Delegacja Dowództwa Operacyjnego w HSW. Ważna deklaracja ws. wieży bezzałogowej

26 maja 2021, 09:00
DSC_3357
Fot. HSW
Reklama

Jak poinformowała Huta Stalowa Wola S.A., zakład odwiedziła delegacja Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych RP. W jej skład między innymi wchodził gen. dyw. pil. Dariuszem Malinowskim, zastępca Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Przy tej okazji spółka poinformowała, że praca rozwojowa na system wieżowy ZSSW-30 zakończy się "w połowie roku".

Spotkanie rozpoczęło się na poligonie w Nowej Dębie od pokazu dynamicznego Zdalnie Sterowanego Systemu Wieżowego (ZSSW-30) zintegrowanego z KTO Rosomak oraz NBPWP Borsuk. "Pod koniec 2020 r. system przeszedł kluczowe badania, a w połowie roku HSW S.A. zakończy pracę rozwojową, co otworzy drogę do rozpoczęcia produkcji i dostaw do Sił Zbrojnych RP" - czytamy w komunikacie HSW. Nowe wieże będą zamawiane w pierwszej kolejności dla kołowych transporterów Rosomak, a następnie także dla BWP Borsuk. 

Cieszymy się, że po raz kolejny mamy możliwość zaprezentować specjalistom z Wojska Polskiego nowe kierunki naszych badań rozwojowych oraz przedstawić zaangażowanie HSW w rozwój zdolności wojsk rakietowych i artylerii oraz wojsk pancernych i zmechanizowanych.

Bartłomiej Zając, prezes zarządu Huty Stalowa Wola S.A.

Wieża ZSSW-30 jest przeznaczona do zwalczania celów opancerzonych i nieopancerzonych, w tym jego infrastruktury oraz do wsparcia ogniowego pododdziałów w czasie prowadzonych działań bojowych. Dzięki zaawansowanemu systemowi kierowania ogniem oraz optoelektronice ZSSW-30 jest przystosowany do działania w różnych warunkach klimatycznych, niezależnie od pory dnia.

Projekt powstał przy dominującym zaangażowaniu polskiego przemysłu obronnego, jest efektem współpracy Huty Stalowa Wola z prywatnym przemysłem zbrojeniowym (konsorcjantem jest spółka WB Electronics). Wieża dysponuje systemem kierowania ogniem działającym na zasadzie hunter-killer z systemem automatycznego śledzenia celów (autotracker) oraz głowicami optoelektronicznymi dla dowódcy i działonowego produkcji PCO. Uzbrojenie wieży stanowi armata Bushmaster II Mk 44/S "stretch" (ze zdolnością użycia amunicji programowalnej), podwójna wyrzutnia ppk Spike oraz karabin maszynowy.

Część druga wizyty obejmowała prezentację potencjału produkcyjnego zakładu. Prezes HSW S.A. omówił również udział Huty Stalowa Wola S.A. w programach modernizacyjnych Sił Zbrojnych RP.

Reklama
Reklama
image
Fot. HSW
image
Fot. HSW
image
Fot. HSW
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 86
Reklama
inżynier
czwartek, 27 maja 2021, 11:07

Przeciętnie wdrażanie wieży tego typu trwa około 8-10 lat, w szczególności, jeśli nie ma się doświadczenia B+R w takiej wieży. To dot. różnych producentów, HSW nie jest wyjątkiem.Dlatego błędem MON była rezygnacja z Hitfista i jego rozwoju, skoro był w 80% produkowany w Polsce. Ale skoro mamy takich decydentów, to rezultat jest oczywisty. W HSW potrzebować będą jeszcze ok. 2-3 lat, żeby skończyć badania i poprawki.

Rex
sobota, 29 maja 2021, 18:05

Hitfist ze Spike wymagał wykonania modyfikacji Rosomaka aby utrzymać jego pływalność. Czyli nie tylko trzeba było przebudować istniejące wieżę ale również pojazdy. Bezsensowne działanie skoro pracę nad ZSSW są na finiszu

Riki
czwartek, 27 maja 2021, 18:37

Tylo, że ZSSW jest znacznie lepiej zaprojektowany od Hitfista. Więc owszem opłacało się zaczekać.

Dropik
czwartek, 27 maja 2021, 07:55

Tymczasem brytyjski Ajax nie może celnie strzelać w ruchu bo drgania są tak duże , że stabilizacja nie wyrabia. ZSSW-30 zaliczyła obsuwę czasową i ponoć niewiele brakowało do porzucenia projektu, za co można by dziękować MON-owi i konkurencji.

Piotr ze Szwecji
czwartek, 27 maja 2021, 11:17

Nowoczesne podwozie K9 z nowoczesnym zawieszeniem. Do tego nowoczesne elektryczne zawieszenie dla wieży. Problem ze starymi technologiami jest ten, że jak co przyjdzie do czego to one po prostu nie wyrabiają w precyzji. Dlatego nowoczesne uzbrojenie z najwyższej półki wymaga własnego kapitału narodowego przemysłu, który te nowoczesne zrobotyzowane technologie produkcyjne ma opanowane, także w produkcji cywilnej. Sytuację w Polsce pozostawiam bez komentarza, lecz ktoś winien rozejrzeć się za Herkulesem do tej stajni Augiasza.

Mikst
czwartek, 27 maja 2021, 21:26

O sytuacji w Polsce nie masz najmniejszego pojęcia.

Monkey
środa, 26 maja 2021, 23:54

Pożyjemy, zobaczymy. Na zdjęciach zawsze się fajnie wychodzi, zależy od kąta:-)))

Ttt
środa, 26 maja 2021, 20:58

Ja nie widze produkcji w toku. Dziesiatek pracujacych obrabiarek i podwozi na suwnicach.. ...

muuuuu
czwartek, 27 maja 2021, 04:25

i nie zobaczysz bo to obr czyli osrodek badawczo rozwojowy hsw mtu sie składa prototypy i pojedyncze sztuki,masowke sie juz robi na innych wydziałach.

TTt
czwartek, 27 maja 2021, 11:43

OK rozumiem , ale na 1szym zdjeciu jest 6x Krab... to wszystko prototypy??

Riki
czwartek, 27 maja 2021, 18:39

Odwiedzili cały zakład, to wszystko z oczywistych względów jest przygotowane do wizytacji

mick8791
czwartek, 27 maja 2021, 01:37

To, że Ty czego nie widzisz, nie znaczy, że się nie dzieje! Co za bezsensowny komentarz...

gosc
środa, 26 maja 2021, 20:17

"praca rozwojowa na system wieżowy ZSSW-30 zakończy się" co wcale nie oznacza, ze to koniec zabawy i zaraz bedzie w produkcji i montazu. A tak w ogole to ja juz zapomnialem, ze jest cos takiego jak ZSSW-30. O pilnej potrzebie montazu ZSSW-30 bylo glosno juz w 2014r. gdy Rosja zaatakowala Ukraine. I co wyniklo z tej pilnej potrzeby? To co zwykle.

XXL
czwartek, 27 maja 2021, 08:10

Jak to co. Zakop samolotów i limuzyn VIP, dla polityków, oraz cywilnych samochodów w kolorze NIEBIESKI METALIK dla wojska.

mick8791
czwartek, 27 maja 2021, 01:39

Wynikało to, że trzeba było przeprowadzić pracę BiR czyli mówiąc językiem zrozumiałym dla Ciebie skonstruować i przetestować tą wieże.

szczelec
środa, 26 maja 2021, 17:05

Połowa którego roku?

czwartek, 27 maja 2021, 00:05

roku świetlnego

Logistyk
środa, 26 maja 2021, 16:37

No to... trzeba też dokończyć prace nad Borsukiem, przygotować jego wersje specjalistyczne, opracować KRYLa 2, rozpocząć prace nad nowym naszym czołgiem. Może to być składak także z zagranicznych części, byle byśmy mieli do niego pełne prawa. Przydałyby się też nowe Pływające Transportery Gąsienicowe oraz taki oto moździerz https://www.defence24.pl/elbit-prezentuje-zmodernizowany-mozdzierz-dla-lekkich-i-srednich-pojazdow Prace nad pojazdem 4x4 już ponoć istnieją w HSW więc.... do dzieła! Trzeba wykorzystać zdobyte doświadczenie. Nie można tego zmarnować!

Infernoav
środa, 26 maja 2021, 17:38

Przecież oni cały czas pracują nad Borsukiem. Przechodził długie testy na poligonie. Nie da się zaprojektować BWP w 1 rok. Program Borsuk trwa dwa lata, a już masz zaawansowany prototyp. Inne firmy nawet nie skończyłyby prac projektanckich.

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 27 maja 2021, 10:12

Trwa dłużej, ale nie jest z nim źle. Wystarczy sobie sprawdzić ile czasu trwają tego typu rzeczy, kiedy robi się je od podstaw.

Buhahahaha
czwartek, 27 maja 2021, 01:58

2 lata !!!! Buhahahaha

xXx
środa, 26 maja 2021, 22:02

Ile lat trwa program Borsuk? Dwa lata? Chyba rzeczywiście coś Ci lata.

Logistyk
środa, 26 maja 2021, 18:14

Ale ja nic takiego nie piszę. Wiem, że jest testowany i niebawem będzie gotowy do produkcji. Jestem dobrej myśli, ufam pracownikom HSW. Pozdrawiam.

Trzcinq
środa, 26 maja 2021, 17:09

Altay a najlepiej K2pl plus Borsuk Kryl i PTG to na pewno

Logistyk
środa, 26 maja 2021, 18:16

Najlepiej własny czołg, a jeżeli już to tylko jakaś część z K2. Sporo możemy zrobić sami. To powinien być nasz czołg. Da się!

say69mat
czwartek, 27 maja 2021, 03:48

Jeżeli nie dało się zrealizować na profesjonalnym poziomie głębokiej moderki Leo2 A4 do standardu Leo2PL. Jakim cudem miała by się udać realizacja projektu - wysiłkiem i konceptem naszego przemysłu - nowego MTB, praktycznie od podstaw???

Meska
czwartek, 27 maja 2021, 08:38

Moderke robi Bumar a nie np HSW.

Tak uważam
środa, 26 maja 2021, 19:22

Swój czy nie swój ważne by była to skorupa spolonizowana z full serwisem a amunicja produkowana w kraju

Chyżwar dawniej Marek
środa, 26 maja 2021, 14:16

Będę spokojny dopiero wtedy jak podpiszą umowę.

Kolo
środa, 26 maja 2021, 20:40

Dokładnie! Były szumne zapowiedzi Orki, polskiego Himarsa, promów z polskich stoczni, najnowocześniejszych dronów "made on Poland"! Były zapowiedzi Kruka, potem Perkoza, potem Kondora, będą.... remonty Mi2??? Miały być polskie radary w Pilicy, będą izraelskie. Miało być wspieranie polskiego przemysłu a kupujemy sprzęt amerykański, izraelski, węgierski, a teraz turecki! Ale MAMY kupić też polski. Zobaczymy, bo umowa na np. polskie radary dla Pilicy BYŁA podpisana, a czym się skończyło też wiemy.

wert
czwartek, 27 maja 2021, 00:24

"Kupujemy" w Ameryce, Izraelu na Węgrzech: Kraby 4,6 mld Rak 1,6 mld Piorun- 1 mld Ratownik, Kormoran 2 mld Leo PL-3,3 mld T-72 1.8 mld Bystra Odra 1.2 mld To tylko kontrakty pow 1 mld PLN

Kazik :)
środa, 26 maja 2021, 17:40

Jak w przypadku śmigłowców? były nie ma?

SLY
środa, 26 maja 2021, 19:42

Nie śmigłowców , tylko caracali ;)

Ira
czwartek, 27 maja 2021, 07:09

Kolka państw ma te caracale i latają o dziwo na nich

alkaprim
środa, 26 maja 2021, 21:36

SLY-słusznie prawisz....zamiast 50 Caracali-są śamigłowce cywilno-bojówkowe w liczbie 4szt plus 4dla MW ,które maja byc.To wszystko. To ja juz wolę Caracale...

Rex
sobota, 29 maja 2021, 18:10

50 Caraczanow + fabryka, która nie miała gwarancji zamówień za 13-15 MLD! Przecież ten kontrakt by zablokował zakupy MON na kilka lat. A co byśmy dostali? Śmigłami transportowe, zop i sar....gdyby choć jeszcze istniały wersje bojowe to można by pomyśleć.

say69mat
czwartek, 27 maja 2021, 04:16

H225 są wykorzystywane - z powodzeniem - przez cywilnych operatorów w obszarze straży przybrzeżnej i SAR. I w realizacji tego typu misji rzeczone Caracale rewelacyjnie się sprawdzają. Ntp Japonia, wykorzystuje do realizacji cywilnych misji całkiem pokaźną flotę Caracali. Do realizacji misji o charakterze wojskowym wykorzystują AW101. Podobne rozwiązanie zastosowała Finlandia, gdzie fińska straż przybrzeżna z powodzeniem wykorzystuje H225. Z kolei lotnictwo wojskowe opiera się na konstrukcji NH90. Dalej, w Uk, cywilni operatorzy realizujący zadania z zakresu SAR oraz transportu offshore wykorzystują H225 i S92. Z kolei lotnictwo wojskowe wykorzystuje Merliny, czyli AW101. Stąd, gdyby w naszym pięknym kraju misje SAR realizowali cywilni operatorzy albo Straż Graniczna. Zakup H225 byłby całkiem racjonalnym rozwiązaniem. Tym bardziej, że zakup H225 mógłby być współfinansowany z budżetu UE. Jednak w warunkach naszego kraju SG musi się zadowolić Anakondą i Kanią.

K.
czwartek, 27 maja 2021, 10:17

Taka ładna manipulacja . Japonia używa tych maszyn do różnych celów . Do zadań SAR używa Caracala , do trałowania min morskich AW101 . Nie będziemy w takim celu wykorzystywać naszych 101 więc Caracal byłby idealny .

say69mat
czwartek, 27 maja 2021, 12:02

Skoro MCH-101 dysponują awioniką, czyli radiolokatorami, systemami airwarning, ECM oraz goglami NVG. Dalej, przestrzenią ładunkową dla 36 żołnierzy plus rampą. Jaki to problem wykorzystać potencjał śmigłowca do misji transportu jednostek specjalnych lub stricte typu CSAR??? Przecież, w tym przypadku - minehunting - czyli wysoka specjalizacja, jest marnowaniem potężnego potencjału bojowego śmigłowca. Po drugie, w Norwegii istnieją przedsiębiorstwa wykorzystujące H225, realizujące m.in na rzecz rządu Norwegii transport offshore oraz misje ratownicze SAR. Z kolei misje o charakterze militarnym wykonują AW101. Czyli śmigłowce gwarantujące zdecydowanie zwiększone zdolności przetrwania w obszarze działań o charakterze wojennym.

Wojciech
czwartek, 27 maja 2021, 02:41

Do czego ci chłopczyku te Caracale? Polska nie potrzebuje więcej śmiglaków transportowych. Mamy ich dość i Polska nie jest wielka jak Afryka, nie trzeba wszędzie latać. Można podjechać. Polska potrzebuje śmigłowców BOJOWYCH. A Caracale to był kolejny przekręt na wyciągnięcie kasy z budżetu i podzielenie między swoich i obcych. Zupełnie jak respiratory.

say69mat
czwartek, 27 maja 2021, 12:12

Mylisz się chłopcze', vmax 'gąsek' 60/70 km/h, vmax 'kółek' 90/110 km/h, vmax 'śmigieł' 250/310 km/h. I tę różnicę doskonale wyłapują zarówno jankesi jak i 'papachy'. Stawiając zdecydowanie na rozbudowę formacji aeromobilnych, jako kluczowego elementu wsparcia rzeczonych 'gąsek' i 'kółek', w obszarze taktyki i strategii wojny manewrowej. Po drugie, spróbuj w warunkach współczesnego pola walki realizować taktykę CSAR/ASW/Minesweeping, bez wykorzystania rzeczonych śmigłowców ;)))

Jasiu
środa, 26 maja 2021, 13:38

Podpiszą umowę i będzie tak jak z grotem piorunem i amunicją do leopardów?

hnd;2w
środa, 26 maja 2021, 14:17

Nie trudź się Jasiu na darmo. Niemieckich ani izraelskich nie kupimy.

