- Wiadomości
80 miliardów na sprzęt dla wojska w przyszłym roku
Projekt ustawy budżetowej na 2023 rok z dnia 30 sierpnia 2022 roku przewiduje wydatki obronę narodową w wysokości 97,445 mld zł co stanowi 3 % planowanego PKB w roku 2023. Niestety w projekcie ustawy nie ma wymienionego jako załącznik planu finansowego Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, organizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Cały budżet państwa na 2023 rok przewiduje dochody w wysokości 604,431 mld zł, a wydatki w wysokości 669,431 mld zł. Deficyt budżetu państwa ma nie przekroczyć kwoty 65 mld zł.
Kwota ponad 97 mld zł wydatków obronnych zawiera:
- 96.920.509 tys. zł w części 29 Obrona narodowa,
- 524.491 tys. zł w dziale 752 Obrona narodowa w innych częściach budżetu państwa.
W ramach tych 97 mld zł kwotę w wysokości 40.151.519 tys. zł zaplanowano na wydatki majątkowe. Stanowi to 41,2% (sic !) wydatków obronnych. To najwyższy taki współczynnik w historii III RP.
W części budżetu 29 Obrona narodowa zaplanowano następujące kwoty:
- 40.123.403 tys. zł na wydatki majątkowe przeznaczone głównie na realizację inwestycji i zakupy inwestycyjne resortu obrony narodowej oraz na współfinansowanie programów inwestycyjnych NATO;
- 18.075.065 tys. zł na wydatki osobowe czyli uposażenia żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy oraz świadczenia pieniężne do uposażeń oraz wynagrodzenia pracowników cywilnych i nauczycieli wraz z pochodnymi;
- 19.475.465 tys. zł na zakup usług remontowych, zdrowotnych, telekomunikacyjnych i pozostałych oraz na zakup materiałów i wyposażenia, sprzętu i uzbrojenia, energii oraz środków żywności.
- 9.500.800 tys. zł na emerytury i renty dla byłych żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy;
- 1.682.765 tys. zł na pozostałe wydatki bieżące;
- 4.022.929 tys. zł na świadczenia na rzecz osób fizycznych;
- 4.030.576 tys. zł na dotacje na zadania związane z obronnością;
- 9.506 tys. zł na współfinansowanie projektów z udziałem środków UE.
Podział części 29 Obrona narodowa w poszczególnych działach i rozdziałach pokazuje tabela nr 1 - Wydatki budżetu państwa w części 29 – Obrona narodowa. Po raz pierwszy w 2023 roku pojawia się nowy rozdział 75724 Kwalifikacja wojskowa. Wyodrębnienie tej pozycji wynika z nowej polityki MON dotyczącej rekrutacji dużej liczby nowych żołnierzy. Dla porównania tabela zawiera również analogiczne wartości z ustawy budżetowej na 2022 rok i wykonania budżetu za 2021 oraz ich procentowe porównanie.

Autor. Źródło: zestawienie autora
Środki w wysokości ponad 524 mln zł w dziale 752 Obrona narodowa w innych częściach budżetu państwa przeznaczone zostaną na projekty badawcze i celowe w dziedzinie obronności, Program Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych RP, działalność jednostek organizacyjnych prokuratury powszechnej właściwych w sprawach wojskowych, składki do Europejskiej Agencji Kosmicznej i zadania związane z przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej.
Poza wydatkami budżetowymi planowane jest finansowanie zakupów sprzętu wojskowego z Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych. Powstał on na mocy Ustawy o obronie Ojczyzny i jest organizowany przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Plan finansowy jego poprzednika czyli Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych był co rok załącznikiem do ustawy budżetowej. Niestety planu nowego funduszu nie ma w ustawie. Prawdopodobnie spowodowane jest to umiejscowieniem tego funduszu w osobnej jednostce prawnej jakim jest spółka akcyjna Bank Gospodarstwa Krajowego. We wczorajszej informacji dotyczącej zatwierdzenia projektu przez Radę Ministrów premier Mateusz Morawiecki zapowiedział na 2023 rok wydatki rzędu 30-40 mld zł z tego funduszu. Jest to zgodne z wcześniejszymi zapowiedziami. Dzięki mechanizmowi funduszu MON według potrzeb będzie mógł z niego finansować zakupy w przypadku niewystarczających środków budżetowych. W odwrotnym przypadku czyli w sytuacji, gdy budżet MON nie zostanie wykorzystany w całości, niewykorzystane środki mogą zostać przekazane do funduszu. Środki Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych nie wygasają z końcem roku tak jak środki budżetowe. Mechanizm ten wydaje się sprawny i korzystny, ale należy pamiętać, iż większość wpływów funduszu będzie pochodziło z obligacji emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego. W kolejnych latach będzie trzeba emitować coraz więcej obligacji na kolejne zakupy oraz na wypłatę odsetek od wieloletnich obligacji. Obligacje te są gwarantowane przez Skarb Państwa i kiedyś w przyszłości będzie trzeba je wykupić.

Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Warto przypomnieć, iż w 2023 roku będzie nadal realizowany program wieloletni „Wyposażenie Sił Zbrojnych RP w czołgi" ustanowiony uchwałą nr 89/2021 Rady Ministrów z dnia 9 lipca 2021 roku. Jest on nadzorowany przez ministra obrony narodowej i planowany do realizacji w latach 2021-2026. W 2023 roku nie jest planowane wydatkowanie na niego środków budżetowych państwa. Oczywiście może być finansowany z Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych.
Obecna sytuacja polityczno-militarna w Europie oraz wieloletnie zaniedbania wszystkich kolejnych rządów III RP powodują, iż Polska musi radykalnie zwiększyć wydatki obronne. Na 2023 rok przewidywana jest gigantyczna jak na polskie możliwości i tradycje kwota około 127-137 mld zł. W tym około 70-80 mld zł może zostać wydanych na zakupy sprzętu wojskowego. Warto aby były one wydane rozsądnie i roztropnie, transparentnie i w miarę możliwości w jawny sposób, a także, aby jak największa z nich kwota pozostała w Polsce.
Warto aby były one wydane rozsądnie i roztropnie. Warto aby były wydane transparentnie i w miarę możliwości w jawny sposób. Warto, aby jak największa z nich było wydanych w Polsce.
Bacznie będziemy się przyglądać dalszym etapom procedowania projektu budżetu MON na 2023 rok i jego realizacji. Są to ogromne środki publiczne, a Polska jako kraj demokratyczny musi gospodarować nimi w jasny i jawny dla obywateli sposób.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS