Wojsko kupiło ćwiczebną amunicję do T-72

8 października 2020, 13:08
35115700122_a487b9e9f4_c
PT-91 / Fot. U.S. Army, Spc. Matthew J. DeVirgilio

Spółka Mesko S.A. podpisała umowę z 3 Regionalną Bazą Logistyczną z Krakowa na przezbrojenie amunicji 125 mm w celu adaptacji jej do celów ćwiczebnych. Kontrakt ten pozwoli na dostarczenie Siłom Zbrojnym RP w nadchodzących latach kilkunastu tysięcy sztuk ćwiczebnej amunicji podkalibrowej dla załóg czołgów podstawowych T-72 i PT-91.

Umowa obejmuje przezbrojenie na wariant ćwiczebny oraz dostarczenie w latach 2020-2023 ok. 16 tys. sztuk amunicji podkalibrowej z pociskiem BM-15C. Bazą dla amunicji ćwiczebnej będą więc pociski przeciwpancerne starszej generacji, używane obecnie zarówno na T-72, jak i PT-91. Czołgi obu typów są używane m.in. w czterech brygadach zmechanizowanych (2, 9, 15, 20), dwóch brygadach kawalerii pancernej (9 i 34) oraz 21 Brygadzie Strzelców Podhalańskich.

Obecnie w Inspektoracie Uzbrojenia trwa dialog techniczny na nowej generacji amunicję podkalibrową, a jednym z jego uczestników jest Mesko. Nowa amunicja docelowo zastąpi pociski BM-15, które stały się bazą dla amunicji jaka ma zostać przebudowana w ramach obecnego kontraktu.

Umowa jest kolejnym potwierdzeniem zdolności MESKO S.A. do zaspokojenia zapotrzebowania na środki rażenia Wojsk Lądowych. Przezbrojenie tak znaczącej ilości amunicji starszego typu do celów ćwiczebnych otwiera przed nami możliwość kolejnych zamówień na nową amunicję 125 mm dla Sił Zbrojnych RP, w tym pocisków podkalibrowych APFSDS-T, które opracowaliśmy z myślą o potrzebach Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych

Gabriel Nowina Konopka, wiceprezes zarządu MESKO S.A.

PGZ podkreśla, że w br. Mesko otrzymało inne zamówienia na amunicję, w tym na dostawy 174 tysięcy sztuk amunicji do armat 23 i 30 mm, 16 tys. pocisków dla armatohaubic 152 mm DANA oraz 8 tys. sztuk pocisków dla haubic 122 mm Goździk.

Spółka realizuje współfinansowany ze środków rządowych projekt odbudowy potencjału Grupy PGZ w zakresie produkcji nowoczesnych prochów, amunicji i techniki rakietowej (w tym nowoczesnych pocisków kierowanych), którego efektem będzie ustanowienie zdolności do produkcji pełnej gamy amunicji na potrzeby Sił Zbrojnych RP oraz formacji sojuszniczych. 

image
Reklama
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 45
Reklama
śmiech na sali
sobota, 10 października 2020, 07:44

Proponuję uzbroić nasze t-72 w pociski z farbą. Będziemy oślepiać nimi czołgi wroga, a później ogłuszać ich załogi pociskami ćwiczebnymi. Grunt to humanitarne prowadzenie wojny.

rebel
sobota, 10 października 2020, 07:40

A kiedy kupią dobre pociski podkalibrowe?

Dany
piątek, 9 października 2020, 22:48

O rety, amunicja ćwiczebna... Już widzę ten popłoch i przerażenie w oczach u naszych potencjalnych wrogów. Jeden zakup i staliśmy się potęgą militarną... Drżyjcie narody.

Max
sobota, 10 października 2020, 13:26

Bądź poważny. Amunicja ćwiczebna jest niezbędna przy wszelkiego typu szkoleniach poligonowych, ogniowych itd. Trudno wyobrazić sobie sytuację aby na poligonie czy w ośrodku szkolenia ogniowego do tekturowych tarcz sylwetkowych stojących na stanowiskach lub jeżdżących na wózkach strzelać drogą amunicją bojową. Więc zakup takich środków jest jak najbardziej uzasadniowy. Co oczywiście nie zmiana faktu, że nasza armia nadal jest w dużej części z tektury.

Łukasz
piątek, 9 października 2020, 22:20

pobawmy sie "podkalibrówką" i wyrzućmy armaty na złom, (idiota ćwiczy amunicją podkalibrową, 20 strzałów i armata do wymiany)

sobota, 10 października 2020, 16:11

Nie ubliżaj czołgistom wszystkich armii świata

Prawdziwy fan MON
piątek, 9 października 2020, 09:05

Super. Niech MON dokupi jeszcze dymną i oświetlającą, a w ogóle i bezwzględnie w pierwszej kolejności parę tysięcy modeli drewnianych i ze 3 tysiące przekrojów. Bo jak tu szykować się na wojnę, bez przekrojów??? Na pewno wróg ma mnóstwo przekrojów, a my co, kilkaset tylko?

Tani
piątek, 9 października 2020, 13:37

Jak chcesz sie czegos nauczyc nie majac przekroju? Przejdziesz do praktyki bez teorii. Wojsko to uklady hydrauliki silowej i elektryczne jak ty chcesz nauczyc operatora budowy rakiety artyleryjskiej,bedziecie bojowa rozbierac? Ja nie dam gosciowi dotknac sprzetu zanim na pamiec bez zajakniecia opisze mi jego przekroj z nazwami czesci. Jesli to zrobi to zaliczyl teorie,potem zabieram sie za praktyke czyli czysci luski po wystrzeleniu zeby wiedzial ze sprzet musi byc czysty. Warto to robic bo od tego zalezy wasze zycie. Podczas czyszczenia znajduje sie poczatki uszkodzen sprzetu,malenka rysa to poczatek pekania komory nabojowej. Jak peknie komora nabojowa dziala podczas wystrzalu to mamy juz nie zobaczysz. Z modeli tez sie nie smiej jak bede omawial taktyke za pomoca czego? Cegiel? Patyczkow? Czy papierosow,nie pale wiec musial bym na cudzesach. Co prawda nie wiem co to znaczy wrog ale kazda armia materialy szkoleniowe ma a przekroje to podstawa w szkoleniu. Modele tzw pogladowe tez. Pogladowy to takie pi razy oko sprzet nie musi dokladnie odzwierciedlac sprzetu. Wy operujecie modelami redukcyjnymi czyli dokladnym wygladem sprzetu w skali np 1:72.

DWW
piątek, 9 października 2020, 23:42

"Z modeli też się nie śmiej" a wy tam w XXI w. słyszeliście o komputerach? Pewnie dalej macie maszyny do pisania. Za pare groszy można kupić komercyjną gre dla cywilów na której przećwiczycie taktykę w zgodzie z realizmem o jakim wam się nawet nie śniło i nie trzeba na to przetargów na dedykowane oprogramowanie dla wojska, które kosztuje kilka milionów a technologicznie jest jak za Króla Ćwieczka.

Prawdziwy fan MON
piątek, 9 października 2020, 18:16

Ubawiłeś mnie do łez. Przypomnę, że MON jak dotąd nie kupuje wojsku amunicji bojowej. A jeśli, to są to zwykle ilości apteczne. Natomiast hurtowo i zawsze bez opóźnień, bez analiz i wieloletnich dialogów kupuje wszystko NIE- przydatne do zwalczania wroga. Jeśli uznajesz priorytet "amunicji" niebojowej przed tą groźną dla wroga - gwarantujesz bezbronnosc naszego wojska. Zaliczasz się zatem do tych, którzy działają na rzecz osłabiania WP. Gdybyśmy mieli zapasy skutecznej amunicji bojowej, nie widziałbym problemu. Ale my NIE MAMY żadnej skutecznej amunicji do żadnego czołgu. Zatem PRIORYTET powinien być na to czego mam brakuje, czyli skutecznej amunicji do czołgów. A tu mamy do tego do czynienia z dodatkowym wycofaniem posiadanej amunicji bojowej bez pozyskania jej zamiennika. Trzeba być ślepym, żeby tego nie zauważyć. Albo wrogiem Polski. Możesz wybierać.

Tani
sobota, 10 października 2020, 07:36

Napisz mi przyjacielu co rozumiesz pod nazwa amunicja skuteczna. Dla mnie kazda amunicja jest skuteczna o ile zadziala. Amunicji nam nie brakuje bo zapasy sa na biezaco uzupelniane. Jak ty piszesz o bezbronnosci naszej armii,to napisz ktora armia jest silniejsza od naszej. Chlopak MON jak moze dba o twoje zycie. Jak ty masz ochote rakiete panc zamontowac na Rosku to ja ci napisze ze jestes kamikaze. Mam dla was wszystkich propozycje,napiszcie do MON ze wy wszyscy tymi roskami z hilfistrami i rakietami bedziecie jezdzic i walczyc. Minister majac takich ludzi torpedy napewno kaze odpowiednia ilosc roskow tak uzbroic. O amunicje sie nie martw ja osobiscie wkladalem do lufy moska granat 120mm ktory byl wyprodukowany w 1953r,a byl odpalony w 1988r. Czyli mial 35lat. Majac to na mysli w tym roku artyleria strzela pociskami wyprodukowanymi w.....1985r. A pociski ktore w tym roku wyprodukuje Mesko zostana wystrzelone....2055r. Facet nowa amunicja nikt sie nie bawi ona jest ale w magazynach.

Troll z Polszy
piątek, 9 października 2020, 12:10

Jak już sie dowiesz z czego się składa amunicja "dymna" i po się jej używa to wtedy pisz

G8
czwartek, 8 października 2020, 22:37

Jak zawsze w MON : NAJPIERW zezlomowanie, usunięcie, wycofanie z linii, POTEM szukanie nowej. Wyobraźcie sobie dowolną firmę, która najpierw pozbywa się całego parku maszynowego, a potem zaczyna szukać zamienników? Oczywiście, że nie. Nikt n o r m a l n y tak nie działa. Ale t a k od wielu lat funkcjonuje ten nasz MON. Wycofano lekkiego Komara, wycofano ppk z Mi24, wycofuje się KUBy. Wycofuje się okręty. W planach wkrótce wycofanie Szylek i Białych. Żaden z tych środków przed wycofaniem nie dostał lub nie dostanie następcy. Ale w MON będą wkrotce.. awanse i nagrody, zbliża się 11 Listopada.

ergergerg
piątek, 9 października 2020, 12:10

zgadzam się, dorzucę tylko PZA Loara, Su-22, BWP-2000, BWP-2

Infernoav
piątek, 9 października 2020, 10:55

Przecież te kilkanaście tysięcy sztuk amunicji to praca na kilka lat. Nie ma szansy by w tym czasie nie zaczęto dostaw nowej amunicji.

Felix de Lux
piątek, 9 października 2020, 18:29

Od 2005 MON wybiera granatnik. Bez efektów. Od 2006 opracowuje Baobaba. Bez efektów. Od 2006 do 2019 MON "integrował" Spike ma Rosomaku. Bez efektów. Gawrono-Ślązaka budowali 18 lat a do służby przyjęto go praktycznie nieuzbrojonego zatem nieskończonego. 15 lat temu zlikwidowano rakiety na Mi24. Bez zamiennika. A ty tu piszesz, że "nie ma szans"??? Założysz się?

biały
piątek, 9 października 2020, 11:36

w Polsce wszystko jest możliwe , niech pierw zaczną klepać nową a puźniej przerabiają starą

Dr.House
czwartek, 8 października 2020, 22:36

Czyli nasze T-72 zostaną bez amunicji bojowej. No cóż... nie zastaje nic innego jak wyciągnąć szablę dziadka, będzie to jedyna broń przeciwpancerna sprawdzona w 39 roku.

Infernoav
piątek, 9 października 2020, 10:54

Przecież przerobienie tej amunicji będzie kilkuletnim procesem. Chyba nie myślisz, że wymienia cała amunicję w ciągu tygodnia?

Dziesiąty
piątek, 9 października 2020, 18:33

100 tysięcy Komarów wycofano z wojska jednym pociągnięciem pióra, choć w Afganistanie sprawdziły się znakomicie, a nasz WITU opracował zapalniki z samolikwidatorem, których brak był rzekomym powodem tak błyskawicznego wycofania Komarów. Zatem MON j e s t - jak najbardziej w stanie jednym podpisem odebrać wojsku dowolny sprzęt.

piątek, 9 października 2020, 10:51

BM15 to nie amunicja bojowa tylko szmelc. T72 maja jeszcze pociski kumulacyjne burzace i trochę kupionych 20 lat temu podkalbrowych.

kocham
czwartek, 8 października 2020, 22:34

Powrót do czasów sprawdzonych i znanych, nowoczesność jest niepewna, a my żyjemy tradycja, przeszłością, przegranymi powstaniami i wojnami.

erggeger
piątek, 9 października 2020, 12:11

kto żyje "przegranymi" to żyje

9
czwartek, 8 października 2020, 22:24

9 jest Pancerna

Troll
czwartek, 8 października 2020, 21:56

Mogliby zamówić takie gumowe na kijach, chłopaki by z nimi latali po łąkach i polach i " symulowali" lot prawdziwych. To dopiero było by szkolenie

Saw
czwartek, 8 października 2020, 20:15

Przecież to się robi w odwrotnej kolejności. Te żarty o sabotażystach mogą być jednak prawdziwe.

Infernoav
piątek, 9 października 2020, 10:56

Przecież przerobienie tej.amjmicji to będzie dobre kilka lat. W tym czasie zaczną się dostawy nowej amunicji.

Troll z Polszy
piątek, 9 października 2020, 09:17

BM15 jakieś 30 lat temu przestał być amunicja bojową, z przebijalności 300 mm RHA na 2 km.

Marek1
czwartek, 8 października 2020, 23:12

ŻARTY ???

Hello!
czwartek, 8 października 2020, 19:39

Hura! Jest amunicja. Może plastikowa ale zawsze. Czy ktoś widział anichilację czołgów T-72 w karabachu?

Tani
piątek, 9 października 2020, 07:49

Czolg to relikwia.? Merkava doczekal sie ksiazki Wraki Merkav. Tez zlom?

rtrththr
piątek, 9 października 2020, 12:12

wrak, to wrak

Kapitan Nemo
czwartek, 8 października 2020, 19:38

Ponoć komuniści PiSPO mają też wymieniać lufy czołgów i armat w Polsce ze stalowych na drewniane a karabiny żołnierzy na proce to daje nam mnóstwo oszczędności a 2,2 PKB na armie trafi do generalskich portfweli ,taka to nasza nowoczesna armia

Wojciech
czwartek, 8 października 2020, 18:35

Kuźwa niech lepiej kupią porządne podkalibrowe aby można było realnie razić przeciwnika.

R12
czwartek, 8 października 2020, 18:30

Przecież z artykułu wynika, że nie k u p i ł o tylko podpisało kontrakt na przerobienie swojej bojowej na ćwiczebną.

Grredo
czwartek, 8 października 2020, 18:28

Czyli starszą amunicję zamienią na ćwiczebną przed wprowadzeniem nowej generacji bojowej? Czy to jest plan?

Nie dziwne?
piątek, 9 października 2020, 09:09

Oczywiście. Ja rozumiem, że jakis agent wrogi Polsce sugeruje rozwiązania stopniowo nas rozbrajające. Ale na miły Bóg, chyba jakiś normalny, uczciwy Polak w MON jeszcze zostal, jakiś patriota? Czy też już cały MON to po prostu pospolici zdrajcy?

??
czwartek, 8 października 2020, 17:11

TZN przerabiają je na drewniane rdzenie czy jak? Rozbrajamy starą bojową na nie bojową? To normalne w obecnej sytuacji międzynarodowej?

marian
piątek, 9 października 2020, 16:10

Jeżeli bojowej mają więcej niż jest szansa zużyć na wojnie, to po co ją trzymać? Ilość tych czołgów jest znana i więcej ich nie będzie.

Bursztyn
czwartek, 8 października 2020, 16:56

BĘDZIE UBAW Bo lufy do wymiany

Tani
czwartek, 8 października 2020, 18:49

Spoko ,lufy sa na skladzie ze skladowanego sprzetu. Zutylizuja bojowe i napelnia cwiczebnym. Przeciez te bojowe tez nie ida na zlom tylko do napelnienia. Po radosci wystrzalu przychodzi proza zycia czyli czyszczenie luski.

Ttt
czwartek, 8 października 2020, 22:03

Jak dziala cwiczebna:bum+para buch a czy cos leci do celu?

Shadow
piątek, 9 października 2020, 14:45

Pocisk ćwiczebny ma hamulec areodynamiczny by bardzo szybko hamował i nie wyleciał poza poligon czy w coś nie uderzył. Sama siła wystrzału też jest mniejsza by nie zużywać zbytnio armaty.

Tani
sobota, 10 października 2020, 10:02

Artyleria nie ma pociskow cwiczebnych wiec nie wiem. Ale mysle ze beda do siebie strzelac. Tak jak w USA i Rosji.

sg
czwartek, 8 października 2020, 16:13

Bez fazy analityczno - koncepcyjnej??...

Tweets Defence24