Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Cztery podmioty w dialogu na system dowodzenia obroną przeciwlotniczą

Fot. Wistula (CC BY-SA 3.0)
Fot. Wistula (CC BY-SA 3.0)

Cztery podmioty zgłosiły się dialogu technicznego dotyczącego modernizacji systemu teleinformatycznego, urządzeń oraz sprzętu łączności i dowodzenia elementów systemu dowodzenia OPL Łowcza/Rega – poinformował Defence24 rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek.

Inspektorat Uzbrojenia ogłosił zamiar rozpoczęcia dialogu technicznego w maju bieżącego roku. Celem „Modernizacji systemu teleinformatycznego, urządzeń oraz sprzętu łączności i dowodzenia elementów systemu dowodzenia OPL ŁOWCZA/REGA” jest dostosowanie systemu współpracy z nowoczesnymi systemami sojuszniczymi,  a dokładnie uzyskanie następujących funkcjonalności:

1. Zbieranie, przekazywanie i wymiana informacji z wykorzystaniem protokołów transmisji danych armii sojuszniczych NATO (takich jak LINK 11B, LINK 16),
2. Integracja z systemami łączności wykorzystywanymi w Siłach Zbrojnych RP,
3. Przetwarzanie informacji niejawnych do klauzuli NATO SECRET / TAJNE,
4. Precyzyjne raportowanie położenia do szczebla nadrzędnego.

Oprócz tego planowana jest wymiana platform samochodowych, na których system jest posadowiony, ponieważ obecnie stanowiska dowodzenia Łowcza-3 wykorzystują „schodzące” podwozie Star 944 a Rega-1 samochód terenowy Honker. Celem ma też być „unifikacja” pojazdów, a wiec można spekulować, że Stary zostaną zastąpione Jelczami 662, a Honkery nowym pojazdem terenowym, być może Nissanem Navarra, albo innym (cięższym?) pojazdem który zastąpi w przyszłości Honkery w określonych, bardziej specjalistycznych zastosowaniach.

Jak poinformował nas rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia do dialogu zgłosiły się cztery podmioty:

  1. Teldat Sp. z o.o.
  2. Leonardo S.p.A.
  3. GISS Sp. z o.o.
  4. PIT-Radwar S.A.

Wszystkie podmioty to firmy zajmujące się rozwiązaniami z dziedziny informatyki, łączności i integracji, a nie motoryzacji, jednak zapewne będą one oferować swoje rozwiązania zintegrowane z wskazanymi przez wojsko (lub ewentualnie zaproponowanymi w ramach własnej oferty) pojazdami.

Reklama

Komentarze (19)

  1. zxclxkzlcklxzkvlxkcv

    Po co oni robią otwarte przetargi w łączności wojskowej? Do tego powinny mieć dostęp tylko wybrane, certyfikowane firmy polskie. Jak przypadkiem wygra obca firma to co oni potem zrobią?

    1. Troll z Polszy

      A wieś co to jest dialog techniczny ? Chyba nie skoro piszesz takie kocopoły. Ps. A od kiedy Teldat nie jest Polska Firmą ?

    2. Paweł 87

      Żadna polska firma nie produkuje radiostacji z przetwarzaniem informacji do nato secret

  2. men

    Wielokrotnie tu dawałem głos że słabością SZ jest nie przyjęcie wieloletnich programów podwozia bazowych od Mustanga do Pegaza i pośrednich, wyżej mamy Jelcza w tym i opancerzonego, Nissan niczego nie załatwia tak samo kilkadziesiąt Pegazów dla WSpec.

  3. Marek

    A ibcs za który opłaciliśmy Usa jego opracowanie ?

  4. hydrolog

    Wody Narwi żeby okrężną drogą dopłynąć do Wisły muszą wogóle zacząć płynąć. Może wreszcie skończy się posucha, za oknem też pada czasem mocno.

  5. rmarcin555

    Mam pytanie: jak można dowodzić czymś czego nie ma?

    1. Jarek

      No jest to łatwiejsze niż dowodzenie czymś co jest

    2. szprotka elektryczna

      Ale marynarze byli w tym pierwsi ! :)

  6. Zmechu 12

    To jak OPL? Bo na poligonie machali CHORĄGIEWKAMI SZMACIANYMI CO ICH W NOCY NIE WIDAĆ

    1. ;)))

      Teraz te chorągiewki mają być "fluoryzujące". I właśnie te kompetencje chce pozyskać nasza zbrojeniówka.

  7. gaba

    Czy w ogóle jest sens przerowadzać taki dialog, skoro nie wiadomo jaki pojazd ma to wozić. Chyba powinno się wyjść od określenia nośnika dla armii, a potem dialogować jak tu na nim umieścić sprzęt

    1. Troll z Polszy

      Dialogować to Polskie słowo ?

    2. Ot ts

  8. XYZ

    Pan instruktor narciarstwa mógłby załatwić jakiś system po znajomości :)

    1. wert

      ,ale tylko na wczasach we Włoszech

  9. P.M.

    Cały ten „dialogu na system dowodzenia obroną przeciwlotniczą” jest jakąś bzdurą. To tak, jak byśmy oddali go w ręce wywiadu rosyjskiego – już to było niedawno i nie rozliczono. Szanujące się państwa taki dialog organizują w „swoim gronie„. Z tej listy można jedynie zaliczyć PIT-Radwar S.A. – a gdzie krajowi potentaci z tej dziedziny – zapomniałem, taka decyzji w gestii nowych generałów , którzy sami podejmą właściwe „rozwiązanie” problemu a później tylko jakaś dobrze płatna posadka w tych zagranicznych koncernach zbrojeniowych. W takiej sytuacji nie musimy się martwić o „kody do rakiet” – nazewnictwo oryginalne, cytowane przez tzw. specjalistów wojskowych bowiem nie wiedzą jak to wygląda z systemami sieciowymi np. cywilnymi, nie mówiąc o tego typu wojskowych systemach zarządzających – vide, ostatnio opisane schematy zarządzania polem walki np. F35 przez amerykanów - nie napisali jedynie o zdalnej akceptacji „centrali” każdej operacji bojowej (także kontynuacji lotu bojowego) przez pilota, nie mówiąc o użyciu broni pokładowej.

    1. Troll z Polszy

      Łowca szpionów ? Czyżby uczeń Antoniego M ?

  10. Sam

    Jelcz i Tur VI

  11. Zły jest tylko jeden

    Pal diabli te całą elektronikę, linki, sznurki i kordonki! Słuchajcie, bo oni, ci w tym MONie, to chcą wybrać nowe... podwozie!! A ja już wiem, że akurat t o nie będzie łatwe. Bo wiecie, od coś 15 lat brakuje nam wozów rozpoznania artyleryjskiego. Pamiętam, jak naczelny dowódca Wojsk Rakietowych i Artylerii tłumaczył już jakieś 5 lat temu, że "nie mogą kupić (tak krytycznie ważnych, niezbędnych nam!!!) nowych wozów rozpoznania artylerii, bo... m u s z ą czekać na wybór podwozia"! Tak więc, osobiście widzę tu nierozwiazywalny w tym postępowaniu problem - braku jakiejkolwiek firmy motoryzacyjnej!! Zatem, z tego kompletnie N I C nie będzie. Bo "będą czekać na wybór podwozia"?? Za to w "czekaniu na wybór podwozia" to nasz MON ma doświadczenie absolutnie największe w całym cywilizowanym świecie!! Aha, wozów rozpoznania artylerii nadal nie mamy!!

  12. Edek

    Dla mnie brakuje tu jeszcze paru firm. Sprawdzonych i cenionych w naszych przetargach. Ruroplast Sp. Z O.o. z Gdyni, Rusztowania-Grile-Wyroby metalowe Sp z o.o. z Szumii oraz Gazniki Tlumiki Zaczepy SĄ z Siemiatycz.

    1. jurgen

      oraz Skład Węgla i Papy z Suchedniowa

    2. clash

      No bo wiesz najwazniesze zeby zakupy byly w Polsce robione- "soracofanymi rekoma polskich fachocow" co to najlepszy sprzet na swiecie robia i podatki placa w Polsce i w ogole sa kolem zamochowym polskiej gospodarki……...

    3. ;)))

      Co to są "soracofane rence" ? Te "rence", to już ode mnie - chyba lepiej się komponuje.

  13. Zaraz a icbs IBM czym ma się zajmować? Przecież miał wprowadzić siecio coś tam...i w ogóle super ekstra

    1. Ma się zajmować zarabianiem pieniędzy dla producenta, a ty myślałeś że czym?

    2. No,ale... przecież pan Mariusz mówił ,że icbs jest tak super,że super bardziej być nie może...

  14. Remote Controll

    kilka modelarni dzieciecych jeszcze by sie przydało z bliskiego wschodu..bo narazie jerozolimski leonardo jest

  15. ????

    Co tu robi leonardo Elbitu i IA I co montowało pseudorejestratoey na Mig 29 i zlikwidowało produkcje smigłowców w Sswidniku oraz dostarczyło izraelskie oprogramowanie i pseudosamolotu do Deblina zamiast włoskich ???

  16. ajaja koko dżambo

    Mi tu brakuje firmy Olino@rus, firmy FSB RF, firmy SPD Germany, firmy Green Peace int. corp. i wielu innych.

  17. ty i ja

    w latach 90 mowilo sie o walizce teraz to pudelko od zapalek i caly system dowodzenia

    1. JSM

      W cywilu tak, w wojsku nie.

  18. shx

    Czym?

  19. CAN

    Jak widać największym sukcesem tego dialogu jest to że "zgłosiły się podmioty zajmujące się rozwiązaniami z dziedziny informatyki, łączności i integracji, a nie motoryzacji" :-))

Reklama