylko trzeba wziąć zaczarowany ołówek i dorysować 200 albo 300 ty F-16 no chyba że to będzie ta ściśle tajna wersja niewidzialnych F-16

asdf
niedziela, 10 stycznia 2021, 09:55

skad sobie wzieles te 200 albo 300? w Gorskim Karabachu potrzeba bylo 200 tureckich F16 do oslony dronow?

Stiven
czwartek, 14 stycznia 2021, 21:57

A co my będziemy walczyć z Republiką bananową czy Rosją? To ile tych F16 potrzeba

Ech
piątek, 8 stycznia 2021, 00:57

Polska Armia? Jak jest jej cel? Zapewnic nam niepodeglosc! Dlatego najpierw wstac z kolan wzgedem USa (Swiat 1 biegunwy juz sie konczy) patrzec tez szerzej. Dbac o nasza samodzilnsc gospadarcza (nie kupwac wsztskego jak leci od Brata na kolanach) Zanim sie nie obiudzimy za pozno.

wert
piątek, 8 stycznia 2021, 13:49

wydatki sowietów wg parytetu siły nabywczej to ok 150 mld dolarów. A wydatki Polski? JAK CHCESZ SIĘ OBRONIĆ? Dzisiaj! Mając na głowie 30 lat niszczenia i rozbrajania!!!

inkwizytor
piątek, 8 stycznia 2021, 00:53

tyle kasy za nową farbę khaki? mam nadzieję, że sądy w przyszłości nie będą łaskawe

inkwizytor inkwizytorów
niedziela, 10 stycznia 2021, 22:36

Już KE zadba o to by były. Usłużni sabotażyści to zawsze była największa z "wartosi europejskich" i największe aktywo UE w Polsce. I żeby nie było wątpliwości, to nie obecni decydenci powinni dostać wyrki za sabotaż ale ci z minionej ekipy.

nie wiem, to pytam
piątek, 8 stycznia 2021, 00:18

ile można kupić prawdziwych czołgów za 1,75 mld zł czyli jakieś 400 mln euro/475 mln dol.? Czy efektywność tego sprzętu nie będzie aby wyższa niż tych 300 odmłodzonych T72?

Albert
sobota, 9 stycznia 2021, 18:35

40-50 nawet najlepszych czołgów można użyć tylko punktowo (w 1 względnie 2 miejscach), a 300 czołgów to zawsze 6 batalionów które można użyć zarówno punktowo jak i na szerszym odcinku obrony.

Ernst
piątek, 8 stycznia 2021, 12:05

Niecałe 40 czołgów. Tajwan za dwa bataliony M1A2T wraz z zapleczem zapłaci 1,3 mld USD.

też nie wiem
piątek, 8 stycznia 2021, 18:25

A czy 40 "prawdziwych czołgów" :)) rozwali takie 300 odmłodzonych T72 czy polegnie ? oczywiście w teorii , bez błędów taktycznych z obu stron.

tak tak
sobota, 9 stycznia 2021, 10:44

Raczej ok 30.

Tomek72
czwartek, 7 stycznia 2021, 22:49

Ja napiszę tylko tak czołgi są potrzebne, ale POLSKI WARMATE ma przebijalność 800 mm RHA - co z tego co wiem oznacza zniszczenie KAŻDEGO czołgu "z góry" ...

Optymista
piątek, 8 stycznia 2021, 16:50

A to ciekawe.

Andrzej
czwartek, 7 stycznia 2021, 22:47

"RUDY - 102 " wiecznie żywy .

emeryt
czwartek, 7 stycznia 2021, 22:45

Czy panowie wymyślający argumenty za modyfikacją T-72 potrafią liczyć ? Koronny argument to taki że nasze "dziadki" muszą być bo mamy do nich załogi !. Kiedy te załogi będące od kilku lat w rezerwie mają chyba po tyle samo lat co te czołgi i za 10 lat nikt ich do teciaka nie wepchnie chyba że geriatra z anestezjologiem . Każdy argument jest dobry aby zasilić budżet firm co to od kilku lat opanowały wysoce zaawansowaną technologię robienia "NIC" z niczego dla dobra załogi i szefów związkowych za pieniądze podatnika.

.
piątek, 8 stycznia 2021, 20:14

Potrafia liczyc na nowe czołgi niema jak nie przywrucimy sprawności tym T-72 nie będziemy mieli nic

Danisz
piątek, 8 stycznia 2021, 10:40

przecież to jest jawna kroplówka dla źle zarządzanych zakładów PGZ - kontrakt musi być duży, bo grupa w 4 lata zaliczyła prawie 1,5 mld zł strat, a modyfikacje muszą być niewielkie, by nie było wieloletnich opóźnień (jak przy Leo) bo to wstrzymywało by transfer kasy. kolesiostwo i państwo z tektury

GRD
czwartek, 7 stycznia 2021, 21:29

14 baniek na kontenery? 2000 zł komplet wkładów balistycznych na frogtac, do tego niech będzie kamizelka plus graty za tysiąc, przy zakupie hurtowym. Daje to nam trzynaście tysięcy kamizelek taktycznych z wkładami dla żołnierzy. A my NADAL biegamy w lubawkach. Kto za to odpowiada?

piątek, 8 stycznia 2021, 06:05

Nikt. Przecież żyjemy w post komunię ze szczyptą socjalizmu. Tu się odpowiada tylko przed partia nie przed narodem

Edmund
czwartek, 7 stycznia 2021, 21:17

Ktoś by chciał wsiąść do tak odnowionego T-72 w czasie konfliktu zbrojnego? Bo ja nie. Ćwiczenia to ćwiczenia, a wojna to wojna. Przypuszczam, że zdecydowana większość odmówi walki, a właściwie patriotycznego samobójstwa w odnowionych T72. Wydatek ten jest więc po to aby utrzymać zakłady, mieć na czym ćwiczyć i aby statystyka się zgadzała, ale nie na wojnę.

piątek, 8 stycznia 2021, 18:34

Możesz też nie wsiadac, i po prostu biegać na piechotę, bez ż a d ne j osłony. To ja wolę mieć pancerz i 125mm automat.

Yutr
piątek, 8 stycznia 2021, 10:42

A to można odmówić w takiej sytuacji wykonania rozkazu?

Darek S.
piątek, 8 stycznia 2021, 02:03

Co prawda to prawda

Ernst
czwartek, 7 stycznia 2021, 23:21

Też nie na długo, bo części zamiennych już zaczyna brakować, co wykazał rekonesans przeprowadzony przy okazji tej modyfikacji.

Arbuz
czwartek, 7 stycznia 2021, 22:20

Ty wsiądziesz do odnowionej ciężarówki z pancerzem 0%

ansuz
czwartek, 7 stycznia 2021, 20:36

Świetnie, że rewitalizuje się ten sprzęt, szczególnie, iż ma pełnić rolę wsparcia. Polska leży w takim miejscu Europy, że broń pancerna może dać przewagę w starciach, więc nigdy jej za wiele.

Danisz
piątek, 8 stycznia 2021, 10:42

zwłaszcza takiej nigdy za wiele, co nie daje szans ani na skuteczny atak, ani na obronę przed czymkolwiek

Kokos
piątek, 8 stycznia 2021, 00:18

Nie jako wsparcie tylko w pierwszej lini. Mamy zdolnych do jazdy bardzo mało czołgów.

Kapral
czwartek, 7 stycznia 2021, 20:02

Dajcie te 400 mln ludziom to sami się obronia

Starszy
piątek, 8 stycznia 2021, 02:07

Mam nadzieję że już kapral rezerwy...

MON wariuje
czwartek, 7 stycznia 2021, 20:00

Ogarnijcie się 1,8 mld jest aż na 300 T72, to tylko 6 mln od sztuki. Do tego te 1,8 mld jest do wydaniavw ciągu 5 do 6 lat prac remontowych. To tania królówka dla Bumaru. A dla porównania to JEDEN węgierski LEO2A7 to grubo ponad 30 mln PLN. Nie ma co kwękac. Ale tylko za te 40 mln za 3 durne kontenery, to można by mieć coś chyba z 70 Spike, albo ok 50 FlyEye, albo bodaj 270 szt Warmate 1. A tak....

Peter
piątek, 8 stycznia 2021, 09:05

...A tak będziesz miał T-72 z dodana literką R jak Reanimacja...

SAS
czwartek, 7 stycznia 2021, 20:32

Choroba dwubiegunowa. Jak trzeba kupić amerykańską broń, to wtedy straszy się wojną i Rosją. Jak trzeba zbroić armię to najwyraźniej nie ma żadnego zagrożenia.

Litości
czwartek, 7 stycznia 2021, 19:50

Od 12 do 18 MILIONOW za.... POJEDYNCZY kontener mieszkalny??? MON ZWARIOWAŁ???

zapytającu
czwartek, 7 stycznia 2021, 19:28

Będą służyły tylko kto te tetki obsłuży lepiej 50 nowych czołgów dla 150 żołnierzy czy 300 dla 1500?? skąd tych żołnierzy czołgistów weźmiemy ?? lepiej iść w nowoczesność czy na drzwiach od stodoły latać ?

Hmmm
piątek, 8 stycznia 2021, 00:20

Rezerwiści. Duda nakazał ludziom wsiadać do nich do 60 lat to zawsze może kazać do 70.

Alfret
czwartek, 7 stycznia 2021, 21:31

300*3900

WRZECIONO
czwartek, 7 stycznia 2021, 19:07

Do wszystkich negujących rewitalizację naszych T-72...wyjaśniam aby olśnić ..czołgi są rewitalizowane z prostej przyczyny będą służyły jako wozy bezpośredniego wsparcia natomiast rola ich jako czołgów będzie drugorzędna ,zgodnie z opracowanymi doktrynami walki NATO tzw 2+1 w działaniach bojowych tzw trójek ma brać udział jeden czołg (Leopard,Abrams,czy inny sojuszniczy adekwatny do w/w wymienionych ) plus dwa T-72 z prostej przyczyny mamy ich dużo i zawsze będą mocniejsze od najmocniejszego Borsuka (który długo nie będzie) dlatego robi się dlaT-72 łączność i optykę by mieć bardzo dobry kontakt z tzw prowadzącym czyli czołgiem w tzw działaniach trójek ,dlatego oprócz amunicji przeciwpancernrj ,odłamkowej i ich kompilacji ,robi się amunicję kasetową i termmobaryczną ... poza tym podtrzymuje się zdolność technologiczną zakładu ... bo uśpiony czy zatrzymany zakład i cała wokół niego otoczka to jak zabity zakład i potrzeba potężnych środków by go obudzić a poza tym zakład/korporacja doskonali i usprawnia swe moce pod produkcję zbliżającego się novum (ale tu zamilknę)

Kokolini
piątek, 8 stycznia 2021, 00:21

Co za debilizm 3 t90 rozwalą Abramsa i te trzy nasze teciaki. Czyli w jakim celu ludzie mają w nich być zamordowani?

Ja
piątek, 8 stycznia 2021, 21:34

T90 to może z Tygrysami walczyć.10na 1

abc
piątek, 8 stycznia 2021, 13:54

spokojnie z takich jak ty zrobimy bataliony przełamania, metodą rozpoznanie pola walki walką ..

Alfret
czwartek, 7 stycznia 2021, 22:44

Te plutony 2+1 to takie troche darcie przescieradel dla statystyki magazynowej. Powinny sie pojawic komentarze o katastrofie logistycznej takich zwiazkow czolgow w kwestii zaopatrzenia. No i oczywiscie liczymy: 247 leopardow + 2*247 T72M1R, nijak sie to nie trzyma calosci. 58 T72M1R : 2 29 318 : 2 159 105+210315 -> (35Leo*3) & (70T*3) Logicznie rzecz ujmujac to te trojki moga dzialac na zasadzie T72 wyszukuja przeciwnika i oslepiaja go dostepna, stara amunicja burzaca; Czolg MBT eliminuje trudniejsze czolgi lub dobija te uszkodzone. Trudnosc polega na wlasciwosciach terenu gdzie odbeda sie potyczki. Nosnosc bedzie bowiem miala zdecydowany wplyw na przyjeta taktyke i te 2+1 sprawdza sie na terenie stabilnym nie na podmoklym. Wydaje sie, ze tereny polnocno-wschodniej Polski i tak beda musialy byc obsluzone przez lzejsze czolgi, wzglednie artylerie 155mm. Przypomne jeszcze, ze na zniszcenie jednego ciezkiego czolgu niemieckiego potrzeba bylo 10szt. Sherman'ow czy 10szt. T34... T72M1R beda troche robily za statystyke. Wydaje sie, ze nie nalezy bagatelizowac tych czolgow. Dla piechoty przeciwnika jest on tak samo zabojczy jak byl 40 lat temu. Zakladajac, ze czolgi beda w posiadaniu systemu cyfrowego wskazywania celow i zaznaczania ktore sa uszkodzone, a ktore pozostaja do eliminacji, byc moze bedzie to skuteczna taktyka. Ponadto lzejsze czolgi powinny bronic bokow czolgu ciezkiego. Co prawda przydalo by sie do tego zespolu kilka BWP, przynajmniej 4 sztuki.

Leo
piątek, 8 stycznia 2021, 13:29

cyfrowość T72 będzie się sprowadzała do smartfonów załogi

Ole
piątek, 8 stycznia 2021, 13:56

Spoko będziesz łącznikiem między czołgami tzw biologicznym smartfonem...

Logistyk
czwartek, 7 stycznia 2021, 21:36

Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Trzeba było jeszcze dodać trochę kasy i pomalować je farbami multispektralnymi, wyposażyć je w siatki multispektralne BERBERYS oraz w nowoczesne granaty dymne. Tyle i aż tyle należałoby jeszcze uczynić, by załogi przetrwały. Nowych czołgów prędko nie będzie więc tym bardziej powyższe jest istotne.

vc Hert
piątek, 8 stycznia 2021, 10:11

Dokładnie. Berberys i malowanie to podstawa. Inaczej załogi będą ginąć jak Górnym Karabachu. Trzeba maksymalnie ograniczyć możliwość wykrycia pojazdów przez Drony. System OBRA, sprzężony z granatami dymnymi też by nie zaszkodził. Każda dodatkowa kwota powinna być wydawana na dodatkową maderkę dla najbliższego pluto remontowanych T-72

Darek S.
piątek, 8 stycznia 2021, 02:09

Nie rozumiesz, te odnowione w ten sposób T-72 w tych trójkach mają służyć za cele, żeby przypadkiem nikt Abramsa nie trafił. A łączność i optyka, żeby Amerykanów nie przejechali przypadkiem przy parkowaniu Ci rezerwiści.

Kokolini
piątek, 8 stycznia 2021, 00:22

Oni mają być sztucznym tłumem by Alianci nie ginęli.

Krzys
czwartek, 7 stycznia 2021, 19:28

Wozy wsparcia bezpośredniego w ramach batalionów czołgów? Dobrze. W czasie rozwinięcia sił znajdą się strukturach brygad zmech (plutony?). Jakie wozy zastąpią je w batalionach panc? Nie. To jest i będzie jeden z modeli czołgu podstawowego. Rodziny załóg wzmogą modlitwy o pokój.

SAS
czwartek, 7 stycznia 2021, 20:33

Tak. Ale walka czołgów z czołgami to anachronizm minionych wojen utrwalony w masowej świadomości.

Brednie
piątek, 8 stycznia 2021, 00:23

I dlatego Rosjanie budują nowe i powstają koncepcje na zachodzie.

Lisek
czwartek, 7 stycznia 2021, 18:54

Ok, nie rozumiem jeszcze tego. K2 Black Panther kosztuje około 8.5 m. euro jedna sztuka. Pewnie leo 2a7 coś podobnie. A my wydajemy 1,8 miliarda pln na pomalowanie 300 zdezelowanych t-72. Te złotówki to około 400 baniek euro, jest to około 47 nowiutkich K-2 lub leo 2a7.Teraz zostawiam wszystkich z przemyśleniami, co by się bardziej opłacało na polu bitwy, te zdezelowane t-72 czy około 50 sztuk nowiutkich najnowocześniejszych czołgów. Tylko niech nikt mi nie mówi ze strasznie trudno by było się naszym czołgistom przesiąść się z naszych leo a5 na pantery czy a7 i koszty szkolenia byly by jakieś ogromne.

OPTY(k)
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 18:37

Już o tym pisałem. T 72 posłuży do szkolenia, pod warunkiem przywrócenia poboru, ale spoko. W zaogniającej się sytuacji nie będzie wyjścia. Co do nowych Leo, to : 1. czas, którego nie ma, 2.brak zaplecza krajowego, 3.brak kodów dostępu, co zagraża unieruchomieniem ich z przyczyn wiadomych tylko dla Niemców. Chyba wystarczy. Pozostaje K2, ale tylko spolonizowany. I znów kwestia czasu.

jsyl
piątek, 8 stycznia 2021, 09:51

a produjujemy Leo ??? Kupić można wszystko, dadza Ci Niemcy technologię? Jak bedzie wijna to zaorają Polskę, bo wojna będzie nie pod Moskwą tylko u nas, armię się ma by walczyć u kogoś, a jak zaczniesz walczyć pod Moskwą to Ci pykną bombkę atomową pod Warszawą i tyle będzie. Pytanie o sens armii. Za 10-20 lat będziemy muzułmanów ściągać, bo dzieci nie ma i nie bedzie i tak komu w tej armii walczyć.

Dropik
piątek, 8 stycznia 2021, 08:46

Tak ,z pewnością k2 kosztuje 8,5 mln €. Tak jak F35 kosztuje mniej niż 90 mln . Na dodatek K2 jest tak nowoczesny , że spokojnie można inwestować i myśleć o przyszłości. Szkoda tylko , że jest tak licho opancerzony.

Big Jim
piątek, 8 stycznia 2021, 03:34

ilość jest jakością samą w sobie....

ale jaja
czwartek, 7 stycznia 2021, 19:28

Oczywiście że lepsze będzie 300 T-72 niż 50 czegokolwiek innego nawet K2, powód jest prosty K2 czy Leon wytrzyma 2-3 trafienia ale i tak się sfajczy nawet jeśli te 50 K2 zniszczą 150 T72 to i tak drugie 150 T72 pozostaje, ale to i tak bardzo optymistyczne szacunki dla tych 50 K2 bo istnieje realna szansa że taka garstka czołgów zostanie okrążona i zniszczona 1 strzałem w tył.

Haha
piątek, 8 stycznia 2021, 00:25

Jeszcze nasz t72 musi trafić w wersję K2PL. Jaka penetracja pocisku?

ale jaja
piątek, 8 stycznia 2021, 18:57

Każdy pocisk czołgowy trafiając w tył dowolnego czołgu a często i w bok, ten czołg unieszkodliwi.

Zenek
czwartek, 7 stycznia 2021, 19:04

Zgadzam się w zupełności ze lepiej mieć Leoparda czy K2 super nowoczesnego niż nadal przestarzałe T72

czwartek, 7 stycznia 2021, 19:53

Modernizacja T_72 będzie polegała na przerobieniu ich na gaz. Jest to o wiele tańsze paliwo...

Adam
niedziela, 10 stycznia 2021, 14:30

Silnik jest przygotowany do spalenia każdego paliwa płynnego od benzyny,ropy,czy spirytusu oraz rozpuszczalnikach.Ot taka technologia Radziecka. Normalnie to jeżdzi na gazolu(olej napędowy).

Kapral
czwartek, 7 stycznia 2021, 19:41

Mam pytanie: chcesz mieć 50 szt AK-47 czy 300 dubeltówek na śrut ?

OPTY(k)
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 19:02

To inaczej. Chcesz mieć 300, jednak czołgów, czy,np. 1000 Jelczy, a choćby i Rośków?

czwartek, 7 stycznia 2021, 23:26

Są też strzelby śrutówki działające na zasadzie AK ;)

biały
czwartek, 7 stycznia 2021, 19:52

to zależy jak blisko pozwolisz podejść przeciwnikowi

aaaaaaaaaa
czwartek, 7 stycznia 2021, 18:46

Za 2 mld zloty mamy 75 leopardow 2a7 ktore rozniolsyby w pyl te 300 pozal sie boze teciakow. Jak mozna miec sumienie wsadzic kogos do tak starego czolgu i wyslac na wojne ??? Po drugie za 2 mld pl to kazdy leon ktory obecenie mamy moglby miec Thropy na pancerzua to juz inna bajka. No tak w 39 tez nam sie wydawalo ze kawaleria to sila.

Alfret
czwartek, 7 stycznia 2021, 21:40

Akurat w 1939 kawaleria latala dziury tam gdzie piechota nie zdazyla i tutaj spisywala sie nadzwyczaj dobrze na polskich bezdrozach, gdzie blietzkrieg spowodowal zapchanie drog uchodzcami wojennymi! W takich sytuacjach zdarzalo sie, ze szwadron kawalerii przemieszczal sie polami. Inna sprawa jest kwestia uzbrojenia i liczebnosci formacji bojowych w brygadach kawalerii. Zreszta jdnostki kawalerii posiadali w tym samym czasie Niemcy i Francuzi i nikt im nie robi wyrzutow z tego stanu rzeczy.

Jan
czwartek, 7 stycznia 2021, 21:21

Za borsuka damy 25 mln a ty za leo a7 tyle chcesz. Stan techniczny T72 jest tak podły ze więcej niż 230 sztuk nie zrobimy i to też po terminie.

Qwerty
czwartek, 7 stycznia 2021, 18:42

13.4 Mln zł za kontener mieszkalny?

Deweloper
czwartek, 7 stycznia 2021, 19:43

Coś tu nie pasuje... Za tą kwotę można postawić 10 bloków mieszkalnych czteropiętrowych !

Rysio i Bożenka
czwartek, 7 stycznia 2021, 20:12

Blok mieszkalny czteropiętrowy za 1,4 mln zł. Zwariowałeś? Ten blok ma być z dykty?

Democracy Now
czwartek, 7 stycznia 2021, 18:06

Za 400 mln zł wolę kupić kilkadziesiąt zestawów JAVELIN lub Spike, które są w stanie zniszczyć T-90 a nie taki złom. Ten złom to jedynie do muzeum !!!

alkaprim
czwartek, 7 stycznia 2021, 18:03

1,749 mld złotych na coś co i tak nie nadaje się na wspołczesnym polu bitwy do uzycia-to nikt mi nie powie,że nie mamy pieniędzy na zakup nowoczesnego uzbrojenia.Za te pieniądze można by kupić wiele porządnych rzeczy....

Gustlik
czwartek, 7 stycznia 2021, 17:45

T72 to się nadaje tylko do przeróbki na WZT albo do sprzedaży do Afryki jak wogole ktoś mógł zatwierdzić wydanie 2 mld zł w pakowanie w tego trupa.

Fanklub Daviena
czwartek, 7 stycznia 2021, 17:38

Czy to zakamuflowana spłata 447 patrząc na te kontenery?

Krzyś
piątek, 8 stycznia 2021, 02:15

Pierwsza rata

PietaDariusz poznan
czwartek, 7 stycznia 2021, 17:25

Trzy kontenery mieszkalne za ponad 40milionow ?

PietusPoznan
czwartek, 7 stycznia 2021, 17:24

Trzy kontener mieszkalne za ponad 40mln?

Przemek
czwartek, 7 stycznia 2021, 17:09

Rosjanie modernizują jeszcze starsze czołgi t72. Jak się okazuje są w stanie niszczyć nawet Abramsy. Te 300 setki to wozy z zapasów modernizacyjnych. Tak jak kiedyś mówiłem. Wszystka kasa której nie wydadzą pujdzie na następny rok. Podobno chodzą słuchy że chcą rozbudować poziom modernizacji przez modyfikację armat z wymianą lufy. Kojazycie że lufownia HSW powstała przy częściowej pomocy Ukrainy. Mieli wymienić amunicję. Ale nowa amunicja nie nadaje się do starej lufy. Po co wramach opracowania amunicji 125mm napisali takie wygórowane wymagania min 1200mm przebijalnosci. Amunicja dostosowana do armaty o większym cisnieniu i zdolnej uzyskać większą prędkość wylotową.Pozatym modernizację t72 przeprowadza obecnie ok 10 do 15 panstw min Rosja ,Indie,Jugosławia itp. Wszystkie te czołgi są w stanie zagrozić konstrukcjom Zachodnim.

Darek S.
piątek, 8 stycznia 2021, 02:18

Ale przyjrzyj się ruskim T72M3 - to inna bajka mogą stanąć do równej walki z Leo 4 i 5, a nasze t-72 po modernizacji to będzie tylko dobry cel.

no co za ludzie
czwartek, 7 stycznia 2021, 21:53

Jugosławia powiadasz? Wspólnie z ZSRR? Mam nadzieję, że wszystko w imię siły Układu Warszawskiego.

SimonTemplar
czwartek, 7 stycznia 2021, 16:49

Prawie 2 miliardy złotych na czołgi, ktore mają obsadzac rezerwiści..... Kiedy i w jakim celu? Do ćwiczeń? Ręce opadają.

Darek S.
piątek, 8 stycznia 2021, 02:20

Prawie wszyscy nasi rezerwiści mają zwykle troszkę ponad 50 lat. Pojadą jako cele.

Oszołom
czwartek, 7 stycznia 2021, 22:13

Muszą w tym teciaku być dodatkowe gniazdka do ładowania smartfonów, bo inaczej poborowi pójdą do domów....

Extern
czwartek, 7 stycznia 2021, 18:18

Aby w razie czego te maszyny miały walczyć z Ruskimi brygadami zmotoryzowanymi. Taki czołg nawet i starą amunicją poradzi sobie z przeciwnikiem klasy BWPa czy jakiegoś czołgu lekkiego, natomiast błędną decyzją taktyczną było by postawić te maszyny na drodze nowoczesnych czołgów, to oczywiste.

Polska
czwartek, 7 stycznia 2021, 18:07

Te czołgi mogą być potrzebne jak będą większe protesty i blogady czy dalej idące burdy i zamieszki w miastach. A jedna z strategii brygady z Braniewa opiera się na wyjeżdzie tego sprzętu i pozostawienie na drogach jako barykady i przynętę aby spowolnić natarcie... i dać chwilę na kontrę zachodu. Oby nie jak w 39 roku.

Darek S.
piątek, 8 stycznia 2021, 02:24

Te czołgi T-72 by się przydały, ale po dobrej gruntownej modernizacji. Nawet jakby to miało grubo za drogo kosztować i tak miałoby to sens. Przygotowałoby to zakłady do produkcji czegoś w przyszłości. Inaczej to marnotrawstwo kasy.

biały
czwartek, 7 stycznia 2021, 17:43

w razie globalnego konfliktu zawodowi żołnierze skończą się w pierwszym roku walk ( ranni , martwi , część na zwolnienia ) później będziemy walczyć rezerwistami , roczniki od 1972 do końca szkolenia rezerw to jest kilkaset tysięcy wyszkolonych żołnierzy

Darek S.
piątek, 8 stycznia 2021, 02:25

Z 72 rocznika nikt już prawie w wojsku na specjalistycznym sprzęcie nie służył, realizmu trochę.

biały
piątek, 8 stycznia 2021, 15:41

a na czym ci ludzie służyli jak nie na t-72 ,ja kilka lat młodszy jestem i też na tych śmiesznych 72 siedziałem , pierwsze leo w świetoszowie się pojwiły jak do wojska szedł 1978 rocznik

Kicok
piątek, 8 stycznia 2021, 00:38

Chyba miesiąca. To i tak optymistycznie. Jakich wyszkolonych? Każdy ma w czterech literach te tzw szkolenia. Mają tylko się stawić popić wódki i dostać kasę. Oni są w ogóle nie przeszkoleni bo nie mają motywacji. Do trumny ma wsiadać facet co ma 50 lat i dzieci kiefy 25 latek ma wywalone. Prędzej oficer dostanie kulę niż zmusi takiego człowieka by zginął za ojczyznę, która miała w nosie sprzęt do obrony.

biały
piątek, 8 stycznia 2021, 15:43

ja mówię o rezerwistach którzy odbyli roczne szkolenie a nie o wot które prawie żadnego szkolenia nie mają , i każdy w razie w będzie miał wyjechane na wojnę , ale są tacy którzy byli przeszkoleni na sprzęt rezerwiści i tacy co nie byli przeszkoleni

Dariusz Pięta
czwartek, 7 stycznia 2021, 17:27

Do służby na najbliższe lata oraz do obsługi przez rezerwę w razie konfliktu.Chodzi o 45,50letnich emerytów szkolocych siedwadziescia lat ma tym sprzecie

Kokop
piątek, 8 stycznia 2021, 00:39

Co kilka lat jako NIEWOLNICY. Szacun. Współczuje oficerowi bo może dostać kulę.

rezerwista senior
czwartek, 7 stycznia 2021, 23:20

A jeszcze starszym dać AK47 i rpg7 i do Volkssturmu czyli pospolitego ruszenia jeśli COVID ich wcześniej nie wykończy.

Cat
czwartek, 7 stycznia 2021, 15:59

Ktoś wyjaśni mi co z tymi kontenerami jest nie tak,taka kasa?

Zaq
czwartek, 7 stycznia 2021, 14:57

Wyrzucone w błoto pieniądze na T72 albo ukryta dotacja dla Bumaru jak zwal tak zwał może taniej byłoby płacić postojowe pracownikom Bumaru niż pakować pieniądze w T72.

