Reklama
  • Wiadomości

Maroko pierwszym użytkownikiem Apache Guardian w Afryce

Koncern Boeing uzyskał kontrakt na dostawę do Maroka 24 śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache Guardian wraz pakietem logistycznym i symulatorami niezbędnymi do szkolenia załóg. Wartość umowy realizowanej za pośrednictwem administracji USA w ramach programu FMS wyniesie 439 mln dolarów.

Fot. US Army
Fot. US Army

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych ogłosił zawarcie umowy 25 czerwca 2020 roku. Produkcja śmigłowców, uzbrojenia i wyposażenia będzie odbywać się głównie w zakładach Boeinga (producenta maszyn) w Mesie  i koncernu Lockheed Martin w Orlando. Wartość umowy wynosi 439 mln dolarów, co stanowi nieco ponad 10% wartości pakietu, na jaki w listopadzie ubiegłego roku zgodził się Kongres USA.

Wynika to z ograniczenia pakietu uzbrojenia i wyposażenia, ale też z faktu iż umowa opiewa na 24 maszyny z 36 na których sprzedaż zgodziły się amerykańskie władze. Kolejnych 12 maszyn stanowi opcję i może zostać pozyskanych w późniejszym terminie. W niewykorzystanym dotąd pakiecie jest też dwieście pocisków Stinger, pół tysiąca pocisków Hellfire i podobna ilość zestawów laserowego naprowadzania APKWS (ang. Advanced Precision Kill Weapon System) do konwersji rakiet niekierowanych 70 mm. Trzeba pamiętać, że zarówno uzbrojenie jak i szereg innych elementów będą kontraktowane oddzielnie, więc łączny koszt zakupu Guardianów dla Maroka będzie wyższy (choć nadal dużo niższy od notyfikowanej Kongresowi wartości).

Dostawa 24 maszyn AH-64E Apache Guardian wraz z symulatorami i pakietem szkoleniowym oraz wsparciem eksploatacji ma rozpocząć się w roku 2024. Co ciekawe, Maroko chce nabyć śmigłowce ze standardowym wyposażeniem, systemami samoobrony ale też systemem MUMT-2, przeznaczonym do kontrolowania bezzałogowców przez członka załogi śmigłowca. W armii amerykańskiej są to BSL typu Grey Eagle lub Shadow M2, którymi obecnie nie dysponują siły zbrojne tego kraju.

Warto również odnotować, że Maroko stanie się pierwszym w Afryce użytkownikiem śmigłowców AH-64E Apache Guardian. Na tym kontynencie jedynie Egipt posiada podobne śmigłowce, ale są to maszyny w starszej wersji AH-64D Apache Longbow. Co ciekawe, nieco ponad miesiąc temu administracja USA autoryzowała możliwość zawarcia umowy na modernizację 46 egipskich Apache do standardu AH-64E za sumę 2,3 mld dolarów. W procesie takiej modernizacji maszyna zostaje rozebrana na części, wyremontowana i zabudowana komponentami nowszej wersji.

Boeing AH-64E Apache Guardian różni się od poprzednich modeli znacznie nowocześniejszym układem napędowym z silnikami T700-GE-701D o większej mocy, przekazywanej na wirnik z kompozytowymi łopatami. Zmodernizowano również awionikę i oprogramowanie. AH-64E otrzymał zmodyfikowany układ optoelektroniczny M-TADS/PNVS (ang. Modernized Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor) charakteryzujący się wyższą rozdzielczością, nowsze systemy samoobrony oraz zmodernizowany system śledzenia celów. Posiada również system MUM-T, przeznaczony do bezpośredniego kontrolowania przez członka załogi śmigłowca Apache bezzałogowców typu Grey Eagle lub Shadow M2.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama