Reklama
  • Ważne
  • Wiadomości

Chiński myśliwiec z wektorowanym układem ciągu

Podczas salonu lotniczego Air Show China 2018 w Zhuhai zadebiutował wytwarzany w Państwie Środka myśliwiec Chengdu J-10B wyposażony w silnik z układem sterowania wektorem ciągu. 

Fot. Alert5, Wikipedia, CC BY-SA 4.0
Fot. Alert5, Wikipedia, CC BY-SA 4.0

Zaskoczenie jest tym większe, że Chińczycy wyposażyli we wspomniany układ własną jednostkę napędową Shenyang WS-10. Silnik ten do tej pory był stosowany w większych dwusilinikowych maszynach produkowanych w Chinach. Chodzi tu o kopie rosyjskich myśliwców z rodziny Su-27 (J-11B, J-15, J-16), natomiast wersja oznaczona jako WS-10G z wektorowanym ciągiem jest przewidziana jako przyszłościowy napęd maszyny 5. generacji Chengdu J-20.

Kierownik programu J-20 Yang Wei nie wykluczył zresztą w swojej wypowiedzi dla mediów podczas targów Zhuhai, że silnik z układem sterowania wektorem ciągu jest już stosowany w tym myśliwcu, który wszedł do służby w chińskich siłach powietrznych rok temu. 

Zdaniem obecnych w Zhuhai komentatorów dzięki zastosowaniu nowego silnika J-10B mógł wykonać niezwykle efektowny układ ewolucji w powietrzu, dotąd nieosiągalny dla tego typu samolotu, który składał się m.in. z tzw. kobry Pugaczowa. Same silniki z wektorowanym układem ciągu stosowane są tylko w kilku najbardziej zaawansowanych myśliwcach na świecie (np. Su-30, Su-35, Su-57 i F-22 Raptor) tak więc zastosowanie tego rozwiązania w chińskiej jednostce napędowej pokazuje znaczny postęp w dziedzinie  produkcji silników jaki dokonał się w ostatnich latach w Państwie Środka. 

Chińczycy nie potwierdzają na razie czy silnik WS-10G trafi także do innych myśliwców niż J-20. Zaprezentowany na Air Show China 2018 egzemplarz J-10B jest maszyną eksperymentalną choć należy zauważyć, że same silniki WS-10 miały zastępować w tych jednosilnikowych maszynach dotychczas stosowane rosyjskie jednostki napędowe AL-31FN. Czy w grę wchodzi jednak zaprezentowana w Zhuhai wersja z układem sterowania wektorem ciągu nie wiadomo. Należy przy tym zwrócić uwagę, że we wspomniany silnik wyposażono starszą wersję tego myśliwca, a nie najnowszą J-10C z radarem AESA i zdolnością przenoszenia najnowszego chińskiego uzbrojenia. Może to więc wskazywać, że Chińczycy nie planują przyszłej integracji WS-10G z seryjnymi myśliwcami J-10. 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama