Brytyjskie śmigłowce Puma świętują 50 lat

8 lipca 2021, 15:08
BEN-OFFICIAL-20210702-145-011
Fot. RAF
Reklama

Śmigłowce Królewskich Sił Powietrznych Puma HC Mk2 w bieżącym roku świętują swoje pięćdziesięciolecie. Z tej okazji RAF zleciło przemalowanie jednego z nich, tak by przypominał pierwszą serię wprowadzoną do użytku w królewskim lotnictwie. Równocześnie Pumy zakończyły długi fragment swojej służby – kończąc 20-letnią misję w Afganistanie. RAF planuje także znaleźć jego godnego następcę. 

Brytyjskie lotnictwo świętuje pięćdziesięciolecie wcielenia śmigłowców Puma HC Mk 1 do służby. 50 lat temu, 29 stycznia 1971 roku pierwsze zakupione egzemplarze zostały włączone na stan sił powietrznych.

Jeden z nich, a dokładniej Puma HC Mk2 XW224, został przemalowany z tej okazji, zgodnie z pierwotnym schematem z 1971 roku. Jego malowanie szczególnie wyróżnia się zawartym fragmencie brytyjskiej flagi Union Jack na ogonie śmigłowca, odznakami eskadr, które były w posiadaniu Pum Mk 1 i Mk 2 oraz logiem urodzinowej akcji Puma 50 na drzwiach kabiny.

Wielozadaniowe śmigłowce Aérospatiale SA 330 Puma produkcji francuskiej są dwusilnikowymi maszynami średniego udźwigu. Pierwsze wersje zostały oblatane w połowie lat sześćdziesiątych. W armiach państw-użytkowników, takich jak Francja, Wielka Brytania czy Maroko, pełnią funkcje przede wszystkim transportowe, dla przedmiotów i personelu wojskowego. Przez ostatnie pięć dekad brały udział w licznych operacjach czy misjach z udziałem RAF w tym w Północnej Irlandii, Kosowie, Iraku, Afganistanie, Mozambiku i na Falklandach.

Jednym z takich operacji dla Pum była wojna w Afganistanie. Wielka Brytania jako uczestnik misji Resolute Support wysłała tam, a dokładniej do stolicy kraju – Kabulu, swoje legendarne śmigłowce, które pełniły tamże funkcje transportowe dla wojsk brytyjskich i NATO-wskich.

Reklama
Reklama

Niemniej ze względu na kończący się proces wycofywania wojsk Paktu Północnoatlantyckiego z Afganistanu, wszystkie Pumy wróciły do kraju, do bazy RAF w Brize Norton w południowej części Wielkiej Brytanii, za pomocą największego na świecie samolotu transportowego AN-225 MrijaŁącznie od 2015 roku Pumy w Afganistanie miały wylatane 12 800 godzin, co można przeliczyć tę wartość na ponad półtora roku nieprzerwanego lotu. Pumy w Afganistanie łącznie przewiozły łącznie 126 tysięcy pasażerów i 660 ton ładunku.

Ze względu na coraz bardziej zaawansowany wiek brytyjskie ministerstwo obrony planuje zastąpić wszystkie Pumy znacznie nowocześniejszymi konstrukcjami. Wśród potencjalnych następców wymienia się między innymi AW149 od Leonardo Helicopters, Sikorsky Black Hawk, Airbus H175M i H225M Caracal oraz Bell UH-1Y Venom. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 13
Reklama
Wojtek
czwartek, 8 lipca 2021, 21:42

Eh. Ciekawe kiedy u Nas ruszy perkoz, kruk czy tez kondor. Znawca wojskowości jako tako ze mnie żaden bo jestem prawnikiem ale patrząc tak tylko z prawnego punktu widzenia to te wszystkie przetargi na śmigłowce to jedt jeden wielki cyrk na kółkach. Aż się płakać chce

Darek
piątek, 9 lipca 2021, 10:49

Płakać to się chce, że ,,25 lat demokracji" za wyjątkiem zasadniczo wprowadzenia F 16 i Rosomaków nie reformowano technicznie armii a teraz faktycznie nie wiadomo w co ręce włożyć i na co kasę wydać. Gdyż wszystkie rodzaje armii wymagają modernizacji.

Kerry
piątek, 9 lipca 2021, 08:34

To znaczy, że kiepski prawnik z ciebie

rydwan
czwartek, 8 lipca 2021, 18:36

ale jak to 50 lat !!!!

Monkey
czwartek, 8 lipca 2021, 21:32

@rydwan: Brytyjczycy zastapią, my dalej będziemy o tym rozkminiać.

W3-pl
piątek, 9 lipca 2021, 13:54

...o 40 letnich b hawkach n.p? Caracal to nie "najnowszy" z tej rodziny 50- letnich pum?? Brytany klepali licencje z ameryki, teraz Canada bierze ich Heli do sar.. i samuraje....wanny robi...WSK! Przynaniej DLA Nas, nie tylko tapicerka!!

Davien
piątek, 9 lipca 2021, 18:30

Brytyjczycy zadnych licencji nie klepali poza pierwszymi smigłowcami. Od sea Kinga wzwyz robili własne maszyny

Gnom
sobota, 10 lipca 2021, 22:33

No to ile ich narobili: Wasp, Lynx i co jeszcze było czysto brytyjskie? No bo chyba nie Gazelle, EH/AW-101, AW-159. Czyżbym jeszcze o czymś zaprojektowanym i produkowanym seryjnie w UK lub ze znaczącym udziałem UK zapomniał (o klonach S-58 nie wspominam świadomie)?

Davien
wtorek, 13 lipca 2021, 12:57

Wasp, Lynx AW-101, Scout AW-159, żadna z tych maszyn nei ejst licencyjna wiec jak widać znowu nie wiesz co piszesz:) A to tylko maszyny Westlanda, dolicz jeszcze Belverere Bristola i inne ale jak zwykle Gnomie .....

Gnom
środa, 14 lipca 2021, 14:16

Czy ty czytasz czasem posty na które ponoć odpowiadasz, sądząc z treści twego postu powyżej - wątpliwe Od kiedy EH/AW-101 czy AW-159 jest czysto brytyjski? A czym jest Scout, czego to odmiana, wiesz? Otrzyj pianę bo ci już i do mózgu włazi nie tylko na oczy i nie tylko czytać postów już nie możesz. Za chwilę brytole nie będą już robić żadnych śmigłowców. Oszałamiający sukces eksportowy AW-159 (ile to 8 czy 10 szt.) zakończy rozwój własnych śmigieł w tym kraju. Makaroniarze o to zadbają równie skutecznie jak w RP, szczególnie jak w miejsce Pumy wejdzie H-175M albo BH.

Davien
sobota, 17 lipca 2021, 13:33

Gnomie a gdzie pisałem cokolwiek ze musza byc czysto brytyjskei. Nie były licencjami ale jak widać ten fakt jest dla ciebie za ciezki do zrozumienia. Jednak mieli rację o twoim stanie umysłowym.

Gnom
środa, 21 lipca 2021, 14:51

O kogo prosiłeś o wsparcie w diagnozach - bo jak dotąd byłeś jedynym "specjalistą". Ale nie wątpię, że podobnych do ciebie nie brak. Czytaj post, zacytuję swój: "co jeszcze było czysto brytyjskie?" opisany datą: sobota, 10 lipca 2021, 22:33. Kolejny raz proszę, czytaj, najlepiej ze zrozumieniem. Tyle w temacie!

Darek
piątek, 9 lipca 2021, 10:47

Dzięki temu nie będziemy mieli 50 letnich Pum tylko kilkunasto czy raptem z 30 letnie Mi.

Tweets Defence24