Jelcze dla Leopardów i Abramsów będą we wrześniu

14 lipca 2021, 08:37
czolg_leopard_2a5_wojsko_polskie_armia_wojska_ladowe_1
Fot. st. chor. Rafał Mniedło/11LDKPanc.
Reklama

Pierwsze z 14 zamówionych zestawów (z opcją kolejne dziewięć oraz trzy same ciągniki) do transportowania czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o ładowności powyżej 63 ton pk. „Jak” powinny zostać dostarczone dla Wojska Polskiego na koniec września br. Za ich produkcję odpowiada Jelcz Sp. z o.o.

Portal Defence24.pl wystosował zapytania do Inspektoratu Uzbrojenia w sprawie programu zestawów z opancerzonymi kabinami do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego pod kryptonimem „Jak” dotyczące dotychczasowych dostaw (jeśli wystąpiły), terminu rozpoczęcia ich (na wypadek, gdy dostawy nie zostały rozpoczęte) oraz czy przypadkiem nie doszło do aneksowania umowy.

Rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia major Krzysztof Płatek odpowiedział w następujący sposób:

Informuję, że w związku ze zgłoszonymi przez wykonawcę zakłóceniami mającymi wpływ na realizację umowy, wynikającymi z wprowadzonych w kraju i na świecie obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa SARS-COV-2, zostało przeprowadzone postępowanie aneksowe, w efekcie którego termin dostaw sprzętu wojskowego został przesunięty na ostatni tydzień września 2021 r.

Rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek

To oznacza, że pierwsze dostawy powinny zostać zrealizowane w ciągu 2,5 miesiąca, czyli na koniec września. Według pierwotnych, tj. przed pandemicznych założeń, miały się one odbywać w latach 2020-2022. Inspektorat Uzbrojenia wskazał, że na przesunięcie terminu wpływ miały liczne obostrzenia wynikające z pandemii koronawirusa.

Dzięki tym zestawom możliwe będzie transportowanie czołgów, także w strefach zagrożenia na większe dystanse, np. pomiędzy jednostką macierzystą a poligonem, bez zużywania się samych pojazdów gąsienicowych.

Reklama
Reklama

Przypomnijmy, że za ponad 72 mln zł brutto wojsko zamówiło 14 zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego, tj. opancerzonych ciągników z naczepami niskopodwoziowymi o ładowności powyżej 63 ton. Ponadto za dodatkowe 54 mln zł brutto w ramach prawa opcji przewidziano zakup 9 zestawów i 3 samych ciągników (bez naczep).

Tymi ciągnikami mają być ciężarówki Jelcz, które będą posiadały opancerzone kabiny na poziomie 2A wg STANAG 4569 oraz liczne urządzania łączności jak i wciągarki do załadunku na naczepy niskopodwoziowe, zdolne do wciągnięcia czołgu o masie do 70 ton.

Ta cecha wskazuje, że zestawy „Jak” będą zdolne do transportu czołgów Leopard w wersjach 2A5/A6/A7 i 2PL, Challenger 2 czy nawet M1A2 Abrams. Zakup nowych zestawów wydaje się niezwykle istotny w obliczu podjętej przez MON decyzji o pozyskaniu tych ostatnich czołgów podstawowych w wariancie SEPv3.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 93
Reklama
Kermit
wtorek, 7 września 2021, 11:10

A to umowę na Abramsy jakąś podpisali? Bo już pewnie garaże stawiają, nośniki kupują, oby się nie okazało że nas Amerykany wystawią do wiatru jak to mają ostatnio w zwyczaju...

maciej
czwartek, 12 sierpnia 2021, 22:11

Można? Można

p.a.
piątek, 6 sierpnia 2021, 00:20

Jeśli cena za jeden zestaw jest wysoka, to tak ma być. Warunek tylko taki, że te pieniądze zostają u producenta. Inżynierom trzeba płacić, za nowatorskie rozwiązania trzeba płacić, za fachowców trzeba płacić. Na koniec. Te dostawy, to tylko takie ilości na czas pokoju i jeśli chcemy żeby w razie wojny mieć produkcję dodatkowych ilości, to fabryka też musi mieć kasę na utrzymywanie zdolności produkcyjnych. Pozdrawiam

Łoś
poniedziałek, 26 lipca 2021, 13:27

Wejdą do woja we wrześniu...2022 roku albo i później, bo trzeba trochę popracować nad konstrukcją naczepy albo obniżyć wymagania

gnago
sobota, 24 lipca 2021, 16:54

No nie liczyłem, ale u producenta kilkanaście stoi przy płocie

Dropik
czwartek, 22 lipca 2021, 07:50

Dopiero taki zestaw stawia wymagania wobec mostów ;0

gnago
poniedziałek, 19 lipca 2021, 12:52

A kiedy mosty przewoźne o nośności dwóch czołgów

locco
wtorek, 20 lipca 2021, 16:51

Przy kolejnym PMT będą ujęte...

gnago
środa, 1 września 2021, 17:36

To kamień z serca, jak w planach i zamierzeniach to jakby były?

Deltaevo
poniedziałek, 19 lipca 2021, 10:39

Nie ma jak debil robi zakupy....Abramsy bez ofestu....po roku na każdą naprawę albo remont trzeba będzia będzie wysyłać czołgi do Stanów....ale ko bogatemu zabroni...albo debilowi...

df
czwartek, 22 lipca 2021, 22:58

do jakich stanów lol Będą remontowane w Polsce jak robi Irak czy Egipt ptysiu...

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 20 lipca 2021, 12:36

Bo jak każdy "mędrek" wie Arabia Saudyjska, Maroko, Egipt i Australia co roku posyłają tam swoje Abramsy.

PodatnikRP
sobota, 17 lipca 2021, 22:18

Nie pomogą abramsy, f35, czy parę pocisków antyrakietowych. Do Wisły Rosjanie w 24 h dotrą a jak będą chcieli, to do Odry dotrą.Taka prawda.

kłopot
piątek, 6 sierpnia 2021, 21:17

tratarata srutu tutu....

Monika 17777
piątek, 6 sierpnia 2021, 11:20

Plan jest wzmocnić potencjału min 100 Zestawów Narew 8-12 Wisły dokupić Poprada z zasięgiem min 15 km i wysokość 8 km Homara z 64 plus drony obserwacyjne z zasięgiem 5000 tys kil oraz dokupić bayraktarow Tb2 z 90

kłopotek
piątek, 6 sierpnia 2021, 21:18

Poprad ma zasięg 15 km ??

Jerd
poniedziałek, 6 września 2021, 10:17

Powinien mieć. Nie można poprzestać na jednym typie pocisku. Po za tym to bardzo dobry zestaw. Idealny do obsadzania rezerwistami, jacy co roku opuszczają WP. Nawet 4-50 latek obsłuży ten system. Przy odpowiedniej ilości można Polskę zamienić w strefę anty-dostępową. Duże nasycenie Popradem wypchnie wrogie maszyny na duże wysokości co ułatwi ich namierzanie z innych systemów.

gnago
środa, 1 września 2021, 17:37

może mieć przy zmianie wkładu paliwowego rakiety, takie zamierzenia ma przemysł i biura konstrukcyjne

Onuca
niedziela, 1 sierpnia 2021, 17:16

Skoro tak w takim razie trzeba zbroic sie jeszcze wiecej. Rosjanie nie powinni protestowac "bo to i tak nic nie da" i "dotra do Odry w 5 minut" :-)

prawda
niedziela, 1 sierpnia 2021, 22:59

Problemem nie jest zbrojenie a gotowość. Na dzień dzisiejszy nie jesteśmy wstanie obsadzić istniejących stanowisko w wojsku a perspektywie nie ograniczonego czasu a co dopiero gdy liczą się minuty. Bo jeżeli granicę przekroczyły by czołgi to Warszawa będzie od pierwszych minut ostrzeliwana i sukcesywnie równana z ziemią. A same czołgi dotrą najpóźniej po 12h - 24h. Linia Wisły nie jest nie do utrzymania bo fizycznie się tego nie da zrobić chyba że w momencie przekraczania granicy wrogie wojska będą pod ostrzałem lub bombardowaniem atomowym przez USA(a to też trwa bombowce nie przylecą nawet jak by od razu wystartowały w 5min). Po za tym chyba już wtedy wolałbym nie żyć bo skutki byłyby opłakane dla nas. M.in dlatego trzymanie nowoczesnych czołgów nie ma sensu trzymać w Wesołej bo zanim ta jednostka będzie w sensownym poziomie ukompletowania to dawno już będzie przejęta przez wrogie wojsko. Szczególnie w sytuacji totalnego chaosu który będzie się dział i milionów uciekających na wschód i południe bo nie wiele będzie bronić ten pro komunistyczna kraj jaki nam prezentuje PiS.

Bever
niedziela, 15 sierpnia 2021, 22:59

To nie jest komunistyczny kraj. Na jego oplakany stan ciezko pracowli poprzednicy wszystkich adminisracji od poczatku IIIRP. Najpier paserstwo balcerowicza co gazeta michnika okrzyknela reforma, dalej ta gazeta nawolywala do likwidacji przemyslu zbrojeniowego bo mial rzekomo exsportowac uzbrojenie do wrogow zydow, po czy polskie miejsce zajeli z ochota rosjanie, ukraincy i amerykanie. jakos nie preszkadzalo im eksportowac bron dla dwuch stron. likwidacja przemyslu, bankow, ubezpieczalni, wyprzedaz ziemi obcym koncernom i na koniec likwidacja polskiego handlu z telekomunikacja, internetem, portalami internetowymi i telewizja, radiem itd. zatem najpier przemysl co wypisujesz i poszukaj wiedzy.

gnago
środa, 1 września 2021, 17:38

? eeee , a to w jakiś sposób uniemożliwia płacenie godziwych pensji pilotom i obsłudze naziemnej

---
środa, 4 sierpnia 2021, 22:29

Nie fantazjuj z tym "bombardowaniem atomowym przez USA". Pewnie - nic się nie opłaca. Ale fakt, mnie jakoś koncepcja, że czołgi z Żagania dojadą cokolwiek odbijać nie przekonuje. Nie mówię, żeby czołgi ustawiać na granicy, ale stolicy trzeba bronić. W razie W wojsko będzie tam gdzie będzie. Jakikolwiek przemarsz będzie nierealny (uchodźcy, zniszczone drogi i mosty, przewaga w powietrzu FR, precyzyjne ataki rakietowe naprowadzane dronami/satelitarnie.

ad
poniedziałek, 26 lipca 2021, 13:20

tak jasne tak jak w 1920 (i nie zapominaj że to Polacy przez 2 lata okupowali Kreml 1610-1612, dłużej niż Napoleon że o przywódcy III Rzeszy nie wspomnę)

podzielicrosje
poniedziałek, 26 lipca 2021, 10:16

Już w 20tym dostali cios znad Wieprza . Chcesz powtórki?

ROTFL
sobota, 17 lipca 2021, 23:54

Mowisz ze beda jechac zbierac szparagi? Ale to chyba "Bolskim Busem". Bo ze swoim sprzetem to czarno to dla nich widze.

Grzegorz J
piątek, 16 lipca 2021, 06:23

No i oczywiście te Polskie przede wszystkim. PL 01; Borsuk itd.

pit
czwartek, 15 lipca 2021, 18:23

A gdzie w tym artykule jakieś foto jelcza ? No przydałoby się .

Daroo
czwartek, 15 lipca 2021, 11:03

Ponad 5 mln za jeden zestaw!!!! Trochę za drogo. Już to widze jak wyciągarka będzie wciągała 70 ton na naczepę niskopodwoziowa. Niezły biznes.

lol
wtorek, 3 sierpnia 2021, 16:55

To zaprojektuj i zrób tańszy :P Na samej stali do produkcji takich maszyn będziesz mieć kosmiczne koszty.

były porucznik zmechu
piątek, 16 lipca 2021, 19:13

Zrób taniej te parę sztuk, to zobaczysz dlaczego. Albo szybciej - poszukaj w necie ile sobie życzą za te zabawki. Taniej byłoby z pełnym zamówieniem i jakaś promesa na dalszą produkcję i remonty. Moje pytanie jest inne - dlaczego tak mało?

Kiki
poniedziałek, 26 lipca 2021, 04:03

masz racje w obu kwestiach, pierwszej to nawet szkoda komentować ,to takie samorodki tylko wymyślają,,co do drugiej to w każdej dywizji używającej takiego sprzętu powinno być przynajmniej 30 zestawów żeby przerzucić poł brygady jednorazowo

Waleczny
środa, 14 lipca 2021, 20:32

Abrams dla Polski się nie nadaje jest zbyt słaby na rosyjskie T-72 a do tego on w Europie jest bezużyteczny. Kupowanie tego czołgu to strzelanie do je w kolano. Amerykanie po konfrontacji z ruska T-80 kiedy wszystkie konkurencje Abrams przegrał chcą przezbroić się na czołg średni w tym celu kupili od Ukraińców czołg OPŁOT głęboka modernizację ruskiej T-80 w celu skopiowania go to tak samo jak z F-35 który jest kopia yaka-141

kłopotek
wtorek, 3 sierpnia 2021, 01:34

Abrams za słaby na T72 !?? Ha Ha Ha. Nie ma w arsenale FR nic mocnego na Abramsa pomijając kilkanaście sztuk T14, która raczej zawsze będzie czołgiem niszowym.

Tropiciel
niedziela, 1 sierpnia 2021, 16:50

Abrams czołg zaprojektowany do walki w europie środkowej z rosyjskimi czołgami według ciebie nie nadaje się dla Polski. Nieźle mnie rozbawiłeś.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 20 lipca 2021, 12:39

Powinieneś mieć nicka Strugacki. lepszego scifi dawno nie czytałem.

gnago
sobota, 31 lipca 2021, 17:54

co najmniej połowa na faktach

66-225
niedziela, 18 lipca 2021, 20:48

Abramsy przynajmniej są sprawdzone w praktyce , brały udział w wielu konfliktach na bliskim wschodzie i wszędzie spisały się bardzo dobrze.

gnago
sobota, 31 lipca 2021, 17:55

Ta , co za geniusz mimochodem odkryłeś czemu popis kosi lasy. Pustyniei stepy dla Abramsów szykuje

Wawiak
wtorek, 10 sierpnia 2021, 10:10

Ech... Abrams był projektowany na Europę - sprawdź KIEDY go zaprojektowano i jaki TW był wtedy dla US priorytetowy. Dodam, że NIE były to pustynie. To, ze czołg tego typu sprawdził się TAKŻE na pustyni nie jest niczym dziwnym.

Złota orda
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 08:56

hę? Widzę że znasz język polski lepiej od Polaków...

derra
niedziela, 18 lipca 2021, 13:38

Waleczny nie pisz bajek : Abrams w najnowszej wersji waży prawie 70 ton ma swoje wady (to czołg bardziej na suche stepy i płaskowyże) w takim terenie jak Polska ale nie jest nią walka z rosyjskimi czołgami przy spotkaniu na poziomie taktycznym w odległości 2-5km od siebie bez przeszkód wodnych. Rosyjskie czołgi w zależności od wersji ważą od ok.41 do ok.48 ton (rózne wersje t72B rózne wersje T-90 i najnowsze T-14Armata) i są bardzo wrażliwe na ogień tak z Abramsa jak i z Leoparda przy użyciu nowoczesnej amunicji. Rosyjskie T72 jak pokazały potyczki we wschodniej Ukrainie są czułe nawet na ogień z 30mm armat .

prawda
niedziela, 1 sierpnia 2021, 23:05

Ciekawe, mówisz coś innego niż np Niemcy którzy otwarcie mówią że armaty z Leo A5/A6 są prawdopodobnie nie skuteczne z aktualną amunicją na pancerz frontowy współczesnych rosyjkich czołgów, a L55 jest prawdopodobnie nie wystarczająco skuteczne. Dlatego trwają co raz większe przymiarki do modernizacji A7 a dokładniej armaty na L51 130mm która stopniowo kończy testy. I już coraz głośniej mówi się, że potencjalna wersja A8 będzie potencjalnie uzbrojona w nową armatę (i zupełnie nową wieżę bo aktualna jest za mała na nową armatę).

Tez prawda
wtorek, 3 sierpnia 2021, 21:22

Na T-72 wystarczy RPG-7

Andrzej
sobota, 17 lipca 2021, 18:47

Waleczny wypisuje ewidentne bzdury. Poziom Macierewicza z podwodnymi okrętami uzbrojonymi w samoloty. A wy mój komentarz do moderacji !!!!!! ???????

Andrzej
sobota, 17 lipca 2021, 18:45

Waleczny co ty bredzisz.

gość
piątek, 16 lipca 2021, 17:39

"F35 to kopia jaka 141" nieźle się uśmiałem. Z Jaka 141 amerykanie kupili jedynie mechanizm tylnej ruchomej dyszy, która jest matowana w wersji skróconego startu i pionowego lądowania czyli F 35B.

uśmiałem się
czwartek, 15 lipca 2021, 23:25

Apropo Rosji i tych bzdur co napisałeś "Abrams zbyt słaby na T72, konfrontacja z T80" Hahaha Nie wiem w jakiej konkurencji. Chyba w fikaniu koziołków jak ten T80 z naczepy podczas transportu w Sachalinie ostatnio Przecież ten czołg ludzie w nim nic nie ma to tylko trochę złomu lufa i słaby pancerz :) Bezpieczeństwo załogi nieistotne w Rosji. Kiedy gospodarka leży zarżnięta przez mocarstwowe zapędy zostaje jedynie propaganda

Strachliwy
czwartek, 15 lipca 2021, 18:37

@ Waleczny: Drogi kolego z Rosji, nas też nie cieszy ten zakup ale w tej chwili nie bardzo jest inna opcja, niestety.

lol
wtorek, 27 lipca 2021, 06:50

Mów za siebie :)

Milutki
czwartek, 15 lipca 2021, 11:03

Rosjanie postanowili wykopać z chińskiej granicy stareńkie IS-y i przywrócić je jako podstawowy czołg swojej armii po tym jak okazało się, że wszystkie inne przebijana są amunicją 30 mm pokropioną samogonem. W tak przygotowane dziury w pierwszej kolejności wsadzane będą T90 i T72. Okazało się, że T-14 nie ma co zakopywać, bo ma zbyt słabą wieżę, więc cały program został zamknięty. Władziu płakał jak to czytał.

Yh
czwartek, 15 lipca 2021, 10:24

Ty tak serio? Czy dla jaj

Kazek
czwartek, 15 lipca 2021, 08:18

Sporo T 72 oraz kolejnych wersji tego ruskiego badziewia znajdziesz na pustyni w Iraku po konfrontacji z abramsem. Nie pisz więc bolszewickich głupot.

środa, 14 lipca 2021, 23:15

Ukrainiec?

Kazek
wtorek, 3 sierpnia 2021, 21:24

Nie... Japończyk

Autor Widmo
czwartek, 15 lipca 2021, 12:47

Nie. Ukraińcy nie wypisują takich bzdur, bo przebywają na Zachodzie i znacznie więcej widzieli i więcej rozumieją niż ruskie trolle.

JAkub
środa, 14 lipca 2021, 22:29

Abrams za słaby na T72? hahahahhahaha.. oooojjj.... no to nam jeszcze wyjaśnij co jest w sam raz? Rudy 102? hahahahhaha

Pancerni i pies
wtorek, 10 sierpnia 2021, 14:14

tylko proszę mi się nie śmiać z Rudego , wychowałem się na tym serialu i jestem pewien że załoga jakoś by sobie i z Abrams-em poradziła ;) :D

Antoni
środa, 14 lipca 2021, 21:59

Bzdury piszesz

lol
wtorek, 27 lipca 2021, 06:54

Bzdury ale dyskusja spora większa niż gdziekolwiek indziej :D czyli efekt osiągnął :P Ale czemu się dziwić jak ci co głoszą ta propagandę już sami uwierzyli ze maja zabawki najlepsze na świecie które nie maja sobie równych :D

ZeŚlunska
środa, 14 lipca 2021, 19:42

Ojej ojej... po co zaraz Jelcze?!? Przecie są Mercedesy, Many i inne faje ciężarówki, nie trza Jelcza zaraz kupować...

Kazek
czwartek, 15 lipca 2021, 08:21

Jelcze są Polskie i przy ich produkcji zarabiają Polacy. Po za tym nowe Jelcze w niczym nie odbiegają od zachodnich ciężarówek więc nie bardzo rozumiem dlaczego Polska miała by wydawać pieniądze na obcy sprzęt ,który możemy produkować w kraju.

Znawca
czwartek, 15 lipca 2021, 15:04

Jelcz ma tylko chyba polska nazwę bo cały sprzęt zamontowany w tym aucie jest zagraniczny

ROTFL
niedziela, 18 lipca 2021, 00:05

A w nowych BMW sa kluczowe dla bezpieczenstwa elementy produkowane w Polskich fabrykach... (Serio!). Zazdy samochod czy ciezarowka to w pewnym stopniu skladak.

alkaprim
niedziela, 18 lipca 2021, 20:38

ROTFL-są produkowane w Polsce ..chciałeś pan napisać,a nie w polskich fabrykach-bo kto jest właścicielem tych fabryk i kto zatrudnia w nich miejscowych ?

Burp.
środa, 14 lipca 2021, 11:58

No i fajnie. Tyle, że to będą transporty o podwyższonym ryzyku i możliwości działań dywersyjnych - np. ostatnio spalone czołgi. Są jakieś procedury ubezpieczania kolumn transportu WP po drogach cywilnych?

pit
czwartek, 15 lipca 2021, 18:22

ostatnio spalone czołgi to działanie dywersyjne ?!?

czwartek, 15 lipca 2021, 20:51

Chyba raczej brak umiejętności kierującego był przyczyną tego wypadku i spalenia czołgów i zestawów które je wiozly

Kazek.
czwartek, 15 lipca 2021, 08:28

Nie sądzę aby w drodze na poligon ktoś przeprowadzał dywersję. W czasie wojny natomiast wszystkie ruchy są dozwolone z tym że na ogół czołgi wtedy zajmują już konkretne rubieże . Ewentualnie są transportowane w asyście frontów , lotnictwa itd.

Jacek
czwartek, 15 lipca 2021, 06:24

Tak, zabezpieczyć ładunek i trzymać odległość. 4 łańcuchy na 40t ładunku to trochę mało.

logistyk
środa, 14 lipca 2021, 11:42

ponad 5 milionow za zestaw ????!!!! Znowu ktos musial zarobic, bo rodzinki do spolki juz nie bardzo mozna......

Kazek
czwartek, 15 lipca 2021, 08:23

Mówimy o nowym sprzęcie wojskowym a nie o fiaciku Uno z automoto.

BUBA
środa, 14 lipca 2021, 19:11

A co wolalbys zeby te pieniadze poszla za granice. Panstwo ma podatek, ludzie prace co w tym zlego.

Jacek
czwartek, 15 lipca 2021, 06:25

A co w tym dobrego? Kombinowany sprzęt na silniku Iveco

Tomasz
sobota, 17 lipca 2021, 07:35

Prędzej mtu

BUBA
czwartek, 15 lipca 2021, 17:20

To wymysl cos lepszego

gegroza
środa, 14 lipca 2021, 21:41

Dla nas miliony, dla USA miliardy !

Jan
czwartek, 15 lipca 2021, 09:11

To zacznij robić sam Polskie czołgi cwaniaczkua, wtedy je Polski rząd kupi.

dlaczego
czwartek, 15 lipca 2021, 16:50

To już nie mamy kadry naukowej i firm które mogłyby je wyprodukować.

Zbynio
sobota, 17 lipca 2021, 09:16

To popatrz na rankingi światowe uczelni to ci się rozjaśni

v-ce hrabia
środa, 14 lipca 2021, 11:31

No i dobrze

BUBA
środa, 14 lipca 2021, 19:12

No i bardzo dobrze.

Paweł P.
środa, 14 lipca 2021, 11:24

+1 fazy analityczne

BUBA
środa, 14 lipca 2021, 19:17

Tym razem staneli na wyskosci zadania i to bez gadania. Szacuneczek .... ale umowa jeszcze nie podpisana. A ze trzeba zaplacic to trzeba. Bo na WP nie wolno nikomu oszczedzac. A kto tego nie rozumie to niech popatrzy na Katyn, Wolyn to tak na przyklad. Bo gdy zabrakniw wojska to najwieksz cene pozniej placa cywile.

B
czwartek, 15 lipca 2021, 12:16

Wpełni się z tym zgadzam inwestycjie w armie są bardzo potrzebne

RAB
środa, 14 lipca 2021, 11:18

Abramsy maja ponan 70 ton wagi....

hermanaryk
czwartek, 22 lipca 2021, 21:17

66 ton z groszami. Do 70 dobijają z ekstra opancerzeniem.

wutazz
środa, 14 lipca 2021, 15:16

Sprawdź jakich ton ;)

środa, 14 lipca 2021, 14:47

Leopard 2 A7 też koło 67 ton

kbrz
środa, 14 lipca 2021, 14:18

nie te tony.....

Piotr
środa, 14 lipca 2021, 13:57

67 ton

niejaki Błochin
środa, 14 lipca 2021, 16:54

73 tony

Mewa
środa, 14 lipca 2021, 20:03

Jest to waga tak zwana "Tona krótka" więc licząc na nasze wychodzi 63 tony.

rED
środa, 14 lipca 2021, 13:47

Chyba 2 bo jeden to "zmocniono osłonę pancerną czołgu, co spowodowało wzrost jego masy bojowej do około 67 t. " (D24)

Tweets Defence24