Technologie
Brytyjczycy opracowują aktywny system sterowania okrętem
Jak przekazała firma BAE Systems, aktualnie trwają prace nad wykorzystaniem dotychczas używanych technologii lotniczych do środowiska morskiego, a w szczególności do nowej generacji okrętów podwodnych typu Dreadnought. Jest mowa o układach, które mogłyby pomóc w kontrolowaniu kursu, zanurzenia i bezpieczeństwa, adekwatnie do tego, tak jak robi to elektronika w samolotach i systemach lotniczych.
Kompletny aktywny system sterowania okrętem (Active Vehicle Control Management, AVCM) będzie nadzorował wszystkie główne aspekty zdolności manewrowych okrętów podwodnych z zachowaniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności, podobnie jak w przypadku istniejących systemów w nowoczesnych platformach służących do transportu lotniczego.
Czytaj też: Pierwsza od dekady brytyjska grupa lotniskowcowa
Dzięki ponad 50-letniemu doświadczeniu w dziedzinie awioniki, doskonale wiemy, jak tworzyć złożone systemy sterowania dla zaawansowanych technicznie platform. Jednak przeniesienie naszej technologii pod wodę wiąże się z nowymi, ekscytującymi wyzwaniami i jesteśmy dumni, że wspieramy program Dreadnought i jednocześnie odgrywamy ważną rolę w wysiłkach na rzecz bezpieczeństwa narodowego.
Podobnie jak w przypadku lotniczych układów sterowania lotem typu fly-by-wire – gdzie do sterowania lotem samolotu używane są systemy elektroniczne – inżynierowie BAE Systems opracowują elektronikę, która wśród innych krytycznych elementów kontroluje kurs, przegłębienie, głębokość zanurzenia i pływalność okrętów typu Dreadnought, jednocześnie zapewniając dodatkowe korzyści związane z bezpieczeństwem.
W ramach tego projektu realizowanego na rzecz Royal Navy część prac odbywa się w Medway Towns, pierwszy raz od zamknięcia Chatham Dockyard ponad 25 lat temu. Sama stocznia była znana z budowy jednostek nawodnych i podwodnych, aż do powstania tam w 1962 roku okrętu podwodnego Royal Navy HMS Ocelot.
System sterowania okrętem został opracowany w Rochester i jest efektem współpracy inżynierów BAE Systems z działów Electronic Systems, działu morskiego i lotniczego. Celem jest stworzenie rozwiązania w ramach wspólnego zespołu projektowego firmy Active Vehicle Control specjalizującego się w układach sterowania. Inżynierowie BAE Systems będą kontynuować prace mające na celu rozszerzenie zastosowań tej nowej technologii zarówno w innych okrętach podwodnych, jak i nawodnych.
Czytaj też: BAE Systems prezentuje nowy transporter Marines
Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104