F-15 i F-16 lądują w Polsce

19 kwietnia 2021, 13:41
F-15-EPPW-07.19-8188-Edit-4
Amerykański F-15E w Polsce. Zdjęcie ilustracyjne, fot. Jacek Simminski/Defence24.pl.
Reklama

Dziś w Polsce wylądowało ponad 20 myśliwców F-15 i F-16. Maszyny te uczestniczą w ćwiczeniach przerzutu lotnictwa amerykańskiego na wschodnią flankę.

Amerykańskie maszyny szkolą się w ramach koncepcji Agile Combat Employment, czyli elastycznego zastosowania sił i środków oraz ich szybkiego rozmieszczenia w sytuacji zagrożenia. W rozmowie z Defence24.pl kpt. Anna Issel z zespołu prasowego 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego poinformowała, że szkolenie jest związane z cyklem Aviation Detachment, a maszyny pozostaną w kraju do końca bieżącego miesiąca.

Ćwiczenia w ramach Aviation Detachment organizowane są organizowane cyklicznie od 2012 roku, jednak w ostatnich latach ich zakres ulegał rozszerzeniu i wielokrotnym zmianom. Po agresji Rosji na Ukrainę zwiększono zakres rotacji, a przejściowo w 2014 roku, były one prowadzone w sposób ciągły. Wcześniej na ogół uczestniczyły w nich amerykańskie samoloty F-16 zamiennie z C-130 Hercules, co uzasadniano możliwością szkolenia wraz z polskimi pilotami na maszynach tych samych typów. Obecna rotacja jest jednak szczególna pod wieloma względami.

Po pierwsze, bierze w niej udział ponad 20 myśliwców, a więc znacznie więcej niż zwykle, w dodatku pochodzących z różnych jednostek i należących do różnych typów. To nie tylko F-16, ale też F-15 z 48 Skrzydła Myśliwskiego stacjonującego na stałe w brytyjskiej bazie RAF Lakenheath. Na zdjęciach udostępnionych przez MON widać, że są to m.in. wielozadaniowe F-15E Strike Eagle. Łącznie w misji uczestniczy według informacji PAP 20 F-15 i cztery F-16.

Po drugie, obecną rotację Aviation Detachment połączono z ćwiczeniem przerzutu sił powietrznych na wschodnią flankę. Jak powiedział w rozmowie z Defence24.pl ppłk Marek Pawlak, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego RSZ, samoloty są rozlokowywane w dwóch bazach 2 SLT w Krzesinach i Łasku, ale w kolejnym tygodniu wszystkie maszyny będą przemieszczone do Łasku. Ppłk Pawlak dodał, że Amerykanie będą tym razem ćwiczyć z polskimi pilotami, wykorzystującymi maszyny różnych typów, a więc nie tylko F-16, ale i zapewne MiG-29 oraz Su-22.

Koncepcja Agile Combat Employment, w ramach której odbywa się ćwiczenie, zakłada elastyczne rozmieszczanie sił i środków należących do sił powietrznych USA na teatrach działań. Ćwiczenie ma więc relatywnie krótkotrwały charakter, ale za to obejmuje dużą liczbę statków powietrznych.

W koncepcję Agile Combat Employment wpisują się też niedawne działania lotnictwa strategicznego USAF, w tym ćwiczenia bombowców B-1B wraz z uzupełnianiem paliwa w Powidzu, czy wykonywaniem lotów nad Europę zarówno z wysuniętych baz w Norwegii, gdzie rozmieszczono je czasowo jak i bezpośrednio z USA. Tego rodzaju działania mają w założeniu przygotować USAF do szybkiego reagowania na potencjalne zagrożenia.

Reklama
Link: https://sklep.defence24.pl/produkt/orly-i-rakiety/
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 173
Reklama
mag
środa, 21 kwietnia 2021, 07:15

Ale super, będą ładne zdjęcia w Internetach.

Mike Texas
środa, 21 kwietnia 2021, 06:19

W USA mamy defcon 3, alert yellow/round house. Ćwiczenia ;)

ann
wtorek, 20 kwietnia 2021, 23:22

prawdopodobnie to wogóle nie o ukrainę Putinowi chodzi BARANY NIE DAJTA SIĘ ZWIEŚĆ... TYLKO NASZ NIEMCÓW ZWRÓĆTA NAM PRUSY WSCHODNIE BO TYLKO MY WIELKIE NIEMCY MOŻEMY ZAPEWNIĆ POLSCE SPOKÓJ DOPÓKI NASI AMBASADOROWIE SOŁDATY Z DDR NIE ZECHCĄ NASZ POD URALEM... GDZIE JUŻ KANCLERZ KOHL ZAINWESTOWAŁ BYŁ 5 PIĘĆ MILIARDÓW DM...

Santander
środa, 5 maja 2021, 10:55

I kolejna teoria spiskową. Ale w 447 nie wierzysz?

Arezo
wtorek, 20 kwietnia 2021, 22:07

Polska największym lotniskowcem USA, oferowanym i utrzymywany za darmo.

Bartek
środa, 21 kwietnia 2021, 12:17

Rozbroili nas. Byliśmy potęga w Europie wojskowa. Teraz ja mam 32 lata i w wojsku nawet nie byłem bo mnie nie chcieli a 3x chodziłem do WKU jak ochotnik i nic z tego. O czym to moich jakie wojsko

GB
środa, 21 kwietnia 2021, 13:44

Rosyjskich agentów w WP nam nie potrzeba,

trzcinq
środa, 5 maja 2021, 10:56

Hey davienito- Ani amerykańskich! Zapomniałeś dodać jak mniemam :)

piątek, 23 kwietnia 2021, 09:04

Ani ukraińskich GB vel Mykoła.

królewiec
wtorek, 20 kwietnia 2021, 17:56

Bardzo dobrze ,że lądują i latają . Okazja do ćwiczeń i zgrania . Przede wszystkim jednak manifestacja woli ,determinacji i możliwości . Podnoszenie szczebla kosztów i ryzyka dla agresora. A jak mimo wszystko przylecą i zaatakują to już będzie jeszcze bardzo kosztowe starcie bo nie tylko CI z Krzesin ,Łasku czy Malborka ale jeszcze z Aviano , Lakenheath, Ramstein, Incirlik . Zawsze jeszcze potem mogą nadlecieć Ci ze Stanów lub lotniskowców .No i to już na pewno nie będzie spacerek jak na Krymie i w Donbasie .

Wojna u nas :)
środa, 21 kwietnia 2021, 19:49

Tak to będzie wojna na własnym terenie brawo

Jurek
wtorek, 20 kwietnia 2021, 16:48

Rosjanie robią ćwiczenia a co Amerykanie też sobie mogą poćwiczyć? A to że Władimir Wladimirowicz ćwiczy bezpośrednio przy granicy z Ukrainą to zupełny przypadek, tak jak Amerykańska armia ćwiczy przerzuty w Polsce większa ilość sprzętu to planowane ćwiczenia. A to że z Polski to rzut beretem na Ukrainę, to zupełniy przypadek nie mający powiazania z sytuacją na Ukrainie.

R
wtorek, 20 kwietnia 2021, 13:38

Byle zaden z nich nie skonczyl jak jeden z czterech B-1B wyslanych do Norwegi. Davidku cos wiesz na ten temat?

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 17:35

R-ciu ty sie lepiej zajmij waszymi Tu-22M3 spadającymi dopść regularnie:)

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:30

Powinieneś jednak wiedzieć że ten jeden B-1B po tym incydencie już wykonywał loty bojowe nad M. Egejskim. Sam jeden jest w stanie zadać ciężkie straty rosyjskiej Flocie Czarnomorskiej...

z netu do boju
wtorek, 20 kwietnia 2021, 15:42

No to niech w końcu ZADA. Rosjanie mają w poważaniu takie strachy na lachy jak tutaj cale grono produkuje codziennie. To zachód robi w majty - bo jak ruszą to trzeba będzie COŚ zrobić aby nie stracić wiarygodność jeżeli jeszcze jakaś została. I co wtedy zrobią - zbiorą się na kolejnych obradach i co ustalą - wezwą do pokoju i rozmów czy wyślą Włochów czy Hiszpanów na śmierć ? na co stawiasz? Ukraińcy sami w kto mógł uciekli więc kto ma się bić za oligarchów i upadły kraj? Amerykanie, Polacy czy Francuzi? Putin z litości dla NATO i UE nie rozwiązuje sprawy siłowo - ma na to czas. Czeka na ruch 2 strony a ta podpuszczana wykona go na pewno.

Traki
wtorek, 20 kwietnia 2021, 17:49

Putin pokazał co ma w Czeczeni . ilu Ruskich zginęło ?????????

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 16:11

Przypominam że USA już zbombardowało rosyjskich Wagnerowców. Turcja zestrzeliła rosyjski Su-24, a Izrael tak wykiwał zintegrowaną rosyjsko-syryjską OPL że ta zestrzeliła rosyjskiego Ił-20. I żadnej poważnej reakcji Rosji. Ale nie to jest najważniejsze. O wiele ważniejsze jest to że Ukraina wyszła z rosyjskiej strefy wpływów, a działania Rosji na Krymie i w Donbasie są powodem dla którego Zachód się ocknął, wzmacnia swoje siły i równocześnie osłabia w różny sposób Rosję. To jest wielkie i bezkrwawe zwycięstwo Zachodu - wojna Rosja v Ukraina... Tak trzymać.

Propagandę to trzeba umieć pisac
wtorek, 20 kwietnia 2021, 19:39

Ukraina wybrała emigracje i upadek. Popracują ci Ukraińcy za najniższa w Polsce czy Niemczech i zobacza co za kupią i jak będą żyć. Do końca życia w wynajmowanych mieszkaniach po 6 osób . Taki to kurs. Ukraińcy myśleli o kasie z nieba z free. Wyszło jak wyszło. Totalny upadek państwa , prawa, korupcja, wzrost cen. Na razie jeszcze pracując w Polsce kupują mieszkania na Ukrainie bo na to ich jeszcze stać. To stracone pokolenia które będą się miotać między Ukraina a emigracja. A koniec końców wrócą na Ukrainę. I nie wiem gdzie będzie im bliżej. Miała być Ukraina w UE i NATO - 7 lat i ani kroku ku UE - takie to obietnice

GB
środa, 21 kwietnia 2021, 11:10

Kurs jest taki że mieli dość związków z Rosją i prorosyjskiego prezydenta i post sowieckiego modelu zarządzania państwem. Ukraina patrzy na Polskę. My związaliśmy się z UE i szerzej Zachodem i żyjemy coraz lepiej. Na początku lat 90 gdy w Polsce zachodziły przemiany gospodarcze, ustrojowe Ukraina stała w miejscu mimo że miała przemysł, którego Polska nie miała. Do tego różne bogactwa naturalne, dobrą ziemię. Ale gospodarka oparta na modelu post sowieckim wzorowana na gospodarce rosyjskiej (korupcja, oligarchia) nie sprawdza się. Rosja ma się lepiej, ale tylko dlatego że ma olbrzymie surowce naturalne. Ukraińcy dobrze wiedzą że albo przemiany gospodarcze i ustrojowe na wzór zachodnich, albo upadek. Miejsca dla Rosji tam NIE MA.

jkkk
poniedziałek, 26 kwietnia 2021, 10:33

racja w 100%

poniedziałek, 26 kwietnia 2021, 07:01

Zapamietaj sobie Mykoła. Twoja Ukraina nigdy nie będzie w UE ani NATO.

ktos
środa, 21 kwietnia 2021, 11:09

hmmm nie wiem gdzie mieszkasz ale w Polsce Ukraincy juz dawno nie pracuja za najnizsza krajowa. Wielu pracuje za calkiem dobre stawki. Kupuja tu mieszkania i samochody i raczej nie wyglada aby mieli sie wyprowadzac.

dim
czwartek, 22 kwietnia 2021, 07:06

Spoko, za pół wieku rodziny te będą głównie Polakami. O ciekawych tradycjach i korzeniach, ale to tak jak wielka liczba polskich rodzin.

ABC
wtorek, 20 kwietnia 2021, 12:49

W razie W lądowali by w Niemczech, nasze lotniska i lotnictwo byłoby atakowane przez znacznie większe siły. Wywiad ma życiowe zadanie, uprzedzić o możliwym ataku. Dlatego jedna europejska armia zintegrowana z USA w NATO dowodzą europejscy i amerykańscy generałowie nie politycy. Cel nie dopuścić do agresji.

Obserwator
wtorek, 20 kwietnia 2021, 12:26

Dzisiaj około 8 maszyn szalało w okolicach Mazowsza i nad Mazowszem.... widać było ,że ćwiczyli w parach...

Boobba...
wtorek, 20 kwietnia 2021, 12:07

Inwazja?

wtorek, 20 kwietnia 2021, 17:28

Nie, wielki brat wpadł z wizytą, ale faktycznie nasze szesnastki nie dały by rady, nie mówiąc już o rosyjskiej technice co nie ma analogów.

Ol
wtorek, 20 kwietnia 2021, 13:22

Eurazja

***
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:53

Nuclear bombig of ruSSia....

Wawiak
środa, 21 kwietnia 2021, 20:01

Chyba Chińczycy. my tylko chcemy, by ruska armia siedziała u siebie. Zwykłym Rosjanom współczujemy rządów, które się z nimi nie liczą.

a jednak
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:50

Hollywoodzkie efekty specjalne nie uratują od bankructwa USA Inc. To koniec ludzie, przedsiębiorstwo przestępcze znane jako korporacja Stanów Zjednoczonych Ameryki jest skończone. Prawdziwi reporterzy z Białego Domu potwierdzili, że nikogo nie ma w Białym Domu. Skorumpowani członkowie Kongresu i Senatu nie odważą się pokazać swoich twarzy w Waszyngtonie, wiedząc, że mogą zostać aresztowani jeśli to zrobią.

Koba
wtorek, 20 kwietnia 2021, 18:27

Takie myślenie ociera się o konieczność diagnostyki specjalistycznej. Teraz nie radzę, ale kiedy szpitale wrócą do normalności - zapraszam. Polecam dodatkowy pakiet medyczny - przy kompleksowych badaniach można zaoszczędzić, a w tym wypadku kroją się duże oszczędności. Pozdrawiam zdrowia życząc.

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 13:43

Z matuszką Rosją ci się pomyliło. Pamiętasz jak szczęśliwie dla ludzkości ZSRR padł? Teraz w runecie podają jak szybko bieda rośnie w Rosji, a Kudrin (chyba wiesz kto to jest), na gwałt zmienia definicje biedy, po to żeby dostosować płacę minimalną. Wtedy mniej biednych oficjalnie będzie w Rosji...

Inż. po Antonowie. Dyplom 84'
wtorek, 20 kwietnia 2021, 20:46

Oficer w Rosji (marynarka), staż 8 lat służby (bez szkoły) wynagrodzenie 2700 na PLN, do tego nędzne mieszkanie w nędznym osiedlu zdala od wszystkiego. Dla porównania magazynier po OHP w fabryce w Mielcu 2900, operator automatu spawalniczego 3700-4000. Klientem tej fabryki jest takze Rosja.

GB
środa, 21 kwietnia 2021, 11:20

Zamień PLN na ruble to będziesz miał odpowiednik w Rosji (poza Moskwą i Sankt Petersburgiem). Tylko że dziś rubel kosztuje 5 groszy polskich. Minimalna płaca w Rosji to jakieś w zaokrągleniu 13000 rubli 650 zł. I z tego musi wyżyć kilkanaście milionów Rosjan, cytuję z runetu (google tłumacz): "Co ciekawe, nie tak dawno Rosstat opublikował dane o rekordowym spadku poziomu życia ludności od początku XXI wieku: dochody obywateli w 2020 roku spadły o 8%, a Rosja nie pamięta takich wskaźników w ciągu ostatnich dwudziestu lat. lat. A co z redukcją liczby ubogich? Okazuje się, że Rosstat sobie zaprzecza? Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że co najmniej połowa kraju utrzymuje się z dochodów nie przekraczających 15 tysięcy rubli miesięcznie. Płatności o charakterze punktowym w czasie pandemii nie mogą oczywiście zmienić tego obrazu: siła nabywcza dramatycznie spadła, dochody obywateli „spadły”," I jeszcze: "Po zapłaceniu 5-6 tysięcy rubli miesięcznie za mieszkanie, 6 tysięcy rubli pozostanie przy płacy minimalnej, to znaczy osoba może wydać nie więcej niż 200 rubli dziennie".

Hmm
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:37

A zgoda konserwatora zabytków jest na wykorzystanie zabytkowych maszyn do ćwiczeń ?

Ernst Stavro Blofeld
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:29

Właśnie nad głową mi przeleciały 4 F15 piękna maszyna. Mogę się założyć że na wschodzie coś się kroi. Ruch w powietrzu jakiego dawno nie widzialem

Fsaa
wtorek, 20 kwietnia 2021, 21:44

Jeśli to prawda to w Charkowie powinny ładować c-17 z Javelinam.

Big Jim
wtorek, 20 kwietnia 2021, 20:51

Nie ma z czego się cieszyć. Sytuacja zaczyna pomału przypominać tą z 1939r a ja tam jednak wolę, jak jest nuda, cisza i spokój... Po obu stronach granicy.

Ernst Stavro Blofeld
środa, 21 kwietnia 2021, 10:54

Ja tam lubię jak latają mi nad działką a że ok 10 km do bazy to latają bardzo nisko. Cały dzień latały F15 i F16 szkoda że nasi mało latają, kiedyś Migi 21 to dawały czadu F16 chyba za dużo pali.

Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
sobota, 24 kwietnia 2021, 09:58

Może paliły by mniej, gdyby zainstalowano im Davienowy kocioł opalany oparami benzyny?

dziadek mróz
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:17

Cieszmy się??? - Rosji nie wolno robić manewrów, tam gdzie chcą na własnym terytorium, Morzu Czarnym którego 20% wód terytorialnych należy do Rosji nad którym od od wieków leży Rosja. A USA które są największym, agresorem, mordercą ludnosci cywilnej, przyrody czasów "pokoju" począwszy od Korei, 10tys. km od Europy, mogą wszystko, decydować o wszystkim, bo jeżeli nie to zrobią? - Donald, Jugosławię, Libię, Syrię, Irak, Afganistan itp. a wszystko aby utrzymać wojnę, jak najdalej od własnych granic, i zarobić np. Plan Marshalla, wg. Morawieckiego i oszołomów, "tańszy gaz dla najgłupszego, z najgłupszych "sojuszników" Polski. I najtańszy węgiel od wcześniejszego "sojusznika" narzuconego nam przez USA w Jałcie, przy podziałem Europy - właśnie po to. Oby to nie była forpoczta naszej zagłady.

ktos
środa, 21 kwietnia 2021, 11:18

Hmmm o ile pamietam to Korea to byla interwencja ONZ nie USA i to Korea Pn zaatakowala poludniowa. Jugoslawia to interwencja NATO w zwiazku z czystkami etnicznymi. Kidy USA atakowalo Libie? O ile pamietam to ich samoloty chcialy zestrzelic dwa F14 ale spadly. Syria... o ile pamietam uzywala broni chemicznej wobec wlasnej ludnosci, atak USA i paru innych panstw zbombardowaly lotnisko za kare. Irak zaatakowal najpierw Kuweit o ile pamietam. Afgsanistan a wlasciwie Taliban zaatakowal USA bezposrednio. TO gdzie te agresje? Dla przykladu Gruzja i Ukraina nie zaatakowlay Rosji. Nie bylo tez ataku Afganistanu na ZSRR, nieprawdaz? Dostrzegasz roznice?

Davien
czwartek, 22 kwietnia 2021, 09:54

USA brało udział w interwencji w Libii na mocy rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ by zakończyć mordy i czystki Kadafiego.

Śpioch
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:09

Mam nadzieję że nie będą latać zbyt blisko granic Ukrainy lub Rosji czy Białorusi? Nawet "przypadkowe" zestrzelenie będzie skutkowało odwetem gdzieś koło Alaski. To tylko wzmocni przekaz Putina że Zachód tylko się czai na zagony kartofli i instalacje do samogonu. Mam nadzieję że lotnictwo Ukrainy stoi w gotowości bojowej do nocnych bombardowań? Mam nadzieję że dla nocnych Marków w nadchodzących dniach też będzie wiele emocji.

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 13:49

A jakie to ma znaczenie? Samoloty USA latają w odległości kilkunastu km od granic morskich Rosji i nic. Owszem czasem zdarzy się że nie mająca analoga rosyjska OPL coś zestrzeli, ale jest to z reguły samolot pasażerski, czy własny Ił-20. Ba czasami zdarzy się że jeden MiG-31 zestrzeli drugi.

Clash
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:59

I bardzo dobrze , oby więcej takich informacji.

Erry
wtorek, 20 kwietnia 2021, 08:17

Amerykanie uczą się polować na Migi i Su?

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 13:17

To umieja od dawna.

Davienowy stek bzdur
sobota, 24 kwietnia 2021, 09:59

Tia, co pokazali zwłaszcza w Wietnamie...

dropik
wtorek, 20 kwietnia 2021, 07:46

Naoczny dowód ,że kupno f-35 było bez sensu... Samolotów na Zachodzie jest najwięcej ,a czołgów i armat najmniej. Do tego samoloty latają szybko , a czołgi raczej powoli. Pierwsze mogą być w PL w 24h , drugie w tydzień, jak dobrze pójdzie. A po tygodniu wojny to może być już po przysłowiowych "japkach". Oczywiście trzeba by kiedyś kupić te F35, ale nie tak jak to zrobił Błaszczak czyli nagle , bez żadnego trybu.

jkkk
poniedziałek, 26 kwietnia 2021, 10:37

F 35 potrzebne od zaraz , tak jak tobie deko rozumu.

Alfret
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:33

"samoloty latają szybko , a czołgi raczej powoli" - te czolgi to lataja co najwyzej na pokladach ciezkich samolotow do transportu sprzetu wojskowego.

viper
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:15

Czołgi ze wschodniej strony mają skrzydła i lądują od razu na granicy?

Piotr ze Szwecji
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:04

Co do działań ministra Błaszczaka przy zakupie F-35 zgadzam się z tobą. PORAŻKA. Najpierw do Polski mają przybyć wyrzutnie Patriot, więc niby pomysł ochrony tak cennego uzbrojenia ma sens. Problem będzie pewnie, że zostaną zrazu skradzione do obrony Warszawy przez polityków, którzy razem z całym aparatem państwowym w Warszawie według mnie nie są warci 1 funta kłaków. Problem techniczny utrzymać je będzie jednak w powietrzu, bo offsetu nawet na technologię nowoczesnych wykałaczek z drewna do zębów nie było do tego zakupu, o serwisie na F-35 nie wspominając. F-35 największą zaletą ma być wskazywanie z powietrza celów i odpalanie egzotycznych w Polsce anty-radarowych rakiet, które MON zupełnie nie śpieszy się kupić. W razie wojny obronnej F-35 będą ważniejsze od mas czołgów, a armat i to nowoczesnych w brygadach będziemy mieć więcej dzięki pułkom dywizyjnym. Problem tylko, że produkują na razie Kraby, kiedy lwia ich część miała być na podwoziu kołowym. Tutaj nawet HSW nie przejawia inicjatywy od kiedy MON odmówił zakupu ich gorszego od Dany wybrakowanego Kryla. Może MON winien zwrócić się z zapytaniem do Słowaków o Zuzannę w takiej sytuacji w której HSW stanowczo odmawia produkcji Kryla w wersji oczekiwanej przez WP?

dropik
środa, 21 kwietnia 2021, 08:04

Kryl będzie tanszy od Zuzanny i do tego ze swojej fabryki. F-35 można było kupić ale po normalnym postępowaniu czyli tak jak robią to Finowie. Czy f-35 będzie wazne to zależy od ilości amunicji którą kupimy i na ile sprawny jest ten samolot. W czasie interwencji w Libii zachodnie arsenały zostały opróżnione błyskawicznie. Jesli nie bedzie w stanie wykonac 3 lotów bojowych dziennie to będzie to skórka za wyprawę. Na więcej niz 2 kolejne baterii Wisły raczej nie ma co liczyć. Te 2 bedą chronić Warszawy lub lotnisk z f16/35.

Czarny Ziutek
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:00

Czołgi też nie powstrzymają tej nawały, jeśli Rosja zdecydowałaby się na pełnoskalowy konflikt to tylko dziesiątki tysięcy dronów i rakiet mogłyby zatrzymać ich w miejscu. 50 000 warmate'ów przy granicy byłoby skuteczniejsze w pierwszych godzinach wojny niż 500 czołgów rozsianych po garnizonach w całej Polsce.

Marek
wtorek, 20 kwietnia 2021, 07:18

Wy naprawdę myślicie że oni pomogą nam w konflikcie z Rosją

jkkk
poniedziałek, 26 kwietnia 2021, 10:38

Tak tak myślimy! mało tego my to wiemy:)

viper
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:19

Tak, tak myślimy. Cała potęga amerykańska na świecie opiera się na zawartych sojuszach militarnych i ich realnej wiarygodności.

Olgino
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:47

Rosja chyba naprawdę ma że zawsze pozostanie bezkarna.

tomek9999
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:41

No niestety, większość tak myśli. To przykre.

autor
wtorek, 20 kwietnia 2021, 23:24

Stany mają u nas ogrom kapitału, strata nas równałaby się z kryzysem w Europie i za Atlantykiem, a jak wiemy im chodzi o pieniądze

Jan Nowak
wtorek, 20 kwietnia 2021, 06:31

Polska kilkusetletnia "tradycja" z czasów gdy Konrad Mazowiecki sprowadził do Polski Krzyżaków, prośbą o problemy.

Piotr ze Szwecji
wtorek, 20 kwietnia 2021, 03:45

2 dekady minęły po przyjęciu Polski do NATO. Niestety ten "wierny sojusznik" "wywiązujący się wzorowo ze wszystkich zobowiązań" nadal nie wypełnił podstawowego warunku przyjęcia go do NATO, czyli dostosowania się do wszystkich standardów USA/NATO i wymiany starego posowieckiego uzbrojenia na nowe zachodnie. USA jako jedyny kraj ponoszący lwią część finansowania NATO, jak i wojskowej aktywności w NATO, musi przećwiczyć element współpracy z latającym muzeum sowieckiej broni, aby w razie prawdziwej wojny nie potykać się o ten bezwładny kloc niemocy na uposażeniu ubogiego i zacofanego sojusznika z Centralnej Europy. Pytanie, czy za istniejącymi już amerykańskimi planami w razie potrzeby na wyjście USA z NATO nie leży to lekceważące podejście do spraw wojskowych ich sojuszników z NATO w stylu "jesteśmy w NATO, wojska nam nie potrzeba, USA nas obroni".

dropik
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:46

spełnienie tego warunku jest bardzo proste. Wystarczy wycofać z eksploatacji wszystkie t-72 , bwp-1 goźdzki itd . Chcesz to masz :P

Alfret
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:35

Piotrze ze Szwecji: - czy armia szwedzka zainwestowala juz w wieksza armie? Z tego co pamietam to ich armia jest wielkosci armii Czechow. No i nie liczmy tych sil niedzielnych wzywanych na szkolenia.

Taka prawda
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:31

A to USA były pod okupacją niemiecką, a potem sowiecką dzięki m.in. temu właśnie wielkiemu USA i układu ze Stalinem? Fajnie się tak bezmyślnie ocenia bez pryzmatu historii, ale niestety, to nie wina Polski że była po onuckim butem i teraz musi nadrabiać straty. Niemcy, Rosja czy UK powinny dożywotnio płacić kabzę Polsce za straty wojenne i ludzkie, a kraje kolaborujące z nazistami jak Dania powinny dożywotnio bulić na jakieś fundusze.

Davien
czwartek, 22 kwietnia 2021, 09:58

Po pierwsze USA nic nie mogło zrobic w sprawie Polski, Czechosłowacji itp bo te państwa zajął ZSRS a Zachodu nie było stac na kontynuowanie wojny. A Wszelkie ustalenia Stalin sobie po prostu wyrzucił do kosza jak np w sprawie Czechosłowacji i Polski i było tak jak on chciał. A skąd ci się przy tych odszkodowaniach wzieła UK to juz chyba sam nie wiesz.

poniedziałek, 26 kwietnia 2021, 15:02

Czechosłowację to ZSRR zajął ale w 1968 roku. Armia Czerwona opuściła Czechosłowację w 1945 roku. A komuniści zdobyli władzę wygrywając wybory później.

Olgino
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:49

Przypominam że jeszcze latają MiG-21 i to nie w RP

WC
wtorek, 20 kwietnia 2021, 00:19

Polska Armia o wysokim morale wyposazona w nowoczesna cyber bron oraz jadrowa bron zapewni Polsce bezpieczeństwo.

Voodoo
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:26

Polski nie stać politycznie na broń jądrową do tego trzeba odpowiedzialnych polityków. Na razie mamy samych chłopców z piaskownicy a ten co ma największy szpadelek rzuca piaskiem w pozostałych a czasami nawet tych z poza piaskownicy....i zmusza pilotów do lądowania nawet ram gdzie nikt rozsądny nawet by o tym nie pomyślał

Burek
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 23:57

Czyli USA ma części do własnych maszyn i nie każe czekać po 7-9 miesięcy na dostawę a może z naszych wyciągnęli

Jacek
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:57

A innym razem piszesz że F-35 too złom bo nawet USA muszą czekać na części.

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 13:20

Akurat był przejściowy problem z częściami do F-35 wywołany przez pandemię, co spowodowało spadek gotowosci bojowej z 75% do 69%.

sobota, 24 kwietnia 2021, 10:02

A kedy ten bubel miał gotowość bojową 75%? Lepiej doucz sie co to jest Full Mission Capability i ile ona wynosi. Zreszta ile sztuk tego bubla osiagnąło pełna gotowość bojową. Całe 0%? Z działka już nielotek F-35 potrafi strzelać?

Voodoo
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 22:54

Czyli poligon dla yankee i "ruskich" znowu będzie między Wartą a Dniestrem....a gracze CoD się już cieszą jakby to była nasza wygrana....a będzie jak zawsze przegrana jak przez ostatnie 400 lat

wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:59

Dniestr ci się z Dnieprem pomylił a Warta z Wołgą

Voodoo
wtorek, 20 kwietnia 2021, 14:34

Wiedzą nie boli.... naprawdę...proszę wierzyć na słowo ...polecam książki Normana Davisa to Przedmówca zrozumie o czym mówię

Dobromir
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 22:04

rozumiem, że mają w bagażnikach parę sztuk B-61 ?

Do Mon
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 21:38

Powinniśmy kupić jak najszybciej używki f-15 i f-16 bo to co się dzieje na wschodzie budzi niepokój.

poletr
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 21:21

az milo popatrzec. oby jak najwiecej takich akcji.

suri sam
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 21:10

My potrzebujemy 600 sztuk samolotów F15X. One mogą zastąpić Su-22 i Mig-i 29.Mają taką liczbę myśliwców przy wsparciu F35 oraz modernizacji F16 i dokupieniu jeszcze 52 sztuk możemy mówić o sile naszego lotnictwa. Do tego coś na miarę AWACSA i kilka powietrznych tankowców. Powinniśmy mieć też silną obronę przeciwlotniczą i rakiety dalekiego zasięgu do 2500 km, tak by mogły razić Moskwę i Ci idąc spać zastanawiali się czy jeszcze się obudzą. Powinniśmy też mieć liczne okręty rakietowe, obrony wybrzeża - tu przynajmniej 12 sztuk, podwodne - tu przynajmniej 15 sztuk. Mogą być różnej wielkości: od małych, takich do 40 metrów, poprzez średniej wielkości do 75 metrów i przynajmniej pięć dużych okrętów o długości 100 - 120 metrów. I jak najszybciej zacząć produkcję polskich czołgów: mogą być na platformie koreańskiej K2. 3000 - 5000 sztuk powinno realnie odstraszyć rosjan i zniechęcić do jakichkolwiek gierek.

Tb
środa, 21 kwietnia 2021, 08:44

A wiesz ile to kosztuje? Skąd wziąć pieniądze? Zastanów się co piszesz.

PanKnaga
środa, 21 kwietnia 2021, 05:11

Tylko skąd hajsy na to przedsięwzięcie? Nie mówię już o utrzymaniu tego w linii, a i to licz zawsze razy dwa, bo przecież szwagier i kuzyn też muszą coś dostać, albo posadę przy przetargu, albo wypkę za analizę czystości wnętrza sali konferencyjnej czy wypożyczenie krzeseł. Ja się dziwię dlaczego jakiś obajtek jeszcze rozkładanych krzesełek naszym szwejom nie dostarcza, przecież tak potężna armia nie będzie stać!

RR.
wtorek, 20 kwietnia 2021, 20:51

Zapomniałeś o X-wingach

bobo
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:08

Ledwie stać nas góra na sto F 16. Ale i tak wtedy bylibyśmy bardzo groźni dla armii rosyjskiej.

Antoni co narodu broni
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 19:36

a za paliwo zapłacili?

KrzysiekS
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 19:10

Polska jest kluczem do tzw. "przesyłów gospodarczych" czy węzłem tej części świata jak kto woli. USA nie robi nam żadnej łaski oni po prostu dbają o swoje interesy bo mając nas w "garści" czy po swojej stronie jak kto woli. Decydują co może się tu przemieszczać i kto z kim handlować. To leży w interesie żywotnym USA a my nie umiemy tego wykorzystać. Możemy się tylko "obudzić po czasie" wtedy gdy USA będzie zbyt słabe i odpuści sobie ten rejon jak odpuściło teraz np. Afganistan chociaż to różna waga ciężkości.

wtorek, 20 kwietnia 2021, 12:01

Mądre słowa. Dwadzieścia lat mieszania w Afganistanie wystarczy.

Mike Texas
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:34

To Polska dyplomacja powinna ciagle sprawdzać siły hegemona i tłumaczyć/pokazywać ze bez was w tym regionie nic nie zrobi. Polska ma bardzo słaba dyplomację ! Nie chce nikogo obrażać ale jak polscy dyplomaci w Waszyngtonie nie wiedza kto to jest Mackinder to Polska ma duży problem. Polska dyplomacja powinna się uczyć Anglo saskiej geopolityki w szkołach dyplomatycznych bez tego nikt waszych dyplomatów nie będzie brał na poważnie. Polska nie ma wyjścia albo stanie się silnym liderem w tym regionie albo przestanie istnieć. Nie ma przyjaciół klepania po plecach są tylko interesy ! Pozdrawiam

M
wtorek, 20 kwietnia 2021, 13:26

"...ale jak polscy dyplomaci w Waszyngtonie nie wiedza kto to jest Mackinder to Polska ma duży problem". Nie wiedzą ale się domyślają, że to któryś ze skrzydłowych reprezentacji Irlandii

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 13:22

Chodiz ci o Halforda Mackindera, brytyjskiego geografa??

Wawiak
środa, 21 kwietnia 2021, 20:32

Tenże sam. Mike ma 100% rację. Tematem geopolityki interesuje się tylko "hobbystycznie", ale mam wrażenie, że nasi politycy albo nie mają bladego pojęcia o geopolityce, albo są zainteresowani tylko okładaniem się łopatkami w piaskownicy, tracąc z widoku co dzieje się na podwórku, względnie jak dzicy tłukący się o paciorki, gdy tymczasem koloniści wywożą im złoto. „Kto panuje we wschodniej Europie – panuje nad sercem Eurazji. Kto panuje nad sercem Eurazji, ten panuje nad wyspą światową. Kto panuje nad wyspą światową, ten panuje nad światem.”

Davien
czwartek, 22 kwietnia 2021, 18:00

Nas obecni politycy z PiS uwazają ze można prowadzić polityke międzynarodowa tak jak wewnetrzną wiec tu akurat pełna zgoda.

Wawiak
sobota, 24 kwietnia 2021, 00:40

Nie tylko z PiS...

bc
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 18:55

Dostawa wiarygodności hegemona przyleciała.

Wawiak
środa, 21 kwietnia 2021, 20:34

Powiedzmy, że chwilowo wystarczy, ale przydałaby się większa dostawa wiarygodności hegemona.

Ass
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 18:26

15 sztuk to ilość bez znaczenia. Do tego posłana na terutorium kraju nie posiadającego obrony przeciwlotniczej, ale przynajmniej gest jest.

Wawiak
środa, 21 kwietnia 2021, 20:35

To jest póki co tylko uniesienie jednej brwi.

fkdsl;fl;sdkfsd;l
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:56

15 sztuk F-15 i F-16 ma znaczenie. Po pierwsze sprawdza procedury, po drugie szkoli pilotów. Po trzecie jakby nie było to jest jednak Eskadra. No i siłą uderzeniowa F-15

HRottem fan
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:05

Piętnaście sztuk F-15C/FX/EX/SE to zawsze potencjalnie do 300 pocisków powietrze-powietrze... Nawet "zwykła" para dyżurna F-15 C, to bardzo duży potencjał przechwytywania. Tak liczba pocisków w połączeniu z bardzo dużą manewrowością tej maszyny, pozwala na rozbicie każdej formacji atakującej. Oczywiście wadą pozostaje brak obniżonej sygnatury radarowej, lecz do obrony własnego terytorium ciężko o lepsza maszynę. To co mnie martwi, to decyzja o zakupie równie drogich F-35 block4. przedpłata za te maszyny i długie oczekiwanie w kolejce. Wypisz, wymaluj jak z myśliwcami Hurricane w 1939 r. Rozwiązanie jakie wybrali Grecy - "używane na teraz, nowe wtedy, gdy będa gotowe" jest znacznie lepsze. Zakup jednej, dwóch eskadr F-15 C skokowo zwiększyłby nam możliwości zakupów interwencyjnych z magazynów sojuszników. Tu chodzi o to, by w kraju byli piloci i infrastruktura zdolna takie maszyny obsłużyć. Uzbrojenie i tak jest spójne z tym dla F-16 C/D block 52+.

Ernst Stavro Blofeld
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 18:07

Idzie wojna.

zeneq
wtorek, 20 kwietnia 2021, 13:25

Wojna idzie nieprzerwanie. Zmienia tylko kraje, pola działań i strefy aktywności. To ta sama ciemna siła co kilka dekad temu i kilka wieków. Tylko w nowych szatkach i bliżej nas. Ponownie. A my ponownie skłóceni i nieprzygotowani. Co do wyniku ponownych odwiedzin nie mam dobrych wiadomości. Będzie jak zwykle.

Ernst Stavro Blofeld
wtorek, 20 kwietnia 2021, 19:27

Odwiedziny raczej będą gdzie indziej póki co, to da szanse na zmianę podejścia do tematu zanim dojdzie do odwiedzin tu.

Wawiak
środa, 21 kwietnia 2021, 20:36

Obyś miał rację. Si vis pacem, para bellum.

mzs
wtorek, 20 kwietnia 2021, 08:40

Nie będzie wojny. Putin testuje nowego amerykańskiego prezydenta i puszy się przed Europą. Niestety trochę mu nie wychodzi i nikt nie wyciąga do niego ręki na zgodę, tylko przychodzą twarde potwierdzenia o gotowości wsparcia Ukrainy.

o proszę /
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:51

Pamiętajcie, Republika Stanów Zjednoczonych Ameryki założona w 1776 roku została zastąpiona przez prywatną korporację w 1871 roku. Okres ważności tej korporacji upłynął. Jednak właściciele korporacji: rodziny przestępcze Rockefellerów i Rothschildów itp. wciąż walczą by utrzymać nienaruszone złudzenie kontroli. Doszli do porozumienia z komunistycznymi Chinami aby sfinansowały ich korporację i szantażowali wojsko USA brudnymi bombami nuklearnymi.

zdejmij aluminium z głowy
wtorek, 20 kwietnia 2021, 18:07

Za dużo filmów o spiskach się naoglądałeś.

GB
wtorek, 20 kwietnia 2021, 18:00

Okres waznosci to sie skonczyl ale dla rosyjskiego imperium jakim byl ZSRR. USA ma sie dobrze i rozszerza swoje wpływy, teraz o Ukrainę.

Clash
wtorek, 20 kwietnia 2021, 08:26

którą przegracie Sasza ....

sobota, 24 kwietnia 2021, 10:05

Wy już swoją Ukrainę siedem lat temu przegraliście...

tadeuszek
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 17:48

a więc wojna...

art
wtorek, 20 kwietnia 2021, 08:22

20 sztuk?