Pablito
środa, 26 maja 2021, 13:20

Ciekawe tylko czy dotrzymają terminów?

środa, 26 maja 2021, 14:03

Jeżeli samo HSW zadeklarowało że pierwsza partia będzie będzie gotowa

dropik
środa, 26 maja 2021, 13:53

a Pco wyrobi sie z produkcją kamer ? nałapali zamówien od groma : leo a4 , t72 i jeszcze zssw. -to chyba ponad z 1000 sztuk , a to manufaktura nie fabryka .

Lol
środa, 26 maja 2021, 14:54

A do Leo2pl, MON zamiast zamówić od razu te 140 szt, "cedzi" pieniądze zamówieniami po 11szt...

Sidematic
czwartek, 27 maja 2021, 02:44

Dają tyle ile im zostaje po zamówieniu "respiratorów" i "skrzepionek".

wert
czwartek, 27 maja 2021, 18:08

i tak to sobie tłumacz

Major
środa, 26 maja 2021, 13:12

Połowa roku jest za miesiąc. Te wieże to już chyba zarosły mchem i paprocią.

Filip
środa, 26 maja 2021, 14:01

Pierwotnie pierwsza partia ZSSW-30 miała być gotowa w grudniu tego roku. Biorąc pod uwagę że takie stanowisko było podtrzymywane jeszcze w marcu to znaczy że te wieże są już montowane jeżeli mają być szybciej.

mick8791
czwartek, 27 maja 2021, 01:47

Zakończenie prac BiR nad wieżą nie oznacza rozpoczęcia dostaw kolego. To oznacza, że po zaakceptowaniu projektu i jego dokumentacji można przystąpić do rozmów dotyczących kontraktu na produkcję sprzętu.

asf
środa, 26 maja 2021, 12:14

Mam nadzieję, że na najbliższym MSPO zostanie podpisana umowa na wieże ZSSW-30...

Big Jim
czwartek, 27 maja 2021, 03:58

A ja mam nadzieję, że jednak szybciej... Połowa roku to czerwiec a MSPO to wrzesień. Ten program ma już takie opóźnienia, że nie ma czasu na dyrdymały.

Filip
środa, 26 maja 2021, 14:24

Są informacje że zamówienie w tym miesiącu zwiększono z 208 do 340 zssw 30. Więc jest to bardzo prawdopodobne.

max
środa, 26 maja 2021, 11:45

tempo wprowadzania czegokolwiek na uzbrojenie zawrotne. Jak przed wojną, liczby powodują zawrót głowy.

Netanyahu
czwartek, 27 maja 2021, 02:45

Przed wojną było 100x lepiej.

ccc
środa, 26 maja 2021, 14:53

W II RP było realizowane bardzo szybko tylko, że o kilka lat za późno.

dfg
środa, 26 maja 2021, 22:14

Zdolności produkcyjne były tylko nie było kasy. Robiliśmy na eksport samoloty Łoś nawet w 1939 poszły do Jugoli . To jest fakt.

Extern
środa, 26 maja 2021, 21:53

Plan był że będziemy gotowi w 1942gim, akurat wtedy gdy gotowi będą Niemcy. I w sumie nasi analitycy się nie pomylili. Gdyby Niemcy nie przejęli armii i przemysłu Czeskiego właśnie wtedy dopiero by mogli zacząć z nami wojnę.

hxagon
środa, 26 maja 2021, 23:14

Zgadza się. Kilkaset czołgów czeskich plus masy ciężarówek to było gigantyczne wsparcie. Po to by nie było wojny u nas to trzeba do niej zniechęcić. A na to jest jedna rada - duże zakupy. Kroplówki zamiast zamówień to logistyczny i finansowy koszmar. HSW może uruchomić dodatkowe zmiany ale pod warunkiem, że będzie dla nich praca przez minimum pięć lat. Podobnie PCO i PIT Radwar. Kontrakt na Poprada prawie zrealizowano , tak więc już powinny być na deskach jego wersje rozwojowe. Każdy typ uzbrojenia co 15 lat wymaga modernizacji.

królewiec
środa, 26 maja 2021, 11:38

wypadałoby pomyśleć o nowych liniach produkcyjnych dla ZSWW -30 . Borsuka w PGZ. Niekoniecznie tylko w HSW. Samych wież potrzeba będzie ponad 1500 szt. To samo w Mesko . Spike , Piorun ew . Pirat , rakiety dla Narwi i Brzozy .

środa, 26 maja 2021, 14:53

Przy zakladanej rocznej produkcji Borsuka na poziomie, bodaj, 58 sztuk nie ma potrzeby otwierania nowej lini produkcyjnej dla ZSWW-30 bo co to jest 58 sztuk rocznie? BTW jesli zechcemy zastapic Borsukami w stosunku 1:1 BWP-1 to przy takim tempie produkcji zabierze nam to ponad 20 lat(jakies 1300 BWP-1 do zastapienia to niemal 23 lata produkcji). Tak wiec nawet jakbysmy juz dzis zaczeli je produkowac to wyrobimy sie najwczesniej w 2044 roku. Tyle, ze wtedy beda juz przestarzale i wymagajace gruntownej modernizacji. A ze, dziwnym trafem, mam watpliwosci co do tego, ze wejda do produkcji tego czy przyszlego roku to pewnie zakonczymy wprowadzanie w okolicach 2050... Sam nie wiem smiac sie czy plakac, jedyne co dobre to, to ze maja zamiar zmodernizowac BWP-1 i wojsko nie pozostanie bez sprzetu, ehh.

ree
czwartek, 27 maja 2021, 04:30

chlopie zdolnosci produkcyjne hsw ma wielkie ,to nie tylko o to chodzi,mozna produkowac tego i 400 rocznie ale kto za to zaplaci?czy kooperanci sie wyrobia?

Gustlik
czwartek, 27 maja 2021, 02:48

Kompletny brak pomyślunku. 58 sztuk rocznie to tylko dla Borsuka a co z Rosomakami? Następne 500 na wczoraj.

Ot co
środa, 26 maja 2021, 20:43

Przy zakładanej...ble ble ble. Jak widać nie dało się doczytać że ta wieża ma też trafić na Rosomaki? Wiesz ile Rośków JUŻ czeka ma te wieże??

mick8791
czwartek, 27 maja 2021, 01:54

No ile? Skoro deklarujesz, że masz taką wiedzę to się nią podziel.

rachmistrz
czwartek, 27 maja 2021, 10:03

Biorąc pod uwagę oczekujące podwozia i to, że na już przyjętych do uzbrojenia będą wymieniane wieże sam sobie możesz policzyć.

victor
środa, 26 maja 2021, 18:07

A nie bierzesz pod uwagę innego czynnika, niż tylko zdolność produkcyjna HSW? Takiego jak np. finanse MON, który musiałby płacić za 150-160 Borsuków rocznie. Albo - zdolność wojska do zapewnienia przeszkolonych załóg dla tych wozów, do zapewnienia dla nich hangarów, stanowisk diagnostycznych, trenażerów itp., itd. Borsuk to na tyle nowa jakość w wojsku jeżdżącym obecnymi bewupami, że można mówić o generacyjnie nowym systemie broni, której nie można sprowadzać tylko do liczby sztuk wyprodukowanych wozów. Tak myślę

Smakosz
czwartek, 27 maja 2021, 09:56

Trza na "pincet +"

Józek
środa, 26 maja 2021, 14:00

Jest jeszcze coś takiego jak budżet. A Bumar jak się ostatnio przyznał ma moce przerobowe na remont 20 Leo rocznie.

