Reklama
  • Wiadomości

Polskie zakłady bliżej wsparcia dla F-15EX. Jest porozumienie

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S. A. nawiązują współpracę z firmą GE Aerospace. Porozumienie ma dotyczyć kooperacji w zakresie obsługi technicznej oraz napraw silników F110, które napędzają samoloty wielozadaniowe F-15EX.

Wizja artystyczna samolotu F-15EX. Izraelskie maszyny F-15IA będą bazowały właśnie na tej platformie. Fot. Boeing
Wizja artystyczna samolotu F-15EX. Izraelskie maszyny F-15IA będą bazowały właśnie na tej platformie. Fot. Boeing

W środę 29 października GE oraz WZL-2 podpisały porozumienie (Memorandum of Understanding - MOU), na mocy którego podmioty będą współpracować w zakresie obsługi technicznej, napraw, przeglądów oraz wsparcia remontów silnika F110-GE-129.

„Jako jedyny certyfikowany silnik przeznaczony dla samolotów z rodziny Boeing F-15 Advanced Eagle, w tym F-15EX, model F110-GE-129 został zaprojektowany z myślą o prostocie obsługi i modułowej konstrukcji opartej na wymiennych zespołach serwisowych (Shop Replacement Units, SRU). Rozwiązanie to umożliwia wykonywanie aż 90% czynności obsługowych w kraju użytkowania, co skraca czas przestojów samolotów i obniża koszty. Porozumienie z WZL-2 pozwoli nam zidentyfikować możliwości wsparcia Polski w zakresie utrzymania silników F110 oraz wzmocnienia lokalnych kompetencji w tym obszarze” - powiedział Sean Keith, dyrektor ds. produktu F110 w GE Aerospace.

F110
F110
Autor. GE Aerospace

Jak czytamy w komunikacie, obydwa podmioty przeprowadzą analizę wymagań, które będą konieczne do obsługi pośredniej i zakładowej (w tym: oprzyrządowanie, obróbka mechaniczna, szkolenia, modernizacja stanowisk testowych związanych z utrzymaniem silników F110-GE-129).

Reklama

Kolejna współpraca GE Aerospace

Umowa z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2 nie jest jedyną, która została zawarta przez GE Aerospace w Polsce w ostatnim czasie. We wrześniu firma podpisała porozumienie z Wojskową Akademią Techniczną. W tym przypadku współpraca obejmuje szkolenie studentów z zakresu wspomnianego silnika F110-GE-129. Pod uwagę brana jest również możliwość utworzenia Laboratorium Przyrostowych Technologii Wytwarzania Elementów Silników Lotniczych przy WAT.

Zobacz też

Jak czytamy w komunikacie, silnik F110-GE-129 jest jedyną jednostką napędową w pełni zintegrowaną z samolotem F-15EX Eagle II. Warto w tym miejscu wspomnieć, że wspomniany samolot jest brany pod uwagę jako kolejna platforma, która mogłaby współtworzyć Siły Powietrzne RP. Jak możemy przeczytać w tej analizie red. Macieja Szopy, Boeing w przypadku F-15EX walczy w Polsce o kontrakt na dodatkowe dwie eskadry samolotów bojowych (łącznie 32 maszyny). Eskadry dołączyłyby do ośmiu eskadr, które nasz kraj posiada (trzy eskadry F-16C/D, jedna FA-50GF, zamówione są dwie eskadry F-35A oraz dwie FA-50PL).

F-15EX może przenosić 12 pocisków powietrze-powietrze, a w wariancie uderzeniowym nawet do 15 ton uzbrojenia. W przypadku pocisków manewrujących JASSM F-15EX może przenosić od trzech do potencjalnie pięciu egzemplarzy.

Reklama

Zobacz również

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama