Reklama

Wojna na Ukrainie

Ukraińska armia odbiera kolejne kanadyjskie MRAP-y

Senator MRAP.
Senator MRAP.
Autor. Państwowa Służba Graniczna Ukrainy

Jak podaje Dylan Malyasow z Defence Blog, ukraińska armia otrzymała kolejną partię pojazdów opancerzonych Senator MRAP. Pierwsze tego typu wozy pojawiły się na Ukrainie latem tego roku.

Reklama

Wersja ta powstała na bazie doświadczeń ukraińskich żołnierzy, którzy korzystają od dawna z klasycznego wariantu wspomnianego pojazdu, a których dostarczono od początku wojny już ponad 500 egzemplarzy. Mają one zbierać bardzo dobre opinie wśród użytkujących je osób (podobnie jak wariant bazowy), chwalących zastosowane w nim rozwiązania zwiększające szanse przeżycia e jak chociażby dno kadłuba zbudowane w układzie V. Przedstawiciel firmy potwierdził w sierpniu, że pierwsze pojazdy Senator MRAP są już na Ukrainie i dodał, że „setki kolejnych są w drodze”. Docelowo wszystkich pojazdów rodziny Senator ukraińscy żołnierze mają otrzymać łącznie 1000.

Reklama
Czujesz się bezpieczniej, gdy wiesz, że pod stopami znajduje się specjalna ochrona przed rosyjskimi minami.
Jeden z ukraińskich żołnierzy obsługujący pojazd
Reklama

Senator MRAP to minoodporny wariant samochodu opancerzonego Senator, produkowanego przez kanadyjską firmę Roshel. Jego bazę stanowi zmodyfikowane podwozie Forda F-550. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z amunicji 7,62 × 39 mm. Wzmocnione dno oraz cała konstrukcja pojazdu ma pozwolić na ochronę przewożonej załogi przed wybuchem miny wypełnionej 6 kg materiałów wybuchowych pod każdym z kół, oraz dnem kadłuba. Uzyskano to m.in. dzięki budowie kadłuba w kształcie litery V, co obecnie jest standardem w wielu typach pojazdów kołowych przeznaczonych dla armii.

Czytaj też

Pojazd jest dostępny w różnych układach i konfiguracjach drzwi (dwudrzwiowy, czterodrzwiowy, wersja wyposażona w rampę hydrauliczną), w zależności od misji i potrzeb zamawiającego. Jednostkę napędową pojazdu stanowi 8-cylindrowy silnik wysokoprężny o poj. 6,7 litra i mocy 330 KM przy 2600 obr/min. sprzężony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. W konfiguracji transportera piechoty pojazd może pomieścić do 12 żołnierzy, w tym kierowcę i dowódcę.

Senator MRAP.
Senator MRAP.
Autor. Roshel
Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Chyżwar

    Ilość tych pojazdów mówi sama za siebie. A to tylko część sprzętu, który został przekazany Ukrainie. Dlatego każdemu polskiemu politykowi należy młotkiem do głowy tłuc co potrzebne jest państwu, prowadzącemu pełnoskalową wojnę z rosją. Tak, żeby wybić im z głowy idiotyczne pomysły dotyczące majstrowania przy polskich kontraktach zbrojeniowych.

    1. HataKumba

      Już kombinują, żeby pokazać jak to się różnią od pisu. Tak samo jak z CPK - po co nam przecież możemy z Berlina latać co nie? 2% światowego ruchu lotniczego to loty CARGO generijące bodaj 60 % zysku( podaję z głowy, mogłem zaniżyć) na małe lotnisko takie nie latają. Ale po co zarabiać? W Berlinie przecie jest. Kolej dużych prędkości- w Japonii pierwsze pociągi z prędkością 200 km/h zaczęły jezdzic w latach 60 XX w. - to jest 60 lat temu! W Polsce przed wojną Luxtorpeda trase Kraków Zakopane pokonywała drogę szybciej niż teraz. ... Ale po co nam?. Jak chcesz szybkiej kolei to wybierz się do Berlina. ...