trzcinq
środa, 26 maja 2021, 13:34

Nie ma na to pieniędzy dlatego liczba a co z a tym idzie czas wdrażania do służby jest taki nie inny a więc moce produkcyjne nie mają z tym nic wspólnego

Wojciech
czwartek, 27 maja 2021, 02:51

Pewnie, że nie ma skoro 350 mld poszło na walkę z wirusem niewiele gorszym od zwykłej grypy a przy okazji zaorano spory kawalek ospodarki Polski. Jesteśmy dobre 10-12 lat w plecy tylko z powodu medialnej histerii na punkcie czegoś co nie stanowiło żadnego zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa.

Kot
czwartek, 27 maja 2021, 10:26

Banki centralne dodrukowują bez ograniczeń pieniądze więc się tego nie boją.

RafR
środa, 26 maja 2021, 13:31

A gdyby tak Bumar wcielić pod zarząd HSW? Zapewnić miejsca pracy na lata przy Borsuku i ZSSW-30 plus "troszkę" im standardy pracy i terminowość podbić przy okazji. I rząd może by nie musiał już inwestować w biedamodernizacje wojsk pancernych tylko po to, by Bumar miał kroplówkę.

Tom
środa, 26 maja 2021, 18:31

Jakis czas temu o mały włos nie stało sie dokładnie odwrotnie. Na szczescie HSW uciekla spod tego topora...

radioFM
środa, 26 maja 2021, 14:55

To widać od lat, że HSW to wysokie standardy. Jednak obawiam się , że Bumar i jego związkowcy prędzej by zakład spalili, niż pozwolili na wprowadzenie rządów ze Stalowej Woli.

proton
środa, 26 maja 2021, 14:15

Bimar nalezy zbombardowac i zaorac a nie znajdowac im dojną krowę ktora bedzie placila ich rachunki i oplacala bumelanctwo.

mick8791
czwartek, 27 maja 2021, 01:58

Sam bym tego lepiej nie ujął!

Damarcus
środa, 26 maja 2021, 13:20

A skąd weźmiesz na to pieniądze?

Marek1
środa, 26 maja 2021, 13:08

MON nie przewiduje zwiększania ilości zamawianych ZSSU-30 i BWP Borsuk ponad ustalone do 50 szt/rok. Permanentnym dyletantom z IU/MON nie przeszkadza wcale fakt, ze przy takich założeniach pełna wymiana starych wież Hitfist-30P na nowe tylko dla KTO Rosomak potrwa jakieś 12-15 lat. Podobnie zresztą jak wymiana muzealnych BWP-1 na nowe BWP Borsuk.

Dropik
czwartek, 27 maja 2021, 08:16

MON nigdy nie informował o 50 sztukach na rok. Ta liczba została wymyślona przez ludzi lub dziennikarzy. Realnie to sądząc po zdolnościach mon do absorpcji Krabów to problemem nie są zdolności produkcyjne.

Postrzeleniec
środa, 26 maja 2021, 19:26

Przy bwp zostanie tylko 19 BZ + baony zmech przy Bpanc. Cała reszta planowo na kołach. Nie planuje sie wymiany Hitfist na ZSSW-30. Pomimo tego i tak trzeba oczekiwać nowego kontraktu dla Siemianowic.

RafR
środa, 26 maja 2021, 14:43

Jaką egzotyczną matematykę zastosowałeś, otrzymując wynik dzielenia 358 przez 50 zawierający się w przedziale 12-15? Może się nie znam, ale na to trzeba niewiele ponad 7 lat.

m
środa, 26 maja 2021, 18:01

ok 800 Borsuk + 350 Rosomak 1150 / 50 23 lata

Filip
środa, 26 maja 2021, 14:13

Wymiana wież hitfist-30p nie potrwa tylko 6-7 lat. Ze wszystkich ponad 900 kto rosomak w konfiguracji KBWP jest tylko 300-340. Na więcej nas poprostu nie stam zwłaszcza że wymagało by to też inwestycji w zwiększenie mocy produkcyjnych.

Tweets Defence24