Przemysł Zbrojeniowy
MSPO 2024: Premierowa Warta 2 z nowym uzbrojeniem
Na tegorocznych targach MSPO 2024 miała miejsce premiera pojazdu opancerzonego Warta 2 opracowanego przez ukraińskie przedsiębiorstwo Ukrainian Armor. Wóz otrzymał dodatkowo bezzałogowy system wieżowy Sicz z armatą automatyczną kal. 30 mm.
Pokazany na targach pojazd stanowi kolejny krok w rozwoju ukraińskiego przedsiębiorstwa, które w wyniku m.in. rosyjskiej inwazji zostało zmuszone do porzucenia poradzieckich, czy rosyjskich rozwiązań i komponentów w swoich produktach i pójściu w kierunku tego, co oferuje zachodni (i nie tylko) przemysł. Na ich stoisku prezentowane były dwa pojazdy, w tym bezzałogowiec lądowy Protector UGV, jednak na nim skupimy się w innym artykule. Przechodząc do jednej z premier tegorocznych targów MSPO w postaci Warty 2, odróżnia się ona od swojej poprzedniej wersji m.in. zastosowanym podwoziem, zmienioną kabiną i lepszym wyposażeniem.
Najbardziej widocznym dla zwiedzających elementem wozu było jednak zamontowany na nim zdalnie sterowany system wieżowy Sicz opracowanego przez firmę Promintex i stosowanego m.in. w ramach modernizacji bojowego wozu piechoty BMP-1 dla ukraińskiej armii. Pierwsze egzemplarze były widoczne w listopadzie zeszłego roku. Uzbrojenie główne modułu stanowi armata automatyczna ZTM-1 kal. 30 mm i może ona operować wertykalnie w zakresie -10 i +60 stopni. Sprzężono z nią uniwersalny karabin maszynowy KT-7.62 kal. 7,62 mm. W ramach zwiększenia siły ognia możliwe jest dodatnie do niej innego typu uzbrojenia np. wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych. Wieża posiada także celownik termowizyjny oraz dalmierz laserowy.
Umiejscowienie wieży wymaga jednak zmian w kadłubie, ponieważ obecnie jest ona zbyt nisko posadowiona i żołnierz desantu lub sam jej operator będzie o nią zawadzał głową (i to bez hełmu) przy wzroście powyżej 175 cm. Autor przekonał się o tym organoleptycznie podczas przebywania wewnątrz pojazdu (mając 181 cm wzrostu). Zamysł nałożenia na opancerzony pojazd kołowy 4x4 wieży mogącej równie dobrze trafić na bojowy wóz piechoty przywodzi na myśl rosyjskiego Tajfun-WDW. W miejsce modułu wieżowego, podobnie jak w przypadku poprzedniej generacji ukraińskiego pojazdu, możliwa jest implementacja innego typu wyposażenia, jak zdalnie sterowany moduły bojowe, wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych lub stanowiska strzeleckiego typu otwartego.
Załoga i desant chroniona jest przez pancerz na poziomie 3a/3b według normy STANAG 4569 pod kątem odporności balistycznej, jak również przeciwko minom. Nowa kabina została posadowiona na podzespołach tureckiego podwozia BASE 4x4 (BS360-14C 4×4?), które zastąpiło dotychczas używaną bazę w postaci samochodu ciężarowego KrAZ-5233. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Cummins ISB o mocy 360 KM i pojemności 6,7 litra. Został on sprzężony z automatyczną skrzynią biegów Alisson 3200SP, co pozwala przy masie własnej wynoszącej 14 ton na rozpędzenie się do 110 km/h.
Nowa Warta posiada także dedykowany bezzałogowiec latający o zasięgu lotu określonym na 30 km połączony z systemem ICoMWare, zapewniając żołnierzom większą świadomość sytuacyjną. W celu poprawy przeżywalności pojazdu na ataki bezzałogowców otrzymała ona na tyle kadłuba system walki radioelektronicznej KVERTUS AD KRAKEN. Tym samym wóz posiada nie tylko, bardzo dużą silę ognia (celność armaty 30 mm pozostaje tajemnicą), solidny poziom odporności, ale także szansę na produkcję seryjną m.in. z racji na wybór dostępnego tureckiego podwozia. Pytaniem pozostają moce przerobowe ukraińskiej firmy oraz tego, czy otrzyma ona zamówienie na unowocześnioną Wartę.
Taki jeden
Ciekawe jaka jest cena pojazdu bazowego w stosunku do tego co my kupujemy (albo chcemy kupić)
WSK74PL
Kolejna konstrukcja z Ukrainy. Widać jaki był i jest potencjał tego przemysłu, pamiętajmy że Oncilla też opiera się na projekcie ukraińskim. Polsko- czeski Waran, mógłby być teraz produkowany w seriach w sanockim Autosanie z ZSSW z Tarnowa ............... Gdyby była wizja i podejmowane decyzje, moglibyśmy na takim produkcie zarobić.
Vixa
Waran z wieżą ZSSW-30? I już się obudziłem😉
Chyżwar
Z Oncillą jest tak, że musieliśmy ją bardzo ładnie poprawić, żeby wyszedł z tego sensowny wóz. Co prawda jest moda na Ukrainę i wszelkie echy i ochy jej dotyczące, ale o pewnych rzeczach należy pisać. Na przykład o tym, że taki BTR-4 nie posiada APU. Więc żeby na postoju skorzystać z uzbrojenia silnik w nim musi ciągle pracować co między innymi zwiększa sygnaturę termiczną. Teraz przejdźmy do systemów wieżowych. Wystarczy przypatrzyć się temu z BTRa-4 albo choćby temu z omawianego tutaj pojazdu. I staje się jasne, że brak im dodatkowego obrotowego termo i kamery dla dowódcy. A to oznacza, że żeby obserwować teren wieża musi myszkować tak samo, jak myszkuje w starszych Rośkach z włoskimi wieżami. Nawiasem mówiąc w Afganie przez takie coś przegrzewały się Rośkom napędy. BTR-4 jest bez wątpienia lepszy od ruskich odpowiedników. Ale należy sobie zdać sprawę, że nie wszystkie ukraińskie rozwiązania to jest coś, o co nam chodzi.
Zygazyg
Poziom ochrony 3a/3b na tak małym pojeździe o ledwie 14 tonach?