Reklama
  • Wiadomości

Izrael kupił myśliwce, o których myślą Polacy

Izrael podpisał umowę na zakup 25 samolotów F-15. Maszyny będą należały do nowej wersji IA i będą pierwszymi F-15 zakupionymi przez to państwo od 29 lat. Zakup F-15 rozważany jest przez Polskę.

F-15IA
Wizja F-15IA
Autor. Boeing

Zakup jest wykorzystaniem tylko części zgód jakie wydali dla Izraela Amerykanie. Przypomnijmy, że w tym roku wydano zgodę na zakup nawet do 50 F-15IA wraz z towarzyszącym uzbrojeniem i wyposażeniem a także modernizację 25 F-15I do standardu podobnego do IA. Pełne wykorzystanie tych zgód kosztowałoby Izrael astronomiczną sumę 18,82 mld USD.

Jak na razie zdecydowano się więc jedynie na zakup jednego dywizjonu 25 samolotów. Tutaj cena jest znacznie niższa i wynosi 5,2 mld USD. Samolot mają zacząć pojawiać się ba Bliskim Wschodzie dopiero począwszy od roku 2031 i trwać od 4 do 6 lat. Zatem – tak jak wcześnie pisaliśmy – Jerozolima nie uzyskała zgody na wejście w kolejkę samolotów produkowanych dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.

Zobacz też

Tak długi czas oczekiwania będzie też wynikał z innych czynników. F-15IA nie będzie kalką F-15EX Eagle II, tak jak miałoby to miejsce w przypadku innych zainteresowanych tą konstrukcję, czyli Polski i Indonezji. Ma to być samolot wykorzystujący różne technologie izraelskie w tym typy uzbrojenia, co jest tradycyjne już w przypadku zamówień prowadzonych przez Izrael.

Reklama

Co ciekawe, izraelskie ministerstwo obrony twierdzi, że F-15IA będzie dysponował „powiększonym zasięgiem i udźwigiem ładunku użytecznego”. Nie chodzi chyba jednak raczej o dalsze zwiększenie parametrów F-15EX, który udźwig (15 ton) i zasięg już teraz mają bardzo duże z uwagi na to, że jest to broń projektowana do walki nad Pacyfikiem. Chodzi więc zapewne o znaczne zwiększenie parametrów F-15IA w stosunku do F-15I Ra’am.

Zobacz też

Na dziś nie jest jasne czy nowe F-15 stworzą zupełnie nowy dywizjon w Siłach Obrony Izraela, czy po prostu zastąpią maszyny stare. Wydaje się jednak, że z uwagi na izraelskich F-15A/B, które dawno już przekroczyły czterdziestkę, będzie to raczej zastępstwo.

Izrael to pierwszy klient eksportowy na samolot stworzony na bazie F-15EX, a jego inwestycja prowadzi do zwiększenia portfela zamówień na te samoloty o 25 proc. 104 samoloty zamówiły do tej pory tylko Stany Zjednoczone.

Wcześniej uboższe wersje, ale także zaliczane już do rodziny Eagle Advanced zamówiły: Arabia Saudyjska (84 sztuki) i Katar (48).

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama