Korea kupuje ponad 100 samobieżnych mostów pontonowych

6 stycznia 2021, 12:03
Bridge_M3_02@GDELS
Fot. GDELS
Reklama

Korea Południowa planuje pozyskać ponad 100 samobieżnych mostów M3 produkowanych przez General Dynamics European Land Systems (GDELS). Wartość kontraktu oszacowano na ok. 460 mln dolarów.

Informacja o pozyskaniu przez południowokoreańską armię samobieżnych mostów M3 została opublikowana na oficjalnym koncie wojska. Według niej kontrakt otrzymał rodzimy koncern Hanwha Defense, który dostarczy mosty razem z ich europejskim producentem GDELS. Dostarczany model M3K będzie dostosowany do potrzeb operacyjnych sił południowokoreańskich. Tym samym konsorcjum Hanwha-GDELS pokonało Hyundai Rotem oferujący turecki system AAAB (Armored Amphibious Assault Bridge) opracowany przez FNSS Savunma Sistemleri.

Według informacji Hanwha Defense będzie musiało dostarczyć dla armii w latach 2023-2027 łącznie 110 kołowych mostów pływających i systemów promowych. Kontrakt wyceniono na 458 milionów dolarów.

Korea Południowa będzie szóstym krajem obsługującym mosty M3 po Niemczech, Wielkiej Brytanii, Tajwanie, Singapurze i Indonezji. Mosty desantowe były z powodzeniem wykorzystywane w wielu sojuszniczych operacjach i manewrach, a także w ekstremalnych klimatach. Mosty tego typu zostały użyte przez połączone siły brytyjsko-niemieckie podczas ćwiczeń Anakonda 2016, dzięki czemu utworzono 350-metrowy most pozwalający uczestnikom manewrów przekroczyć Wisłę w rejonie Chełmna. Był to najdłuższy w historii most, przygotowany za pomocą systemu M3.

image
Reklama

M3 zbudowany jest w oparciu o czterokołowy pojazd amfibijny i składa się z głównego elementu pływającego (z napędem, hydraulicznym żurawiem i elementami sterowania), dwóch bocznych elementów obracanych hydraulicznie i trzech ramp pokładowych. Kadłub i pływaki wykonane są z lekkiego stopu aluminium. Wszystkie cztery koła są sterowane (unoszone po wjeździe do wody). Przy wymiarach konstrukcji pojazdu 12,88 × 3,35 × 3,93 m (masa 25 300 kg) umożliwiają uzyskanie promienia skrętu 23,4 m i pokonywanie pochyleń do 60 proc.

Manewrowanie w wodzie uzyskano dzięki hydrodynamicznemu napędowi strugowodnemu. Trzy rampy długości 8,35 m są układane za pomocą żurawia pokładowego i służą do połączenia poszczególnych pojazdów lub jako wjazdy i wyjazdy. Umożliwiają one dopasowanie długości mostu do szerokości przeszkody wodnej bądź przez połączenie burta w burtę, bądź w pewnej odległości.

Z 8 amfibii M3 24 żołnierzy w ciągu 24 minut może zbudować most pływający długości 100 m o obciążeniu odpowiadającym MLC 70 (przerzut pojazdów o masie do ok. 63,5 t). Ten system przeprawowy może być obciążony do MLC 85 dla pojazdów gąsienicowych i do MLC 132 dla pojazdów kołowych.  

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 16
Reklama
[sic!]
środa, 6 stycznia 2021, 21:20

Z czego wynika większa obciążalność mostów przeprawowych dla pojazdów kołowych, w porównaniu do pojazdów gąsienicowych (a nie na odwrót)?

kuchart
czwartek, 7 stycznia 2021, 08:00

Z mniejszej powierzchni obciążonej konkretnym ciężarem.

szeliga
środa, 6 stycznia 2021, 20:06

Proponuję popatrzeć na cenę - 1 sztuka 4 mln USD przy masowym zakupie. Do przeprawy przez Wisłę - 350 m potrzeba by 28 sztuk. Żeby spać spokojnie trzeba by mieć minimum 2 przeprawy czyli ok. 60 szt. A i tak taki most nie postoi długo w trakcie wojny. 60x 4mln 240 mln USD. 1 miliard złotych. Zakończenie dostaw 7 lat po podpisaniu kontraktu. Może lepiej przeprosić się ze starym złomem?

Marek Markusw
sobota, 9 stycznia 2021, 20:27

Przeprosić się ze złomem czyli Wstęgą ? Nie masz pojęcia o czym piszesz. Porównanie. Wstęgą- przeprawa 2x350 m to 420 samochodów i 868 żołnierzy . Zmontowanie 350 m przeprawy to ok.8do10 godz. Dla M3 to 56 pojazdów i 168 żołnierzy . 350 m przeprawa gotowa w czasie 45 do 60 minut. W warunkach wojennych gdy będzie gotowa twoja Wstęgą (?) , po M3 i zgrupowaniu przeprawionych wojsk nie będzie w tym miejscu śladu.

Z prawej flanki
środa, 6 stycznia 2021, 20:56

Nie, nie lepiej. To są wydatki jakie po prostu trzeba ponieść. Zobacz ile niemieccy saperzy stawiali most na Wiśle na ubiegłorocznych ćwiczeniach a ile "wstęga" była rozstawiana pod awaryjny rurociąg czajki.

Monkey
środa, 6 stycznia 2021, 15:27

A my się bawimy w symboliczne ilości. Wstęga jest już starym projektem. I do tego co przetarg, to zamknięcie bez rozstrzygnięcia.

BUBA
środa, 6 stycznia 2021, 18:58

Bo Polak potrafi.

Michnik
środa, 6 stycznia 2021, 13:58

Też to musimy mieć. Innej drogi nie ma.

Meska
środa, 6 stycznia 2021, 18:03

Przecież nasze pojazdy pływają. Taki jest wymóg. A przynajmniej chcą pływać.

Monkey
środa, 6 stycznia 2021, 20:07

@Meska: Nie wszystkie pojazdy pływają. Trochę zgeneralizowałeś. Dla czołgu przejście po dnie to nie to samo co pływanie, logistyka nie pływa, artyleria też nie.

Beton
środa, 6 stycznia 2021, 14:23

Jest wstęga, nic więcej nam nie trzeba.

kibic
środa, 6 stycznia 2021, 17:21

Stare mosty trzeba zostawić do obsługi dorocznej awarii Czajki. Do innych zadań potrzebny jest nowy sprzęt.

Hgddghcdf
środa, 6 stycznia 2021, 20:01

Dobre

gość
środa, 6 stycznia 2021, 14:51

Czyżbyś miał na myśli ten nieustannie nabierający wody relikt z pocztu lat 60 XX wieku, który obecnie wykorzystywany jest przez nasze wojsko. My potrzebujemy na wczoraj nowoczesnego systemu, który pozwoli na skokowy wzrost możliwości naszych wojsk inżynieryjnych.

Beton
środa, 6 stycznia 2021, 17:38

A po co nowe jak stare ciągle daje radę, szambo na czjce utrzymało to i resztę utrzyma.

werd
czwartek, 7 stycznia 2021, 14:10

nowe czołgi samoloty i bwp też są nam zbędne. Stare przecież działają.

Tweets Defence24