Reklama
  • Wiadomości

Wypadek serbskiego odrzutowca

7 kwietnia w pobliżu miejscowości Slatina, około 50 kilometrów od Belgradu podczas rutynowego lotu szkoleniowego rozbił się należący do wojsk lotniczych i obrony powietrznej Serbii szkolno-bojowy SOKO G-4 Super Galeb.

Fot. Srđan Popović / Wikiemdia Commons / CC 3.0.
Fot. Srđan Popović / Wikiemdia Commons / CC 3.0.

O fakcie tym poinformowało ministerstwo obrony oraz podało, że rozpoczęło się śledztwo mające na celu ustalenie przyczyn katastrofy. W jej wyniku śmierć ponieśli obaj piloci maszyny - ppłk Nenad Ćulibrk i kpt. Dejan Pandurović.

Z relacji świadków zdarzenia, wynika, że przed rozbiciem latał on bardzo nisko nad ziemią oraz że widać było ogień wydobywający się z kadłuba. Nie są to jednak informacje oficjalnie potwierdzone.

Serbskie lotnictwo miało dotychczas na stanie 22 samoloty G-4, z czego nie więcej niż 9 w stanie zdatnym do lotu. Maszyny te opracowano i produkowano w byłej Jugosławii w latach 1978-1991. Powstało wówczas 85 Super Galebów. Rozbity samolot wyprodukowano w połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, a przed eksploatacją w Serbii był on używany w lotnictwie Czarnogóry i remontowany w 2015 roku.

Obecnie serbskie lotnictwo posiada ok. 41 maszyn bojowych (w tym 20 przestrzałach Mig-21, 17 szturmowych J-22 Orao i 4 Mig-29) ale w niedalekiej przyszłości wzbogaci się o 8 Mig-29BM (izd. 9.13) z Białorusi. Również Rosja obiecała przekazać sojusznikowi 6 Mig-29M2 (jeden w wersji 9.12, trzy 9.13 i dwa dwumiejscowe 9.51. Myśliwce miałyby posiadać radiolokatory o zasięgu 120 km (prawdopodobnie Żuk-ME) oraz możliwość przenoszenia rakiet średniego zasięgu R-77 (RWW-AE).

Nowe uzbrojenie serbskie jest przyczyną wzrostu napięcia w regionie i zapowiedzią kupna przez Chorwację nowej eskadry maszyn bojowych do końca 2017 roku.

Czytaj więcej: Putin podpisze zgodę na dostawę uzbrojenia dla Serbii

 

 

Zobacz również

WIDEO: Latający Czarnobyl | Co z K2PL? | Fallout | Defence24Week #135
Reklama
Reklama