Reklama

Wojna na Ukrainie

Prywatna fundacja kupiła ponad 100 transporterów dla Ukrainy

Wóz zabezpieczenia technicznego na bazie FV432 (zdjęcie poglądowe).
Wóz zabezpieczenia technicznego na bazie FV432 (zdjęcie poglądowe).
Autor. Simon Q/Wikipedia

W listopadzie ukraiński influencer Serhij Prytula ogłosił start zbiórki crowdfundingowej, której celem był zakup 50 gąsienicowych transporterów opancerzonych  FV103 Spartan. Jednak kwota zebrana wtedy, jak i datki napływające później przekroczyły znacząco cel, co pozwoliło na nabycie na potrzeby ukraińskich żołnierzy aż 101 pojazdów opancerzonych konstrukcji brytyjskiej o różnym przeznaczeniu.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny

Reklama

Pojazdy zapewne zostały nabyte z demobilu brytyjskiej armii, który stał się istnym rajem dla ukraińskiego wojska, które poprzez różnego rodzaju zbiórki otrzymuje z niego wiele rodzajów pojazdów opancerzonych. Tych wywodzących się z rodziny  CVR-T ukraińska  armia, wliczając  w to pomoc brytyjskiego rządu, otrzymała/otrzyma już ponad 150. Oprócz pojazdów FV103/104/105/106 fundacja Serhija Prytula przekaże wozy zabezpieczenia technicznego FV434 i transportery opancerzone FV432 oraz Alvis Stormer, o te drugie Ukraina otrzymywała od Wielkiej Brytanii w wariancie przeciwlotniczym. Łącznie ukraińscy żołnierze mają otrzymać 101 pojazdów wymienionych typów, co oznacza olbrzymie i kompleksowe wsparcie w zarówno transportery opancerzone, jak i wozy zabezpieczenia technicznego dla nich, pojazdy ewakuacji medycznej dla załóg czy wozy dowodzenia dla oddziałów ich używających.

Czytaj też

Przekazane transportery opancerzone mogą stać się bazą pod kolejne wersje specjalistyczne jak rakietowe niszczyciele czołgów, dzięki łatwej integracji z dowolnym przeciwpancernym pociskiem kierowanym. Spartany mają być bardzo chwalone przez ukraińskich żołnierzy, którzy cenią sobie ich prostotę użytkowania oraz niezawodność podczas wykonywania zadań. Pozytywna opinia użytkownik ow i wciąż duża dostępność tych pojazdów powoduje organizowanie kolejnych zbiórek naich zakup, lub kupowaniaich przez znane osobowości jak byłego prezydenta Ukrainy, Petro Poroszenkę.

Reklama

Czytaj też

FV432 to brytyjski transporter opancerzony produkowany od 1963 roku, na potrzeby wojsk lądowych Wielkiej Brytanii. Stał się on bazą dla wielu pojazdów specjalistycznych, podobnie jak amerykański  M113. Uzbrojenie główne stanowił jedynie uniwersalny karabin maszynowy  L7 (lokalne oznaczenie FN MAG) kal. 7,62 mm. Załogę stanowią dwie osoby (kierowca + dowódca), zaś  przewożony desant wynosi do 10 żołnierzy. Jednostkę napędową stanowi wielopaliwowy silnik Rolls-Royce K60 o mocy 240 KM. Pozwala to rozpędzić pojazd o masie około 15 ton pojazd do prędkości maksymalnej wynoszącej 52 km/h. Pancerz zapewnia osłonę od przodu przed amunicją kal. 12,7 mm, zaś  burty oraz tył kadłuba jedynie przed odłamkami i amunicją strzelecką.

Czytaj też

Wóz zabezpieczenia technicznego FV432.
Wóz zabezpieczenia technicznego FV432.
Autor. Max Smith/Wikipedia

FV103 Spartan to gąsienicowy transporter opancerzony z rodziny lekkich opancerzonych pojazdów rozpoznawczych CVR-T, które weszły do służby w armii brytyjskiej w 1978 roku. Kadłub Spartana jest wykonany ze spawanego aluminium, zapewnia załodze ochronę przed pociskami kal. do 14,5 mm w jego przedniej części i przeciwko pociskom przeciwpancernym 7,62 mm z pozostałych stron. Spartan ma trzyosobową załogę (kierowca, dowódca i strzelec) i może przewozić czterech żołnierzy piechoty. Jednostkę napędową stanowi sześciocylindrowy silnik benzynowy Jaguar J60 No 1 Mk 100B o pojemności 4,2 litra i mocy 190 KM. Pojazd może osiągnąć maksymalną prędkość 72 km/h przy maksymalnym zasięgu 480 km.

Czytaj też

FV103 Spartan (zdjęcie poglądowe).
FV103 Spartan (zdjęcie poglądowe).
Autor. Airwolfhound/ Wikipedia

FV104 Samarytanin to gąsienicowy wóz ewakuacji medycznej z rodziny lekkich opancerzonych pojazdów CVR-T, który został opracowany na przełomie lat 60. i 7.0 XX wieku. Wdrożono go w roku 1978. Zbudowanych ich zostało według różnych źródeł 50 lub 101 egzemplarzy. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny o mocy 190/235 KM. Pojazd może osiągnąć maksymalną prędkość 72 km/h przy maksymalnym zasięgu 402 kmUmożliwia transport sześciu żołnierzy na noszach. Kadłub Samarytanina jest wykonany ze spawanego aluminium, zapewnia załodze ochronę przed amunicją strzelecką i odłamkami.

Czytaj też

FV104 Samarytanin (zdjęcie poglądowe).
FV104 Samarytanin (zdjęcie poglądowe).
Autor. Alf van Beem/Wikipedia

FV105 Sułtan to wóz dowodzenia należący do rodziny pojazdów opancerzonych CVR-T. Cechuje się on zmienionym kształtem kadłuba względem większości wersji pojazdów tej rodziny. Strop pojazdu został podwyższony (podobnie jak w FV104), zapewniając więcej przestrzeni wewnątrz wozu. Tył pojazdu zaprojektowano tak, aby można go było rozszerzyć o dołączony namiot, tworząc miejsce odpraw. Do samoobrony służy karabin maszynowy L7 kal. 7,62 mm. Liczba wyprodukowanych pojazdów tego typu wynosi 291, z czego Siły Zbrojne Wielkiej Brytanii jeszcze do niedawna miały posiadać 76 w czynnej służbie.

Czytaj też

Autor. Harald Hansen/ Wikipedia

FV106 Samson to wóz zabezpieczenia technicznego należący do rodziny pojazdów opancerzonych  CVR-T, będący ich dedykowanym pojazdem wsparcia. Kadłub, podobnie jak w innych pojazdach jest wykonany w całości ze stopu aluminium. Załogę stanowi trzech żołnierzy, jeden z nich odpowiedzialny za obsługę wyciągarki  kabestanowej, która  może także służyć jako dźwig zdolny do podniesienia 3,5 tony ładunku. Oprócz niej pojazd posiada  wyciągarkę, która  może służyć do przemieszczania pojazdów o masie do 12 ton na dystansie do 228 m (długość liny). Liczba wyprodukowanych egzemplarzy tego pojazdu wyniosła 136 egzemplarzy , zaś  20 z nich jeszcze do 2020 roku miało znajdować się na stanie brytyjskich wojsk lądowych.

Czytaj też

FV106 Samson (zdjęcie poglądowe).
FV106 Samson (zdjęcie poglądowe).
Autor. Orp20/Wikipedia
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama