Polityka obronna
Słowenia nie chce BWP z Niemiec
Słowenia ma zerwać umowę na dostarczenie jej czterdziestupięciu kołowych bojowych wozów piechoty Boxer od Organizacji Współpracy w zakresie Wspólnego Uzbrojenia (OCCAR). Po audycie uznano, że nie można jednoznacznie ocenić efektywności ekonomicznej zakupu.
Umowa na dostawę 45 szt. kołowych transporterów opancerzonych Boxerów w kilku wariantach dla Słowenii została podpisana w maju tego roku za pośrednictwem organizacji OCCAR, zajmującej się koordynacją europejskich projektów zbrojeniowych. Kontrakt, obejmujący też wstępne wsparcie eksploatacji, miał wartość około 281 mln euro netto. Dostawy dla Słowenii, jak przekazano we wspólnym komunikacie Rheinmetalla i KMW miały się odbyć w latach 2024-2026, i obejmowały łącznie cztery warianty, z których podstawowym miał być kołowy bojowy wóz piechoty. Jego konfiguracja miała przedstawiać taki standard jak Boxery zamówione przez Litwę.
Czytaj też
Jak podano w oficjalnym komunikacie, umowa nie zostanie wypełniona, po zmianie rządu, jaka nastąpiła w Słowenii. Decyzja o rezygnacji z Boxerów miała zostać podjęta po przeprowadzeniu na zlecenie tamtejszego ministerstwa obrony audytu. Zgodnie z jego wynikami, nie można jednoznacznie ocenić efektywności ekonomicznej samego zakupu, wątpliwości audytorów w kontekście szacowania kosztów wzbudziło też całościowe podejście do budowania zdolności grup bojowych.
„Naszym celem jest spełnienie wymagań NATO dotyczących zdolności naszych grup bojowych, ale nie za wszelką cenę, a już na pewno nie za pomocą prototypów" – powiedział premier Robert Golob.
Czytaj też
Minister obrony Marjan Šarec powiedział, że ministerstwo otrzymało zadanie opracowania alternatywnego rozwiązania do końca roku. „To, czego będziemy szukać w przyszłości, to jak zapewnić te zdolności znacznie wydajniej i taniej i jak najbardziej zgodne z tym, co już ma słoweńska armia" – dodał. Jak czytamy w rządowym komunikacie o rezygnacji z Boxerów, Słowenia będzie musiała zapłacić 7,2 mln euro za prace rozwojowe i pewną kwotę za prace administracyjne.
Rezygnacja przez Słowenię z Boxerów oznaczałaby utratę kolejnego rynku przez niemiecki przemysł zbrojeniowy po przegranej na nowy bojowy wóz piechoty dla Słowacji i Czech, oraz kołowy transporter opancerzony dla tej pierwszej. Przed podpisaniem umowy w maju, pojawiały się informację o chęci zakupu przez Słowenię kołowych transporterów opancerzonych Rosomak. Tamtejsze siły zbrojne dysponują już pewną liczbą transporterów Patria AMV (na bazie takiego wozu, na licencji, powstał KTO Rosomak). Być może więc Słowenia będzie chciała rozwijać swoje zdolności w oparciu o tę samą rodzinę pojazdów - poprzez modernizację posiadanych i/lub zakup nowych. Decyzji w tym zakresie jednak nie podjęto.
xiomy
Aj-waj, nici z łatwych pieniędzy za izraelską wieżę, do tej pory niezintegrowaną z pojazdem. To niedobra o tym mówić.
AVI
Problem z niemiecką bronią jest taki, że praktycznie nie jest przetestowana na polu walki. I Niemcy niewiele robią aby to zmienić
TenBlady
Wątpie żeby Słowenia wybrała Rosomaka, nawet jeśli to czy aby nie jesteśmy pod kurek jeśli chodzi o licencyjną produkcje co wymusiłoby zakup nowej na produkcje dodatkowych wozów.
szczebelek
Jaka szkoda 🤣🤣🤣
Wyjaśniacz
Posiadają już 30 swoich Svarunów na bazie Patrii AMV, więc tu naturalnym wyborem będzie dokupienie nowych egzemplarzy zbliżonych konfiguracyjnie do Słowackiej wersji Patrii AMV XP.
Janka74
Jeśli rosomak w wersji bojowej chodził za ok 10 mln zł. ( Nie wiem ile z nową wieża i spadkami ) Czyli trochę powyżej 2 mln .. to well. Co ten boxter miał takiego o 4 mln eu droższego? Pewnie malowanie.
Valdi
7 mln euro sztuka Boxer zawsze był drogi Polevwm rotem8x8 z Korei 780tys za golasa A wieża Rafael all in one Asop i spike er2 za3mln usd
LMed
No cóż, czasem nie ma innego wyjścia, po przeprowadzeniu audytu oczywiście, jak zrezygnować z chorego kontraktu. Dostawcy zapewne kalkulują każdorazowo ryzyko takiego zdarzenia.