Reklama

Polityka obronna

MON przedłuża czarter samolotów dla VIP-ów

Rządowy samolot Embraer 175. Fot. MON
Rządowy samolot Embraer 175. Fot. MON

Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął rozmowy z Polskimi Liniami Lotniczymi, dotyczące usług czarteru lotniczego dla najważniejszych osób w państwie. Oznacza to, że loty HEAD nadal realizowane będą z wykorzystaniem także cywilnych maszyn.

Usługi transportowe dla najważniejszych osób w państwie realizowane byłyby na zlecenie szefów Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP, Kancelarii Senatu RP i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Samoloty, które do dyspozycji władz byłyby od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 roku, stacjonowałyby, tak jak do tej pory, na Lotnisku Chopina w Warszawie.

Jak precyzuje Inspektorat Uzbrojenia czas realizacji zamówienia wyniósłby:

  • od 1.1. do 31.12.2019 r. - czarter 2 samolotów,
  • od 1.1. do 31.12.2020 r. - czarter 1 samolotu.

Resort do realizacji zamówienia wybrał procedurę negocjacyjną bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu, co związane jest z faktem, że usługi zamawiane są zgodnie z warunkami ściśle określonymi w dyrektywie. Co więcej, chodzi tu dokładnie o wznowienie usługi czarteru samolotów dla najważniejszych osób w państwie, realizowanej przez Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. w ramach umowy z 2013 roku i 2017 roku. 

Inspektorat Uzbrojenia wymaga, aby personel obsługujący wyczarterowane statki powietrzne (kabinowy, pokładowy oraz techniczny biorący udział w lotach) posiadał poświadczenia bezpieczeństwa w zakresie dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „Tajne”, natomiast personel obsługujący wyczarterowane statki powietrzne (techniczny, operacyjny) musi posiadać upoważnienia dopuszczające do pracy związanej z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli „Zastrzeżone”.

Zgodnie z umową z 2013 roku, polskich VIP-ów woziły samoloty Embraer ERJ 170-200 LR (Embraer 175). Szczegóły tej umowy objęte były tajemnicą, a wartość czarteru szacowana była na kilkaset milionów złotych. Umowa została przedłużona pod koniec 2017 roku, co związane było z trwającym nadal procesem dostaw i wdrażania do służby maszyn Boeing 737-800 (BBJ2) oraz szkoleniem załóg Gulfstreamów G550.

Przypomnijmy, że do przewozu VIP w listopadzie 2016 r. MON kupiło dwa małe samoloty Gulfstream G550, a w marcu 2017 r. – trzy średniej wielkości Boeingi 737. Oba zamówione samoloty Gulfstream G550 oraz pierwszy Boeing 737-800NG zostały dostarczone Polskim Siłom Powietrznym w 2017 roku, natomiast pozostałe dwa Boeingi w konfiguracji specjalnej BBJ2 trafią do Polski dopiero w 2020 roku. 

Jak informował Defence24.pl we wrześniu br. od sierpnia bez rozgłosu wojsko rozpoczęło realizację transportu najważniejszych osób w państwie na pokładach samolotów odrzutowych. Pierwszy lot o statusie HEAD z wykorzystaniem Gulfstreama G550 odbył się 6 sierpnia. Do początku października zrealizowano co najmniej 22 takich misji - zarówno krajowych, jak i zagranicznych. 

Reklama
Reklama

Komentarze (7)

  1. karetka VIP

    @ppp Po co kupowali samoloty dla VIPów? To zapytaj prezydenta Wałęsy dlaczego nie śmigał do "Waszynktonu" rejsowym - samo życie weryfikuje wszystkie populistyczne teorie, nawet szkoda czasu tłumaczyć.

  2. trole, nie to przedszkole

    @22 Meksyk odnawiając ostatnio swoją flotę zamówił 100 nowych samolotów pasażerskich u Boeninga. Ten ruch ze sprzedażą słownie jednego samolotu, to dobry ruch marketingowy, tyle przy takiej ilości dużo matematycznie nie zmienia, bo zapewne skończy się na zamalowaniu literek VIP i będzie dalej latał jako rejsowy w ich narodowych liniach. Sukces jak nic. @KOSA Dlaczego nie Piaggio? To spytaj przypadkowo napotkane dzieci, dlaczego karetkami nie wozi się nikogo oprócz osób chorych.

  3. Sprawiedliwy

    O siebie to potrafią zadbać, 2 nowe gulfstreamy, 2 nowe Boeingi, ale wojsko niech na 40 letnich mi2 lata....

  4. KOSA

    Maja już 3 samoloty więc po co kolejne czartery dla Vip? Nie rozumiem ? Zamiast realizować szkolenia i doświadczenia na obecnych samolotach? o co tu chodzi? Przecież takich lotów nie są setki? Tak jak nie rozumiem Lotów z narządami Samolotami Wojskowymi czy to CASA 235 Czy Bryza M 28 /? Lpr ma swoje dwa samoloty Piaggio. Skoro im się nie sprawdzają to po co je maja ? Sprzedać a kupić im Bryzy M 28 i Samoloty Casa 235. !!!Może ktoś mi wytłumaczy dlaczego tak obecnie wykorzystuje się te samoloty a nie samoloty LPR - U ? ? !!!Chyba , że chodzi o dofinansowanie LOTU ….

  5. kom

    Ja wiem na czym polega problem ,po prostu naprodukowali za dużo vip ów .

  6. 22

    W Meksyku samoloty dla VIP - ów zostaną sprzedane. A urzędnicy mają się poruszać zwykłymi samolotami rejsowymi. Dlaczego u nas tak nie może też być. Dlaczego zamiast taksówek dla urzędników nie kupiono powietrznych tankowców i samolotów kontroli powietrznej ? To był by maszyny, które skokowo zwiększyły by zdolności naszego lotnictwa.

  7. ppp

    To po co kupowano za grube miliony samoloty dla VIP. To marnotrawienie pieniędzy Polaków. Najgorszy rząd dla obronności kraju.