Wojna na Ukrainie
Francuski transporter opancerzony z ukraińskim uzbrojeniem
Ukraina otrzymała od Francji 6 kołowych transporterów opancerzonych VAB Mk.III, które zintegrowano z rodzimej produkcji systemem wieżowym Sicz. Pojazd te są obecnie poddawane testom przed wysłaniem na front.
Francja miała dotychczas dostarczyć Ukrainie ponad 284 kołowe transportery opancerzone VAB (według danych serwisu Oryx), które to stały się podstawowym środkiem transportu i walki wielu jednostek. Pochodziły one ze stanu francuskiej armii, która to zastępuje je przez nowocześniejsze wozy rodziny VBMR Griffon oraz VBMR-L Serwal, zatem dostarczano wyłącznie odmianę 4x4. Teraz jednak pojawiło się zdjęcie, mające potwierdzać dostawę na Ukrainę nowych VAB-ów w najnowszej odmianie Mk.III (6x6).
We can confirm that 6️⃣ VAB Mk.III have been delivered by @Arquus_Defense to the Ukrainian armed forces, which originally requested VBCIs.
— French Aid to Ukraine 🇨🇵 🤜🤛 🇺🇦 (@aidefranceukr) January 26, 2025
They were delivered without the French weapon module, so it is indeed a Ukrainian turret (SICH, 30mm gun).
We have not yet seen them on the… https://t.co/150TUSUqKD pic.twitter.com/jJbZqloGG2
Jak widzimy, wóz jest w typowo pustynnym malowaniu (podobnym do tego używanego na pojazdach prezentowanych podczas targów, lub używanych przez jego użytkowników z Bliskiego Wschodu). Elementem wyróżniającym ten egzemplarz jest zastosowanie ukraińskiej produkcji bezzałogowego modułu wieżowego Sicz, opracowanego przez firmę Promintex i stosowanego m.in. w ramach modernizacji bojowego wozu piechoty BMP-1 dla ukraińskiej armii oraz testowanej nowej odmianie Warty. Tym samym wóz ten można klasyfikować jako kołowy bojowy wóz piechoty. Według pojawiających się informacji Ukraina miała otrzymać jedynie 6 tego typu wozów, które obecnie są poddawane testom po integracji z ukraińską wieżą.
Dostawa została zrealizowana w ramach francuskiej pomocy wojskowej, pojazdy są wyprodukowane od nowa przez producenta w postaci Arquus Defense. Początkowo pojawiały się sugestie, że są to wozy odkupione przez Paryż od jednego z użytkowników (np. Arabii Saudyjskiej), co zostało zdementowane. Warto wspomnieć, że Arquus zobowiązał się w 2023 roku do podpisania z ukraińskim przemysłem umowy na wsparcie eksploatacji całej floty pojazdów VAB. Ma to przejawiać się m.in. na rozpoczęciu lokalnej produkcji niektórych podzespołów i rozważaniu w przyszłości rozpoczęcia produkcji owych pojazdów na Ukrainie.
VAB Mk. III to francuski kołowy transporter opancerzony w układzie 6x6 produkowany przez firmę Arquus. Uzbrojenie główne w zależności od potrzeb zamawiającego może stanowić szeroka gama uzbrojenia, w tym armaty automatyczne/napędowe kal. 25/30 mm umieszczone w np. zdalnie sterowanych systemach wieżowych. Pancerz zapewnia załodze ochronę przed pociskami zgodną z normą STANAG 4569 poziomu 4, zaś odporność przeciwminowa ma być tożsama z wozami klasy MRAP. Istnieje możliwość integracji pojazdu z dodatkowymi osłonami kompozytowymi znacząco zwiększającymi odporność wozu. VAB Mk. III może być dostosowany do wielu wariantów w tym pojazdu ewakuacji medycznej, wozu wsparcia technicznego, samobieżnego moździerza, transportera opancerzonego czy bojowego wozu piechoty.
Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Renault MIDS o mocy 340 KM lub Caterpillar C7 o mocy 370 KM. Bezpośredni dostęp do silnika i skrzyni biegów umożliwia wykonanie do 90% wszelkich czynności obsługowych bez konieczności wyjmowania podzespołów czy innych systemów wchodzących w skład wyposażenia tego wozu. Pojazd jest zdolny do osiągnięcia prędkości maksymalnej 110 km/h, przy masie własnej/bojowej wynoszącej odpowiednio 10 500 i 14 800 kg. Załogę wozu stanowią 2-3 osoby, zaś przewożony desant może wynosić do 7-8 osób. Obecnie wozy w układzie 6x6 używane są przez m.in. Arabię Saudyjską, Cypr, Katar, Ukrainę oraz Indonezję, zaś zainteresowanie nim wyrażać ma Armenia.
WIDEO: Czekając na Trumpa - Wielkie odliczanie