Geopolityka
Berlin: "Utrata wirnika głównego" przyczyną katastrofy Tigera
Raport ministerstwa obrony dotyczący katastrofy śmigłowca Tiger, do jakiej doszło 26 lipca podczas pełnienia misji pokojowej w Mali stwierdza, że maszyna utraciła rotor w trakcie lotu.
W katastrofie jednego z czterech śmigłowców Tiger, będących częścią niemieckich sił pokojowych w Mali, zginęło dwóch członków załogi. Maszyna utraciła wirnik w czasie lotu, brak jest śladów oddziaływania sił trzecich - stwierdza raport ministerstwa obrony. Do stopniowej dezintegracji helikoptera miało dojść podczas gwałtownego nurkowania. Wiropłat leciał z prędkością 250 km/h na wysokości 550 m, gdy "nagle rozpoczął ostre nurkowanie". Po dziesięciu sekundach rozbił się na ziemi i stanął w płomieniach.
Czytaj też: Katastrofa niemieckiego Tigera w Mali. Załoga nie przeżyła
Strata wirnika w czasie lotu może wskazywać, że do katastrofy doprowadziła niewłaściwa obsługa techniczna lub błędy powstałe na etapie budowy śmigłowca - raport stwierdza jednak, że przyczyny wypadku nie są jeszcze znane i trwa w tej sprawie śledztwo.
Przed skierowaniem śmigłowców Tiger do Afryki podnosiły się głosy sprzeciwu, wskazujące że maszyny te będą wymagać znacznie zwiększonego czasu obsługi ze względu na wysoką temperaturę i inne, niekorzystne warunki klimatyczne i środowiskowe.
Obserwator
Airbus od paru lat ma problemy z odpadającymi wirnikami w helikopterach , wcześniej było to w Pumie i jej nowszych wersjach ( Cougar , caracal ) , teraz czas na Tigera . Airbus powinien lepiej koncentrować się na produkcji cywilnej , bo w wojskowej to jeszcze długo nic poprawnie działającego nie wymyśli .
Boczek
...a w ciągu ostatnich 2 tygodni żaden heli Boeinga to nie spadł, nie...? . to nie był żaden samotny produkcji USA.
vvv
w pumie nie odpadł wirnik ale była awaria łożyska przekladni napędu i Caracal ma inna przekłądnię oraz nie miał wypadku. AW101 za to zaliczyłm awarie 2 z 3 silników tuż po pokazie w Polsce a AH to jeden z największych producentów smigieł na swiecie.
Greg
Wyszła jakość tych śmigłowców , ciekawe czy AH-64 są tak wrażliwe na temperaturę i pyły zgaduje że raczej nie
Max Mad
Oczywiście że są, znasz maszynę która nie jest? Myślisz że AH-64 latają bez serwisu w każdej temperaturze i w środku burzy piaskowej i "zgadujesz" że nic im się nie dzieje?
Boczek
"ah-64 crash" enter i już masz, że na rok spada 1 do 2 AH-64. Dolicz jeszcze na szybko jeden grecki 2016 i jeden Izraelski tydzień temu. Z drugiej strony AH-64 lata co najmniej 20-30 razy więcej niż EC 655, a z "trzecie" z kolei, że dlatego właśnie feedback z przypadków "spadł i o mało nie spadł" w przypadku AH-64 wraca do produkcji prędzej niż w przypadku 655, bo latami nic nie jest produkowanie i może mieć dopiero miejsce w następnym nakładzie produkcyjnym. Tak że można tu jedynie na temat "lepszości" spekulować. Ale polecam zawsze krótki check w internecie zanim się coś napisze (to naprawdę 1-2 minuty) - będzie na forum dużo mniej śmieci.
CB
W takich ekstremalnych warunkach wszystkie śmigłowce mają problemy. "Nasze" Mi-24 tak samo je miały w Afganistanie.
Max Mad
Nie wiem kto wam tłumaczył ten dokument ale tam stoi jak wół że utrata wirnika nastąpiła kiedy maszyna z nieznanych przyczyn weszła w gwałtowne nurkowanie a nie że to było przyczyną. Płaty wirnika oderwały się w czasie nurkowania.
Podbipięta
Nurkowanie nastąpiło po utracie wirnika.....
Boczek
Amen. Wirnik rozpadł się przypuszczalnie przy przekroczeniu dopuszczalnej prędkości w "locie" nurkowym. Tak piszą na całym świecie tylko nie u nas.
Anty C-cal przed 500+
kto wie Co znaczy bleble w rodzaju np."Tigre i Caracal to to samo DNA w 60%"?
Smuteczek
"Przed skierowaniem śmigłowców Tiger do Afryki podnosiły się głosy sprzeciwu, wskazujące że maszyny te będą wymagać znacznie zwiększonego czasu obsługi ze względu na wysoką temperaturę i inne, niekorzystne warunki klimatyczne i środowiskowe." Smiechłem. Naturalnie najlepiej by snigłowce szturmowe ograniczyly swoja funcke tylko do lotow szkoleniowych, najlepiej w umiarkowanym klimacie i niezbyt czesto by nie forsowac maszyny i ułatwic serwis xD
Vvv
Zapylenie, wysoka temperatura, inna gęstość powietrza itp.
Teufel
W Niemczech były głosy , aby nie wysyłać Tiger - ów do mali , bo dla nich ... za gorąco ... No ale Pani minister nie obchodzą takie " perdoły " , ma lecieć i koniec , No i jest koniec . Głupota polityków to nie tylko Polska domena .
lut
Pewnie takie podzespoły jak łożyska są produkowane w Chinach dlatego wirniki latają luzem w powietrzu. Swojego czasu przerabiał to Mercedes w F-1 kiedy na chińskich łożyskach urywały się koła i fruwały wśród widzów...
dizel
A może coś nie tak było z niemieckim oprogramowaniem?
lukas
Dobrze że my postawiliśmy na amerykańskie śmigłowce, które nie gubią wirników.
Vvv
My na nic nie postawiliśmy i nic nie kupimy
dakol
niezla jakosc jak na nowa maszyne
ern
Niemiecka solidność.
FDolas
Niemcy ostatnio słyną z takiej jakości.
Przemek
Nie umiem już zliczyć ile apachy się rozbiło, chociaż to najlepszy śmigłowiec st. Na świecie. Katastrofy się zdarzają.
Eryk
Reklama dźwignią handlu . Caracale , Tigery spadają i po takiej "reklamie" chcą byśmy je kupowali - porażka
hawaiian
niemiecka jakosc
cotozaroznica
No ale raczej bez przesady, kto to widział, by nowy śmigłowiec się dezintegrował, na miłość boską, !?ret. Ciekawe z kim walczą i czy to to samo, co na Bliskim Wschodzie ?