Wojna na Ukrainie
Ukraińcy ulepszyli czołgi przekazane przez Słowenię
Ukraińscy czołgiści od jakiegoś czasu szkolą się na przekazanych przez Słowenię czołgach M-55S, będących głęboko zmodernizowanym wariantem dobrze znanych T-55. Teraz pojawiają się pierwsze ujęcia tych wozów po zastosowaniu typowych dla Ukrainy ulepszeń w postaci pancerza reaktywnego Kontakt-1 na burtach kadłuba.
Czołgi te trafiły na uzbrojenie 47. Brygady Szturmowej, jednak z pewnymi zmianami względem ochrony zapewnianej załodze. Na burtach kadłuba umiejscowiony został stały już element wyposażenia dla przekazywanych Ukrainie czołgów, czyli kostki pancerza reaktywnego Kontakt-1, który znacząco zwiększa odporność pojazdów na głowice kumulacyjne starszego typu. Jednak jak widać na niektórych zdjęciach, stelaże przeznaczone do jego umiejscowienia nie są należycie wytrzymałe i zapewne wskutek jazdy w terenie obfitującym w przeszkody połączone ze zbyt dużą masą kostek ERA zostały one znacząco zniekształcone. Dodatkowo przedział silnikowy zabezpieczono pancerzem prętowym, mającym zwiększać ochronę przed głowicami kumulacyjnymi .
Czytaj też
#Ukraine: The 28 Slovenian 🇸🇮 M-55S tanks that were transferred to Ukraine last year are now in service with the Ukrainian 47th Brigade, seen here in training.
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) January 3, 2023
Of course, given local traditions, Kontakt-1 ERA blocks are already being liberally applied. pic.twitter.com/z13HSQrxR4
Jako ciekawostkę można przypomnieć, że w 2018 r. czołgi te były wystawione wraz z bojowymi wozami piechoty M-80A (najpewniej tymi samymi , które później zostały przekazane Ukrainie) na sprzedaż, za 820 000 euro.
— WarNewsPL (@WarNewsPL1) January 4, 2023
Czytaj też
M-55S to słoweńska modernizacja czołgu T-55 polegająca m.in. na wymianie głównego uzbrojenia, czyli gładkolufowej armaty D-10T2S kal. 100 mm na brytyjską gwintowaną armatę L7 kal. 105 mm. Wóz otrzymał też system kierowania ogniem oraz obserwacji pola walki. Pancerz wzmocniono poprzez instalację pancerza reaktywnego firmy Rafael. Zainstalowany został także system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera LIRD-1A zintegrowany z zamontowanymi z przodu pojazdu wyrzutniami granatów dymnych. Zmodernizowany został także silnik, którego moc zwiększono z 520 do 600 KM. Zmodernizowanych do tego standardu zostało 30 czołgów, przy czym słoweński przemysł zbrojeniowy współpracował z firmą Elbit Systems. Pojazdy wycofano z użytku już w roku 2006, mimo pierwotnych planów zakładających ich eksploatację do roku 2015.