Nowe pokolenie okrętów przeciwminowych Królestwa Niderlandów

27 marca francuską stocznię Piriou w Concarneau (Bretania) rozpoczynając próby morskie opuścił HNLMS Vlissingen (M 840) - pierwszy niderlandzki okręt przeciwminowy nowej generacji.
Programu rMCM
Jest on drugą z serii 12 jednostek przeciwminowych typ City. Wszystkie one nosić będą nazwy belgijskich i holenderskich miast. Stąd w tym pierwszym kraju określane są jako typ Oostende, a w drugim jako typ Vlissingen.
Vlissingen jest pierwszym z sześciu okrętów-baz autonomicznych systemów przeciwminowych - MCMPF (Mine Counter Measures Platform) przeznaczonych dla niderlandzkiej Koninklijke Marine. Kolejne sześć takich jednostek powstaje dla belgijskiego Marinecomponent. Budowa serii tych okrętów jest częścią programu rMCM (replacement Mine Counter Measures, pol. wymiana systemu przeciwminowego) dotyczącego modernizacji sił przeciwminowych flot obu tych państw. W wyniku umów bilateralnych za jego realizację odpowiada Belgia.
Program rMCM realizuje konsorcjum celowe Belgium Naval & Robotics (BNR) utworzone przez Naval Group i ECA Group (obecnie Exail), które 15 marca 2019 r. zawarło z Ministerstwem Obrony Belgii kontrakt na dostawę 12 kompletnych systemów rMCM dla obydwu flot. Każdy z nich składać się będzie z okrętu-bazy MCMPF, za budowę których odpowiada spółka KERSHIP (wspólne przedsięwzięcie PIRIOU i Naval Group), a także transportowanych przez te jednostki autonomicznych pojazdów podwodnych, nawodnych i powietrznych służących do poszukiwania, identyfikacji i niszczenia min dostarczonych przez Exail.

Pierwszy MCMPF dla Niderlandów
Jak wspomniano, Vlissingen jest drugim okrętem typu City. Jego stępka została położona 14 czerwca 2022 r., a zwodowano go 29 września 2023 r. w należącej do KERSHIP stoczni w Lorient. Należy przy tym zaznaczyć, że oficjalna ceremonia wodowania odbyła się dopiero 19 października 2023 r. Podczas pierwszego wyjścia w morze testowano głównie układ napędowy. W praktyce sprawdzono, jak działa siłownia jednostki, a także, jakie są jej właściwości manewrowe oraz prędkość. Pierwotnie okręt miał wejść do służby w czerwcu 2025 r., jednak termin ten przesunięto na koniec br.
Opuszczając po raz pierwszy port w Concarneau, M 840 dysponował bardziej zaawansowanym wyposażeniem niż prototyp. Poza gotową nadbudówką miał zamontowany radar Thales Radar NS50 oraz główne uzbrojenie artyleryjskie w postaci armaty kalibru 40 mm Bofors Mk4. Wciąż jednak będzie wymagał instalacji niezbędnego wyposażenia, a w przyszłości również pozostałych elementów uzbrojenia.
Wszystkie jednostki z tej serii, zarówno dla Belgii jak i Niderlandów, mają zostać przekazane odbiorcom do czerwca 2030 r. Po ich wejściu do służby Niderlandy przekażą Ukrainie niszczyciele min typu Alkmaar (Tripartite). W grudniu ubiegłego roku Ukraińcy zakończyli już cykl szkolenia na jednym z okrętów tego typu.

Nowe trójprzymierze
Kolejnym użytkownikiem tych okrętów będzie Francja. 20 lutego 2025 r. przedstawiciele resortów obrony Belgii, Francji i Niderlandów podpisali trójstronną umowę w sprawie wykorzystania przez francuską Marine nationale okrętów MCMPF w ramach programu SLAM-F (Système de lutte anti-mines-futur, pol. system przeciwminowy przyszłości). Oznacza to, że - podobnie jak 40 lat temu w ramach programu Tripartite (trójprzymierze) - te same trzy floty będą dysponować bardzo podobnymi okrętami przeciwminowymi.
Przedsięwzięcie może stać się ważnym elementem europejskiej współpracy wojskowej, demonstrując zdolność państw naszego kontynentu do dzielenia się rozwiązaniami, które mają stać się punktem odniesienia w zakresie walki przeciwminowej. I to nie tylko dla belgijskiej, holenderskiej i francuskiej marynarki wojennej, ale także dla innych flot w Europie i na całym świecie.
Charakterystyka techniczna jednostek
Okręty przeciwminowe typu City będą miały kadłub o wymiarach 82,30 x 17,00 x 3,80 m oraz wyporność pełną wynoszącą 2800 t. Spalinowo-elektryczny układ napędowy umożliwi osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 15,3 w, zasięg wyniesie 3500 Mm. Załoga stała ma liczyć 33 marynarzy i oficerów, dodatkowo możliwe będzie zaokrętowanie 30 ludzi. Na uzbrojeniezłożą się działo Bofors Mk4 kalibru 40 mm, dwa zdalnie sterowane stanowiska strzeleckie FN Herstal Sea deFNder kalibru 12,7 mm oraz cztery karabiny maszynowe MAG kalibru 7,62 mm. Ponadto przewidziano instalację broni niezabijającej w postaci dwóch emiterów dźwiękowych dalekiego zasięgu LRAD i takiej samej liczby armatek wodnych.
Do wykrywania i niszczenia min morskich będą służyć dwa bezzałogowe kutry typu Exail Inspector 125. Wykorzystywane będą jako nośniki podwodnych bezzałogowców, takich jak autonomiczne pojazdy podwodne A18-M (z sonarem Exail UMISAS 120) czy pojazdy do wykrywania Seascan Mk2 i niszczenia min K-Ster C. Zestaw pojazdów zdalnie sterowanych uzupełniają dwa bezzałogowe latające UMS Skeldar V-200. Każdy z okrętów będzie dysponował również klasycznym trałem z pięcioma modułami magnetycznymi produkowanym przez gdyńską firmę OBR Centrum Techniki Morskiej S.A. oraz pojedynczym modułem akustycznym fińskiej Patria Oy.
WIDEO: Co z Borsukiem? Trofiniak odchodzi, Amerykanie na Litwie - Defence24Week 116