Wojna na Ukrainie
Prywatna fundacja kupiła ponad 100 transporterów dla Ukrainy
W listopadzie ukraiński influencer Serhij Prytula ogłosił start zbiórki crowdfundingowej, której celem był zakup 50 gąsienicowych transporterów opancerzonych FV103 Spartan. Jednak kwota zebrana wtedy, jak i datki napływające później przekroczyły znacząco cel, co pozwoliło na nabycie na potrzeby ukraińskich żołnierzy aż 101 pojazdów opancerzonych konstrukcji brytyjskiej o różnym przeznaczeniu.
Pojazdy zapewne zostały nabyte z demobilu brytyjskiej armii, który stał się istnym rajem dla ukraińskiego wojska, które poprzez różnego rodzaju zbiórki otrzymuje z niego wiele rodzajów pojazdów opancerzonych. Tych wywodzących się z rodziny CVR-T ukraińska armia, wliczając w to pomoc brytyjskiego rządu, otrzymała/otrzyma już ponad 150. Oprócz pojazdów FV103/104/105/106 fundacja Serhija Prytula przekaże wozy zabezpieczenia technicznego FV434 i transportery opancerzone FV432 oraz Alvis Stormer, o te drugie Ukraina otrzymywała od Wielkiej Brytanii w wariancie przeciwlotniczym. Łącznie ukraińscy żołnierze mają otrzymać 101 pojazdów wymienionych typów, co oznacza olbrzymie i kompleksowe wsparcie w zarówno transportery opancerzone, jak i wozy zabezpieczenia technicznego dla nich, pojazdy ewakuacji medycznej dla załóg czy wozy dowodzenia dla oddziałów ich używających.
Czytaj też
#Ukraine/#Russia 🇺🇦🇷🇺:
— 𝕻𝖗𝖆𝖎𝖘𝖊 𝕿𝖍𝖊 𝕾𝖙𝖊𝖕𝖍 (@praisethesteph) March 3, 2023
The @serhiyprytula foundation has purchased 101 AFVs for the 🇺🇦#Ukrainian AF! Among the purchased vehicles are FV103 #Spartan, FV104 #Samaritan, FV105 #Sultan, #Stormer, #Shielder, FV432 #Bulldog, FV434 a FV106 #Samson. pic.twitter.com/JHpzU4qv8C
Przekazane transportery opancerzone mogą stać się bazą pod kolejne wersje specjalistyczne jak rakietowe niszczyciele czołgów, dzięki łatwej integracji z dowolnym przeciwpancernym pociskiem kierowanym. Spartany mają być bardzo chwalone przez ukraińskich żołnierzy, którzy cenią sobie ich prostotę użytkowania oraz niezawodność podczas wykonywania zadań. Pozytywna opinia użytkownik ow i wciąż duża dostępność tych pojazdów powoduje organizowanie kolejnych zbiórek naich zakup, lub kupowaniaich przez znane osobowości jak byłego prezydenta Ukrainy, Petro Poroszenkę.
Czytaj też
The first armored vehicles purchased by the Serhiy Prytula Foundation have already arrived in Ukraine. These are "Spartan" armored personnel carriers, combat vehicles for their repair and evacuation FV434, medical evacuation vehicles and other equipment. pic.twitter.com/o5FFr33til
— NOËL 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) March 3, 2023
FV432 to brytyjski transporter opancerzony produkowany od 1963 roku, na potrzeby wojsk lądowych Wielkiej Brytanii. Stał się on bazą dla wielu pojazdów specjalistycznych, podobnie jak amerykański M113. Uzbrojenie główne stanowił jedynie uniwersalny karabin maszynowy L7 (lokalne oznaczenie FN MAG) kal. 7,62 mm. Załogę stanowią dwie osoby (kierowca + dowódca), zaś przewożony desant wynosi do 10 żołnierzy. Jednostkę napędową stanowi wielopaliwowy silnik Rolls-Royce K60 o mocy 240 KM. Pozwala to rozpędzić pojazd o masie około 15 ton pojazd do prędkości maksymalnej wynoszącej 52 km/h. Pancerz zapewnia osłonę od przodu przed amunicją kal. 12,7 mm, zaś burty oraz tył kadłuba jedynie przed odłamkami i amunicją strzelecką.
Czytaj też
FV103 Spartan to gąsienicowy transporter opancerzony z rodziny lekkich opancerzonych pojazdów rozpoznawczych CVR-T, które weszły do służby w armii brytyjskiej w 1978 roku. Kadłub Spartana jest wykonany ze spawanego aluminium, zapewnia załodze ochronę przed pociskami kal. do 14,5 mm w jego przedniej części i przeciwko pociskom przeciwpancernym 7,62 mm z pozostałych stron. Spartan ma trzyosobową załogę (kierowca, dowódca i strzelec) i może przewozić czterech żołnierzy piechoty. Jednostkę napędową stanowi sześciocylindrowy silnik benzynowy Jaguar J60 No 1 Mk 100B o pojemności 4,2 litra i mocy 190 KM. Pojazd może osiągnąć maksymalną prędkość 72 km/h przy maksymalnym zasięgu 480 km.
Czytaj też
FV104 Samarytanin to gąsienicowy wóz ewakuacji medycznej z rodziny lekkich opancerzonych pojazdów CVR-T, który został opracowany na przełomie lat 60. i 7.0 XX wieku. Wdrożono go w roku 1978. Zbudowanych ich zostało według różnych źródeł 50 lub 101 egzemplarzy. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny o mocy 190/235 KM. Pojazd może osiągnąć maksymalną prędkość 72 km/h przy maksymalnym zasięgu 402 kmUmożliwia transport sześciu żołnierzy na noszach. Kadłub Samarytanina jest wykonany ze spawanego aluminium, zapewnia załodze ochronę przed amunicją strzelecką i odłamkami.
Czytaj też
FV105 Sułtan to wóz dowodzenia należący do rodziny pojazdów opancerzonych CVR-T. Cechuje się on zmienionym kształtem kadłuba względem większości wersji pojazdów tej rodziny. Strop pojazdu został podwyższony (podobnie jak w FV104), zapewniając więcej przestrzeni wewnątrz wozu. Tył pojazdu zaprojektowano tak, aby można go było rozszerzyć o dołączony namiot, tworząc miejsce odpraw. Do samoobrony służy karabin maszynowy L7 kal. 7,62 mm. Liczba wyprodukowanych pojazdów tego typu wynosi 291, z czego Siły Zbrojne Wielkiej Brytanii jeszcze do niedawna miały posiadać 76 w czynnej służbie.
Czytaj też
FV106 Samson to wóz zabezpieczenia technicznego należący do rodziny pojazdów opancerzonych CVR-T, będący ich dedykowanym pojazdem wsparcia. Kadłub, podobnie jak w innych pojazdach jest wykonany w całości ze stopu aluminium. Załogę stanowi trzech żołnierzy, jeden z nich odpowiedzialny za obsługę wyciągarki kabestanowej, która może także służyć jako dźwig zdolny do podniesienia 3,5 tony ładunku. Oprócz niej pojazd posiada wyciągarkę, która może służyć do przemieszczania pojazdów o masie do 12 ton na dystansie do 228 m (długość liny). Liczba wyprodukowanych egzemplarzy tego pojazdu wyniosła 136 egzemplarzy , zaś 20 z nich jeszcze do 2020 roku miało znajdować się na stanie brytyjskich wojsk lądowych.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie