KTO Patria na łotewskim poligonie

2 czerwca 2021, 07:27
CAVS Press Release Photo
Fot. Patria
Reklama

Jak doniosła fińska spółka Patria, w maju na łotewskim poligonie odbył się pokaz demonstracyjny kołowego transportera opancerzonego KTO Patria 6×6. W nim wzięli udział najwyżsi oficjele łotewskiego i fińskiego resortu obrony, wraz z setką personelu wojskowego, który miała okazję do bliższego zapoznania się z możliwościami prezentowanego transportera, gdyż na jego bazie ma powstać fińsko-łotewskie rozwiązanie.

Do wydarzenia na znanym nam łotewskim poligonie Ādaži doszło 26 maja br. Prezentowano możliwości prototypu Patria 6x6, który odbył swoją pierwszą łotewską poligonową jazdę próbną w obecności licznych włodarzy, zarówno ze strony łotewskiej jak i fińskiej. W pokazie wziął udział łotewski minister obrony Artis Pabriks, dowódca łotewskich sił zbrojnych Leonids Kalniņš, fiński sekretarz stanu resortu obrony Juka Justi, a także prezes sekcji biznesowej fińskiej spółki Patria Land Oyj Jussi Johannes Järvinen.

Na poligonie testowano wiele aspektów fińskiego KTO. Z transporterem i jego możliwościami mogło zapoznać się ponad sto osób z łotewskich sił zbrojnych. Testy miały związek z procesem wdrożeniowym do łotewskiej armii, która wraz z Finami pracuje nad wariantem, opartym na prezentowanym transporterze.

KTO Patria 6x6 otrzymał dobre opinie i cieszymy się z tego, że mogliśmy pojazd zaprezentować w sposób konkretny i udowodnić, że nasze słowa oraz obietnice dotyczące Patrii są prawdziwe i zgodne ze stanem faktycznym. Patria okazała się najodpowiedniejsza dla wspólnego (łotewsko-fińskiego – przyp. red.) programu (poszukiwania KTO o napędzie 6x6 – przyp. red.) i jesteśmy dumni, że możemy w nim uczestniczyć.

Jussi Järvinen, prezes działu biznesowego Patria Land Oyj

W związku ze słowami prezesa biznesowego przypomnijmy drogę, jaką pokonały dwa państwa – Łotwa oraz Finlandia, do opracowania oraz uzyskania kołowego transportera opancerzonego, a także czym charakteryzuje się pierwowzór.

Na początku 2020 roku narodził się program opracowania nowego KTO 6×6, z udziałem Łotwy, Finlandii oraz początkowo zainteresowanej Estonii, która ostatecznie w październiku ub.r. zrezygnowała z udziału w nim, ze względu na rosnące koszty pozyskania pojazdu. W konsekwencji jako bazę wybrano pojazd Patria 6×6, który jest dość świeżą konstrukcją.

Reklama
Reklama

Spółka Patria Oyj posiada pewne doświadczenie w produkcji kołowych transporterów opancerzonych, chociażby takich jak Patria Pasi XA-200 czy Patria AMV 8×8. Podczas Eurosatory 2018 zaprezentowano prototyp w układzie 6×6, który ma dziedziczyć wiele cennych funkcji ze wspomnianych poprzedników, przy czym jego konstrukcja ma opierać się na XA-200, a z kolei układ jezdny na AMV 8×8.

Do prac nad fińsko-łotewskim wariancie Patria 6×6 jeszcze może dołączyć Szwecja, która potencjalnie jest zainteresowana dobrze prognozującym programem. Pomimo tego, że Finlandia prowadzi główne prace nad transporterem, tak niemały udział w procesie konstrukcyjnym miałyby łotewskie spółki, które zajęłyby się wykonywaniem konkretnych jego elementów, dzięki czemu spora część środków przeznaczonych na rozwój projektu może zostać w kraju. Jak dodał Järvinen – „Program jest otwarty dla innych krajów za zgodą państw uczestniczących”.

Według ostatnich doniesień łotewskich mediów, tamtejsze ministerstwo obrony planuje zakup 300 KTO Patria 6×6, przeznaczając na ten cel 200 milionów euro. Pierwsze wozy opancerzone miałyby być dostępne dla łotewskich żołnierzy jeszcze w 2021 roku. Fińskie KTO pozwoliłoby na uzupełnienie dotychczas używanych gąsienicowych wozów bojowych Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked) o kołowe, których to Łotysze obecnie nie posiadają.

Patria 6×6 przewozi do 10 członków załogi, w tym dowódcę, kierowcę oraz 8 żołnierzy. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu sięga  24 ton. Transporterowi moc zapewnia 400-konny silnik ze skrzynią biegów z 9 biegami (7 do przodu oraz 2 wsteczne), zdolny do rozpędzenia wozu do 100 km/h, zachowując jednocześnie dystans operacyjny na poziomie nie mniejszym niż 700 kilometrów (w zależności od prędkości i obciążenia). Dodatkowo przewiduje się, że powstanie wiele jego wariantów, uzbrojonych w załogową bądź bezzałogową wieżyczkę obrotową.

Kacper Bakuła

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 14
Reklama
mcrobertson
piątek, 4 czerwca 2021, 11:09

Szkoda, że Polska nie wykorzystuje swojej pozycji względem krajów bałtyckich. Bo dla tych maluchów żyjących w sąsiedztwie Rosji Polska jest krajem wyjątkowo ważnym - jeśli do nich miała by przyjść pomoc to tylko przez Polskę. Niestety poza sprzedażą Gromów na Litwę kilka lat temu nie nawiązaliśmy żadnych kontaktów i nie wykorzystujemy tej sytuacji. Swoją drogą, co z tego, że mamy niby jeden z nielicznych na świecie systemów plot bardzo krótkiego zasięgu, skoro od kilku lat nie potrafimy go nikomu sprzedać.

Zator
czwartek, 3 czerwca 2021, 11:12

670 tys, euro za golasa

brrr
środa, 2 czerwca 2021, 21:54

Może sprzęt wojskowy nie musi grzeszyć urodą, ale to na zdjęciu jest po prostu szkaradne. Przypomina kameleona, którego łapy zastąpiono kołami.

Tak mi się zdaje
środa, 2 czerwca 2021, 16:43

Lepszy taki transporter dla wojska niż ciężarówka z plandeką.

Oczywiste
piątek, 4 czerwca 2021, 08:49

Popieram. Każdy pojazd odporny choćby na najzwyklejszą amo małokalibrową czy odłamki jest lepszy niż plandeka.

rozczochrany
środa, 2 czerwca 2021, 13:26

Serio coś takiego chcą sprzedać Łotyszom. To się do tłumienia zamieszek w bantustanie nadaje a nie na wojnę. To chyba lepiej by Łotysze zamówili w Polsce nowe Rosomaki.

Slawosz
środa, 2 czerwca 2021, 13:16

I to powien byc nastepca BRDMa w WP

bc
środa, 2 czerwca 2021, 13:16

To powinien być następca BRDM a nie Bóbr choć wysiłek jego konstruktorów nie był mały.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 4 czerwca 2021, 07:45

Zgadzam się. Aczkolwiek Bóbr jest taki, jaki jest nie z winy konstruktorów. Oni go zrobili tak, jak zażyczył sobie MON.

say69mat
piątek, 4 czerwca 2021, 07:42

W jaki to sposób konstruktorzy zamierzają oprzeć wysoki poziom mobilności ciężkiej konstrukcji jedynie na dwóch osiach??? Bóbr jest projektem 'znosa' a nie z 'gowy' ;))) Biorąc za punkt odniesienia fińsko - łotewską konstrukcję.

panzer Fast
środa, 2 czerwca 2021, 12:43

A Polaki jak zwykle nie chcieli, wolą rzeźbić Bobra, od 10 lat.

Etam
piątek, 4 czerwca 2021, 08:51

Zawsze lepiej kupić w kraju, niż wyprowadzać kasę za granicę.

Tak uważam
środa, 2 czerwca 2021, 09:49

Jak nasz hippek wygląda

czwartek, 3 czerwca 2021, 07:36

Nam też by się przydał do rozpoznania jako następca BRDM. Mielibyśmy unifikację w niektórych częściach zamiennych.

Tweets Defence24