Siły zbrojne
Podwójne wodowanie w „Remontowej” stoczni Nauta

Gdyńska stocznia NAUTA po raz kolejny udowodniła, że nie jest tylko stocznią remontową i zwodowała dwie rybackie jednostki pływające zbudowane dla armatorów: duńskiego i szkockiego.
Uroczyste, podwójne wodowanie odbyło się w Gdyni 28 lipca br. w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. Sukces był tym większy, że w ponad czterdziestoletniej historii pochylni B1 była to dopiero druga tego typu operacja. Pierwsza operacja podwójnego wodowania została przeprowadzona w lipcu 2015 r., kiedy Nauta opuściła na wodę dwa częściowo wyposażone sejnery „Don Ole” (dla norweskiego odbiorcy Fitjar Mekaniske Verksted) i „Ruth” (dla duńskiego odbiorcy Karstensens Skibsvaerft AS).
28 lipca br. jako pierwszy został zwodowany częściowo wyposażony trawler rybacki „Themis” - oznaczony numerem budowy B-437. Jest to jednostka o długości 63 m, szerokości 13 m i zanurzeniu 7,8 m, która powstała w Stoczni Nauta na zamówienie duńskiego klienta – Karstensens Skibsvaerft AS. Finalnym odbiorcą trawlera B-437 będzie duński armator Fiskeri, który należy do pierwszej dziesiątki armatorów zajmujących się połowami pelagicznymi w Danii.
Po południu tego samego dnia opuszczono na wodę w Stoczni Nauta drugą jednostkę rybacką „Ocean Star” - oznaczoną numerem budowy B-698. Jest to statek rybacki o długości 87 m i szerokości 18 m, który jesienią tego roku ma być w pełni wyposażony i przekazany dla szkockiego armatora Mewstead. „Ocean Star” został wybudowany według projektu firmy Wartsila Design i ma być najbardziej efektywną jednostką w swojej klasie na świecie. „Na jej pokładzie znajdą się najnowocześniejsze urządzenia do połowu, przechowywania i przekazywania ryb odbiorcy. Na jednostce zostanie zainstalowane również specjalistyczne wyposażenie, które będzie służyć do lokalizowania łowisk oraz szacowania ich wielkości i rodzaju. Silnik o mocy 7 000kW, współpracujący z dwoma sterami strumieniowymi zapewni bardzo dobrą manewrowość jednostki podczas zarzucania i zbierania sieci”.
Budowa nowoczesnych statków rybackich stanowi znaczną część zamówień Zakładu Nowych Budów. Co szczególnie istotne, wodujemy dziś pierwszą jednostkę tego typu budowaną pod klucz. Dzięki zdobytemu doświadczeniu, możemy konkurować na rynku coraz lepszą ofertą.
Sohrabian przypomina również, że „Od momentu uruchomienia Zakładu w Gdańsku jesienią 2013 r., Stocznia zakontraktowała łącznie 22 statki do połowu ryb. Oprócz statków rybackich w portfolio Nauty są także jednostki naukowo-badawcze i statki obsługowe dla sektora offshore. W ostatnim czasie Stocznia pozyskała także ważny kontrakt na budowę w pełni wyposażonego statku wywiadowczego dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej”.
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.