Reklama

Polityka obronna

Poczta Polska promuje służbę w WOT wśród pracowników

WOT Poczta Polska
Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24

W trakcie briefingu prasowego Poczty Polskiej prezes Tomasz Zdzikot przedstawił szczegóły specjalnego programu „Ramię w Ramię z WOT”, który ma na celu promowanie służby w Wojskach Obrony Terytorialnej wśród pracowników spółki. Na konferencji obecny był również dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej, gen. broni Wiesław Kukuła oraz czworo spośród 225 pracowników poczty odbywających terytorialną służbę wojskową w 12. Wielkopolskiej Brygadzie Obrony Terytorialnej.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Przedstawiciele PP S.A. podkreślają, że jako operator pocztowy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, spółka wspiera także misję i działania WOT. Z kolei jako pracodawca Poczta Polska wspiera pracowników-żołnierzy. Dba o to, aby umożliwić im realizację zadań, wynikających z przynależności do jednego z rodzajów Sił Zbrojnych RP oraz wspiera zdobywanie nowych kwalifikacji i umiejętności wojskowych.

Celami wprowadzanego programu „Ramię w Ramię z WOT" jest zachęcenie pracowników Poczty Polskiej do wstąpienia do Wojsk Obrony Terytorialnej. W misję Spółki, jednej z najstarszych firm w kraju, wpisane jest bowiem także promowanie postaw patriotyczno-obywatelskich. Nowy program wzmocni proces kształtowania kultury organizacyjnej Poczty Polskiej, bazującej na honorze, odpowiedzialności, szacunku i współdziałaniu.

Reklama

Kluczowymi elementami programu, który rusza 1 maja br., są udział Pocztowców w budowaniu powszechnej gotowości do obrony terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wniesienie doświadczenia zawodowego i zdolności zdobytych podczas pełnienia służby do pracy zawodowej, zdobycie umiejętności i doświadczenia podczas szkolenia w ramach służby pełnionej w Wojskach Obrony Terytorialnej, które mogą służyć pracodawcy, współpracownikom oraz społecznościom lokalnym.

Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24
Poczta Polska, jako jeden z największych pracodawców w kraju, stwarza swoim pracownikom atrakcyjne warunki do łączenia pracy ze służbą na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa. Na wiele sposobów wspiera wysiłek Sił Zbrojnych RP, a w szczególności popiera i propaguje ideę służby w Wojskach Obrony Terytorialnej. Mając na uwadze rosyjską agresję na Ukrainę, jak nigdy wcześniej widzimy jak ważna jest promocja postaw obronnych. Mamy nadzieję, że Program „Ramię w Ramię z WOT” wprowadzany dziś w Poczcie Polskiej zachęci inne duże firmy, w tym także spółki skarbu państwa do podjęcia działań w ramach promowania wśród swoich pracowników służby w Wojskach Obrony Terytorialnej
Tomasz Zdzikot, prezes Zarządu Poczty Polskiej

Czytaj też

Dla pracowników, którzy pełnią służbę w Wojskach Obrony Terytorialnej i przystąpią do programu, Poczta Polska zapewni:

  • dwa dodatkowe dni płatnego urlopu;
  • w ramach wewnętrznego programu premiowania, czas spędzony w WOT będzie traktowany tak samo, jak czas w pracy i będzie wliczać się do okresu premiowego;
  • finansowanie kart sportowych dla pracowników – żołnierzy WOT;
  • szkolenia strzeleckie, pierwszej pomocy z elementami medycyny pola walki, szkolenia z cyberbezpieczeństwa organizowane w oparciu o zasoby poczty (np. zatrudnionych w poczcie instruktorów);
  • preferencyjne warunki (cenowe i terminowe) rezerwacji miejsc wypoczynku w ośrodkach i pokojach gościnnych należących do PP;
  • możliwość wykupienia, na preferencyjnych warunkach, ubezpieczenie na życie w pocztowym towarzystwie ubezpieczeń. oraz w przyszłości inne korzyści dedykowane pracownikom-żołnierzom WOT, które spółka będzie oferować wraz ze swoimi partnerami biznesowymi.
Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24
Ogłoszenie tego programu ma bardzo duże znaczenie dla WOT. Pamiętajmy, że 90% naszych żołnierzy pracuje lub uczy się. Dziękuję Panu Prezesowi za podejmowane działania, za wprowadzenie programu, który wspiera służbę jego pracowników w WOT. Takie działania zwiększają zdolności obronne, styk pracodawca – siły zbrojne jest dla nas absolutnie krytyczny. Dlatego tak ważne jest to, żeby pracodawcy wspierali ten proces świadomie. Pracownicy, którzy zakładają mundur żołnierza WOT pozyskują zdolności podwójnego zastosowania, z jednej strony są żołnierzami, z drugiej strony większość tych kwalifikacji są w stanie wykorzystać w swoim miejscu pracy
gen. broni Wiesław Kukuła, dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej

Gen. Kukuła w odpowiedzi na pytanie dziennikarza Defence24.pl podkreślił, że to co łączy Pocztę Polską z WOT i jest istotne z puntu widzenia wojska to "terytorialność". "Nie ma w Polsce miejscowści, w której w zasadzie nie byłoby obecności Poczty Polskiej lub jej przedstawiciela i to jest zgodne z ideą wojsk obrony terytorialnej, bo nasza ideą jest być obecnym wszędzie".

Dowódca WOT zwrócił też uwagę na znaczenie Spółki w systemie mobilizacji Sił Zbrojnych RP - "Poczta Polska jest również krytyczna z punktu widzenia mobilizacji Sił Zbrojnych, bo realizuje na rzecz Sił Zbrojnych pewne zlecenia zwiazane z przekazywaniem i pozyskiwaniem informacji, dlatego to jest nasz wymarzony partner do współpracy".

Jako operator wyznaczony, Spółka realizuje m.in. zdania w zakresie współdziałania z Wojskową Pocztą Polową oraz bierze udział w mobilizacyjnym rozwinięciu Sił Zbrojnych RP. W nawiązaniu do wchodzącej w życie ustawy o obronie ojczyzny i przejęciu przez WOT zadań z zakresu zarządzania kryzysowego gen. Kukuła podkreślił takze znaczenie Poczty Polskiej jako ogólnokrajowego operatora logistycznego, którego zdolności zostały już wykorzystane w sytuacji kryzysowej związanej z epidemią COVID-19.

Dzięki rozwiniętej sieci 7,5 tys. placówek, zlokalizowanych w całym kraju, także w najmniejszych miejscowościach, Poczta Polska stanowi ważny element infrastruktury państwa, z możliwością szerokiego wykorzystania na wypadek sytuacji nadzwyczajnych.

Czytaj też

Pracownik, który zgłosi pracodawcy powołanie do Wojsk Obrony Terytorialnej, korzysta także z już istniejących uprawnień wynikających z przepisów powszechnie obowiązujących, m.in. zwrotu kosztów dojazdu na szkolenia wojskowe, ulgi przy przejazdach środkami publicznego transportu kolejowego, urlopu bezpłatnego, który jest wliczany do okresu pracy czy uposażenie żołnierzy niezawodowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej.

Zaangażowanie Poczty Polskiej w rozwijanie potencjału obronnego ma bogate tradycje. W okresie międzywojennym istniało Pocztowe Przysposobienie Obronne, które przygotowywało pocztowców do działań wojskowych i obronnych, zajmowało się także krzewieniem kultury fizycznej wśród pracowników.

Ramię w ramię z WOT
Autor. Mateusz Multarzyński?Defence24

Program „Ramię w Ramię z WOT" to nie pierwsze działanie PP S.A. na rzecz promocji rekrutacji do WOT oraz całych Sił Zbrojnych i służby wojskowej. Poczta Polska w 2021 r. wydała także obiegowy znaczek pocztowy emisji „Wojska Obrony Terytorialnej" w nakładzie 1 mln egzemplarzy. Spółka za swoje działania na rzecz WOT została w 2021 r. uhonorowana tytułem „Pracodawca przyjazny WOT".

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. Mirass

    Niby fajnie, ale! W razie nowoczesnych działań wojennych wysoce wyrafinowanymi siłami, jest sens wyrywać z gospodarki ludzi pracy ? (W przypadku poczty nie widzę problemu;) Zabranie z rynku : Piekarza, Dekarza, Stoczniowca czy kucharza bądź lekarza, będzie miało katastrofalny wpływ na przeciągający się konflikt?! Chętnie usłyszał bym jakaś polemikę do mojej wypowiedzi.

  2. DІM

    Nie dawno miałem "przyjemność" być obsługiwanym na poczcie przez pracownika który na klawiaturze pisał jednym palcem i wzrokowo szukał właściwych literek. Podobnie obsługa myszki, najechał na właściwe miejsce na ekranie, podniósł dłoń i jednym palcem wcisnął lewy przycisk. Cyrk ten polegający na nadaniu jednej paczki trwał dwadzieścia minut. Od razu uprzedzam pytania dlaczego nie użyłem inpostu albo kuriera, to była paczka z aktami dla policji a oni odbierają tylko pocztex, kurierów zwracają z powrotem do nadawcy.

    1. Patryk.

      Sorry, DIM, ale chyba wymyśliłeś tę historyjkę. Albo mocno ją ubarwiłeś.

Reklama