Wojna na Ukrainie
Holandia pożegnała F-16, a Ukraina wita
Ponad 45-letnia saga zakończona. Holandia pozbyła się właśnie ostatnich samolotów F-16. Maszyny, które są zastępowane przez wielozadaniowe F-35, trafią na Ukrainę.
Na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Obrony Królestwa Niderlandów przedstawiono krótką historię zmian zachodzących w holenderskim lotnictwie na przestrzeni ostatnich dekad. Jak czytamy, w 1979 roku samoloty F-16 Fighting Falcon zastąpiły F-104 Starfighter, a po jakimś czasie również samoloty NF-5 (Northrop F-5 Freedom Fighter). Łącznie przez te lata Holandia była w posiadaniu ponad dwustu F-16, pod koniec ich służby w linii pozostało około 60. Obecnie myśliwce przekazywane są na Ukrainę, Kijów ma otrzymać co najmniej 24-30 samolotów do użycia operacyjnego (pierwsze już dostarczono), a dalsze 18 ma służyć do szkolenia. Pozostałe mogą stanowić rezerwę lub tzw. budżet remontowy.
F-16 w Holandii
Historia samolotów F-16 na służbie Holandii jest bardzo ciekawa. Holenderskie F-16 były wykorzystywane m.in. w sytuacjach wkraczania rosyjskich bombowców w przestrzeń powietrzną Holandii - stanowiły nieodłączną część NATO-wskiego Quick Reaction Alert, czyli ciągłego monitorowania określonej przestrzeni. Na stronie ministerstwa wymieniono także misje zagraniczne, w których brały udział holenderskie F-16. Bałkany i Afganistan to część z nich (holenderski F-16 zestrzelił zresztą kilka serbskich samolotów).
Czytaj też
Okazuje się, że wykorzystanie myśliwców F-16 miało nie tylko charakter militarny. Samoloty te były stosowane m.in. do monitorowania holenderskich wałów przeciwpowodziowych.
Jak czytamy, w chwili obecnej ostatnie 14 samolotów (na 18) znajduje się w Rumunii, gdzie trwa szkolenie rumuńskich i ukraińskich pilotów (szkolenie prowadzone przez pilotów z Holandii).
Nie tylko samoloty
Co warte podkreślenia, wsparcie Kijowa w postaci F-16 nie jest jedynym transferem sprzętu z Holandii na Ukrainę. Jak w ostatnich dniach pisaliśmy na łamach Defence24.pl do naszych wschodnich sąsiadów dostarczanych jest właśnie kilkadziesiąt wszędołazów BvS10. Z naszych informacji wynika, że prawdopodobnie mowa o wersji służącej jako transporter piechoty. Więcej na ten temat można przeczytać w tym tekście.
radziomb
Polska podobno ma domówić 32szt F35, nasze F16 pójdą po 2026r na Ukrainę a w zamian dostaniemy 48 szt uzywanych Eurofighterów, a kolejne 48 szt Eurofighterów kupimy, czyli w sumie bedziemy miec ich 96 i tym samym nasza flota będzie podobna do Anglii, Włoch, Niemiec. Nie wiem czy to prawda, ale tak słyszałem.
Zenek2
Czemu ukraińscy piloci szkolą się w Rumunii, a nie w Polsce? Przecież w porównaniu z Rumunami, mamy znacznie większą i nowocześniejszą flotę F-16, o doświadczeniu nie wspomnę. Czego zatem nie mamy - warunków, certyfikatów, woli politycznej?
bmc3i
Dlategovże Polska nie ms samolotów w wersji AM i BM po MLU, które mają Rumuni i otrzymuja Ukraincy.
radziomb
Polska szkoli Czołgistów i techników F16- (informacja wg gen. Nowaka)
radziomb
Skoro Holandia Belgia była w Nucelar shearing to znaczy że te F16 sa juz "zintegrowane" i tym samym Ukraina ma asa w rękawie?
bmc3i
Nie wspomnieliscie o udziale holenderskich F-16 w operacji Allied Force nad Serbią w 1999 roku, gdzie holenderskie maszyny które przeszły już wówczas MLU, były wyraźnie lepsze od pozostałych F16 z Beneliuksu.. Już pierwszej nocy operacji, holenderski F-16 zestrzelił serbskiego MiG-29.
SP9
Przecież jest i tym wzmianka w materiale
Borkow
A kto będzie latal na ukrainie tymi samolotami, kto będzie je obslugiwal? Przecież ci amerykanie ktorzy mieli je obslugiwac już zgineli a ci co przeżyli wyjechali do USA. A pilotów ukraina też nie ma, jest ich kilku.
radziomb
tajemnica, nie interesuj sie. rosja niech sie pierwsza dowie;)