Reklama
  • Wiadomości

Izraelski F-35I uziemiony po zderzeniu z ptakami

Myśliwiec F-35I Adir został uziemiony po zderzeniu z dwoma ptakami. Izraelczycy ujawnili incydent dopiero po dwóch tygodniach od jego zaistnienia. 

Fot. Lockheed Martin/Israel Defense Forces
Fot. Lockheed Martin/Israel Defense Forces

Do zderzenia F-35I z dwoma dławigadami afrykańskimi (ptaki z rodziny bocianowatych) miało dojść na początku października ale Izraelskie Siły Powietrzne zdecydowały się ujawnić incydent dopiero w tym tygodniu. Do zdarzenia miało dojść podczas lotu treningowego nad pustynią Negew, a maszyna zdołała bezpiecznie wylądować w macierzystej bazie Nevatim. 

Samolot był sprawdzany przez techników izraelskiej armii i po konsultacji z producentem maszyny - koncernem Lockheed Martin feralny F-35I został uziemiony i wysłany do naprawy. W komunikacji izraelskiego wojska z 16 października można przeczytać, że zajmie ona jeszcze "kilka dni". Według nieoficjalnych informacji uszkodzenia samolotu są jednak dość poważne i maszyna na długi okres może zostać wyłączona z lotów. 

Nie wiadomo czemu Izraelczycy zwlekali z ujawnieniem informacji o incydencie. Część ekspertów zwraca uwagę, że komunikat pojawił się wkrótce po nalocie izraelskiego lotnictwa na syryjską baterię obrony powietrznej, co mogłoby wskazywać na próbę ukrycia uszkodzeń powstałych w wyniku działań bojowych. 

Czytaj też: Izrael zbombardował baterię przeciwlotniczą dalekiego zasięgu

Samolot F-35I o nazwie Adir to lokalna modyfikacja wersji F-35A. Izraelska wersja myśliwca 5. generacji odróżnia się od standardowych samolotów poprzez zainstalowanie na jego pokładzie unikalnych, izraelskich systemów walki elektronicznej, wyświetlaczy nahełmowych oraz możliwość przenoszenia produkowanego na miejscu uzbrojenia. W sumie Izraelczycy posiadają już 7 F-35I, które być może są już wykorzystywane w misjach bojowych nad Syrią, a zakontraktowali zakup 50 myśliwców tego typu. Wraz ze starzeniem się floty F-15 i F-16 używanych przez Izraelskie Siły Powietrzne należy oczekiwać dalszych zamówień na maszyny F-35I. Nie wykluczone jest też powstanie w Izraelu wersji dwumiejscowej tego samolotu. 

Warto dodać, że w ramach umowy offsetowej związanej z zakupem przez Izrael samolotów F-35, otwarto w tym kraju linię produkcyjną części do tych maszyn. Israel Aerospace Industries (IAI) w ciągu najbliższych 20 lat ma dostarczyć Lockheed Martinowi 811 par skrzydeł. 

Czytaj też: F-35 wychodzi na prostą. Przełom, czy kompromis? [ANALIZA]

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama