Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Zgoda na finansowanie programu OA-X

Fot. defense.txtav.com
Fot. defense.txtav.com

Komitet do spraw sił zbrojnych Senatu USA zgodził się udzielić finansowania w wysokości 1,2 mld USD na kupno nowych samolotów w programie OA-X, jeśli próby prowadzone latem tego roku przez Siły Powietrzne wykażą celowość takiego zakupu.

Program OA-X ma na celu wybranie następcy samolotów A-10 Thunderbolt II w zakresie bezpośredniego wsparcia pola walki. W ramach programu ma zostać wybrana lekka, ekonomiczna maszyna patrolowo-przeciwpartyzancka, przeznaczona do udziału w konfliktach o niskim natężeniu walk lub konfliktach asymetrycznych. W przypadku działań w konflikcie o dużym natężeniu misje wsparcia pola walki ma wykonywać F-35.

Decyzja komitetu ma dać impuls programowi, który obecnie znajduje się w fazie przygotowawczej. Siły Powietrzne dotychczas nie przeprowadziły bowiem ostatecznych prób, mających dać odpowiedź na temat celowości tego programu. Zostaną one przeprowadzone w sierpniu tego roku na terenie bazy sił powietrznych USA Holloman. Ich wynik określi przyszłość programu.

Czytaj też: US Air Force przetestują lekkie samoloty szturmowe.

Entuzjastą rozwiązania forsowanego w programie OA-X jest senator John McCain, przewodniczący komitetu. W styczniu tego roku stwierdził on, że Siły Powietrzne powinny pozyskać około 300 tanich, dostępnych już w tej chwili lekkich maszyn szturmowych, przy czym 200 z nich musi zostać nabyte przed rokiem fiskalnym 2020, by w pełni pokryć przewidywane potrzeby US Air Force. Senator McCain argumentował wówczas, że brak jest przesłanek użycia supernowoczesnych maszyn F-35 w każdym możliwym konflikcie, i że zdecydowanie rozsądniejsze jest pozyskanie tanich samolotów szturmowych, skonstruowanych z myślą o działaniach asymetrycznych, przeznaczonych do operowania w czasie konfliktów o niskim natężeniu. Nie bez znaczenia jest również fakt, że pilotowanie takich maszyn wymaga zdecydowanie mniejszego doświadczenia, niż kierowanie F-35. Ma to szczególną wagę wobec problemu braku pilotów, jaki nęka US Air Force.

W letnich próbach samolotów, mogących brać udział w programie OA-X, udział zapowiedziało kilku producentów, jak Sierra Nevada Corp i Embraer, którzy wspólnie wystawią A-29 Super Tucano, Textron z Textron AT-6 Wolverine i odrzutowym AirLand Scorpion oraz L3 oferujący AT-802L LongSword.

Czytaj też: PAS17 - Samolot rolniczy następcą A-10 Thunderbolt II?

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Jacek

    Może sprzedadzą nam A-10? To samolot zaprojektowany do zwalczania ruskich czołgów.

    1. oskarm

      @Jacek, W zupelnie innych czasach (zdolnosci systemow OPL) i przy zakladanej dominacji w powietrzu. To nie jest maszyna dla nas.

  2. men

    Był czas że wyśmiewano Polskiego Skorpiona, widać że nie trafił w czas

    1. kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

      trafił trafił i to właśnie było powodem niechęci do niego... jak by nie trafił w czas i był ślepą uliczką to by dzisiaj u nas latały jako coś nieprzydatnego i każdy by się zastanawiał PO CO NAM TO i co z tym zrobić...

    2. 123

      To PL potrzebny samolot do zadań przeciwpartyzanckich?

    3. Gall Anonim

      Jeżeli uwzględnimy ile zajmuje dojście "od pomysłu do przemysłu", to PZL-230 Skorpion jak najbardziej "trafił w czas".