Reklama

Polityka obronna

Wiśniewski: Zdolność do szybkiego przemieszczania się wojsk jest warunkiem ich efektywnego działania

Autor. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych/Facebook

Zdolność do szybkiego przemieszczania się wojsk jest warunkiem ich efektywnego działania - mówił we wtorek wiceszef MON Michał Wiśniewski na posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej przedstawiając informację ministra obrony narodowej na temat stanu obecnego i kierunków rozwoju transportu wojskowego.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

"Kierunki rozwoju w podsystemie transportu i ruchu wojsk skupiają się na wieloaspektowych działaniach obejmujących kwestie wojskowe i cywilne zapewniające siłom zbrojnym jak najszerszą swobodę przemieszczania" - mówił podsekretarz stanu w MON Michał Wiśniewski przedstawiając na posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej informację ministra obrony narodowej na temat stanu obecnego i kierunków rozwoju transportu wojskowego.

Czytaj też

Dodał, że "zdolność do szybkiego przemieszczania się wojsk jest warunkiem ich efektywnego działania, a w aspekcie sojuszniczym stanowi jeden z najistotniejszych czynników wpływających na skuteczność sił szybkiego reagowania, takich jak grupy bojowe Unii Europejskiej czy połączone siły zadaniowe wysokiej gotowości NATO".

Reklama

Wskazał też na cztery obszary, które z perspektywy narodowej zwiększają swobodę przemieszkania się wojsk własnych i sojuszniczych. Jako pierwszy wskazał na rozwój infrastruktury we wszystkich jej domenach: lądowej, powietrznej i morskiej. "Z perspektywy wojskowej będzie to obejmowało opiniowanie i uzgadnianie inwestycji podwójnego przeznaczenia oraz działań zmierzających do uwzględnienia wymagań wojskowych (...) przy budowie, rozbudowie czy też modernizacji istniejącej infrastruktury transportowej znaczenia obronnego" - powiedział. Dodał, że do najistotniejszych przykładów należy tu projekt Via Carpatia, czy też terminal w Świnoujściu.

Czytaj też

Drugi z punktów, który wskazał, to uproszczenie procedur związanych z przekraczaniem granic państwowych oraz wymianą i przepływem informacji. Wskazał, że chodzi o szybkie reagowanie w sytuacjach kryzysowych. Trzecim punktem jest optymalizacja struktur podsystemu transportu i ruchu wojsk (TiRW), a czwartym - zapewnienie środków transportowych do realizacji zadań. Wiceminister podkreślał, że wszystkie wymienione przez niego aspekty są istotne, jednak dla efektu końcowego niezbędna jest też strategiczna, strukturalna i zsynchronizowana współpraca zarówno wewnątrz kraju, jak i w ramach NATO oraz UE.

Szczegółowe informacje na temat stanu obecnego i kierunków rozwoju transportu wojskowego przedstawił płk Piotr Szefler, szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk - Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk.

Senator Bogdan Zdrojewski (KO) pytał, gdzie są niedostatki logistyczne, luki dotyczące ewentualnych środków transportu lub zadań związanych z transportem. "Na dzień dzisiejszy mamy zapewnione zdolności w każdym rodzaju transportu (...), a bezpośrednio może siły zbrojne nie posiadają własnych zdolności, ale mamy zapewnione - poprzez podpisane umowy ramowe, które umożliwiają nam realizację, po złożeniu określonego zapotrzebowania - w każdym rodzaju środku transportu" - mówił płk Szefler.

Czytaj też

Senator Jerzy Czerwiński (PiS) pytał czy są jakieś wąskie gardła w transporcie drogowym, które wymagają przebudowy, np. mosty czy wiadukty które byłyby nieprzejezdne dla wojsk. Płk Szefler poinformował, że jeżeli chodzi o nośność platform, które zostały zakupione, to zrobiono w tym roku warsztaty z udziałem amerykańskich sił sojuszniczych, w trakcie których na nasze platformy żołnierze wjeżdżali czołgiem Abrams. "I te nośności są wystarczające, jeżeli chodzi o czołgi Abrams" - zapewnił.

Senator Jerzy Wcisła (KO) pytał z kolei, jakie znaczenie w sieciach transportowych wojskowych będzie pełnił kanał przez Mierzeję Wiślaną. Przedstawiciel MON poinformował, że odpowiedź na to pytanie zostanie przesłana przez resort pisemnie.

Senator Krzysztof Brejza (KO) pytał o marcową awarię kilkunastu lokalnych centrów sterowania PKP PLK i czy doszło przeglądu tego systemu i sprawdzenia, czy jest on bezpieczny na ewentualne cyberataki hakerów z państw zewnętrznych. Chciał również wiedzieć, czy poza PKP Cargo mają obeznanie, co do stanu technicznego wagonów, a także poza odebranymi w zeszłym roku ośmioma wagonami pasażerskimi przystosowanymi do przewozu wojska, zostały złożone dodatkowe zamówienia wagonów w związku z aktualną sytuacją na wschodzie.

Czytaj też

Wiceminister wyjaśnił, że jeżeli chodzi o PKP, to zgodnie z ustawą o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, jurysdykcja nie leży w domenie MON, tylko ABW. "I ja na takie pytanie nie umiem w tej chwili odpowiedzieć, czy zostało to zbadane po atakach" - powiedział. Zapewnił jednak, że na pewno to sprawdzi. Natomiast płk Szefler poinformował, że posiada informacje na temat stanu wagonów. Dodał też, że zostało kupionych osiem wagonów pasażerskich i na chwilę obecną nie planuje się zakupu kolejnych wagonów do przewozu osób.

Źródło:PAP
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (4)

  1. Valdi

    Przypomnijmy że ostatnio szybkie przemieszczanie było między knajpką poselską w sejmie i hotelem 4gwiazki

  2. bc

    Tyle lat a na mapie ciągle widać zabory a tam każda armia budowała drogi wzdłuż potencjalnego frontu a nie do sąsiada. Żeby to zamazać potrzeba dróg przez dawne granice, ok 1200km, np. S46 Kłodzko - Opole - Częstochowa - Kielce(Jędrzejów); S79 Kraków - Sandomierz - Lublin(Kraśnik, DK74); S60 Płock - Ciechanów - Ostrołęka - Łomża; S25 Kalisz - Konin(Piotrków Kuj.) - Włocławek; S74 Łask - Piotrków Tryb.; S20 Piła(Podgaje) - Chojnice(Brusy) - Gdynia; S53 Siedlce(A2) - Ostrołęka - Olsztyn; I kolej to samo do "genialnych" szprych przydały by się chyba ze dwie obręcze.

  3. marwisnia

    Zdolność do szybkiego przemieszczania się bardzo szybko zanika jeśli się nie ma produkcji własnych silników - choćby na licencji - a Polską nie ma zdolności produkowania ŻADNYCH silników. Ostatnią fabrykę PZL WOLA zlikwidowało stronnictwo niemieckie.

    1. boomer

      Może m.in. dlatego poszliśmy mocno we współpracę z Koreańczykami? Wiadmo np., że Niemcy mają duże osiągnięcia w konstrukcji silników, ale licencja od nich może oznaczać bardzo niewygodne ograniczenia w ewentualnym eksporcie itp. Polityka może tez spowodować pojawienie się w przyszłości problemów z częściami zamiennymi lub z terminowością dostaw. Przykłady z życia są. Własnego dobrego silnika nie mamy, a szanse na naszą konstrukcję są małe. Trzeba pamiętać, że silnik spalinowy jest skomplikowanym urządzeniem, a sens jego produkcji nie wynika jedynie z możliwości technologicznych, ale i z kalkulacji ekonomicznej. Może Koreańczycy sa dla nas szansą na jakąś licencyjną produkcję? Nawet do czołgów zaczęli wytwarzać własne silniki. Wcześneij bazowali na osiągnięciach niemieskich. Mają silnie rozwinięty przemysł ciężki, maszynowy, motoryzacyjny, pólprzwodnikowy. Mają duże mozliwości. Politycznie raczej też nie są dla nas groźni.

  4. Pucin:)

    "Zdolność do szybkiego przemieszczania się wojsk jest warunkiem ich efektywnego działania - mówił we wtorek wiceszef MON Michał Wiśniewski na posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej przedstawiając informację ministra obrony narodowej na temat stanu obecnego i kierunków rozwoju transportu wojskowego." - zabrzmiało jak teoria Mikołaj Kopernika - twórca heliocentrycznego modelu Układu Słonecznego!!!! - dzieło - De revolutionibus orbium coelestium!!!!! :) A WOT nadal z buta bo brak małego lekko opancerzonego pojazdu LSV/ILV>>>>>>> rozwinięcie LPU-Wirus v. ISV (Infantry Squad Vehicle) >>>> USA - Chevroleta Colorado ZR2!!!!!!!

Reklama