Fan lonictwa
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 17:47

A gdzie je można zobaczyć, bo chyba nad Wrocławiem 15ki nie latają?

wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:51

Krzesiny dzisiaj startowało 16 F-16 i 6 F-15

A1amo73
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 17:41

40 F-15 powinno być na stałe u nas. Im więcej sojuszników na naszej ziemi, tym bezpieczniej. A patrząc na to, co ten agresor ze wschodu wyprawia, to widać coraz wyraźniej, w jakim kierunku to zmierza.

Sojusze
wtorek, 20 kwietnia 2021, 01:43

Sasanidzi czyli cały obecnie zachód Europy i USA przez tysiące lat wymordowali setki milionów Słowian, także powodzenia z takimi sojusznikami.

WLKO
wtorek, 20 kwietnia 2021, 22:41

Jak to ruSSkie onuce tęsknią do cywilizacji...

dghgjsj
wtorek, 20 kwietnia 2021, 14:48

Najwięcej Słowian to wymordował tow. Soso i jego Sosonidzi

viper
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:35

Sasanidzi i Zachód Europy? :))) Najwięcej Słowian wymordowali mongołowie i skrzyżowani ze słowianami ich rosyjscy potomkowie.

Władko.
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:26

A Watykan ile ludzi wymordował?

wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:04

Najwięcej Słowian to wymordowali mongołowie z lasów pod nad rzeką Moskwą.

autor
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 23:30

Z jednej strony się z tobą zgadzam a z drugiej nie, warto mieć sojuszników na swojej ziemi ale do wojny z Rosją nie dojdzie, Rosyjski podbój Europy skończy się na kawałku Ukrainy i wyzwalającej się Białorusi, Oni są silni ale nie odważą się zaatakować członka nato, oni by przegrali wojnę z samymi stanami, to już nie jest zsrr, to jest Rosja, kolos na glinianych nogach

pik
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:53

Bitwa między Centralną Agencją Wywiadowczą a Departamentem Obrony USA, w wyniku aktywacji Memorandum 57 prezydenta Kennedy’ego ?Teraz, gdy Memorandum dotyczące działań w zakresie bezpieczeństwa narodowego 57 przekazało uprawnienia z CIA do Departamentu Obrony, czy obie agencje są w stanie wojny? Generał Thomas McInerney mówi, że walka miała miejsce, gdy siły specjalne z DoD zaatakowały obiekt CIA w Niemczech i odzyskały serwery zamieszane w fałszowanie głosów w wyborach w 2020 roku. Czy za kulisami dzieją się wielkie rzeczy, ilustrujące walkę Trumpa z [D] eep State? Czy są ważniejsze rzeczy niż nawet odbywające się wybory?

neutralny
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 22:21

NIE zapraszałem

gorol
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:30

a ja tak

Clash
wtorek, 20 kwietnia 2021, 09:59

A nikt się rosjan o zdanie nie pyta

Lolo
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 21:49

Po co? Jak nawet nas nie stać na NAREW i WISŁĘ. Szkoda życia sojuszników. Nasza generalicja nie szanuje życia zwykłego żołnierza w przeciwieństwie do generałów zachodnich. Wiem wiem u nas mnogo chłopa i systemy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe są zbędne.

Rotor
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 17:28

Te F-15 możemy kupić, praktycznie od razu... Właściwie, to potrzebujemy 32 sztuki zamiast Mig-29. Na drugą eskadrę możemy poczekać aż je przygotują w wersji F-16 FX.

gnago
wtorek, 20 kwietnia 2021, 08:16

A polscy piloci dzięki mocy jedi natychmiast pojmą tajniki pilotażu? Ale to rozumne , tylko ja najpierw wysłałbym tych pilotów do ustronnej bazy w USA na przeszkolenie z pilotażu tych maszyn. Ale ekonomicznie to bez sensu. Bo zwyczajnie wyposażenie do F 16 tj amunicji nie starczy do uzbrojenia żadnych wiecej samolotów. Zatem sensowniejsze jest rozmieszczenie na terenie zachodniej Polski magazynów z uzbrojeniem dla natowskich maszyn. Bo to co mamy to raptem kilka godzin intensywnych walk . I to pod warunkiem uchronienia jaszczembi przed zniszczeniem na lotniskach. NAM potrzebna jest wielowarstwowa obrona plot TERYTORIUM KRAJU . Nie jedynie wojsk i politykierów w stolycy. A na dziś monitorowanie w czasie rzeczywistym powierzchni Ziemi w okręgu o promieniu najmniej 1000 km od stolycy. To trzeba uzyskać od sojuszników do czasu zorganizowania własnej sieci satelitarnej i "na ziemnej"

autor
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 23:34

Ja bym wolał abyśmy zakupili Gripeny ng i zmodernizowali u Amerykanów nasze f-16 do f-16v

Prawda
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 23:19

Migi będziemy zastępować do 2035 mają byc dokupione 2 eskadry ciekawe bo na horyzoncie 3 opcje F-35A kolejne , F-16V lub NexGen od LM lub Boeing Airpower Teaming System

poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 20:30

Lepsza i tańsza opcją jest nowy myśliwiec z Korei.

S Jastrzebski
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 17:23

Wiosenny przelot na legowisko w Moskwie

Jam
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 17:22

Zapewne nie ma to związku z napiętą sytuacją nad Ukrainą i z wczorajszym ostrzeżeniem co do lotów na tymże państwem... Zapewne też nic wspólnego to nie ma z wyjściem rosyjskiej floty desantowej na Morze Czarne i teoretycznym jutrzejszym terminem zakończenia koncentracji wojsk też rosyjskich nad ukraińskimi granicami

Obserwator pogody
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 20:52

Tylko, że NATO nie może wiele zdziałać co do Ukrainy, bo Ukraina nie jest państwem członkowskim NATO i losy tego państwa mimo napięć w dużej mierze zależą od Rosji. Ukraina musiałaby się definitywnie odciąć od Rosji tak jak zrobiła to Litwa, Łotwa, Estonia. NATO, a w szczególności USA tylko czekają aż Rosja zaatakuje jakieś państwo członkowskie należące do NATO. Dlatego Rosja się pilnuje i atakuje tylko te kraje które może.

Dor
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 20:46

Będzie wojna?

Sternik
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:51

Temperatura rośnie.

Luke
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:39

Polska powinna pozyskac eskadre F15C albo E lecz miszana od USA. To by barzo podnioslo poziom bezpieczenstwa RP. I doteko moze jakies Awacs i KC135 uzywane na start.

dropik
wtorek, 20 kwietnia 2021, 07:48

F15C - sam finansuj sobie te starocie. Nie ma to żadnego sensu.

Gru
czwartek, 22 kwietnia 2021, 02:17

sensu to nie miał wasz ruski komunizm, choć z drugiej strony to dzięki niemu stoczyliście się na samo dno (patrz: upadek zsrr), jak nikt dotąd:)))))

autor
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 23:34

Jak już to dwie eskadry f15ex

Ryszard 56
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:34

My powinniśmy zakupić że 100sztuk F-15XE, zmodernizowac nasze F-16 i zakup najnowszych F-16 tak żeby razem było okolo 100sztuk plus zakup samoloty zwiadu elektronicznego i wtedy byśmy mieli prawdziwe Polskie lotnictwo oczywiście silna obrona przeciwlotnicza lotnisk

Hmmm
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 21:50

Brak kasy. Wojsko i budżetówka woli przywileje w tym emerytalne.

Dexter
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 19:03

Moim zdaniem lepiej by bylo kupic 32 F35A , 32 F15EX i 48 Jas39E zamiast modernizowac F16.

Ernst Stavro Blofeld
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 18:52

Brak samolotów ataku radioelektronicznego to co nieważne? i dlaczego akurat F-15 są też inne myśliwce przewagi powietrznej nie wszystko musi być z USA.

Gniotto van Dijk
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:09

Bo mamy do nich uzbrojenie? EA18 i F-18SH, to nie są 100% myśliwce a o Eurofighter zapomnij, koszty kosmiczne. Jedyna silna alternatywa to Rafael, ale czy po zakupie Grecji dostaniemy równie atrakcyjną ofertę?

Ernst Stavro Blofeld
środa, 21 kwietnia 2021, 20:41

EF to to typowy lekki myśliwiec przewagi powietrz o bardzo wysokich osiągach, i zastosowane technologie w nim są bez kompromisowe mimo małych gabarytów. F/A-18 to typowa maszyna uderzeniowa i znakomity myśliwiec w ukryciu na małych i minimalnych pułapach co się już sprawdziło, natomiast F/A18G to maszyna mogąca przesądzić o wyniku bitew zarówno powierzanych jak i lądowych i wart jest każdych pieniędzy. Dlaczego poczytaj czytaj czytaj, ja tu nie będę pisał jak lobbyści i agitatorzy.

Viktor
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:34

Zu 22 to ten bez radau?

viper
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:43

A po co im radar? Są od niszczenia celów naziemnych, nie walk powietrznych. Od ich ochrony w powietrzu są inne samoloty.

poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 23:30

Samoloty uderzeniowe często nie posiadają radaru

bender
wtorek, 20 kwietnia 2021, 12:14

Może jakiś przykład dla tej zaskakującej tezy? Takie F-111 czy Tornado mają radary, bardzo się przydają do lotu zgodnie z ukształtowaniem terenu.

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 13:28

Pomyliło mu się ze szturmowymi jak Su-25 czy A-10.

Łukaszenka
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:29

Wylądują, zatankują i polecą dalej.

Pilot
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 19:36

Na Moskwę?

Pjoter
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:04

Szkoda że to nie nasze f15

Wiktor
wtorek, 20 kwietnia 2021, 07:19

Bardzo dobrze przytrzeć nosa dla putina za nord stricte i za 17 września 1939r dość zastraszania polaków

Marik1234
wtorek, 20 kwietnia 2021, 04:13

My nie mamy F-15 xD

BUBA
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 20:39

Jestem za F15, F15, F35, Awacs i KC135. Ne starczy kasy. WP potrzebuje Kruka. A PMW Orke.

Eee tam
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:03

Od razu na Ukrainę bo tu szwędać się teraz nie trzeba

Steve
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 15:53

Trochę to trwało... Ale krok pozytywny.

Dalej patrzący
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 15:52

Sygnalizacja strategiczna ew. reakcji USA względem koncentracji wojsk rosyjskich wobec Ukrainy w basenie Morza Czarnego. Pewnie ktoś wytłumaczył Bidenowi, jak fatalny był odbiór Ukrainy i Wschodniej Flanki wycofania 2 niszczycieli klasy Burke z wejścia na Morze Czarne.

Gojan
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 23:31

Morze Czarne mogłoby się okazać dla tych niszczycieli pułapką (jakaś turecka blokada w Cieśninach Bosfor i Dardanele, duża flota rosyjska na M.Czarnym). Ale może by weszły w zamian na Bałtyk, choćby do Świnoujścia? Dla postraszenia Okręgu Kaliningradzkiego.

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:50

Gojan, tą rosyjską"duzą" flote eliminują dwa B-1B z pociskami JASSM-ER lub LRASM. Burke ma na pokładzie kilkadziesiat pocisków pokr jak SM-6 czy Tomahawk bl IV wiec jaka pułapka? No chyba ze Rosja chce eliminacji swoich sił z Krymu i Donbasu w kilka dni Aha turecka blokada bez konfliktu z tym państwem oznacza zerwanie Montreux, czego erdogan boi się jak ognia.

gnago
wtorek, 20 kwietnia 2021, 21:33

I to wszystko przy założeniu że te rosyjskie cele będą stały i nic nie robiły . Genialne. Tylko scenarzysta Swiata wg Bandych cię wyprzedził i to o całe dekady i w jednym z odcinków Bandy miał takiego pilota

Davien
czwartek, 22 kwietnia 2021, 10:01

Wow a od kiedy to dla pocisków pokr cele musza byc nieruchome:)) Bo zarówno JASSM/JASSM-ER, LRASM SM-6 czy BRM-109E moga atakowac cele w ruchu, to nie wasze prymitywne kalibry 3M-14:))

GB
środa, 21 kwietnia 2021, 13:00

Znaczy LRASM zwalcza okręty w ruchu więc o co chodzi? Rosja na M. Czarnym ma 3 przestarzałe fregaty rakietowe (choć to nowe okręty), jeden zupełnie przestarzały krążownik rakietowy (Moskwa), który nie przeszedł żadnej poważnej modernizacji (a wszedł do służby na początku lat 80 XX wieku). No ma jeszcze w podobnym wieku dwa stare Krivaki (bez wartości bojowej). I to wszystko z większych okrętów mających jakąś OPL. B-1B może wystrzelić znad Rumunii, Bułgarii, Turcji, Ukrainy i po prostu zatopić te okręty, plus te desantowce. B-1B będą przecież osłaniane przez myśliwce NATO.

gisbourne66
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 18:59

Przy zgromadzonych nad m. czarnym rosyjskich siłach, 2 niszczyciele, nawet typu Burke, to nie zagrożenie lecz łup. Polityka musi być wsparta przez siłę, a nie odwrotnie. No , chyba, że ktoś chce natychmiastowej wojny.

ryko
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 18:23

Te dwadzieścia samolotów to takie pokazanie, żeby niczego nie pokazać. Tu powinno przylecieć z 50 samolotów, z czego eskadra lub dwie F-35.

viper
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:46

W bezpośredniej okolicy jest mnóstwo innych baz wojskowych i samolotów NATO, więc po co koncentrować wszystkie siły powietrzne na 2-3 lotniskach w Polsce?

Tweets Defence24