Polityka obronna
Jest projekt rozporządzenia w sprawie gotowości obronnej państwa
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie gotowości obronnej państwa. Projekt powstał na mocy Ustawy o obronie Ojczyzny z dnia 11 marca 2022 roku. Po wejściu w życie nowego rozporządzenia moc utraci poprzednie z 21 września 2004 roku.
W projekcie rozporządzenia określono stany gotowości obronnej państwa, ich rodzaje i warunki wprowadzania, zadania związane z podwyższaniem gotowości obronnej państwa i tryb ich realizacji, organizację i zadania w zakresie tworzenia systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa oraz właściwość organów w poszczególnych powyższych sprawach.
W stosunku do obecnie obowiązującego prawa nowe rozporządzenie zmniejszy liczbę stanów gotowości obronnej państwa z trzech do dwóch. Ustala ono następujące stany:
- stan stałej gotowości obronnej państwa;
- stan pełnej gotowości obronnej państwa.
Obecnie mamy trzy takie stany czyli:
- stan stałej gotowości obronnej państwa;
- stan gotowości obronnej państwa czasu kryzysu;
- stan gotowości obronnej państwa czasu wojny.
Proponowana redukcja ma na celu uproszczenie i ułatwienie, w przypadku zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, wprowadzenia zadań przewidzianych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej. Stany te odnoszą się do gotowości całego państwa i nie są tożsame ze stanami gotowości bojowej Sił Zbrojnych RP, które są określone w innych przepisach.
Stan stałej gotowości obronnej państwa utrzymuje się w czasie pokoju w celu przygotowania systemu obronnego państwa do reagowania na zewnętrzne zagrożenia bezpieczeństwa państwa. W tym czasie realizowane są zadania planistyczne, organizacyjne, szkoleniowe i kontrolne, mające na celu utrzymywanie w sprawności systemu obronnego państwa, w tym zapewnienie funkcjonowania systemu powiadamiania i alarmowania oraz zadania przygotowawcze do podwyższenia gotowości obronnej państwa. W stanie stałej gotowości możliwe jest selektywne uruchamianie wybranych elementów systemu obronnego oraz przedsięwzięć przygotowawczych.
Czytaj też
Stan stałej gotowości obronnej państwa podwyższa się do stanu pełnej gotowości obronnej państwa w celu przeciwdziałania zewnętrznym zagrożeniom bezpieczeństwa państwa, a w szczególności odparcia zbrojnej napaści na terytorium RP lub gdy z umów międzynarodowych wynika zobowiązanie do wspólnej obrony przeciwko agresji. W stanie pełnej gotowości realizuje się w szczególności zadania umożliwiające przeprowadzenie mobilizacji, wprowadzenie stanu wojennego oraz pełne rozwinięcie systemu obronnego państwa.
W stanach stałej i pełnej gotowości obronnej państwa realizuje się zadania przewidziane w Planie Reagowania Obronnego RP, opracowanym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie Ustawy o obronie Ojczyzny. Zadania te realizuje się z uwzględnieniem pierwszeństwa zadań wykonywanych w ramach zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych oraz uruchamiania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym.
Na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa, w stałej gotowości obronnej państwa tworzy się system stałych dyżurów. Funkcjonowanie tego systemu polega na zapewnieniu ciągłości przekazywania decyzji i zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa, w tym zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego RP, na zasadach określonych przez organ tworzący stały dyżur. System ten tworzą:
- Prezes Rady Ministrów (na potrzeby przekazywania decyzji ministrom, przewodniczącym komitetów, którzy wchodzą w skład Rady Ministrów, centralnym organom administracji rządowej, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych oraz wojewodom);
- ministrowie (na potrzeby przekazywania decyzji kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych oraz przedsiębiorców, realizujących zadania obronne na rzecz działów administracji rządowej znajdujących się w kompetencjach ministrów);
- wojewodowie (na potrzeby przekazywania decyzji marszałkom województw, starostom i prezydentom miast na prawach powiatu oraz organom niezespolonej administracji rządowej, kierownikom zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, przedsiębiorcom, jeżeli nie znajdują się oni we właściwości ministrów oraz innym jednostkom organizacyjnym i organizacjom pozarządowym, wytypowanym do wykonania określonych zadań obronnych, mających swoją siedzibę na terenie województwa);
- starostowie i prezydenci miast na prawach powiatów (na potrzeby przekazywania decyzji wójtom, burmistrzom, prezydentom miast, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, innym jednostkom organizacyjnym i organizacjom pozarządowym, wytypowanym do wykonania określonych zadań obronnych, mających swoją siedzibę na terenie powiatu);
- przedsiębiorcy (na potrzeby uruchamiania systemu stałych dyżurów w ich strukturze oraz realizacji zadań obronnych przekazanych przez ministrów i wojewodów).
Planowane do wprowadzenia w życie nowe rozporządzenie jest kolejnym koniecznym i porządkującym aktem prawnym, wynikającym z nowej Ustawy o Obronie Ojczyzny.
Jaszczur
Zamiast bawić się w jakieś nic nie znaczące zmiany sformułowań powinni ponad partyjna zgoda jak jeden mąż przywrócić powszechny pobór żeby był chociaż długi na 3 miesiące podstawy dla większości dla chętnych co chcą specjalizacji dłużej - nie mamy wogule żołnierzy do walki w polu ...jak zacznie się III wojna światowa nikt nas 100 tys komandosów nie będzie atakował tylko przyjdą tu miliony . Na taka wojnę wystarczy 3 miesiące nauczyć się strzelać podstawy sztuki przetrwania i zasady walki . To więcej nam da jak te wszystkie czołgi samoloty i inne szmery bajery które stracimy w ciągu pierwszych paru tygodni wojny
KPS
Strzelanie to nie wszystko... Nie mamy fachowców, specjalistów od łączności, WRE, artylerii, itd... w zasobach rezerwy, które szybko się kurczą. A ci rezerwiści, którzy jeszcze mają przydziały mobilizacyjne, nie są w większości szkoleni w zgodnie ze swoimi przydziałami, ba, nawet czasami nie wiedzą jakie stanowiska mają.
Drak
Każda partia ,która to wprowadzi przegra wybory, a zgody ponad partyjnej nigdy nie będzie. Nikt w dzisiejszych czasach nie zgodzi się na pobór powszechny.. Jeszcze czytam o 3 miesiącach ,z całym szacunkiem ale nie ma szans. Gdyby wprowadzili pobór powszechny trwający 2-3 tygodnie to już byłby ogromny sukces.. Prędzej wybuchnie wojna domowa niż będzie pobór powszechny trwający dłużej niż 1 miesiąc.
SpalicKreml
Wszelkie uproszczenia w przepisach oraz ich formule IMO służą "użytkownikowi - popieram.