Reklama

Siły zbrojne

Chińska łódź latająca gotowa do oblotu

Chińska łódź latająca AVIC AG-600, fot. Alert5,Wikipedia, CC BY-SA 4.0
Chińska łódź latająca AVIC AG-600, fot. Alert5,Wikipedia, CC BY-SA 4.0

W Chinach trwają przygotowania do oblotu łodzi latającej AG600 - największego samolotu tej klasy obecnie produkowanego na świecie. Maszyna zakończyła niedawno testy naziemne, w tym próbne kołowania po pasie startowym. Oblot planowany jest w tym miesiącu. 

Łódź latająca AG600 Jiaolong (pol. wodny smok) została opracowana i wyprodukowana w zakładach Aviation Industry Corporation of China (AVIC) w Zhuhai koło Hong-Kongu. Pierwsze prace nad samolotem rozpoczęto w 2009 roku. AG600 ma posłużyć przede wszystkim do prowadzenia misji ratowniczych, mogąc zabrać na pokład do 50 rozbitków. W pierwszej kolejności nowe łodzie latające mają trafić do służby w rejonie Morza Południowochińskiego, gdzie Chiny toczą szereg sporów terytorialnych z sąsiednimi krajami. Ich wprowadzenie ma przy tym przyczynić się do zwiększenia chińskiej kontroli na tym akwenem. 

Czytaj też: Cywilne satelity ujawniają chińskie instalacje na spornych wyspach

Innym zadaniem, które potencjalnie będzie mógł wykonywać AG600 są misje przeciwpożarowe. W takiej konfiguracji samolot będzie zdolny do zabrania na pokład 12 ton wody. Wśród potencjalnych przyszłych klientów Chińczycy wymieniają obecnie oprócz rodzimych podmiotów także Malezję i Nową Zelandię. 

Chińska łódź latająca będzie największym samolotem tej klasy obecnie produkowanym na świecie. Maszyna napędzana czterema silnikami turbośmigłowymi WJ-6 ma dysponować maksymalną masą startową 53,5 tony, a więc o blisko sześć ton większą od swojego japońskiego odpowiednika ShinMaywa US-2. Zasięg AVIC AG-600 jest szacowany na 5000 km, a prędkość maksymalna na 570 km/h. Samolot jest długi na 36.9 m, a rozpiętość skrzydeł wynosi 38,8 metra. 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (6)

  1. alw

    Dziwnie podobna do japońskiej łodzi latającej Shin Meiwa...

  2. dimitris

    Z tą funkcją strażacką, to jakieś zupełne nieporozumienie, lub błąd w druku. Tylko 12 ton wody przez największą łódź latającą świata ? Około 16 ton zabierają wodujące w morzu nieduże samoloty strażackie, masowo wykorzystywane w Grecji. Beriev zabiera zdaje się około 40 ton. A może miało to być 120 ton ?

    1. Davien

      Beriew Be-200 ma maksymalną masę startowa 28 ton i zabiera naraz maksymalnie 7500kg wody więc skąd wziałeś te 40 ton?

  3. Jan Zrzędalski

    Nie jest nawet największą współczesną łodzią latającą czy to cywilną czy wojskową. Beriev A-200/ Be-42 ma niemal 2 x większą MTOW

    1. Davien

      Po pierwsze Be-42 jeszcze nie powstała a Be-200 ma mniejszą długość i rozpietość skrzydeł jak i masę całkowita więc nie masz racji

  4. Extern

    Hmm a czym Amerykanie będą podejmowali swoich zestrzelonych pilotów w razie ewentualnej wojny powietrzno-morskiej? Czy jest jakaś nowa "Catalina"?

    1. R3ne

      Śmigłowcami. Chińczycy zresztą też śmigłowcami. Latające łodzie mogące podjąć kilkudziesięciu rozbitków nie służą do wyławiania zestrzelonych pilotów.

  5. Gall Anonim

    "Chińska łódź latająca będzie największym samolotem tej klasy obecnie produkowanym na świecie." Ale nie będzie największym samolotem tej klasy w historii. Największą łodzią latającą w historii zapewne na zawsze pozostanie słynny Hughes H-4 Hercules skonstruowany przez Howarda Hughesa. ps. Nie chcę nic sugerować, ale ten samolot transportowy w tle jest podejrzanie podobny do Boeinga C-17 Globemaster III.

    1. lk5

      Oba są piękne. Ech ;)

    2. Maslak

      Y-20 Kopia Iła-76 ze starszymi rosyjskimi silnikami i chińską (częściowo) awioniką - taki trochę ładniejszy Iljuszyn na poziomie roku 1991.

  6. zyg

    czy paymover T-300 holujący samolot to oryginalny amerykański FMC czy też zhakowana kopia "Made in PRC"?

Reklama