Reklama
  • Wiadomości

Nowy przetarg na następcę Honkera

Inspektorat Uzbrojenia poinformował o rozpoczęciu nowego postępowania na dostawę samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności. Pojazdy te powinny zastąpić w Wojsku Polskim wozy Tarpan Honker. Poprzedni przetarg został unieważniony.

Fot. MON.GOV.PL
Fot. MON.GOV.PL

Zakres zamówienia obejmuje dostawę w latach 2019-2022 913 samochodów ciężarowo-osobowych, w tym 872 w wersji nieopancerzonej oraz 41 w wariancie opancerzonym. Zawiera jednak również opcję na dostawę 2787 pojazdów nieopancerzonych, co daje łącznie 3700 samochodów, w tym tylko 41 w wersji opancerzonej, realizacja opcji może zakończyć się do 2026 roku.

Pojazdy winny być dostosowane do przewozu 8 osób oraz kierowcy (w wersji opancerzonej – 4 osób oraz kierowcy). Dopuszczalną masę całkowitą tych pojazdów określono na maksymalnie 3,5 t w wersji nieopancerzonej.

Nowe samochody powinny charakteryzować się ładownością co najmniej 1 t w wersji nieopancerzonej i 0,6 t w wariancie opancerzonym. Napęd ma stanowić silnik o zapłonie samoczynnym, o masowym wskaźniku mocy nie mniejszym niż 35 kW/t zgodnie z PN-S-02014:1994.

Czytaj więcej: Przetarg na następcę Honkera unieważniony

Pozyskiwane pojazdy powinny być zdolne do pokonywania przeszkód wodnych o głębokości co najmniej 0,5 m bez przygotowania i 0,65 m z przygotowaniem. Ich rok produkcji musi być tożsamy z rokiem dostawy.

Oprócz tego wymaga się wyposażenia ich w wyciągarkę o sile uciągu co najmniej 100 proc. dopuszczalnej masy całkowitej i linę długości minimum 25 m. Wymaga się ich unifikacji pod względem układów przeniesienia mocy, osprzętu, wyposażenia, rozmieszczenia elementów sterowania, tablic przyrządów kontrolnych, aparatury kontrolno-pomiarowej oraz przyłączy instalacji elektrycznej.

Koła samochodów w wersji opancerzonej powinny mieć wkładki zapewniające możliwość jazdy w wypadku braku ciśnienia w ogumieniu (run-flat), minimalny stopień ochrony określono na poziom 1 zgodnie ze STANAG 4569 Aneks A i B (odpowiednio w zakresie kuloodporności i odporności na detonację).

Postępowanie ma być prowadzone zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych w trybie przetargu ograniczonego. O udzielenie zamówienia będą się mogli ubiegać wyłącznie wykonawcy mający siedzibę na terenie UE, Europejskiego Obszaru Gospodarczego bądź z państw, z którymi Polska bądź Unia Europejska zawarły umowę międzynarodową dotyczącą zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa.

Szczegółowa Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia zostanie przesłana wykonawcom ofert. Przedmiot postępowania obejmuje też świadczenie usług naprawy, konserwacji i obsługi w okresie gwarancji przez autoryzowane warsztaty na terytorium RP, wskazane przez wykonawcę.

Oferty w postępowaniu będą przyjmowane do 4 września 2017 roku. Będą oceniane pod kątem ceny (waga 60), okresu gwarancji (waga 5), prześwitu pojazdu zgodnie z PN-ISO-612:2006 (waga 10), masowego wskaźnika mocy określonego zgodnie z PN-S-02014:1994 (waga 10) oraz za zaproponowanie pojazdu jednobryłowego (odpowiedniego rozwiązania technicznego samochodu bazowego) – waga 15.

IU wymaga, aby dostawy w części gwarantowanej zakończyły się do 31 października 2022 roku (w tym do 29 października 2021 roku pojazdów opancerzonych). Z kolei do 30 października 2026 roku winny zakończyć się dostawy pojazdów na podstawie prawa opcji.

W poprzednim postępowaniu na samochody osobowo-ciężarowe wysokiej mobilności, spośród siedmiu podmiotów zaproszonych do przedstawienia ofert na złożenie propozycji zdecydowało się konsorcjum PGZ i WZM z Poznania, obejmowała ona samochód Ford Ranger.

Ostatecznie jednak trwające od 2015 roku postępowanie zostało unieważnione z uwagi na fakt, że kwota oferty przekroczyła zaplanowany przez Zamawiającego budżet na ten cel. Kontrowersje wśród części ekspertów wzbudziły niektóre wymogi postawione przez IU. Przykładowo, w poprzednim postępowaniu założono zakup 41 pojazdów opancerzonych i 841 nieopancerzonych, obecnie jest to odpowiednio 41 i 872 (z opcją na dalsze 2787).

Taki wymóg może komplikować konstrukcję planowanego do pozyskania pojazdu, tym samym zwiększając jego koszt. Jednocześnie dostawa około 41 samochodów opancerzonych 4x4 mogłaby odbyć się również w ramach innego postępowania, na przykład na wielozadaniowy pojazd Pegaz.

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama