- Wiadomości
Współpraca polskich i filipińskich lotników. W tle FA-50 i Black Hawk
Polska nawiązała współpracę z Filipinami w celu wymiany doświadczeń z eksploatacji wojskowych statków powietrznych – poinformowało Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych.

Autor. Philippine Air Force Public Information Office
Spotkanie przedstawicieli polskich Sił Powietrznych z przedstawicielami Republiki Filipin odbyło się na początku grudnia. Jak informuje DGRSZ jego celem było „nawiązanie polsko-filipińskiej dwustronnej współpracy, wymiana doświadczeń i poznawanie wzajemnych procedur, w szczególności w zakresie eksploatacji oraz operacyjnego wykorzystania platformy FA-50 i śmigłowca S-70i Black Hawk”.
Nawiązanie tego rodzaju współpracy jest celowe i wydaje się kolejnym już krokiem na drodze polsko-filipińskiej współpracy. W październiku br. w czasie rozmów w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim dowiedzieliśmy się np., że polscy przedstawiciele byli na Filipinach i otrzymywali praktyczne informacje na temat eksploatacji lekkich samolotów bojowych FA-50.
W #DGRSZ odbyło się spotkanie z przedstawicielami Sił Powietrznych Republiki Filipin 🇵🇭.
— Dowództwo Generalne (@DGeneralneRSZ) December 4, 2024
✔️ Celem wizyty było nawiązanie 🇵🇭 🇵🇱 dwustronnej współpracy, wymiana doświadczeń i poznawanie wzajemnych procedur, w szczególności w zakresie eksploatacji oraz operacyjnego wykorzystania… pic.twitter.com/xijCNeU89f
Manila posiada ich jedną eskadrę z łącznie 12 samolotami wersji FA-50PH (to dzisiaj jedyne filipińskie odrzutowce bojowe). Filipińska wersja FA-50 tożsama z polskimi FA-50GF. Są to też jedyne samoloty, które wykorzystano do działań bojowych, przeciwko lokalnym partyzantom. W trakcie tych działań FA-50PH zrzuciły kilkaset klasycznych bomb niekierowanych, które dzięki pokładowemu systemowi celowniczemu niemal w stu procentach trafiały w wyznaczone cele.
Z drugiej strony Filipińczycy mogą być zainteresowani polskimi doświadczeniami z eksploatacji FA-50GF, a jeszcze bardziej dysponującym większymi możliwościami wariantem FA-50PL, który w Polsce powinien pojawić się już w przyszłym roku.
Zobacz też
Filipiny są także jednym z państw zainteresowanych integracją FA-50 z pociskami powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM (podobnie jak Polska i Tajlandia) i nie jest wykluczone że mogłyby podzielić się z Warszawą kosztami ich integracji. Także filipińskie naciski polityczne mogą przyczynić się dodatkowo do przeforsowania zgody Stanów Zjednoczonych na taką integrację. Manila jest bowiem ważnym partnerem USA w rejonie Indopacyfiku. Filipińczycy prowadzą też ciekawą inicjatywę mającą na celu integrację z FA-50 izraelskiego uzbrojenia precyzyjnego klas powietrze-powietrze i powietrze-ziemia, co może być ciekawe z punktu widzenia Polski.
Filipiny i Polska eksploatują także śmigłowce PZL S-70i produkowane w Mielcu. Polska zamówiła osiem takich maszyn dla Wojsk Specjalnych, a Filipiny początkowo 16 maszyn a następnie kolejne 32. Pierwsze 16 śmigłowców trafiło tam w latach 2020-2021. Jedna maszyna rozbiła się w wypadku. W roku 2024 rozpoczęły się dostawy kolejnych 32 dokupionych maszyn.
Zobacz też
Wydaje się, że wymiana doświadczeń przy eksploatacji statków powietrznych mogłaby dotyczyć w przyszłości także śmigłowców W-3 Sokół, które także są wykorzystywane na Filipinach. Filipiny rozważają też zakup eskadry 12 samolotów wielozadaniowych F-16 najnowszej wersji Block 70/72.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]