Przemysł Zbrojeniowy
Jeden lot, sześć tankowań. A400M i F/A-18 razem w powietrzu [WIDEO]

Samolot Airbus A400M dokonał sześciu, zakończonych powodzeniem tankowań hiszpańskich maszyn F-18. Wszystkie zostały dokonane podczas jednego lotu, który był częścią certyfikacji AAR.
Jak informuje Airbus, misja, która przeprowadzona została 13 grudnia br., składała się z serii scenariuszy zakładających tankowanie w powietrzu. Na liście znalazły się m.in. zmiana obszaru oczekiwania i niespodziewany wzrost liczby odbiorców. W certyfikacji uczestniczyło 6 hiszpańskich maszyn F-18, ale symulowały one obsługę 8 myśliwców.
Biorące udział w certyfikacji myśliwce pochodziły z bazy sił powietrznych Torrejón de Ardoz, Ala 12 (w pobliżu Madrytu) oraz Spanish Air Force Test Centre (CLAEX). Znajdowały się wśród nich pierwszy operacyjne maszyny F-18, które zostały zatankowane z A400M.
Podczas operacji zatankowano 11,4 tony paliwa, które zostały przelane myśliwcom na dwa sposoby: przy użyciu znajdujących się pod skrzydłami zasobników oraz przewodów elastycznych zamontowanych w kadłubie.
A400M Atlas to czterosilnikowy ciężki samolot transportowy o napędzie turbośmigłowym. Pierwszy seryjny transportowiec A400M oblatano w 2013 roku. Konstrukcja ma stanowić pomost pomiędzy samolotami o ładowności rzędu 20 ton (m.in. C-130J Super Hercules) oraz ciężkimi (C-17 Globemaster III, C-5, An-124). W ciągu najbliższych trzydziestu lat firma Airbus szacuje swoje możliwości sprzedażowe na 200 nowych zamówień A400M. Około 150 maszyn A400M ma trafić do użytkowników do 2024 roku.
Maszyny tego typu są standardowo przystosowane do pełnienia roli latającego tankowca i nie wymaga to żadnych dodatkowych modyfikacji. Niezbędne jest jedynie zainstalowanie opcjonalnego zestawu do tankowania w locie, który można w krótkim czasie przyłączyć do instalacji będącej integralną częścią maszyny. Podstawowy zapas paliwa to 50,8 tony, jednak może zostać zwiększona przez dodanie kolejnych zbiorników w przestrzeni ładunkowej.
Międzynarodowe wsparcie
W grudniu 2016 roku Airbus Defence and Space podpisał z Wielką Brytanią, Francją i Hiszpanią długoterminową umowę na globalne wsparcie A400M, samolotu transportowego nowej generacji. Umowa w pierwszym etapie jest realizowana przez dwa lata i następuje po poprzednio podpisanych kontraktach, które wspomagały Francję i Wielką Brytanię w pierwszych latach eksploatacji A400M. Określa też zasady wsparcia dla Hiszpanii, która odebrała swój pierwszy samolot 1 grudnia 2016 roku.
W ramach kontraktu trzy kraje zyskały dostęp do puli części zamiennych, pomocy technicznej i inżynieryjnej, konserwacji oraz obsługi lotów, co pozwoli na oszczędność kosztów, większą efektywność usług oraz większą elastyczność.
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.