Reklama

Geopolityka

Zapomniane znaczenie odstraszania w obliczu polityki Rosji [OPINIA]

Autor. NATO.int

Sytuacja strategiczna w Europie jest i będzie jeszcze przez lata bardzo skomplikowana, co stwarza cały szereg wyzwań dla bezpieczeństwa i obronności. Jednakże, trzeba mocno zaznaczyć, że dziś stoimy przed potrzebą nie tylko inwestowania w nasze możliwości obronne, ale i szeroko pojmowane zdolności do odstraszania Rosji.

  • Co między scenariuszem wojny i pokoju?
  • Sytuacja bardziej skomplikowana niż w okresie zimnej wojny
  • Dlaczego odstraszanie ma znaczenie?
  • Jak "zmierzyć" skuteczność odstraszania?
  • Budowa systemu bezpieczeństwa to praca rozłożona na wiele lat

Znajdujemy się współcześnie w epicentrum dyskusji o możliwości rosyjskiej agresji na państwo (państwa) NATO w kolejnych latach. Sprzyjają temu liczne wypowiedzi polityków, ekspertów i przede wszystkim dowódców – zarówno byłych, jak i obecnych w różnych państwach NATO/UE. Trzeba przy tym stwierdzić, że obecna dyskusja o możliwych planach Rosji jest wysoce emocjonalna. Przede wszystkim dlatego, że na dobre opuściła ona wymiar dyskusji eksperckich i stała się elementem szerszej debaty społeczno-medialnej oraz politycznej. Oczywiście, taka sytuacja sprzyja swoistej polaryzacji ocen oraz wyrażanych opinii. Stąd też, można wyróżnić dwie skrajności, tj. pełną krytykę zdolności strony rosyjskiej do przygotowania agresji wobec podmiotów natowskich (odbudowa potencjału utraconego w wyniku agresji na Ukrainę) i negowanie tym samym woli politycznej do uderzenia. Jak również zupełnie deterministyczną wizję nieuchronnej wojny z Rosją, gdzie różnicą jest jedynie estymacja czasu na przygotowanie jaki musi mieć Kreml.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.

Reklama
Reklama