Geopolityka

Francja zamawia dwa okręty zabezpieczenia BSAH

Fot. KERSHIP
Fot. KERSHIP

Francuska Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia DGA (Direction Générale de l'Armement - DGA) potwierdziła, że konsorcjum stoczniowe KERSHIP otrzymało zamówienie na dwa kolejne okręty wsparcia i pomocy BSAH (Bâtiment de Soutien et d'Assistance Hauturiers), zgodnie z umową zawartą wstępnie w sierpniu 2015 r.

W ten sposób liczba zamówionych okrętów BSAH zostanie zwiększona do czterech. Dwie pierwsze takie jednostki są właśnie budowane w stoczni Piriou w Concarneau i mają być dostarczone w 2018 roku. Dwa nowo zamówione okręty są planowane do oddania w 2019 roku.

Całe zadanie będzie realizowane przez francuskie konsorcjum KERSHIP, założone w 2013 r. przez koncern stoczniowy DCNS i grupę stoczniową Piriou. Oba te podmioty podzieliły się pracą. Grupa Piriou zajęła się projektowaniem i wykonaniem kadłubów w maksymalnym stopniu stosując przy tym normy cywilne. Koncern stoczniowy DCNS jest odpowiedzialny za dostawę sprzętu wojskowego i łączności oraz jego integrację, wykonanie badań wojskowych oraz zabezpieczenie wsparcia logistyczne ISS (In-Service Support) przez okres pięciu lat.

Francuzi planują zbudować okręty tanie w eksploatacji, które będą mogły przebywać na morzu w każdych warunkach atmosferycznych przez minimum 30 dni. Będą to jednostki z kadłubem stalowym o długości 70,3 m, szerokości 15,8 m i wyporności 2600 ton. Ich głównym zadaniem mają być:

  • wsparcie sił własnych (np. we współdziałaniu z grupą lotniskowcową lub okrętami podwodnymi) – w tym przez transport uzbrojenia i amunicji;
  • egzekwowanie prawa (Law Enforcement at Sea) – szczególnie we francuskich rejonach zamorskich. Okręty BSAH mają w tym celu prowadzić działania patrolowe i interwencyjne;
  • ochrona środowiska i walka z zanieczyszczeniami;
  • działania ratownicze – w tym walka z pożarami na innych jednostkach pływających (dzięki wydajnemu systemowi przeciwpożarowemu FiFi 1);
  • uczestniczenie w operacjach poszukiwawczo-ratowniczych.

Jedną z głównych zalet tego okrętu ma być jego pokład ładunkowo – roboczy. Będzie on umieszczony na rufie i ma mieć powierzchnię około 250 m². Szkice okrętów BSAH wyraźnie wskazują, że miejsce to może być wykorzystane również do rozmieszczenia kontenerów zadaniowych. W ten sposób można bez problemu rozszerzyć zakres zadań wykonywanych przez okręty BSAH, przystosowując je np. do wykonywania prac podwodnych, do realizacji zadań przeciwminowych lub do prowadzenia akcji ratowniczych w przypadku awarii okrętu podwodnego.

Francuzi zamierzają wprowadzić jednostkę o niewielkiej prędkości (14 w), z niewielką załogą (około 17 w) oraz z miejscem dla co najmniej 12 pasażerów (np. dwunastu płetwonurków wraz z wyposażeniem). Ma ona być wyposażona również w szybkie łodzie motorowe (o długości około 8 m), dające możliwość realizowania operacji abordażowo – inspekcyjnych.

Okręty BSAH będą mogły realizować prace podwodne i między innymi w tym celu wyposaży się je w system dynamicznego pozycjonowania. Mają one posiadać m.in. dźwig o ramieniu 25 m i o udźwigu 12 t oraz specjalne zagrody przeciwko zanieczyszczeniom.

Komentarze