Reklama
  • Wiadomości

Pierwszy lot seryjnego Scorpiona

Jak poinformowali przedstawiciele Textron AirLand, dokonano pierwszego oblotu lekkiego samolotu uderzeniowo-rozpoznawczego Scorpion w wersji do produkcji seryjnej. 

Fot. Airwolfhound z Hertfordshire, CC BY-SA 2.0
Fot. Airwolfhound z Hertfordshire, CC BY-SA 2.0

Pierwszy seryjny Scorpion wystartował z bazy US Air Force w Wichita. Podczas lotu, który trwał godzinę i 42 minuty, wykonał szereg manewrów. Załogę maszyny stanowili piloci doświadczalni - Don Parker i Dave Sitz. 

Jak podkreśla Textron AirLand, najnowsza wersja Scorpiona to wynik zmian wprowadzonych na bazie informacji zwrotnych od potencjalnych użytkowników oraz analiz wyników 800 godzin prób w locie. Maszyna ma m.in. zmieniony kąt skosu skrzydeł, nowe podwozie (uproszczona konstrukcja) oraz ulepszone usterzenie pionowe. Wiadomo również, że Amerykanie wybrali dostawcę awioniki Scorpiona. Maszyna ma zostać wyposażona w zestaw oparty na Garmin G3000. Będą to m.in. dwa ekrany dotykowe HD oraz pojedyncze wskaźniki parametrów pilotażowo-nawigacyjnych. Co więcej, piloci będą mieli również do dyspozycji nowe sterownice oraz nowe wskaźniki przezierne. 

W październiku br. firma informowała, że podczas próby uzbrojenia, z pokładu maszyny z sukcesem odpalono kierowane laserowo pociski APKWS i naprowadzane laserem pociski AGM-114F Hellfire, jak też niekierowane pociski rakietowe Hydra-70. Broń naprowadzana laserowo kierowała się początkowo według wskazań naziemnego systemu naprowadzania laserowego, a następnie systemu MX-15Di przenoszonego przez samolot.  Integracja uzbrojenia i jego sprawdzian w locie na pierwszym prototypie maszyny zostały dokonane w krótkim czasie trzech miesięcy. Producent przygotowywał się wtedy do pierwszego lotu egzemplarza seryjnego.

Jak deklaruje Textron AirLand, Scorpion (którego rozwój finansowany jest z funduszy prywatnych) to lekki samolot szkolno-bojowy, który ma być ekonomicznym konkurentem dla klasycznych maszyn uderzeniowych w sytuacjach niewielkiego zagrożenia/braku przeciwdziałania przeciwnika (szacowany koszt godziny lotu ma być zbliżony do 3000 USD), jak również dysponować dodatkowymi zaletami, w postaci sześciu węzłów podwieszania wyposażenia czy wysoką długotrwałością lotu przy prędkości przelotowej. Samolot Scorpion zaprojektowano przy szerokim wykorzystaniu komponentów używanych w lotnictwie cywilnym.

Textron AirLand uważa, że maszyna tego rodzaju sprawdzi się w misjach wywiadowczych, rozpoznawczych, bliskiego wsparcia, rozpoznania walką, patrolowaniu granic i - oczywiście - w szkoleniu w pilotażu zaawansowanym.

Czytaj więcej: Scorpion wesprze szkolenie Royal Air Force?

Zobacz również

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama