Morska Stocznia Remontowa Gryfia zbuduje dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku cztery nowe lodołamacze. Stosowna umowa w tej sprawie została podpisana 29 września 2017 r.
Nowe jednostki (trzy lodołamacze liniowe i jeden czołowy) zostaną przeznaczone do pracy na Dolnej Wiśle. Statki powstaną w formule "zaprojektuj i zbuduj". Według umowy Morska Stocznia Remontową Gryfia (będąca częścią PGZ) ma zaprojektować, wybudować i wyposażyć jednostki prototypowe (po jednym z każdego rodzaju), a następnie po ich próbach w sezonie zimowym, zaktualizowana zostanie dokumentacja projektowa. Kolejnym krokiem będzie wybudowanie i wyposażenie pozostałych lodołamaczy liniowych. W ramach umowy Gryfia zabezpieczy również niezbędną infrastrukturę dla obsługi lodołamaczy, aby sprawnie prowadzić akcję lodołamania.
Zadaniem lodołamacza czołowego będzie rozbijanie grubej pokrywy lodowej i wyłamywanie rynien w lodzie, natomiast lodołamacze liniowe posłużą do rozdrabniania pokruszonego lodu i poszerzania rynny wyłamanej przez lodołamacze czołowe oraz jej wyłamywania w obszarze niedostępnym dla lodołamacza czołowego.
Ponadto nowe statki będą przystosowane do tego, by pełnić funkcję holowników, jak również funkcje ratownicze. Lodołamacze będą przystosowane do pełnienia funkcji statków pożarniczych poprzez przyłącze dla zasilania instalacji obiektu gaszonego oraz działań z zakresu zwalczania rozlewów ropopochodnych poprzez możliwość zainstalowania na pokładzie bębna z zaporą. Na każdym z lodołamaczy przewidziano pomieszczenia mieszkalne i socjalne dla sześcioosobowej załogi.
Budowa lodołamaczy zostanie dofinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Termin realizacji zamówienia został wyznaczony na IV kwartał 2021 r. Jednostki zostaną zbudowane w zakładzie w Szczecinie. Nadzór nad budową pełnić będzie Polski Rejestr Statków. Jest to kolejna seria lodołamaczy, które buduje MSR Gryfia. W 2014r., podobne dwie jednostki: Stanisław i Andrzej zostały przekazane do RZGW Szczecin.
Obecnie RZGW Gdańsk dysponuje pięcioma lodołamaczami – Tygrysem, Orką, Foką, Żbikiem i Rekinem, które mają od 24 do 31 lat. Budowa czterech nowych jednostek stanowi część programu odnowienia flotylli lodołamaczy w całej Polsce. Lodołamacze odgrywają kluczową rolę w zabezpieczeniu przeciwpowodziowym Regionu Dolnej Wisły. Zapobiegają zimą, a szczególnie wczesną wiosną, powstawaniu zatorów lodowych, które są przyczyną najgroźniejszej formy powodzi - powodzi zatorowej.
Szary
kiedy w końcu Wisła będzie "przejezdna" i połączona z Odrą ?
Utm
Miejmy nadzieję że nigdy. Rzeka to nie las nie tak łatwo zarobić
Jaś
Tylko to potrafimy wybudować - lodołamacze bo nic więcej