- Wiadomości
Położenie stępki pod budowany w Polsce szwedzki okręt rozpoznawczy
Na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni-Oksywiu położono stępkę nowego szwedzkiego okrętu rozpoznawczego, który przejmie nazwę obecnie znajdującej się w służbie, a zwodowanej w 1984 r. jednostki tej samej klasy - Orion (A 201).

Oficjalną informację o podpisaniu przez koncern Saab i szwedzką agencję zamówień obronnych (FMV) kontraktu o wartości 730 milionów koron szwedzkich na zaprojektowanie, budowę oraz dostawę jednostki rozpoznawczej upubliczniono 11 kwietnia 2017 r. Dwa tygodnie później Stocznia Remontowa „Nauta” S. A., wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, podpisała z koncernem Saab umowę na budowę tej jednostki. Projektantem okrętu jest polskie biuro konstrukcyjne MMC Ship Design & Marine Consulting, zaś PGZ Stocznia Wojenna występuje jako podwykonawca „Nauty”, odpowiedzialny za budowę kadłuba okrętu, który będzie miał 74 m długości i wypierał 2200 t.

„Ceremonia położenia stępki była ważnym wydarzeniem w harmonogramie realizacji tego projektu. Cieszymy się, że mogliśmy ją świętować razem z naszymi szwedzkimi partnerami. Mamy świadomość, że okręt wywiadowczy jest kluczową jednostką dla szwedzkiej Marynarki Wojennej i traktujemy tę budowę jako przedsięwzięcie o wysokim priorytecie " - powiedział Marcin Dąbrowski, Prezes Zarządu Stoczni Remontowej „Nauta” S.A.
Czytaj też: Cięcie blach szwedzkiego okrętu w Gdyni
Stocznia Remontowa „Nauta”, w której 1 marca br. odbyło się pierwsze cięcie blach szwedzkiego okrętu, odpowiedzialna jest za budowę, wyposażenie oraz wstępne próby morskie, które mają być realizowane w roku 2020. Następnie nowowybudowana jednostka o własnych siłach przepłynie do Karlskrony, gdzie w stoczni Saab Kockums nastąpi montaż specjalistycznego (wojskowego) wyposażenia elektronicznego oraz finalny etap prób morskich przed przekazaniem go użytkownikowi, które zaplanowane zostało na pierwszy kwartał 2022 r.
„Okręty rozpoznania radioelektronicznego są przede wszystkim wykorzystywane do przechwytywania i analizy sygnałów radiowych. Muszą być niezawodne i charakteryzować się wysoką gotowością do zadań. Dlatego do ich budowy potrzebne są stocznie posiadające wyjątkowe kompetencje przemysłowe. Jesteśmy bardzo zadowoleni z postępów prac przy okręcie i z przyjemnością uczestniczyliśmy w ceremonii położenia stępki w PGZ Stoczni Wojennej, naszego partnera w tym projekcie"- wyjaśnia Gunnar Wieslander, szef Saab Kockums.

Kontrakt na budowę okrętu rozpoznawczego wynika z realizacji postanowień zawartego w październiku 2016 r. porozumienia pomiędzy Polską Grupą Zbrojeniową i koncernem Saab, dotyczącego współpracy w zakresie wspólnych prac rozwojowych oraz budowy nowych okrętów nawodnych i podwodnych. Warto zauważyć, że Saab dąży do poszerzania współpracy z polskim przemysłem, czego dowodem jest m.in. zlecenie spółce Base Group budowy komponentów dla szwedzkich okrętów podwodnych typu A26.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS