Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Pierwszy lot seryjnego Scorpiona

Fot. Airwolfhound z Hertfordshire, CC BY-SA 2.0
Fot. Airwolfhound z Hertfordshire, CC BY-SA 2.0

Jak poinformowali przedstawiciele Textron AirLand, dokonano pierwszego oblotu lekkiego samolotu uderzeniowo-rozpoznawczego Scorpion w wersji do produkcji seryjnej. 

Pierwszy seryjny Scorpion wystartował z bazy US Air Force w Wichita. Podczas lotu, który trwał godzinę i 42 minuty, wykonał szereg manewrów. Załogę maszyny stanowili piloci doświadczalni - Don Parker i Dave Sitz. 

Jak podkreśla Textron AirLand, najnowsza wersja Scorpiona to wynik zmian wprowadzonych na bazie informacji zwrotnych od potencjalnych użytkowników oraz analiz wyników 800 godzin prób w locie. Maszyna ma m.in. zmieniony kąt skosu skrzydeł, nowe podwozie (uproszczona konstrukcja) oraz ulepszone usterzenie pionowe. Wiadomo również, że Amerykanie wybrali dostawcę awioniki Scorpiona. Maszyna ma zostać wyposażona w zestaw oparty na Garmin G3000. Będą to m.in. dwa ekrany dotykowe HD oraz pojedyncze wskaźniki parametrów pilotażowo-nawigacyjnych. Co więcej, piloci będą mieli również do dyspozycji nowe sterownice oraz nowe wskaźniki przezierne. 

W październiku br. firma informowała, że podczas próby uzbrojenia, z pokładu maszyny z sukcesem odpalono kierowane laserowo pociski APKWS i naprowadzane laserem pociski AGM-114F Hellfire, jak też niekierowane pociski rakietowe Hydra-70. Broń naprowadzana laserowo kierowała się początkowo według wskazań naziemnego systemu naprowadzania laserowego, a następnie systemu MX-15Di przenoszonego przez samolot.  Integracja uzbrojenia i jego sprawdzian w locie na pierwszym prototypie maszyny zostały dokonane w krótkim czasie trzech miesięcy. Producent przygotowywał się wtedy do pierwszego lotu egzemplarza seryjnego.

Jak deklaruje Textron AirLand, Scorpion (którego rozwój finansowany jest z funduszy prywatnych) to lekki samolot szkolno-bojowy, który ma być ekonomicznym konkurentem dla klasycznych maszyn uderzeniowych w sytuacjach niewielkiego zagrożenia/braku przeciwdziałania przeciwnika (szacowany koszt godziny lotu ma być zbliżony do 3000 USD), jak również dysponować dodatkowymi zaletami, w postaci sześciu węzłów podwieszania wyposażenia czy wysoką długotrwałością lotu przy prędkości przelotowej. Samolot Scorpion zaprojektowano przy szerokim wykorzystaniu komponentów używanych w lotnictwie cywilnym.

Textron AirLand uważa, że maszyna tego rodzaju sprawdzi się w misjach wywiadowczych, rozpoznawczych, bliskiego wsparcia, rozpoznania walką, patrolowaniu granic i - oczywiście - w szkoleniu w pilotażu zaawansowanym.

Czytaj więcej: Scorpion wesprze szkolenie Royal Air Force?

Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (7)

  1. 45

    To jest cywilny samolot. Składak cywilnych podzespołów i nazwany szturmowy. Dawniej tego rodzaju samoloty używała CIA w działaniach ppart. Pilotowali je cywilni piloci na kontraktach z różnymi agencjami pozarzadowymi. Chodziło o to że w razie wpadki ,Rząd USA o niczym nie wiedział. To nie jest maszyna bojowa. To składak.

  2. lolek

    zamiast su-22, kupmy tego z 50 szt, fajne takie i pewnie z 50% ceny f-16

    1. Marek

      Ten samolot nie nadaje się do zastąpienia suk, bo to jest tania maszyna z założenia przeznaczona do pacyfikowania Hutu. Owszem. Suki należy zastąpić. Tyle, że w tym celu powinniśmy pozyskać inne samoloty. Z braku laku nawet używane F-16.

  3. Greg

    Ciekawi mnie porównanie: 1. Aermacchi MASTER M-346 - który został zamówiony przez PL 2. SCORPION firmy Textron AirLand Koszt zakupu jednej sztuki ad. 1. 35 mln $ ad. 2. 20 mln $ Prędkość maksymalna: ad. 1. 1059 km/h ad. 2. 833 km/h Zasięg ad. 1. 2722 km ad. 2. 4400 km Maksymalna masa startowa ad. 1. 9500 kg ad. 2. 9639 kg Silnik lotniczy ad. 1. 2 × Honeywell F124-GA-200 ad. 2. 2 × Honeywell TFE731 Węzły uzbrojenia ad. 1. 9 węzłów o pojemności 3000 kg ad. 2. 6 węzłów o pojemności 2800 kg oraz wewnętrzną "kieszeń" na 1400 kg Może ktoś jest w stanie zrobić lepsze porównanie. Ja dotarłem "na szybko" do takich informacji.

  4. fefe

    teraz to już po ptakach , mamy Mastera

  5. Dana

    To co zarzucono w Polsce w latach 90-tych czyli koncepcja lekkiego samolotu szturmowego o niskich kosztach użytkowania pojawia się w USA obecnie. Nawet pod tą sama nazwą.

    1. Szwejjakobyły

      święte słowa.

    2. Slawek

      RACJA!!!! Do rozważenia zakup i produkcja na licencji Masterów - z prawem do eksportu i do wprowadzania modyfikacji, przez zakłady w Łodzi lub Bydgoszczy. Ważne jest posiadanie w kraju bazy produkcyjnej i rozwijanie zdolności . Niezależnie od tego potrzebne są naddźwiękowe F16V + (preferowany - ze względu na unifikację sprzętu) lub Gripen E. Marzenia..... Wszystkiego dobrego w Nowym Roku.

    3. KAR

      Przyzwoity projekt IRYDY od początku nie podabał się "PATRIOTOM" z AWS-u. Dlatego robili wszystko żeby uwalić ten pomysł na nasz rodzimy samolot szkolno - bojowy. Szkoda!

  6. Olo

    Wygląda jak Iryda.

  7. Arek

    Dla zastąpienia SU-22 polska powinna wziąć 731 Scorpionów (z opcją na 2 kolejne)

Reklama