Dariusz Pięta
czwartek, 7 stycznia 2021, 17:30

Bez przesady,jak nie narobi szkód to chociaż zużyję wroga amunicję. Dwa modernizuja najsłabszy punkt czyli strzelanie w ruchu

asf
piątek, 8 stycznia 2021, 09:43

To zażywania amunicji wroga to są cele pozorne jak dmuchane czołgi, a nie pojazd z żywymi ludźmi w środku

dropik
piątek, 8 stycznia 2021, 08:32

a czym w tym ruchu będziesz strzelać ? BM-15 z 1974 roku ?;)

Hmmm
piątek, 8 stycznia 2021, 00:43

A ludzie zostaną zamordowani w nich. Już widzę jak nie strzelają do swoich przełożonych.

Filip
czwartek, 7 stycznia 2021, 17:18

Może tak z miliard na T-34

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
czwartek, 7 stycznia 2021, 14:45

To dobrze, że muzea chcą pozyskać nowe eksponaty ale dlaczego dzieje się to z pieniędzy podatników?

Heh
piątek, 8 stycznia 2021, 00:43

Bo to darmowe

kibic
czwartek, 7 stycznia 2021, 14:30

Te kontenery mieszkalno-sanitarne jakieś drogie są. Kilkanaście milionów za sztukę? Może chodzi o trzy typy, każdy w wielu egzemplarzach, ale artykuł sugeruje, że chodzi o sztuki.

Dropik
czwartek, 7 stycznia 2021, 14:23

ogólnie szkoda tych pieniędzy na modernizację t72 , ale innej możliwości nie ma. Szkoda tylko, że nie unowocześniono armaty i stabilizacji. No i po modernizacji do magazynów jako zapas mobilizacyjny i uzupełnienia. Oczywiście jesli nie kupi się nowej amunicji to juz szkoda nawet jednej złotówki na taka modernizację..

Extern
czwartek, 7 stycznia 2021, 18:14

Te tanki i tak mają już tylko pełnić pomocnicze role. Tak więc pakowanie nadmiarowej kasy w nie jest już bez sensu. Nawet i starą amunicją taki czołg poradzi sobie z najlepszym Ruskim BWPem. Ich sensowne użycie zależy teraz głównie od właściwych decyzji taktycznych, bo jest oczywiste że nie podołają sztuka na sztukę nowoczesnym maszynom.

Dropik
piątek, 8 stycznia 2021, 08:19

co nie znaczy , że mają byc bezbronne wobec czołgów przeciwnika. PT91 nie nie mają tu szczególnej przewagi nad t72

G
piątek, 8 stycznia 2021, 00:44

Ich najlepsze BWP mają ppk więc sobie nie poradzi.

biały
czwartek, 7 stycznia 2021, 17:47

ten pojazd nie ma walczyć przeciw czołgom przeciwnika , nawet podczas drugiej wojny światowej amerykanie mieli nakaż cofać się przed wojskami pancernymi Niemiec i na pomoc wzywano lotnictwo któe niszczyło czołgi Niemieckie .

Dropik
piątek, 8 stycznia 2021, 08:18

Ale na wojnie nie jest tak , że sobie wybierasz przeciwnika z którym masz walczyć. A problem braku amunicji i celności armaty dotyczy również PT-91 i jeśli one też nie mają walczyć z czołgami przeciwnika to zapewniam cię , że leopardów będzie za mało. Dystans walki będzie mały bo taki jest krajobraz polskiej niziny , a to oznacza , że łatwo złapać przeciwnika ustawionego do ciebie bokiem. Taka armata wystarczy o ile będzie lepsza amunicja. To przykre, ale trzeba te czołgi remontować. Żałować trzeba innych marnowanych pieniędzy. Jest ich wystarczająco dużo.

biały
piątek, 8 stycznia 2021, 15:47

no przecież ja jestem tego samego zdania , trzeba je zmodernizować ale porządniej , ale podstawowym sprzętem do niszczenia czołgów powinno być po 1 samoloty 2 smigłowce 3 niszczyciele czołgów z jakimiś rakietami kierowanymi 4 amunicja krążąca i drony 5 artyleria z kierowanymi pociskami i dopiero na 6 miejscu powinny być czołgi i piechórzy z ręcznymi ppk

OPTY(k)
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 19:39

Słusznie, tylko jest kilka "ale". Samoloty i helikoptery będą skuteczne w warunkach przewagi powietrznej. W dronach i podobnych, potencjalny przeciwnik już ma przewagę. Więc liczyłbym głównie na artylerię i niszczyciele. Pod warunkiem uzyskania, przynajmniej równowagi w dronach i opl.

Lisek
czwartek, 7 stycznia 2021, 13:44

Kontenery mieszkalne po kilkanaście milionów pln za sztukę? Dobrze przeczytałem? Jeśli tak, to takie ceny tylko w MON. Chętnie sprzedał bym kontener mieszkalny za 18 baniek.

Kochamy MON!!!
czwartek, 7 stycznia 2021, 20:04

Jeden 5-o metrowy plastikowy dron z PGZ, to też "tylko" 19 mln. A MON zamówił ich.. 40. Przy czym, t e g o drona to jeszcze w ogóle nie ma, bo to co j e s t, to m u s i być kompletnie przebudowane, ha ha ha. Blaszany kontener za 12, 15 czy 18mln? Może mają mieć złote klamki??

asf
czwartek, 7 stycznia 2021, 13:40

Obecnie w WP jest 12 batalionów czołgów po 58 wozów każdy, w tym:
- 4 bataliony Leopardów 2
- 4 bataliony PT91 Twardy
- 4 bataliony T-72 M
Gdyby zmniejszyć liczbę pojazdów w batalionie czołgów (ale ilość wozów w batalionach BWP i KTO pozostawić bez zmian) do 44 sztuk (jak mają to np. Niemcy) to można by otrzymać:
- 5 batalionów Leopardów
- 5 batalionów Twardych
- 2 bataliony T-72 - gdzie przeznaczając na ich modernizację tę samą kwotę, co wcześniej na "modyfikację" 300 sztuk, otrzymalibyśmy wozy doprowadzone do dużo wyższego standardu. Może udałoby się je podnieść do standardu Twardych, a może zakres zmian byłby inny i np. zainstalowano by armatę 120 mm. A może jeszcze inaczej. Jakby nie było, uważam, że byłoby to sensowniejsze rozwiązanie niż to co zrobiono. Łącznie mielibyśmy wtedy 12x44528 czołgów i to chyba i tak max na co nas byłoby stać zwłaszcza w kontekście tych wszystkich wydatków modernizacyjnych które nas czekają w najbliższych 15 latach: Wisła, Narew, Harpia (jeszcze nie spłacona), Borsuk, Kaktus, Orka i wiele, wiele innych (na cud nie ma co liczyć).

w
piątek, 8 stycznia 2021, 18:19

dlaczego nie piszesz za taka operacja ( chyaba o to chodzi)pozwoliłaby zwiekszyc liczbe generalów i pułkowników To po co po 44 szt. Moze po 10 ???

Jabadabadu
czwartek, 14 stycznia 2021, 13:31

Liczba generałów nie zmieniła się od czsu kiedy mieliśmy 460 000 armię. I jeszcze jedno: armia chińska (jakoś tak 1000 razy liczniejsza od polskiej) ma mniej generałów. Ale Chiń czycy są najwyraźniej zapóźnieni w rozwoju względem Urzędu Wojska Polskiego.

jsyl
czwartek, 7 stycznia 2021, 17:54

a skąd wiesz czy wszystkie nie będą unowicześnione do standardu twardych

Ot co
czwartek, 7 stycznia 2021, 20:07

Bo t a k właśnie chce MON? Bo te czołgi dostaną t y l k o nową łączność i nową obserwację. Natomiast żadnego wzmocnienia czy to pancerza, czy siły ognia, czy nowych systemów celowniczych, czy stabilizacji. Więc będzie długo, dużo, tanio od sztuki, i bez żadnego wpływu na zdolności bojowe!!

Ernst
piątek, 8 stycznia 2021, 12:13

Dużo też nie będzie. Nie ma szans by zmodyfikowano 300 wozów. W najlepszym razie skończy się 170 sztukach ze względu na brak części zamiennych. W zasadzie będą to czołgi jednorazowego użycia na maks 5 lat. Rekonesans przeprowadzony przy okazji tej modyfikacji wykazał, że w zasadzie magazyny są prawie puste. Nie ma ukrywać, jest kiepsko. Nowych czołgów też nie widać. K2Pl to rok 2028-2030, a Leopardów już nie ma.

OPTY(k)
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:05

Wydaje się, że mamy licencję i pełną dokumentację T72M1, więc wyprodukowanie części to nie problem.

titanium
czwartek, 7 stycznia 2021, 13:26

Prawda jest taka że te wozy są u kresu życia, i żadna sensowna modernizacja nie zrobi z nich godnego przeciwnika dla rosyjskich czołgów. Nawet pozostawienie naszych t-72 w roli wwo może być niemożliwe z racji wyeksploatowania i braku produkcji podzespołów w kraju (Bumar stracił możliwość ich produkcji). To oznacza, że trzeba skupić się na programie "Wilk" i prawda jest taka, że jak nie pójdzie on drogą Borsuka, to program zakończy się porażką ze względu na koszty.

Sarmata
czwartek, 7 stycznia 2021, 13:26

Skąd oni wezmą tych rezerwistów? Z domów starców?

Darek S.
piątek, 8 stycznia 2021, 02:30

No chyba

marian
czwartek, 7 stycznia 2021, 18:48

Ale służba przygotowawcza przygotowuje również do służby w rezerwie. Ja nie widzę problemu znaleźć w całym kraju kilkuset chłopa, którzy po (obecnie miesięcznej) służbie przygotowawczej zgodziliby się na 90-dniowe, długotrwałe ćwiczenia wojskowe, w czasie których nauczyliby się podstaw przy okazji zgarniając 11 - 12 tyś złotych plus jakaś nagroda za dobre wyniki. Potem tylko kilka tygodni co roku na doszkolenie. Zawsze to taniej niż trzymanie 25 lat zawodowego szeregowego za 3-4 tyś miesięcznie plus emerytura.

biały
czwartek, 7 stycznia 2021, 19:55

uważasz że 90 dni wystarczy aby bardzo dobrze przeszkolić celowniczego bądź dowódcę do czołgu leopard 2 jakie mamy ??

marian
czwartek, 7 stycznia 2021, 21:38

Tu chyba mowa o t 72, i nie o "bardzo dobrym wyszkoleniu", ale uważam, że 90 dni wystarczy żeby wyszkolić celowniczego czołgu leopard 2 jak i większości czołgów świata w stopniu podstawowym. Nie wiem jak dziś, ale jeszcze niedawno szkolono załogi czołgu leopard 2 w ramach służby przygotowawczej w trakcie której dodatkowo dokonywano szkolenia podstawowego. Nie wiem dlaczego zatem 90 dni nie miałoby starczyć na szkolenie poświęcone tylko tej specjalizacji. W czasach ZSW, a zwłaszcza po skróceniu jej do 1,5 roku i bardziej, podstawowe szkolenie specjalistyczne także często nie trwało dłużej niż 3 miesiące. Zapomniał Pan też o drugiej części mojej wypowiedzi, czyli o kontynuowaniu szkolenia.

biały
piątek, 8 stycznia 2021, 15:53

no druga ma dużo sensu , ale nasz kraj to nie bajka i marne szanse aby ludzie chcieli jeździć na szkolenia , ba onie nawet nie będą mogli jeździć bo będą sie bać o pracę , zawsze na pierwszym miejscu będzie zdrowie rodzina i praca , później zabawa i przyjemności , dopiero wtedy szkolenie

biały
czwartek, 7 stycznia 2021, 17:50

no to policz sobie kiedy skończył się obowiązkowy pobór i ile lat mają najmłodsze roczniki poborowych żołnierzy mi wychodzi że mają po 38 lat ---38 lat to jeszcze nie starcy

Hmmm
piątek, 8 stycznia 2021, 08:01

Jeszcze muszą być chętni. Czasy niewolnictwa dobiegły końca.

Darek S.
piątek, 8 stycznia 2021, 02:34

To tylko w teorii wtedy się skończył. Realnie skończył się dużo wcześniej. Zobacz ćwiczenia rezerwistów. Już kilka lat temu ciężko tam było spotkać kogoś przed 50-tką

marian
czwartek, 7 stycznia 2021, 23:31

Tylko że 38 lat dla szeregowego to praktycznie wiek emerycki. Widział Pan gdzieś indziej armię bazującą na szeregowych 40+ ?

Perun Shogun
czwartek, 7 stycznia 2021, 13:16

Te kontenery to chyba z tytanu odporne na atak jądrowy bo chyba nie rozrzutność?! Wierzą mobilna KRL kosztuje 0 tego a ma pełną elektronikę.

Adamus
czwartek, 7 stycznia 2021, 12:52

Jaka jest armia widać po wydatkach kontenery, T72 szkoda gadać

kulawy_laik
czwartek, 7 stycznia 2021, 12:47

"trzy kontenery mieszkalno-sanitarne (za 13,4, 11,48 i 18,05 mln zł)" - nie wiem co jest w tych trzech kontenerach, ale toalety ze złota to mało przy tej wycenie ....

Krzyś
piątek, 8 stycznia 2021, 02:37

To dla Amerykanów z Ameryki je przywiozą.

Ernst
czwartek, 7 stycznia 2021, 12:41

Lepiej gdyby te 400 mln zł zostało przeznaczone na większą ilość ppk, granatniki czy warmate z WB. T-72M nawet zmodyfikowany w ten sposób w żaden sposób nie mógłby nawiązać równorzędnej walki z T-72b3. Archaiczna amunicja, fatalna celnośćb i słaby pancerz. Nie ma też mowy o modyfikacji 300 wozów ze względu na zbyt małą ilość części zamiennych. To będzie góra 170 pojazdów, które czeka 5 lat eksploatacji. Później zostaną postawione na cegłach. Z oczywistych względów dotyczy to również Pt-91. Jesteśmy w fatalnej sytuacji, bo większa ilość K2Pl to perspektywa 8-10 lat, a Leonów już nie ma.

asf
czwartek, 7 stycznia 2021, 16:48

W tej chwili (07.01.21) nie ma żadnej perspektywy K2PL! Z resztą, ze względu ilość pieniędzy jak i ilość programów modernizacyjnych koniecznych do wykonania, a mających wyższy priorytet niż czołgi, to nie ma co liczyć na nowe tanki w najbliższej dekadzie.

Gop
piątek, 8 stycznia 2021, 08:03

Czyli trzeba zrobić dogłębną modernizacje.

Ernst
piątek, 8 stycznia 2021, 00:00

Części zamiennych do T-72 i Pt-91 też nie ma... Magazyny są puste. Tak tylko piszę.

Towarzyszgeneral
czwartek, 7 stycznia 2021, 12:22

Szkoda że ta " modernizacja " jest taka płytka , nowa armata i pancerz reaktywny to minimum , pewnie jeszcze do tego wrócą , bo te wozy posłużą jeszcze 20 lat . Do likwidacji desantu morskiego i powietrznego w zupełności wystarczą .

Gti
piątek, 8 stycznia 2021, 08:03

Te czołgi beda walczyc w liniiii

asdf
czwartek, 7 stycznia 2021, 12:11

zamiast tych zlomow ktore nadaja sie do pacyfikowania stoczni i kopalni za te 400 mln zl kupia Warmate oraz Warmate2, nie takie ktorych jeszcze nie ma z PGZ z terminem odbioru przy dobrym wietrze za 10 lat tylko w 2021.

Historyk
czwartek, 7 stycznia 2021, 10:57

Czy to ten wielki kontrakt zapowiadany przez rząd do podpisania na początku roku?

razdwatri
czwartek, 7 stycznia 2021, 10:56

Czy to znaczy , że z dodatkowych 3mld zł na modernizację , przyznanych na jesieni 2020 wydano już 2,6 mld ? Na co ?

ryszard56
czwartek, 7 stycznia 2021, 10:48

A gdzie nowe czołgi z obroną aktywną i amunicją nowoczesną??

Gtt
piątek, 8 stycznia 2021, 08:04

W Polsce mnogo chłopa niech giną

Lord Godar
czwartek, 7 stycznia 2021, 10:42

Fragment listy wydatków z artykułu : "trzy kontenery mieszkalno-sanitarne (za 13,4, 11,48 i 18,05 mln zł)" . Jestem ciekaw co to za kontenery i czym się wyróżniają , że taki jest ich koszt , bo za te sumy pieniędzy to można postawić cały blok mieszkalny ... Tylko proszę mi nie pisać , że bloku nie da się załadować na lawetę i przewieźć w inne miejsce i stąd ta różnica ...

Ufolog
czwartek, 7 stycznia 2021, 09:28

Zakup o dostosowanie budynku dla SKW? A jest napisane gdzie? Mam nadzieje, ze jak MON nabyje ten obiekt i wyremontuje to bedzie jakas feta artykuły w prasie i galeria zdjęć. Fajnie ze u nas taka transparetność jawność i otwartość.

Jabadabadu
czwartek, 14 stycznia 2021, 13:34

Ja bym zaczął od publikacji kompletnych planów budowlanych, schematów elektrycznych i teleinformatycznych. W ramachtransparentności oczywiście. Uzupełnił bym o kompletne dane osobowe - włącznie z tzw. danymi wrażliwymi - personelu. W ramach jawności i otwartości.

mixmix
czwartek, 7 stycznia 2021, 09:27

Przesunięte środki na przyszły rok? A dlaczego nie wrócą do budżetu jak to robiła Platforma? Podatki od tego nie spadały, wojska i sprzętu nie przybywało, dziura budżetowa nie malała, ale sąsiedzzi się cieszyli, szczególnie ci ze wschodu.

Tweets Defence24