- Wiadomości
Trzy oferty na śmigłowce dla polskiej armii [AKTUALIZACJA]
Jak poinformował MON w oficjalnym komunikacie 27 marca do Inspektoratu Uzbrojenia „wpłynęły oferty zaproszonych do negocjacji dostawców”. Postępowanie dotyczy zakupu śmigłowców ratowniczych i ZOP dla Marynarki Wojennej oraz maszyn C-SAR dla Wojsk Specjalnych.

AKTUALIZACJA - Według PAP konsorcjum PZL Mielec i Sikorsky złożyło ofertę obejmującą wyłącznie maszyny dla Wojsk Specjalnych, natomiast pozostali dwaj oferenci złożyli propozycje obejmujące zarówno maszyny dla Marynarki Wojennej, jak i Wojsk Specjalnych.
MON informuje, że zgodnie z ustalonym harmonogramem prowadzonego przez Inspektorat Uzbrojenia postępowania na dostawy śmigłowców przeznaczonych dla wojsk specjalnych oraz dla Marynarki Wojennej w dniu 27.03 br. wpłynęły oferty zaproszonych do negocjacji dostawców.
MON nie sprecyzowało, które podmioty złożyły oferty dotyczące określonych zadań (maszyn dla Wojsk Specjalnych i/lub Marynarki Wojennej), ale z komunikatu wynika, że do resortu wpłynęły propozycje od wszystkich zaproszonych podmiotów. W lutym zaproszenia przekazano trzem podmiotom: konsorcjum PZL Mielec i Sikorsky Aircraft Corporations (należące do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin), WSK "PZL-Świdnik" (należące do włoskiej grupy Leonardo) oraz konsorcjum Airbus Helicopters i Heli Invest. 27 marca minął termin składania ofert wydłużony z 13 marca.
Inspektorat Uzbrojenia przełożył ostateczny termin na wniosek jednego z podmiotów ubiegających się o zamówienie oraz aby przygotować odpowiedź na zgłoszone pytania. MON zapewniało wówczas, że przedłużenie nie będzie miało wpływu na termin przekazania wojsku niezbędnego wyposażenia, w tym w szczególności maszyn przewidywanych do szkolenia załóg.
Członkowie komisji prowadzących postępowanie już przystąpili do analizy ofert liczących w każdym wypadku po kilkanaście tysięcy stron. O wynikach prowadzonego w trybie całkowitej poufności postępowania, opinia publiczna zostanie poinformowana, niezwłocznie po jego zakończeniu.
Czytaj też: Śmigłowce SAR dla Polski: To nie wymiana, a skok generacyjny
Siły Zbrojne RP mają w toku postępowania kupić osiem śmigłowców zdolnych do prowadzenia przez Wojska Specjalne misji poszukiwawczo-ratowniczych w warunkach bojowych oraz osiem maszyn przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych z jednoczesną zdolnością do prowadzenia misji ratowniczych na morzu. W pierwszym etapie mają zostać podjęte negocjacje dotyczące pozyskania śmigłowców dla Wojsk Specjalnych.
W przypadku śmigłowców morskich dopuszczono możliwość pozyskania maszyn w dwóch transzach po cztery egzemplarze. Prawdopodobnie stąd pochodzi informacja radia RMF FM, które podało powołując się na nieoficjalne źródła, że w toczącym się obecnie postępowaniu MON chce kupić tylko 12 nowych śmigłowców. Ma na razie zamówić tylko cztery śmigłowce morskie, a kolejne cztery zamierza zamówić w przyszłości. Resort nie odniósł się bezpośrednio do tych doniesień, ale wcześniej informowano oficjalnie, że maszyny morskie mogą być kupowane w dwóch etapach po cztery maszyny.
Czytaj też: Airbus analizuje zaproszenie do złożenia oferty na 16 śmigłowców
W obecnej chwili zarówno MON jak i Inspektorat Uzbrojenia nie udzielają żadnych informacji na temat ofert. Brak jest więc m. in. informacji o proponowanych typach śmigłowców. W opublikowanym dziś oświadczeniu zakładów PZL Mielec czytamy: „Konsorcjum Polskich Zakładów Lotniczych Mielec i Sikorsky Aircraft Corporation złożyło Ministerstwu Obrony Narodowej propozycję zakupu wytrzymałych, wszechstronnych i niezawodnych śmigłowców BLACK HAWK wyprodukowanych w mieleckiej fabryce.”
Złożenie oferty potwierdził też koncern Airbus Helicopters. W informacji podkreślono, że szczegóły oferty zostały przekazane Inspektoratowi Uzbrojenia i MON, a koncern nie będzie publicznie komentował oferty. Jest dość prawdopodobne, że obejmuje ona maszyny H225M Caracal, ale potencjalnie nie jest też wykluczone złożenie propozycji maszyn NH-90.
Airbus Helicopters potwierdza złożenie odpowiedzi w obydwu postępowaniach zakupowych zainicjowanych przez Inspektorat Uzbrojenia. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaly przekazane polskiemu Ministerstwu Obony Narodowej oraz IU. Na tym etapie Airbus Helicopters nie będzie udzielać dalszych komentarzy
Koncern Leonardo Helicopters wraz z PZL-Świdnik promował w ostatnim czasie śmigłowiec AW101 Merlin jako propozycję ciężkiej maszyny zarówno dla Wojsk Specjalnych jak i Marynarki Wojennej. Nie wiadomo jednak czy oznacza to rezygnację z oferty AW149.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS