Wojna na Ukrainie
Holandia przekazuje Ukrainie nowoczesne wszędołazy
Minister Obrony Holandii Ruben Brekelmans poinformował o trwającej dostawie na Ukrainę wszędołazów BvS 10, których 28 egzemplarzy zadeklarowano jako pomoc w zeszłym roku.
Ukraina dotychczas otrzymała kilkadziesiąt wszędołazów starszego typu w postaci BvS 206 od m.in. Niemiec oraz Włoch. Od zeszłego roku trwa donacja nowszych wozów od Holandii w postaci sprawdzonego BvS 10, który zaczął pojawiać się na ukraińskich stepach od jesieni. Wpis ministra obrony Holandii pokazuje teraz, że dostarczona została jedynie część z zapowiedzianych w zeszłym roku 28 wszędołazów. Szkolenie ukraińskich załóg na ten typ pojazdów przeprowadziła holenderska piechota morska. Co ciekawe, według niektórych źródeł (serwis Oryx) Ukraina ma otrzymać od Holendrów nie 28, a 36 wspomnianego typu wszędołazów.
Oekraïne heeft onze hulp hard nodig in het gevecht tegen de Russische agressor.
— Ruben Brekelmans (@DefensieMin) August 31, 2024
Nederland levert nu 28 Viking rupsvoertuigen. Het Korps Mariniers heeft hiervoor de Oekraïense militairen getraind.
Onze steun aan Oekraïne blijft doorgaan om Rusland op afstand te houden. pic.twitter.com/58jz5pvWAF
Holandia posiadała na wyposażeniu tamtejszego Korpusu Piechoty Morskiej 73 wszędołązy BvS 10 w kilku odmianach w tym transportera, wozu dowodzenia, ewakuacji medycznej i mobilnego warsztatu. Nie jest znane, jaki typ pojazdów został przekazany Ukrainie, zapewne głównie wersja transportera piechoty. BvS 10 to sprawdzone pojazdy opracowane przez niegdysiejsze przedsiębiorstwo Hägglunds (obecnie część BAE Systems), które miały okazje być używane w bardzo zróżnicowanych strefach klimatycznych, od pustynnego i stepowego Afganistanu, kończąc na skutym lodem kole podbiegunowym. Zdolności tego wszędołazu są bardzo cenne dla ukraińskiej armii, która używa tych pojazdów, często do przewozu kluczowego dla działań wyposażenia.
BvS 10 (BandvagnS 10) to trzecia generacja gąsienicowych przegubowych transporterów tudzież wszędołazów opracowana w latach 90. XX w. przez firmę Hägglunds, jako wewnętrzny projekt firmy. Wóz ten składa się z dwóch gąsienicowych członów połączonych przegubem. Może przewozić na swoim pokładzie oprócz kierowcy także do 12 żołnierzy lub sprzęt specjalistyczny. Napęd zapewnia silnik wysokoprężny Cummins ISBe o pojemności 6,7 litra, mocy 210 kW/285 KM oraz momencie obrotowym 950 Nm, współpracujący z 6-biegową przekładnią automatyczną Allison 3000SP, pozwala on osiągnąć prędkość maksymalną 70 km/h (5 km/h w wodzie) i zasięg 300 KM. Do samoobrony może służyć uniwersalny tudzież wielkokalibrowy karabin maszynowy 5,56/12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm umieszczony w obrotnicy na stropie kadłuba pierwszego przegubu. BvS 10 jest obecnie wykorzystywany przez m.in, Austrię, Francję, Holandię, Szwecję, Ukrainę, Niemcy i Wielką Brytanię.
user_1053912
Ja go pamiętam z 1988. Mieliśmy jeden taki w batalionie piechoty. Niby Bieszczady nie góry ale sprawował się dobrze. Był trzymany w garażu i pilnowany przez wartownika bo jego cena na ówczesnego Złotego była zawalista.
Dr. Pavl Kopetzky
Wielkie dzięki w imieniu Ukrainy - jej/ich - walki wolności niepodległości hartu ducha niezłomności waleczności... odwagi! Wielka to rzecz, tak trzymać, więcej proszę bis!
radziomb
USA przekaza dodatkowe F16 na Ukraine , da tez stare F16 Grecja. Francja da ok 12..18 Mirage2000 a wlochy , niemcy lub Anglia Eurofightery tranche 1. no i Szwecja da Gripeny , Polska da wszystkie pozostale 14 Migi29, czekam na glosy oburzenia ze sie nie da i to jest nezgodne z zasasadami logistyki . yhy na pewno Ukraincy Was posluchaja.