Nowe "oczy" niemieckich Marderów

21 października 2020, 07:25
800px-German_Army_Soldiers_in_a_Marder_IFV_in_Oct._2012
Fot. Visual Information Specialist Markus Rauchenberger/U.S. Army Europe

Rheinmetall Defence poinformował o otrzymaniu kolejnego kontraktu od Bundeswehry w ramach realizowanego przez tę spółkę programu modernizacji "floty" bojowych wozów piechoty Marder 1. Tym razem spółka dostarczy nowoczesne urządzenia do nocnej obserwacji kierowcy.

Umowa o wartości 24 mln euro dotyczy dostaw 170 egzemplarzy systemów Spectus II, których dostawa ma rozpocząć się pod koniec 2021 roku i zakończyć do końca 2022 roku. Urządzenia te mają łączyć obraz uzyskany z kamery wzmacniającej światło szczątkowe z obrazem z kamery termowizyjnej. Tym samym zdecydowanej poprawie ma ulec widoczność przedpola dla kierowcy zarówno w nocy jak i w warunkach słabej widoczności za dnia. Dodatkowym elementem systemu jest kamera cofania.

W dostawach tych systemów koncern Rheinmetall Defence kooperuje z mniejszymi spółkami mu podległymi takimi jak Rheinmetall Technical Publications oraz spółka zależna Rheinmetalla — benntec Systemtechnik GmbH. Wcześniej z powodu pilnej potrzeby operacyjnej związanej z udziałem niemieckiego kontyngentu wojskowego w Międzynarodowych Sił Wsparcia Bezpieczeństwa ISAF część wozów została zintegrowana ze starszym modelem tego systemu Spectus I.

Zamówienie to jest częścią planu na kompleksowej modernizacji niemieckich bojowych wozów piechoty Marder 1. 7 października br.  komisja budżetowa Bundestagu wydała zgodę na zakup 244 nowych celowników termowizyjnych działonowego i dowódcy "floty" Marderów 1 (głównie wersji A3) wraz z pakietem szkoleniowym i wsparcia o wartości ok. 27 mln euro.

Z kolei w styczniu br. Rheinmetall otrzymał kontrakt od niemieckiego resortu obrony na dostawę łącznie 78 zestawów do konwersji układu jezdnego dla 71 egzemplarzy wozów Marder 1A5 za kwotę 110 milionów euro w latach 2020-2023. Modernizacja ta obejmuje m.in. instalację nowego silnika w układzie power-pack o lepszych charakterystykach pracy i mocy zwiększonej z dotychczasowych 600 KM do ponad 750 KM. Ma to pozwolić na łatwiejszą i tańszą eksploatację tych wozów oraz realnie poprawić ich zdolności manewrowe.

W ramach tego programu modernizacji przeprowadzono już proces integracji części Marderów z przeciwpancernymi pociskami kierowanymi MELLS (niemiecki wariant ppk Spike-LR), a także instalacji nowego systemu wizyjnego kierowcy, celownika termowizyjnego działonowego i nowego systemu przeciwpożarowego. Ponadto wszystkie wozy, które przechodzą proces wydłużenia resursu, zostają poddane kapitalnym remontom i naprawom.

Obecnie na uzbrojeniu Bundeswehry znajduje się ponad 300 bojowych wozów piechoty Marder 1A3/A5, które są stopniowo zastępowane przez obecnie dostarczane nowe bojowe wozy piechoty Puma (zamówionych 350 egzemplarzy, co najmniej 336 dostarczono, zaplanowano zakup 210 dalszych). Zdecydowano się jednak opóźnić wycofanie Marderów. Decyzja została podjęta m.in. w związku z opóźnieniami programu Puma i chęcią dopracowania tych pojazdów (dopiero po uzyskaniu zdolności przez docelową konfigurację zostanie zamówiona druga partia, prace trwają), a także dążeniem do pełnego ukompletowania wszystkich jednostek czynnych i rezerwowych.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 5
Reklama
Marek
środa, 21 października 2020, 18:40

Wprowadzają Pumy. Mają perspektywę na Lynxy. Mimo tego modernizują co już mają, bo wiedzą, że szybko nie natłuką tylu BWPów, żeby zastąpić leciwe Mardery. I tak właśnie powinno się robić.

rozczochrany
środa, 21 października 2020, 17:13

Aż by się chciało RPG-7 chwycić albo inny granatnik przeciwpancerny.

ryszard56
środa, 21 października 2020, 16:08

Czemu My nie kupimy Lynx?I Feenka?

mobilny
czwartek, 22 października 2020, 11:35

hallo! bo robimy własny BeWuPe!

Bursztyn
środa, 21 października 2020, 11:13

Marder to 40 ton i armatka 36 mm plus 2x km Gdyby tak chcieli oddać za 1 euro jak leopardy 30 lat temu

Tweets Defence24