Reklama

Wojna na Ukrainie

Brytyjskie transportery opancerzone biorą udział w kontrofensywie

CVR-T Spartan
CVR-T Spartan
Autor. Brytyjskie Ministerstwo Obrony

Wielka Brytania przekazała kilka miesięcy temu Ukrainie duży pakiet pojazdów opancerzonych, od wozów klasy MRAP po gąsienicowe transportery opancerzone FV103 Spartan, które obecnie biorą udział w ukraińskiej ofensywnie.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Wielka Brytania w pakiecie 120 pojazdów przekazać miała około 35 egzemplarzy tego transportera opancerzonego, który ma już za sobą przeszło 40 lat służby. Dzięki nim ukraińscy żołnierze zyskali możliwość znacznie bezpieczniejszego transportu, mając lepszą osłonę przed pociskami i odłamkami, niż podczas jazdy zwykłym samochodem osobowo-terenowym. Spartany wraz z dostarczanymi M113 w różnych wersjach pozwoliły na zastąpienie części utraconych transporterów opancerzonych MT-LB, będącymi końmi roboczymi ukraińskiej armii. Część z nich (np. YPR-765) próbowano zaadaptować do roli bojowego wozu piechoty, jednak z racji na zbyt słabe uzbrojenie okazało się to kiepskim rozwiązaniem.

Czytaj też

FV103 Spartan to gąsienicowy transporter opancerzony z rodziny lekkich opancerzonych pojazdów rozpoznawczych CVRT, które weszły do służby w armii brytyjskiej w 1978 roku. Kadłub Spartana jest wykonany ze spawanego aluminium, zapewnia załodze ochronę przed pociskami kal. do 14,5 mm w jego przedniej części i przeciwko pociskom przeciwpancernym 7,62 mm z pozostałych stron. Spartan ma trzyosobową załogę (kierowca, dowódca i strzelec) i może przewozić czterech żołnierzy piechoty. Jednostkę napędową stanowi sześciocylindrowy silnik benzynowy Jaguar J60 No 1 Mk 100B o pojemności 4,2 litra i mocy 190 KM. Pojazd może osiągnąć maksymalną prędkość 72 km/h przy maksymalnym zasięgu 480 km.

Reklama

Czytaj też

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama