Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Lżejsze śmigłowce dla marynarki. Krystowski: Będziemy musieli zaproponować AW159

Fot. Royal Navy/Crown Copyright
Fot. Royal Navy/Crown Copyright

Na skutek wycofania się z serwisu producenta małych śmigłowców pokładowych (Kaman SH-2G Seasprite – przyp.red.) będziemy musieli zaproponować nie AW101, ale AW159 – powiedział Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters. Nawiązał w ten sposób do informacji, że MON redefiniuje wymagania na śmigłowce dla marynarki - najprawdopodobniej po to, aby zamiast dużych maszyn ZOP/SAR pozyskać śmigłowce pokładowe dla ex-amerykańskich fregat ORP „Gen. K. Pułaski” i ORP „Gen. T. Kościuszko”.

Jak poinformował wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz podczas posiedzenia w Sejmie 10 maja 2018, w najbliższym czasie planowane jest pozyskanie 4 śmigłowców pokładowych w związku z wycofaniem maszyn Kaman SH-2G Seasprite. Stacjonują one na fregatach Oliver Hazard Perry ORP „Gen. K. Pułaski” i ORP „Gen. T. Kościuszko”, wraz z którymi trafiły do polskiej marynarki. Posiadają jeszcze znaczący zapas resursu, jednak producent zaprzestał wsparcia technicznego ich eksploatacji. Co należy wspomnieć Polska jest jednym z trzech ostatnich użytkowników SH-2G na świecie.

Wiceminister dodał, że cztery maszyny mające je zastąpić zostaną pozyskane w ramach trwającej procedury na śmigłowce morskie – przeznaczone zarówno do zwalczania okrętów podwodnych, jak i do bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR). Oznacza to jednak znaczącą zmianę wymagań, aby zamiast ciężkich maszyn operujących z lądu kupić śmigłowce pokładowe. Na taką sytuację zareagował w wywiadzie dla Money.pl zrealizowanym podczas Eropejskiego Kongresu Gospodarczego Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters, właściciela PZL-Świdnik. 

Do tej pory oferowaliśmy duży śmigłowiec AW101 Merlin dla polskiej marynarki wojennej, świetny śmigłowiec, sprawdzony. Bo on odpowiadał wymaganiom zastąpienia Mi-14. Teraz okazuje się, że na skutek wycofania się z serwisu producenta małych śmigłowców pokładowych (Kaman SH-2G Seasprite – przyp.red.) będziemy musieli zaproponować nie AW101, ale AW159. To jest śmigłowiec pokładowy, typowy do tych celów, z resztą użytkowany np. przez marynarkę wojenną Wielkiej Brytanii.      

Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters

Śmigłowce AW159 Wildcat powstały jako następca maszyn Westland Lynx, a ich morska wersja stosowana jest m. in. przez marynarki wojenne Wielkiej Brytanii i Korei Południowej. Leonardo Helicopters AW159 Wildcat osiąga prędkość 311 km/h i maksymalny zasięg 777 km, co przekłada się na ponad 2 godz pozostawania w powietrzu. W celu precyzyjnego namierzania okrętów podwodnych Wildcat posiada system sonarowy Compact Flash Sonic oraz radar AESA typu Selex Galileo Seaspray 7000E oraz głowicę optoelektroniczną L-3 Wescam MX-15Di. Uzbrojenie mogą stanowić np. pociski rakietowe Sea Venom lub torpedy Sting Ray i bomby głębinowe. Maszyna posiada w pełni cyfrową awionikę i kabinę z 4 wielofunkcyjnymi wyświetlaczami.

Wcześniej pojawiały się informację, że w postępowaniu na śmigłowce ZOP/CSAR oferowano cięższe maszyny - AW101 i H225M, postrzegane w pierwszym rzędzie jako następcy Mi-14. Informacja przekazana przez wiceministra Skurkiewicza o konieczności zakupu następców dla SH-2G w obecnym przetargu w powiązaniu każe sądzić, że resort obrony będzie się skłaniał ku pozyskaniu lżejszych maszyn, zdolnych do operowania z okrętów klasy fregata/korweta.

Prawdopodobnie nowe śmigłowce będą działały z pokładów fregat Perry, być może również ORP Ślązak, a w przyszłości potencjalnie także nowych Miecznik i Czapla.

Czytaj też: DSEI 2017: Leonardo z szeroką ofertą śmigłowców w Londynie. Debiut Merlina Mk4 

Reklama
Reklama

Komentarze (46)

  1. Happy

    Posiadanie duzych jednostek na baltyku to tylko pokaz megalomanii kadr i topienie kasy w morzu. Male jednostki nawodne, okrety podwogne i niszczyciele min to wszystko co jest potrzebne w wodzie. Cala reszta moze spokojnie operowac z ladu.

  2. De Retour

    \"Na skutek wycofania się z serwisu producenta małych śmigłowców pokładowych (Kaman SH-2G Seasprite – przyp.red.) będziemy musieli zaproponować nie AW101, ale AW159\" - całe szczęście, że producent Mi 14 dalej zapewnia nam serwis...

    1. Davien

      Jaki serwis? Rosjanie ponad 20 lat temu pozbyli sie Mi-14 przechodząc na Kamowy.

    2. bobo

      nie producent ale wzl-1

    3. Mil Mi-14

      A teraz zaczną produkować je na nowo.

  3. Podporucznik rezerwy wojsk logistycznych

    AWS159 i Pantera Airbusa zostały zaliczone przez portal Navy-Technology do 10 najlepszych helikopterów ASW świata (\"The world’s 10 best anti-submarine warfare (ASW) helicopters\"), ale czy tankują z samolotu? ___________ AS565 MB Panther ma czas pozostawania w powietrzu ok. 4 godzin (\"The AS565 MB can conduct ASW/ASuW missions for a maximum of four hours while flying at a speed of 140km/h.\"). ___________ \"Leonardo Helicopters AW159 Wildcat osiąga prędkość 311 km/h i maksymalny zasięg 777 km, co przekłada się na ponad 2 godz pozostawania w powietrzu.\" _______________ Natomiast o ile pamiętam, to wyprodukowane w Polsce okręty mają nośność helikoptera do ok. 11 ton, a wówczas lepiej stosować Caracale, bo tankują z samolotu lub z okrętu, mają miejsce na dodatkowe zbiorniki paliwa, na dwie załogi wymieniające się co 6 godzin, na dodatkowych obserwatorów morza, na samonadmuchujące się tratwy ratunkowe, na więcej bomb głębinowych itp. uzbrojenia, oraz na przyszły rozwój techniki w kierunku np. dronów operujących z helikopterów. Jednocześnie są najtańszą platformą w klasie Caracal, AW101, S92 itp.

    1. Artany

      A ile typów specjalizowanych śmigłowców ZOP (ASW helicopters) ,w ogóle dostępnych jest aktualnie na Świecie Panie Podporuczniku (apropos \"The world’s 10 best anti-submarine warfare [ASW] helicopters\") ,to po pierwsze; A po drugie, dobór śmigieł pokładowych determinowany jest nie tylko dop. masą jaką może przyjąć helipad okrętu, ale przede wszystkim gabaryty rzeczonego lądowiska (i ewentualnie hangaru!) ,oraz samego śmigłowca; Nasze stare OHPy posiadają krótkie pokłady lotnicze (tzw. short hulki) ,które wykluczają duże śmigłowce... w praktyce niemal wszystkie poza AW 159...

  4. Okręcik

    Widać, że mamy więcej pomysłów na rok, niż wykonanych przetargów. gdyby nie uwalenia caracali marynarka już dziś miała by śmigłowce, a tak może za parę lat....

    1. inż.

      A po co marynarce śmigłowce jak nie ma żadnego sprawnego okrętu?

    2. Boczek

      ...albo, po co okręty jak nie ma sprawnych śmigłowców...?

    3. Okręcik

      Śmigłowce mogą operować nie tylko z pokładu okrętu, ale i z lądu, więc nie ma to znaczenia, a jak będą okręty, to śmigłowce będą jak znalazł.

  5. Vistula

    Kupic robinsony R22 tanie, małe i się wszędzie zmieszczą ......

  6. Podporucznik rezerwy wojsk logistycznych

    Pantery Airbusa pozostają zdaje się dwa razy dłużej w powietrzu niż AW159, bo aż 4 godz., ale oba helikoptery zaliczane są do 10-ątki najlepszych helikopterów ASW i ASuW świata. Co z tankowaniem z samlotu?

  7. Lokis

    Najpierw trzeba określić zagrożenia a później określić siły, które będą w stanie tym zagrożeniom sprostać. Co kilka lat mamy zmianę ekipy rządzącej i radykalną zmianę planów rozwoju sił zbrojnych. Zwykle zakup lub modernizacja zasadniczych elementów uzbrojenia trwa 5-10 lat. Nie jest więc możliwe zrealizowanie jakiegokolwiek programu modernizacji albo przezbrojenia. Na to nie pozwolą politycy zawsze kwestionujący i krytykujący plany swoich poprzedników. Od ponad 40 lat Wojsko Polskie łata dziury, uprawia kanibalizm techniczny, dojeżdża zdekapitalizowany złom i karmione jest obietnicami przesuwanymi na kolejne perspektywy budżetowe. Polska armia to siła żywa, a jej uosobieniem ma być weekendowa OT, czyli kontynuacja tradycji Orląt Lwowskich, Powstańców Wielkopolskich ipartyzantki, tej z NSZ. I jakoś to będzie!

  8. Brt

    A zmieszczą się w hangarach OHP bo boś kojarzę że pod s-60 Adelaide modyfikowany.

    1. -CB-

      Coś wielkości Lynxa się zmieści. Na BH/SH są już za małe, bo nasze OHP nie były modernizowane.

    2. Boczek

      Ach drogi -CB- ...problemem jest tylko to, że hangar i landing deck i warsztat i landing aids i... są dedykowane maszynie... ### ...jeżeli już zawsze chciałeś zrozumieć co to jest surrealizm - èt voila...

  9. JBTJ

    A co z wykorzystaniem torped MU90? Wprowadzimy inne torpedy dla śmigłowców pokładowych niż te na OHP?

    1. Boczek

      Niedługo wprowadzimy wszystkie możliwe typy torped etc. - zależnie od tego co wyżebrzemy.

  10. qqqq

    Czyli nawet gdybyśmy mieli Caracale to i tak nie spełniłyby obecnie wymogów bo są za duże na OHP? To przypomina jakąś irytującą telenowelę. Poza tym czy nas obchodzi działanie na Bałtyku dalej niż na wysokości południowego wybrzeża Szwecji? W zasadzie musimy zabezpieczać drogę z naszych portów na cieśniny duńskie. To jest 200km od wybrzeża. Wymaganie śmigłowców ZOP bazowania okrętowego jest bez sensu: 1. Okręt jest cały czas śledzony i wiadomo gdzie się znajduje. A jeśli wiadomo gdzie okręt, wiadomo gdzie bazuje śmigłowiec. 2. OHP nie ma wystarczającej OPL aby obronić siebie i drogi śmigłowiec. Chyba, że stoi na nabrzeżu w porcie. Ale wtedy równie dobrze śmiglak może bazować kilometr dalej w hangarze ze zbrojonego betonu. Uszkodzenie okrętu = strata śmigłowca/śmigłowców. 3. Największa zaleta AW-101 (wielkość pozwalająca na instalacje bardziej rozbudowanych systemów) jest zachowana. Natomiast wada: mniejszy zasięg niż lekkiego śmigłowca startującego z wysuniętego daleko okrętu bo nie ma misji która wymaga lot dalej niż 200km od wybrzeża aby zabezpieczać nasze szlaki do cieśnin duńskich. Powinniśmy się koncentrować na odcinku 200 km od wybrzeża. Więcej rakiet nadbrzeżnych, lepsze radary, lepsze torpedy na ciężkich śmigłowcach z czułymi sensorami, pokrycie wód przybrzeżnych przez OPL. Okręty minujące-odminowujące, kutry rakietowe, łodzie podwodne z konwencjonalnym napędem. Te ostatnie nadają się do blokady szlaków na wysokości zatoki fińskiej. Nie stać nas by kupić sobie okręt klasy Arleigh Burke który jest w stanie obronić się przed atakiem lotniczym i jednocześnie uderzyć tym co ma w VLS. Homar wyjdzie taniej niż VLS, OPL lądowe taniej niż okręcie a też pokryje kawał wód przybrzeżnych. ps. Jakie jest zadanie OHP w razie zagrożenia? Ma pływać w kółko od szczecina do ełku? Czy może ma popłynąć poza strefę wsparcia z wybrzeża i robić za pływający cel?

    1. WujTruj

      Tak, ma być jak ORP Wicher nową rafą w Bałtyku i pomnikiem dla potomnych owianym rycerską historią. Natomiast nim to nastąpi ma być podstawą do tworzenia etatu w MW.

  11. el ninio

    Nie jest tak przypadkiem ze zamiast dwóch małych śmiglaków może być jeden ale duży....

    1. -CB-

      Nie. Nasze OHP to niezmodernizowane wersje i mają za małe lądowiska nawet dla BH/SH.

    2. Edi

      Ale nasze OHP w przyszłym roku pójdą na żyletki

    3. -CB-

      To już całkiem insza inszość. Jak dla mnie to kompletna bzdura, żeby kupować jakiekolwiek śmigłowce akurat pod wymagania OHP.

  12. Grzyb

    Dawać i to szybko! 4 szt AW 159 dla ZOP i od razu 4 szt AW 101 dla ratownictwa morskiego oraz kolejne 8 AW101 CSAR dla komandosów. W trybie pilnej potrzeby, bo jest bardzo pilna potrzeba, bez przetargów i rozpisywania dialogów. Nie ma co się pitoić, no chyba że rzeczywiście MON nie ma kasy. To będzie taki papierek lakmusowy.

    1. -CB-

      I to wszystko tylko za cenę mniej więcej porównywalną z 50-cioma Caracalami...

    2. Lord Godar

      No cóż ... polityka , polityka ... A te Caracale by w tym momencie sprawę rozwiązały i w MW i w WS ... Kto wie , może teraz ciężko im to przyznać , ale za jakiś czas Caracal wróci na tarczy ...

    3. Myśliciel

      He he chyba z 5-cioma H225 ....... Nie którzy jednak potrafią mnie rozbawic

  13. wolf

    A co z morska wersja Gluszca? Czyżby Włosi po cichu zakończyli produkcję Sokoła i pochodnych?

    1. Świdnik

      Tak

    2. Edi

      10 lat temu

  14. Kos

    To oznacza tylko jedno, 2 x Adelaide coraz bliżej. Zaczynają się rozglądać za pokładowymi zop, ale to dopiero w dalszej przyszłości, bo na razie trzeba będzie wyremontować pokładowe s70 które dostaniemy wraz z okrętami. Co na to wskazuje: 1/ nagła chęć zakupu w Mielcu policyjnych s70, 2/ niespodziewana ponowna wizytą w PL firmy Thales i ambasadora Australii wraz z pojazdem Hawkei. To będzie sprzedaż wiązana, a zakup policyjnych w Mielcu ma wysondować możliwość wykonania remontu na miejscu. Jeśli się nie da, to kupi się używane seahawki z USA, podobno są oferowane sojusznikom. Pozostaje sprawa śmigieł dla komandosów, myślę że będą to aw101 może w liczbie zredukowanej do 6, z możliwością dokupienia 4 sztuk w wersji typowej morskiej cSAR. Zadowolone będą obie fabryki, marynarka, Thales (może dodatkowo sprzeda radary 3d) i gawiedź bo przecież śmigłowce i okręty są takie atrakcyjne.

    1. Tdes

      Bzdura Nie MW nie dostanie s70 bo Australia takich na Adelaidach nie ma. Ma natomiast s60 których też nie sprzedają.

    2. zły

      Z tego co było pisane w zeszłym roku Adelaide, o których mówisz mają płynąć do Chile bo ten kraj w odróżnieniu od Polski był poważnie zainteresowany zakupem.

    3. Kos

      Na Adelaidach oprócz mniejszych śmigłowców squirrel znajdują się wyłącznie S-70b-2, które są wycofywane w związku z kupnem nowych seahawków, i to o nich pisałem.

  15. JHWH

    Miecznik, Czapla, Gawronoślązak??? Raczej ORP Halucynacja.

    1. Ata

      Już nic z tego nie rozumiem......po co na stare rupiecie zabytkowe kupować nowe śmigłowce i w dodatku zmieniać warunki przetargu na śmigłowce csar/zop które w każdym \"normalnym\" kraju są o conajmniej klasę wyższe ładunkowo, co przenosi się przede wszystkim na większą ilość ratowanych osób nie wspominając o komforcie udzwigu, czyli specjalistycznego wyposażenia!!!!! Czy są tam jeszcze normalni ludzie......

    2. Davien

      Ata, żaden kraj nie uzywa takich hybryd CSAR/ZOP jakie sobie wymarzył polski MON, Wiec teraz jak widać chyba troche znormalnieli choć jak dalej chca hybryde....

    3. Lord Godar

      Bo nasi jak mają konia w armii , to by chcieli aby ten koń ciągnął wóz transportowy , na wozie był dodatkowo ckm i sanitarka , na koniu siedział rycerz z kopią aby mógł jeszcze brać udział w szarżach na wroga ... I tyle ...

  16. dropik

    kupowanie smigłowców dla tych okretów nie ma sensu. Trzeba je wycofac razem ze smigłowcami kamana

    1. bobo

      kto wie, może kupują właśnie jakieś nowsze okręty a zaczynają od śmigłowców dla nich.

    2. Lord Godar

      Też jestem tego zdania .

  17. kubuskow

    Po dwóch latach się zorientowali, że Marynarka Wojenna powinna mieć możliwość operowania śmigłowca z okrętów. Eksperci!

    1. to już nawet nie jest śmieszne!

      Czyli znowu łatamy dziury, zamiast wprowadzać w życie przemyślaną strategię śmigłowcową!

    2. anakonda

      czemu bradzisz ? bałtyk to bajoro i śmigła moga spokojnie startowac z lądu ,no chyba że okręt przygotowuje sie do ewakuacji do np anglii ( jak za 2 wś) wtedy smigła sa nam wogóle niepotrzebne

    3. Lord Godar

      O to to właśnie ... sensowne jest to co piszesz , ale za trudne do przyjęcia dla tych na górze ...

  18. koko

    Nikt nie przypuszczał, że te okręty tak długo będą pływać....

    1. Lord Godar

      W USA na pewno nikt tego nie brał pod uwagę , ale i oni nie byli przewidujący , bo nie przewidzieli , że te Perry my od nich weźmiemy . A my długością ich \"życia\" możemy jeszcze przebić ORP\"Błyskawica\" ...

  19. Dumi

    Wiadomo, że nikt tak sobie tego nie wyobrażał. Cieszy jednak fakt, że jest to transparentne i nikt tego w armii nie ukrywa. Jak dla mnie to mi te śmigłowce odpowiadają. W każdym razie kupujmy już. Z tego co czytałem o AW 101 to ich koszt utrzymania jest bardzo drogi, ostatnio był o tym artykuł, chyba chodzi o Szwecje (skandynawia). KUPUJMY, KUPUJMY. OBY NAS OMINEŁY TE KOSZMARNE PROCEDURY. PRZECIEŻ TO NIE JEST CHORA SYTUACJA TYLKO NIENORMALNA. RZĄDZĄCY POWINNI TAK TO ZMIENIĆ BY ZAKUP ŚMIGŁOWCÓW ODBYWAŁ SIĘ JAK KUPNO SAMOCHODU. KOCHANI, WŁADZA I PIENIĄDZE MOGĄ NAPRAWDE WIELE, WIĘC UPROSZCZENIE PROCEDUR ZAKUPU JEST MOŻLIWE.

    1. zły

      Po to są właśnie procedury żeby uniknąć sytuacji jaką zaprezentował Macierewicz obiecując załodze w Mielcu zakup cywilnych śmigłowców dla armii (bo przecież władza może wiele) a potem przez dwa lata nie potrafił z tego wybrnąć aż pojawił się pomysł żeby te dwie maszyny opchnąć policji.

  20. Ciekawski

    Fregaty OHP mają niesprawne systemy uzbrojenia. Nic na nich nie działa, począwszy od zestawów Phalanx, na wyrzutniach rakiet skończywszy. Tak na prawdę były to bezbronne pływające lądowiska dla SH-2G. Zatem teraz gdy trzeba wycofać SH-2G, nie lepiej zezłomować fregaty Perry i tak ten problem rozwiązać?

    1. Hektor

      Nie. To by było za proste ;)

    2. Lord Godar

      Juz pisałem w innym temacie , ze to jest następna przesłanka do wycofania naszych Perry , ale nasi tego nie zrobią i dalej będą ozdabiać złotem \"przerdzewiały\" garnek bez uszu , bo wiedzą , ze przez najbliższe 5-7 lat żadnych nowych okrętów tej klasy nie będzie ... A czymś trzeba pływać . A czym mają dowodzić admirałowie i komandorzy ? Flotyllą motorówek portowych , holowników i tankowców ???

  21. -CB-

    Sprawa jest prosta: okazało się, że oferta za Caracale była rzeczywiście najlepsza, a inni żądają dużo więcej, więc teraz trzeba odwrócić jakoś kota ogonem. Przecież nie mogą zapłacić więcej niż miało być wtedy, ani kupić Caracali, więc będą dużo mniejsze śmigłowce, za odpowiednio niższą cenę. A przynajmniej będą takie zapowiedzi i obietnice, bo z realizacją to ...

    1. sylwester

      po tym jak Francuzi nas załatwili z pociskami Feniks nic dziwnego że rząd nie chce od nich kupować , zapewne jakby porozumieli się z offsetem to kontrakt na Caracale byłby podpisany

    2. Anty 50 C-cali przed 500+

      Witam propagandy CD...\"H225Ms(..) Indonesia will use the 11t-class helicopters for a variety of missions, including search and rescue, and troop transport. They are equipped with a rescue hoist, forward-looking infrared camera and pintle-mounted door guns. ALE...three AS565 MBe Panthers which it will modify for anti-submarine warfare missions for the Indonesian navy.(...)Work will cover the installation of the ASW suite which includes a dipping sonar and torpedo launch systems. In 2014 Indonesia ordered 11 examples of the 4.5t Panther; deliveries run until 2018. i PRAWDA o Tanich C-calach?

    3. zły

      Po tym jak Amerykanie nas załatwili z offsetem za F-16 rząd PiS podpisał z nimi umowę na Wisłę z offsetem w wysokości 6% wartości kontraktu. Sukces!

  22. KOSA

    Jaja sobie wciąż robią ... mam uwierzyć , że producent nie wspiera eksploatacji swoich maszyn ? !!! to już tylko my je mamy nikt inny? kto w to uwierzył... co za .. brak słów ... Lżejsze śmigłowce AW 159 ? Gdzie do czego jak ? w jakiej ilości co .. a gdzie analizy koncepcje wizje spotkania relacje etc ... to jakiś straszny bełkot ... A ile tego ma być / a gdzie śmigłowce dla Wojsk specjalnych ? gdzie śmigłowce dla MOSG? Gdzie ilości ? gdzie Morski SAR czy też CSAR ? .. O CO TU KAMAN ALBO KAMAN SH - 2G ? ... Już dawno i policyjni Specjalsi i Wojskowi powinni mieć jedną platformę ... A Marynarze i MOSG powinni mieć jedną platformę i już się na niej szkolić ... i powinna być jedna platforma dla Przyszłych okrętów na których maja bazować śmigłowce ... a Dlaczego nie NH 90 ? Czemu przetargi zamiast konkretnych zapytań ofertowych na śmigłowce które nas interesują? Czy każdy jeden zakup śmigłowca to przetargi ? Odwołania Potyczki ? My powinniśmy decydować interesuje nas to i to w takiej a takiej cenie z eksploatacją na tyle i tyle lat z serwisem tu i tu etc ... nie mam już sił czytać tych bredni ... a te decyzje ? .. wydaje się że pieniądze biorą tylko za analizy i za odwlekanie decyzji. A i oraz boją się odpowiedzialności za nie. BO komisja śledcza bo zmieni się rząd, bo .... co za paranoja co za ludzie tam siedzą? a Pan Prezes Krystowski jakoś nie widzi jak długo jego firma remontuje Śmigłowce Sokół i za jakie pieniądze? poraża marazm... Naprawdę nie stać decydentów na to by co roku zakupić 2 śmigłowce? Żadnej wizji?

    1. zolnierz LWPd

      co to za smiglowiec KAMAN ? nie znam

    2. Davien

      To nazwa firmy smigłowcowej w USA Kaman SH-2G czyli pełna nazwa wycofywanych maszyn pokładowych.

    3. zolka

      producent nie wspiera eksploatacji swoich maszyn, bo od dawna nie są produkowane (również części) i zastępowane przez SH-60 Seahawk.

  23. As

    I to jest powód dla którego jest możliwa modernizacja armii. Musimy być ostatnimi na świecie używającymi tego typu sprzęt, a producent musi zapomnieć, że kiedyś w ogóle produkował taką maszynę. Dodatkowym atrybutem w modernizacji może być brak części używanych do tego sprzętu. W takiej sytuacji zamiast planów, dialogów technicznych i sympozjów pojawia się nie śpieszne działanie.

  24. zyggi

    mozecie pisac co chcecie !! a rzad kupi i tak AMERYKANSKIE !Az kiedys zobaczycie blysk !!albo i nie..to nadleca ISKANDERY !! Potrzebuja okolo 7 minut zeby doleciec do Warszawy..3 rakiety kazda z 3 glowicami H i POLSKI NIE MA !!! Izraelskie rakiety z zestawu Patriot sa duzo wolniejsze od Iskanderow..a Migi sa z kolei duzo szybsze...KTO TU KOGO BEDZIE GANIAL ??cieszcie sie ze Putin nie jest nerwowy i wytrzymuje tyle prowokacji..Pozdrawiam z zachodniej Kanady

    1. KrzysiekS

      KrzysiekS->zyggi MIG-35 2.5 Mach, Iskaneder ~6,2 Macha, Stunner Mach 7,5. W przypadku rakiet zestrzeliwuje się na kursach zbieżnych czyli raczej sumujesz prędkości. Jak na Rosyjskiego trola słabo.

  25. KrzysiekS

    Ciekawi mnie czy AW159 posiada ten sam sprzęt co AW101 (zakładam że AW101 ma więcej) inaczej chodzi mi czy operatorzy ZOP wyszkoloni na AW159 mogą szybko obsługiawać AW101 w przypadku dokupienia tych drugich? Pomijam pilota bo to już inna maszyna.

    1. Davien

      Raczej nie, to dwie rózne maszyny a system ZOP dla AW-101 najzwyczajniej jest za duzy i za ciężki do Wildcata