Reklama
  • Wiadomości

Japonia: Wypadek śmigłowca CH-101

Japońskie Morskie Siły Samoobrony utraciły śmigłowiec CH-101 podczas podejścia do lądowania w bazie amerykańskiej Piechoty Morskiej w zachodniej Japonii. W wypadku ucierpiały trzy z ośmiu obecnych na pokładzie osób, odnosząc lekkie obrażenia. Przyczyny wypadku mają zostać ustalone w toku stosownego śledztwa.

fot. AugustaWestland
fot. AugustaWestland

Wypadek śmigłowca Japońskich Morskich Sił Samoobrony miał miejsce 17 sierpnia br. około godz. 14.20 czasu lokalnego (7.20 czasu polskiego) nieopodal japońskiego miasta Yamaguchi. Wiropłat CH-101, będący japońską wersją śmigłowca wielozadaniowego Leonardo AW-101, wykonywał lot treningowy z pokładu arktycznego statku badawczego Shirase (AGB-5003) do bazy Iwakuni, będącej miejscem stacjonowania amerykańskiej Piechoty Morskiej. Na moment przed planowanym przyziemieniem z podwieszonym niewielkim ładunkiem śmigłowiec wykonał zawis kilka metrów nad płytą lądowiska, po czym gwałtownie przechylił się zahaczając łopatami wirnika o ziemię.

W efekcie utraty stateczności maszyna runęła na płytę lądowiska, doznając poważnych zniszczeń. Spośród znajdujących się na pokładzie ośmiu osób (wliczając w to całą załogę śmigłowca) trzy odniosły lekkie obrażenia. Jak dotąd nie określono konkretnych okoliczności wystąpienia wypadku – jego przyczyny mają zostać ustalone w toku stosownego śledztwa.

Jak zadeklarowano, wypadek nie wpłynął na plan lotów i realizację normalnych zadań w bazie docelowej. Bez zakłóceń mają również przebiegać loty prowadzone z sąsiedniego cywilnego portu lotniczego, Iwakuni Kintaikyo.

W japońskiej służbie pozostają obecnie dwa egzemplarze wiropłatu CH-101 oraz 10 sztuk wielozadaniowych MCH-101. Druga ze wskazanych wersji jest wykorzystywana do wykrywania min morskich. Począwszy od 2003 roku, Japońskie Morskie Siły Samoobrony zamówiły ogółem 14 śmigłowców tego typu.

W porównaniu do AW-101, śmigłowce MCH-101 wyróżniają się m.in. składanymi elementami ogona i łopat wirnika. Helikoptery wraz z napędzającymi je silnikami RTM322 są wytwarzane na licencji w zakładach Kawasaki Heavy Industries w Japonii.

Czytaj też: Paris Air Show 2015 - Japoński śmigłowiec przeciwminowy MCH-101

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama