Wojna na Ukrainie
Radzieckie transportery wciaż w ukraińskiej służbie
Na początku lata w mediach społecznościowych pojawiły się zdjęcia i nagrania improwizowanych ukraińskich transporterów opancerzonych, które doczekały się nazwy BMP-1LB. Jak się okazuje, mimo słabego pancerza pojazdy te wciąż znajdują się na froncie i walczą z okupantem.
Opisywany BMP-1LB bazuje na dobrze znanym transporterze opancerzonym MT-LBu, który jest powszechnie używany przez obie strony konfliktu. Autorskim wkładem ukraińskim jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wyposażony w wielkokalibrowy karabin maszynowy KPWT kalibru 14,5 mm. Nowy bezzałogowy moduł wieżowy posiada także przyrządy elektrooptyczne, które istotnie poprawiają świadomość sytuacyjną załogi. Dzięki nowemu modułowi uzbrojenia BMP-1LB może strzelać zza wzniesień bez ryzyka trafienia. Magazyn amunicji znajdujący się po lewej stronie wukaemu otrzymał pancerną osłonę. Oprócz tego ten ciekawy pojazd otrzymał wyrzutnie granatów dymnych Tucza, skrzynki na dodatkowe wyposażenie oraz nowe gumowe fartuchy boczne. Łącznie zbudowano przynajmniej sześć takich wozów.
#Ukraine/#Russia 🇺🇦🇷🇺:
— 𝕻𝖗𝖆𝖎𝖘𝖊 𝕿𝖍𝖊 𝕾𝖙𝖊𝖕𝖍 (@praisethesteph) September 13, 2023
New improvised 🇺🇦#Ukrainian BMP-1LB IFV, based on the MT-LBu, of the 42nd Separate Mechanized Brigade during training in eastern Ukraine, September 2023.
The BMP-1LB received additional armour and RCWS with 14.5mm KPVT, but reportedly have reliability… pic.twitter.com/zqpNvIml7C
MT-LBu to radziecki transporter opancerzony powstały jako powiększony wariant MT-LB. Charakteryzuje się przede wszystkim podwyższonym o 40 cm stropem oraz większą kubaturą wnętrza. Opancerzenie o grubości 3-13 mm chroni załogę jedynie przed odłamkami i amunicją strzelecką, choć nie ze wszystkich stron. Załoga składa się z dwóch osób, zaś w przedziale desantu mieści się do sześciu żołnierzy.
Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny JaMZ-238N o mocy 300 KM, który pozwala na rozpędzenie ważącego 15,5 tony wozu do 61,5 km/h po drodze utwardzonej oraz do 6 km/h podczas pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania. Pojazd jest bazą dla wielu wersji specjalistycznych takich jak wozy dowodzenia i kontroli, ewakuacji medycznej, łączności czy walki radioelektronicznej.
bezreklam
Nie tylko Transportery. Caly przemysl (np Motr Sicz) to po ZSRR. SYtuacja przpmna troche Tajwan. - oni dostali caly przemysl w spadku po okupacji JApinii. JAponia duzo iwestwala na wyspie Tajwanskiej i w tym czasie miala ona silny przemysl. Tu podobnie. spadek po ZSRR i jej inwesttcjach
MiP
A ZSRR przemysł w spadku dostało po 3 rzeszy,swoim sojuszniku
Prawdziwy
W Dombasie,Nasi zgarnìęci ,w lipcu - sierpniu 44 ,po Akcji Burza,z Lwowa,zamiast kołowrotka(lina z pętlami na stopy i ręce),zaprojektowali i wykonali windę osobową, na jednym ,z szybów.W maju 45 było łatwiej.Znacznie łatwiej .Na kolejnych szybach montowali windy i wentylatory wyciągowe z Zagłębia.Ci ,którym udało się wrócić,z ostatnią grupą,w 1963( dzięki Gomułce),opowiadali ,ze na linii walcarek,obsługiwali maszyny Kruppa ,które montowali w 45!Radziecka technika jest nieśmieltelna.
bezreklam
Prawdziwy - no na tym polega wykorzstanie sili roboczej ( i ineletktuanej ) jenocow czy emograntow - np Brat Pisudzkiego na zeslaniu opisal dokadnie ludy syberyjskie. Dzis slawny antropolog.. Ale fakt - wiekszosc zeslancow wracala (np Kosciuszko po 2 latach zeslania wrocil i wyjechal do USa gdzie jako emigrant walczyl o niepodelgosc przewko UK) A generanie ZSRR mialo polityke uzywania roznych narodowosci w celu rozwoju panstwa i inwestwania w tych repubikach tez.