Reklama

Siły zbrojne

Patrolowce Damena dla Republiki Południowej Afryki

Fot. Damen Shipyards Cape Town
Fot. Damen Shipyards Cape Town

Holenderska grupa stoczniowa Damen otrzymała kontrakt na dostawę dla sił morskich Republiki Południowej Afryki trzech okrętów patrolowych o długości 62 m.

Zamówienie na dostawę trzech patrolowców złożyła agencja zamówień wojskowych Republiki Południowej Afryki Armscor. Budowa ma być realizowana w południowoafrykańskich zakładach stoczniowych DCST (Damen Shipyards Cape Town) należących do holenderskiej grupy przemysłowej Damen.

Zbudowane mają zostać trzy przybrzeżne okręty patrolowe klasy IPV (Inshore Patrol Vessels) o długości 62 m i szerokości 11 m, których koncepcja powstała w biurze projektowym należącym do marynarki wojennej Republiki Południowej Afryki. Nowe jednostki mają zwiększyć zdolność do „szybkiego i efektywnego reagowania na zagrożenia morskie, takie jak nielegalny handel i rybołówstwo”.

Zamówienie jest bardzo ważne dla stoczni DCST, ponieważ pojawiło się dokładnie cztery lata po poprzednim kontrakcie, w ramach którego zbudowano dwa holowniki dla sił morskich RPA. Zachowano w ten sposób ciągłość kontraktową, pozwalająca na utrzymanie specjalistów i ścisłego kontaktu z marynarka wojenną Republiki Południowej Afryki.

„Cieszymy się bardzo z otrzymania tego zamówienia i oczekujemy na kontynuowanie naszych długotrwałych relacji z południowoafrykańską marynarką wojenną”.

Sam Montsi - Szef DSCT

Zamówienie złożone w stoczni południowoafrykańskiej ma wzmocnić potencjał własnego przemysłu stoczniowego i wpisuje się w realizowany przez rząd RPA programów: aktywowania małego i bardzo małego biznesu (Government’s Enterprise Supplier Development), handlu wewnętrznego (Department of Trade & Industry’s National Industrial Participation) oraz programu NIP.

undefined
Stocznia Damena w Kapsztadzie. Fot. Damen Shipyards Cape Town

Same patrolowce IPV konstrukcyjnie będą korzystały z dotychczasowych doświadczeń w tej dziedzinie, wypracowanych przez grupę stoczniową Damen. Okręty będą wiąc m.in. posiadały charakterystyczny dziób Sea Axe, który zwiększa dzielność morską i komfort pracy załóg podczas długotrwałych operacji patrolowych (poprzez zmniejszanie przechyłów wzdłużnych przy dużym falowaniu („przecinanie fal”) i redukując zjawisko uderzania dziobu o wodę) oraz zmniejsza o 15% zużycie paliwa i emisję spalin.

Kontrakt jest kolejnym elementem realizowanej przez Damena polityki, polegającej na tworzeniu sieci lokalnych stoczni, które w danym regionie budują różnego rodzaju jednostki pływające. To właśnie w tym celu powstała stocznia DSCT w Kapsztadzie, która dostarczyła ponad czterdzieści statków dla krajów afrykańskich (w tym pogłębiarek, holowników, statków zaopatrzeniowych dla platform wiertniczych itp.). Zakłady Damena w RPA świadczą dodatkowo usługi remontowe i naprawcze, jak również zapewniają dostawy części zamiennych i szkolenie specjalistyczne. DSCT stworzył w tym celu specjalny ośrodek treningowy ATC (Apprenticeship Training Centre) w Kapsztadzie.

Cechą oferty DSCT jest stosowanie rozwiązań, które zgodnie z polityką całej firmy są dostępne praktycznie od razu – „z półki”. Dotyczy to również mniejszych jednostek pływających, ponieważ grupa Damen słynie z posiadania „w magazynie” już gotowych jednostek. Po zamówieniu są one tylko wyposażane zgodnie z wymaganiami klienta i dostępne w ciągu kilku miesięcy.

undefined
Damen ma przygotowane dla klientów zbudowane i gotowe do wyposażenia jednostki pływajace. Fot. M.Dura
Reklama
Reklama

Komentarze