Umowa o wsparciu przez koncern QinteiQ i Thales lekkiego samolotu Scorpion, produkowanego przez Textron Airland, w uczestnictwie w brytyjskim programie ASDOT została podpisana 12 lipca 2016 roku. Program jest szacowany na 1,2 mld funtów, ma on zapewnić zdolności w zakresie użycia systemów powietrznych w szkoleniu brytyjskich sił zbrojnych. Oznacza to, że Scorpiony mogłyby być używane np. do symulowania samolotów sił powietrznych potencjalnego przeciwnika.
Koncern QinetiQ ze swojej strony oferuje integrację samolotu Scorpion z innymi maszynami powietrznymi, a także zapewnienie pilotów i obsług. W ramach szkolenia samoloty będą bowiem prawdopodobnie znajdować się na wyposażeniu firmy zewnętrznej, wykonującej zlecenie, a nie Royal Air Force. Podobnie odbywa się to z co najmniej częścią innych programów szkoleniowych RAF. Jego propozycja obejmuje też integrację czujników oraz systemów zagłuszania, a także certyfikację samolotu w celu zapewnienia zgodności z przepisami prawa lotniczego.
Thales, również specjalizujący się m.in. w szkoleniach dla maszyn lotniczych (poczynając od myśliwców poprzez samoloty transportowe kończąc na śmigłowcach), będzie oferował systemy, których zadaniem będzie optymalizacja świadomości sytuacyjnej, replikacji zagrożenia i szkolenia ogniowego oraz możliwości walki elektronicznej. AIN Online pisze, że Scorpion jest zdolny do przenoszenia francuskiego, wielofunkcyjnego radaru RDY-3.
Textrob AirLand jako producent samolotów proponuje lekki samolot Scorpion posiadającego funkcje lekkiego szturmowca lub maszyny rozpoznawczej, czy maszyny szkoleniowej.
Scorpion powstał głównie z myślą o wykonywaniu zadań rozpoznawczych i uderzeniowych w sytuacjach, gdzie nie ma konieczności wykorzystania kosztownych w zakupie i eksploatacji samolotów wielozadaniowych. Posiadając konfigurację przypominającą klasyczny myśliwiec 4. generacji, Scorpion jest maszyną mniejszą gabarytowo, posiadającą proste skrzydła oznaczające zdolność jedynie do lotów poddźwiękowych (prędkość maksymalna 833 km/h i pułap 14.000 metrów) i mającą stosunkowo niewielki udźwig – 2,8 tony.
Podobnie jak poprzednicy, Scorpion powstał w dużej mierze przy użyciu kompozytów, dzięki czemu udało się uzyskać niewielką masę konstrukcji - 5352 kg. Taka konstrukcja, plus zastosowanie cywilnych elementów, w tym przede wszystkim silników turbowentylatorowych Honeywell TFE731 stosowanych głownie w odrzutowcach biznesowych (choć także w tańszych samolotach szkolnych i szkolno-bojowych), spowodowało radykalne obniżenie kosztów godziny lotu maszyny.
okta
A my kupiliśmy ten ruski samolot...
Omni
Ale za to w cenie F-16D, to jest sztuka
Kriss
Samolot "Scorpio" za 15 mln $. Może służyć do wsparcia bojowego, nie tylko do szkolenia. Da się? Ano się da, tylko nie w Polsce, tu Pendolino goni Pendolino
123
Tiaaa bo to tylko przypadek że kazda brygada w armii Rosji ma PUŁK OPL
Kania
Wygląda jak Iryda :P